Wyobraź sobie sytuację, gdy podchodzisz do swojego samochodu, próbujesz otworzyć drzwi, ale kluczyk nie chce się przekręcić w zamku. Manipulujesz nim, ale nic to nie daje. Oczywiście zwykle nie jest to sytuacja bez wyjścia, możesz skorzystać z pilota centralnego zamka, otworzyć drzwi pasażera i od wewnątrz odblokować zamek. Problem będzie większy, jeżeli nie będziesz w stanie obrócić kluczyka w zamku wlewu paliwa albo w stacyjce. W takich sytuacjach należy skorzystać ze smarów do zamków lub odrdzewiacza w sprayu i powoli spróbować rozruszać zamek. Jeżeli jednak przydarzyło Ci się coś takiego, oznacza to, że wkładka zamka lub stacyjki jest skorodowana i musisz ją wymienić. 

Z tego tekstu dowiesz się między innymi:

opony

Jak działa wkładka zamka do drzwi?

Mechaniczny zamek ma bardzo prostą zasadę działania. Głównym elementem wkładki zamka jest bębenek. Wewnątrz bębenka znajdują się zapadki. Drugi zestaw zapadek umieszczony jest w obudowie, gdzie wsparty jest na sprężynkach. 

Zapadki mają różną długość. Gdy wkładasz do zamka kluczyk, naciskasz na zapadki bębenka. One z kolei popychają te w obudowie. Jeżeli kluczyk pasuje, wszystkie zapadki bębenka będą ustawione w linii jego zewnętrznej krawędzi, tym samym wypchną blokujące obrót zapadki obudowy. 

Po drugiej stronie bębenka zwykle znajduje się prosty mechanizm, który odblokowuje i blokuje drzwi oraz inicjuje działanie centralnego zamka. 

Dlaczego wkładka do zamka się zacina?

Wkładka zamka jest prostym urządzeniem, ale precyzja jej wykonania musi być wysoka. Optymalnym wyjściem jest sytuacja, w której dany zamek można otworzyć tylko jednym kluczykiem. W rzeczywistości w seryjnej produkcji jest to niemożliwe i zamki jednego typu, co kilka tysięcy sztuk mają tę samą konfigurację zapadek i kształt kluczyka. 

Niewielkie rozmiary i mała tolerancja wymiarów powodują, że wkładka jest podatna na korozję i zatarcia. Jednocześnie zamek zwykle jest dość szczelnie zamknięty, a jego wewnętrzne części wykonane są z metali kolorowych, stopów nierdzewnych lub spieków, które o wiele wolniej podlegają działaniu korozji. Dlatego zacinający się zamek zwykle wynika z błędów w użytkowaniu lub zaniedbania.  

wkładka

Najczęstszą przyczyną zapieczenia się zamka jest nadmierne stosowanie odmrażaczy i środków smarnych. Oba typy substancji tworzą na elementach wkładki tłustą powłokę, do której przylega kurz czy drobinki piasku. Te w dłuższej perspektywie czasu prowadzą do zablokowania się którejś z zapadek lub zaklinowania całego bębenka z obudową. Alkohol, który stanowi bazę odmrażaczy, jest aktywny chemicznie. Przez to może prowadzić do pojawiania się korozji na stopach miedzi czy aluminium. Nawet niewielkie jej ogniska, mogą prowadzić do zablokowania zamka. 

Konieczność częstego używania odmrażacza może być nie tylko przyczyną, ale też objawem problemu. Może oznaczać, że do zamka dostaje się woda, na przykład spod uszkodzonej zewnętrznej uszczelki szyby. W innym przypadku odmrażanie wkładek zwykle konieczne jest tylko przy zbiegu dość określonych warunków atmosferycznych (wysoka wilgotność, zmiana temperatury z dodatniej na ujemną). Stałe zawilgocenie zamka będzie powodować jego zacinanie się podczas każdego mrozu. Poza tym wpływa także na powstanie korozji. 

Problem może pojawić się także w zamkach, które są używane rzadko lub przez większą część roku są nieużywane. Na przykład wkładka do zamka drzwi przyczepy kempingowej czy kampera, będzie podlegać korozji z powodu skraplania się wody. Jednak w przypadku regularnego użytkowania jej drobne ogniska wycierają się i usuwają samoistnie. W nieużywanym zamku będą się one rozwijać i mogą zablokować elementy mechanizmu.

Ostatnią przyczyną awarii wkładki zamka może być jej mechaniczne zużycie. Niektóre starsze auta z niższej półki miewały problemy z jakością materiałów stosowanych na zapadki. Wycierały się one z czasem i powodowały blokowanie się zamków.

Co zrobić, gdy zamek się zacina?

W przypadku gdy zablokowanie zamka zdarzyło Ci się po raz pierwszy, możesz go uruchomić, stosując odrdzewiacze i środki penetrujące. Powinien być to jednak sygnał ostrzegawczy i dobrym pomysłem będzie przeprowadzenie serwisu wkładki i zamka. 

Jeśli zamek zacina się regularnie, oznacza to, że korozja lub zanieczyszczenia są poważne i trzeba zająć się tym problemem jak najszybciej. Jeśli zareagujesz na pierwsze objawy, możliwe, że wystarczy wyczyszczenie wkładki i zamka, aby znowu działał w pełni sprawnie. 

W przypadku gdy zniszczenia są zbyt duże lub wkładka zacięła się całkowicie, potrzebna jest jej wymiana. W drugim z wymienionych przypadków zwykle sam demontaż starej wkładki będzie wiązać się z jej zniszczeniem. 

Wkładka do zamka drzwi – instrukcja demontażu i montażu

Sposób demontażu wkładki zamka może nieznacznie różnić się w poszczególnych modelach samochodów, jednak procedura zwykle przebiega podobnie. W większości aut dostęp do śruby mocującej wkładkę, możliwy jest po zdjęciu zaślepki znajdującej się na wysokości zamka na tylnej powierzchni drzwi. Pod nią znajduje się otwór, w którym widoczna jest śrubka, zwykle z łbem na imbus lub torx. Należy ją poluzować. Uważaj, żeby nie wykręcić śrubki całkowicie i nie zgubić we wnętrzu drzwi. Jej wyciągnięcie będzie trudne i to nawet po zdemontowaniu tapicerki. Następnie należy wsunąć kluczyk do zamka i za jego pomocą wyciągnąć wkładkę z klamki czy drzwi. 

wkładka do zamka

Problem z wyjęciem wkładki może wystąpić, gdy zamek będzie na stałe zablokowany. Wówczas zapadki obudowy będą blokować możliwość wysunięcia wkładki. W takim przypadku niezbędne może okazać się jej rozwiercenie. Aby to zrobić, zabezpiecz drzwi folią lub papierem. Jeśli na zamku znajduje się plastikowa nakładka ozdobna, zdejmij ją. Zwykle wystarczy ją delikatnie podważyć cienkim wkrętakiem przez bawełnianą ściereczkę, aby uniknąć zarysowania. 

Celem rozwiercenia wkładki jest zniszczenie zapadek, dlatego wiercić należy w jej dolnej części. Wiertło powinno mieć średnicę nieco mniejszą od długości gniazda klucza. Należy też zaznaczyć głębokość wiercenia, aby nie zniszczyć innych elementów zamka. Powinna być ona 1-2 mm mniejsza niż długość ostrza klucza. Najlepiej oznaczyć ją na wiertle taśmą izolacyjną (np. żółtą lub czerwoną). Wierć do oznaczonej głębokości za pomocą wiertła do metalu. Następnie wyjmij wiertło i zajrzyj do otworu z użyciem latarki. Zwykle zobaczysz czy udało Ci się już odblokować obrót wkładki. Jeśli nie, weź wiertło o 1 mm większe i powtórz wiercenie. Gdy zapadki przestaną blokować obrót, możesz otworzyć zamek oraz wyjąć wkładkę. Zamiast kluczyka należy użyć dużego płaskiego wkrętaka.

Montaż nowej wkładki odbywa się analogicznie. Należy wsunąć wkładkę z kluczykiem na miejsce, zabezpieczyć przez dokręcenie śruby i zamknąć zaślepkę. 

Nowa wkładka zamka do drzwi – czy muszę mieć dwa kluczyki?

Gdy kupujesz wkładkę zamka, zwykle dołączony jest do niej pasujący kluczyk. Będzie mieć on inny kształt ostrza od tego, który już masz. Oznacza to, że układ zapadek w zamku jest inny. Większość wkładek da się rozebrać i wymienić zapadki na odpowiednie do dowolnego kluczyka.

Jeśli nie zniszczyłeś blokującej się wkładki, Twoje zadanie jest ułatwione. Wystarczy, że wysuniesz bębenek z wkładki i umieścisz w nim zapadki wyjęte ze zdemontowanego wcześniej elementu. 

Gdy rozwierciłeś zamek, dopasowanie do starego kluczyka może być kłopotliwe. Możesz spróbować przekładać zapadki miejscami, tak by po wsunięciu kluczyka wszystkie były ustawione równo z zewnętrzną krawędzią bębenka. Jednak przeważnie się to nie uda. Jeśli po takim zabiegu pozostała Ci jedna zbyt długa zapadka, możesz ją spiłować. Jeśli więcej z nich będzie niedopasowanych, nie ma to sensu, ponieważ po takim zabiegu drzwi zaczną być otwierane większością kluczy do zamków tego samego typu. Poza tym dużo łatwiej będzie je otworzyć bez kluczyka. 

wkładka do zamka

Drugą opcją na skonfigurowanie wkładki pod stary kluczyk jest dokupienie używanych wkładek. Do popularnych aut mających kilkanaście lat i więcej są one zwykle tanie, nie muszą być sprawne i w dobrym stanie. Warto więc sprawdzić, czy nie znajdziesz ich na najbliższej stacji demontażu pojazdów. Tam zepsute wkładki mogą kosztować grosze. Z kupionych wkładek wyjmujesz zapadki i dobierasz je tak, aby ich ustawienie było właściwe. Tak przygotowany bębenek wsuń do wkładki, zamontuj wszystkie pozostałe jej elementy i zamontuj wkładkę w aucie. Będzie ona działać ze starym kluczykiem. 

Wymiana wkładki nie zawsze jednak jest tak prosta. Ekspert Inter Cars wskazuje na pewną pułapkę, w jaką można wpaść podczas tego typu naprawy.

Wymiana zapadek we wkładce jest dobrym sposobem na jej konfigurację, ale nie zawsze warto ją polecać. Po pierwsze, rozebranie wkładki definitywnie kończy jej gwarancję. W razie awarii nie masz żadnego prawa do zwrotu. Po drugie nie każda wkładka jest łatwa do rozłożenia. Jeśli nie masz wprawy, możesz ją zniszczyć. Po trzecie nowocześniejsze wkładki mają dodatkowe elementy, które trzeba precyzyjnie złożyć. To oznacza, że w rzeczywistości poza naprawdę prostymi samochodami, jest to zadanie dla osób, które wiedzą od początku, jak to zrobić. Ja polecam zlecenie tego zadania mechanikowi lub doświadczonemu ślusarzowi. Mają oni więcej wiedzy i umiejętności, a utracona gwarancja będzie mniejszym problemem, bo w razie awarii będziesz mógł domagać się poprawek u rzemieślnika, który wykonywał konfigurację. 

Wkładka zamka – cena

Trudno jest podać jednoznaczną kwotę, za jaką kupiona może być wkładka zamka. Cena zależy od modelu samochodu. Najtańsza wkładka zamka do drzwi kosztuje poniżej 50 zł. Dotyczy to starszych aut, zwykle z lat 80. i 90. XX wieku oraz do niektórych aut dostawczych produkowanych już na początku bieżącego stulecia. Najdroższa wkładka do zamka wiąże się z kosztem ok. kilkuset złotych. Często wysokie ceny mają wkładki do drzwi przesuwnych. 

Wkładki można kupować pojedynczo lub w komplecie. Drugi wariant to dobre wyjście dla osób, które nie mają pilota centralnego zamka i immobilisera zintegrowanego z kluczykiem oraz nie chcą rozbierać wkładki w celu dopasowania jej do starego kluczyka. Zestaw będzie zwykle nieco tańszy od zamków kupowanych na sztuki.

Wkładka do zamka drzwi przyczepy kempingowej czy zabudowy kampera to zwykle uniwersalny model, którego cena nie przekracza kilkudziesięciu złotych, dlatego warto ją wymienić od razu, gdy zauważysz problemy. 

Gdzie kupić wkładkę zamka? 

Jeśli potrzebujesz wkładki, elementów zamka czy każdej innej części zamiennej, sprawdź sklep Inter Cars. Znajdziesz tam ofertę części największych światowych producentów w dobrej cenie. Zobacz już teraz i kup wszystko, co niezbędne do Twojego auta!

bagażnik

Wkładka do zamka – krótkie podsumowanie

Kierowcy samochodów często zapominają o nieco mniej ważnych ich częściach, zaniedbują je i ignorują oznaki uszkodzeń. Czasem może doprowadzić to do dość problematycznych sytuacji. Jednym z takich elementów jest wkładka do zamka. Problemy z otwarciem drzwi czy odkręceniem wlewu paliwa, mogą znacząco utrudnić użytkowanie samochodu, chociaż sama wkładka nie wpływa na ogólną sprawność pojazdu.

Dlatego warto zwracać uwagę na stan zamków. Wymiana wkładki jest dość łatwa, a w większości samochodów nie jest kosztowna, więc nie ma sensu czekać na ostateczne zablokowanie pojazdu. Jeśli do Twojego auta wkładka jest wyjątkowo droga, możesz ją też wyczyścić po rozebraniu, co powinno przywrócić jej sprawność. W przypadku popularnych aut łatwiejsze i skuteczniejsze będzie wymienienie wkładki na nową.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

To element zamka drzwi samochodowych, który odpowiada za zabezpieczenie przed otwarciem go bez kluczyka. W jej wnętrzu znajdują się zapadki, które muszą zostać ustawione w odpowiedniej pozycji, aby możliwe było przekręcenie zamka. Zapadki są ustawiane przez ostrze kluczyka, przez charakterystyczne ząbki na jego krawędziach.

Nie zawsze będzie to konieczne. Zwykle możliwe będzie dopasowanie nowej wkładki do starego kluczyka. Aby to zrobić, należy przełożyć zapadki bębenka z tego, który zdemontujesz, do tego, który planujesz zamontować. Jeśli z powodu uszkodzeń, nie jest to możliwe, możesz dobrać zapadki z wkładek tego samego typu kupionych jako używane. Najlepiej skonfigurowanie wkładki zlecić mechanikowi. Warto to zrobić szczególnie w przypadku kluczyków z wbudowanym immobiliserem. Będzie to tańsze i łatwiejsze niż programowanie nowego kluczyka.

Zwykle wystarczy zdjąć zaślepkę z tyłu drzwi i poluzować znajdującą się pod nią śrubkę. Wkładka powinna dać się wysunąć po włożeniu do niej kluczyka. Jeśli się to nie uda, może to oznaczać jej zablokowanie i konieczne będzie rozwiercenie zamka.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!