Nie musisz być wielkim znawcą motoryzacji i samochodów, by wiedzieć, że zawieszenie jest jednym z ważniejszych elementów budowy pojazdu. Projektowanie całego układu powinno uwzględniać komfort na nierównych drogach, ale również trakcję podczas pokonywania zakrętów oraz stabilność w trakcie jazdy przy wysokich prędkościach. Tradycyjne konstrukcje można dopracować, jednak zawieszenie Air Ride daje projektantom jeszcze większe możliwości. Czym jest zawieszenie pneumatyczne? Jakie są jego wady i zalety? Ile kosztuje takie rozwiązanie? Odpowiedzi na te oraz inne nurtujące Cię pytania znajdziesz w poniższym artykule!

zawieszenie air ride w samochodzie

Zawieszenie Air Ride, zwane również pneumatycznym, nie jest wcale nowym wynalazkiem. Pomysł na tego rodzaju konstrukcję powstał jeszcze na początku XX wieku. „Pneumatyczna sprężyna do pojazdów” została opatentowana w 1901 roku. Była używana przez armię amerykańską podczas II wojny światowej w ciężkich samochodach ciężarowych do utrzymywania wysokości jazdy niezależnie od obciążenia auta. Pod koniec lat pięćdziesiątych zawieszenie pneumatyczne było standardowym wyposażeniem Cadillaca Eldorado Brougham. Przez wiele lat Air Ride znajdowało się wyłącznie w luksusowych samochodach z najwyższej półki. Czasy się zmieniły i tego rodzaju zawieszenie można zamontować praktycznie w każdym aucie. Mimo to nadal wielu kierowców mylnie postrzega tę konstrukcję jako wyposażenie klasy premium. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

Air Ride – co to?

Tradycyjne zawieszenie pojazdu zawsze jest sztuką kompromisu. Układ składa się z metalowych sprężystych elementów, jednak konstruktorzy muszą odpowiednio wyważyć całość. Twarde czy miękkie zawieszenie? Twardsze wpływa pozytywnie na właściwości trakcyjne i poprawia przyczepność. Bardziej miękkie lepiej amortyzuje nierówności i poprawia komfort. W jaki sposób połączyć to wszystko w jedno? Rozwiązaniem jest zawieszenie pneumatyczne Air Ride. Co to takiego? 

Dziurawe i kręte drogi, duże obciążenie bagażnika czy głębokie koleiny mogą wystawiać tradycyjne zawieszenie na próbę. Środek ciężkości może ulegać zachwianiu, a nadwozie przechyłom. Air Ride niweluje te problemy. Zawieszenie pneumatyczne na bieżąco zmienia ustawienia, dostosowując je do jakości drogi. Dzięki temu kabina pasażerska samochodu jest w praktycznie niezmienionej pozycji, gdy pojazd przejeżdża przez nierówności. Elementy zawieszenia redukują drgania oraz wstrząsy – tłumaczy ekspert Inter Cars.

samochody z zawieszeniem air ride

Podczas jazdy z wyższą prędkością samochód wyposażony w zawieszenie pneumatyczne Air Ride może zmniejszyć prześwit. Obniża się środek ciężkości, a opór aerodynamiczny jest redukowany. W ten sposób auto stabilniej się prowadzi. Przykładowo, podczas wchodzenia w zakręt zawieszenie z prawej strony może być mocniej „napompowane” niż z lewej. Dzięki temu auto nie przechyla się tak bardzo, jak pojazd z zawieszeniem tradycyjnym, a kierowcy jest łatwiej prowadzić samochód. 

Zawieszenie pneumatyczne – budowa

Z jakich elementów jest złożone zawieszenie pneumatyczne? Budowa całego układu składa się z kilku istotnych komponentów. Są to: 

  • Miech pneumatyczny – nazywany jest również sprężyną pneumatyczną. Miech jest odpowiednikiem elementu resorującego, który jest stosowany w tradycyjnych konstrukcjach. Jest zwykle montowany na tylnej osi obok amortyzatora. Miech może być również zintegrowany z tym elementem, dzięki temu zajmuje mniej miejsca.
  • Sprężarka – kompresor to serce systemu. Pompuje on gaz do mieszków pod wysokim ciśnieniem.
  • Kolumna pneumatyczna – jest to połączenie amortyzatora i miecha. Zazwyczaj montuje się ją na przedniej osi pojazdu.
  • Sterownik oraz czujniki monitorujące prześwit – w nowszych samochodach układ nie mógłby działać bez odpowiedniego sterownika, który kontroluje pracę wszystkich elementów. Komputer odpowiada za włączanie i wyłączanie sprężarki, a także za otwieranie i zamykanie zaworów.
  • Zsobnik – jest to zbiornik, do którego trafia nadmiar powietrza lub azotu z komór. W razie konieczności cały układ może korzystać z tego zapasu. Obecność zasobnika pozwala odciążyć kompresor. Bez niego sprężarka musiałaby się włączać i wyłączać cały czas. Mogłoby to doprowadzić do jej przegrzania.
  • Zawory poziomujące – ich zadaniem w zawieszeniu Air Ride jest utrzymywać prześwit na stałym poziomie.
Zawieszenie air ride

Jak działa zawieszenie Air Ride?

Jak już wiesz, zawieszenie Air Ride składa się z kilku ważnych podzespołów. Za pracę całości odpowiada sterownik. Zbiera on dane z czujników oraz monitoruje wartość ciśnienia w miechach. Jeśli jest ono za niskie, wówczas aktywuje kompresor. Sprężarka może być napędzana z silnika samochodu lub poprzez układ elektryczny. 

Tłok miecha połączony jest z wahaczem, z kolei wahacz z kołem. Każdy ruch koła powoduje poruszenie tłoka. Zawór poziomujący dba o odpowiednią wysokość zawieszenia. Gdy jest ono obciążone i ściśnięte, wówczas układ pompuje dodatkowe powietrze. W momencie rozprężenia zawieszenia powietrze jest usuwane.

Stwórz Air Ride system z Inter Cars!

Chcesz zamontować zawieszenie Air Ride w swoim aucie? Zajrzyj do sklepu internetowego Inter Cars. Znajdziesz tam wszystkie elementy, których potrzebujesz, aby skompletować zawieszenie pneumatyczne. Dostępne są m.in. miechy, kompresory, ale również wszystkie inne komponenty i przewody łączące oraz boxy sterujące. Dostępne w sklepach motoryzacyjnych gotowe zestawy zawieszenia dla konkretnych modeli pojazdów to przede wszystkim duży wydatek. Decydując się na zakup poszczególnych elementów osobno, możesz sporo zaoszczędzić. Kompletując wszystkie części Air Ride samodzielnie, możesz dokonywać własnych wyborów i wybrać optymalne rozwiązania! 

Zawieszenie pneumatyczne – jakie daje korzyści?

W związku z popularyzacją zawieszenia pneumatycznego coraz większa liczba producentów pojazdów oferuje je w swoich samochodach. Również kierowcy coraz częściej sięgają do swoich portfeli i decydują się na ten element wyposażenia. Czy zawieszenie Air Ride robi naprawdę taką różnicę? 

Zawieszenie Air Ride pozwala na zachowanie stałego prześwitu. Na jego wysokość nie ma wpływu obciążenie pojazdu. Niezależnie od tego, czy w kabinie pasażerskiej znajduje się sam kierowca, trzech pasażerów czy bagażnik jest załadowany do pełna. Dzięki zawieszeniu pneumatycznemu auto na zakrętach będzie tak samo stabilne i przewidywalne. 

Samochód z zawieszeniem air ride

Air Ride doskonale sprawdza się również podczas pokonywania nierównej nawierzchni. W związku z tym to rozwiązanie jest szczególnie popularne w przypadku samochodów terenowych oraz SUV-ów. Zawieszenie pneumatyczne znajdziesz m.in. w takich autach, jakAudi A6 Allroad czy VW Touareg. Air Ride umożliwia regulację wysokości. Oznacza to, że podczas przejazdu przez większe nierówności możesz podnieść prześwit, a podczas załadunku pojazdu zmniejszyć go do minimum. W przypadku Jeepa Grand Cherokee maksymalny prześwit wynosi nawet 27 cm. Zawieszenie pneumatyczne Air Ride sprawdzi się również w mieście. Zapewni większy komfort podczas przejazdu przez torowisko, progi zwalniające czy studzienki kanalizacyjne.

Jest jednak druga strona medalu…

Czy zawieszenie Air Ride ma same zalety? Oczywiście, że nie! Najważniejszą i najpoważniejszą wadą zawieszenia pneumatycznego jest jego koszt oraz cena napraw, gdy wystąpi awaria. Niestety amortyzatory czy poduszki powietrzne są bardzo drogie. Ciężko również znaleźć zamienniki. Oprócz tego musisz pamiętać o serwisie oraz regularnych przeglądach stanu zawieszenia. Jest to czasochłonny proces, który nawet specjalistom może spowodować wiele problemów. Trzeba dokładnie obejrzeć wszystkie czujniki, przewody oraz upewnić się, że połączenia są szczelne. Sama kontrola powinna odbyć się minimum raz do roku, najlepiej po zakończeniu zimy. Dlaczego? Woda, która skrapla się wewnątrz układu, ma negatywny wpływ na całość systemu. 

Ile kosztuje zawieszenie pneumatyczne Air Ride?

Wspomnieliśmy w poprzednim fragmencie, że wadą zawieszenia pneumatycznego jest jego koszt. Warto zatem zagłębić się dokładnie w liczby. Koszt Air Ride w samochodzie to zazwyczaj wydatek rzędu 10-11 tysięcy złotych. Ostatecznyzależy od marki, modelu pojazdu, wariantu czy pakietu wyposażenia. Cena zależy również od budowy zawieszenia. Pamiętaj, że niektóre modele mogą być wyposażone tylko w pneumatykę tylnej osi. 

Na rynku można obecnie znaleźć wiele gotowych zestawów zawieszenia pneumatycznego do wybranych modeli pojazdów. A co zrobić, jeśli do Twojego samochodu nie przewidziano możliwości montażu Air Ride? Z pomocą często przychodzą niezależne firmy. Koszt zakupu samych części może wynieść nawet 5 tysięcy złotych lub więcej. Zdarza się, że niektóre elementy trzeba wykonać na zamówienie, co znacząco podbije cenę. Do tego dochodzi koszt robocizny. 

Jeśli już o cenach mowa, to nie można nie wspomnieć o kosztach eksploatacji. Zawieszenie Air Ride jest drogie nie tylko w momencie zakupu. Zależnie od usterki cena naprawy może mieć nawet 5 cyfr. Oznacza to, że czasami koszt usunięcia usterki może przekroczyć wartość pojazdu. Za miechy w zależności od modelu samochodu trzeba zapłacić od 500 do nawet 2000 złotych. Kompresor to wydatek od 1500 do 4000 złotych. Czujnik – 500 złotych, blok zaworowy – nawet 1500 złotych. Do tego dochodzi koszt nabycia zaworów czy przewodów. 

Najpoważniejsze usterki zawieszenia pneumatycznego

W teorii pneumatyczne zawieszenie powinno wytrzymać nawet 400 tys. km. przebiegu. Jednak teoria teorią, a życie życiem i zazwyczaj usterki pojawiają się dużo wcześniej. Jak sprawdzić, że pojawił się problem z zawieszeniem? Jest to banalnie proste. Jeśli auto opada i nie jest w stanie podnieść się do normalnego poziomu, wówczas możesz z całą pewnością stwierdzić, że pojawiła się awaria. Najbardziej podatne na usterkę są miechy. W miarę eksploatacji mogą ulec rozszczelnieniu. Na całe szczęście w takiej sytuacji wystarczy wymienić jeden element. Nie ma konieczności wymiany parami. 

zawieszenie air ride

Inną usterką może być uszkodzenie kompresora. Wówczas sprężarka nie jest w stanie wygenerować odpowiedniego ciśnienia. Mogą pojawić się również problemy ze szczelnością przewodów. Poszukiwanie miejsca, z którego uchodzi powietrze, jest czasochłonne. W związku z tym lepiej, aby się tym zajął specjalista. Oprócz tego problemem może być korozja zbiornika wyrównawczego czy usterka czujnika. Niezależnie od tego, z którą awarią masz do czynienia, na pewno konieczne będzie podniesienie samochodu. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i wysokich kosztów napraw, pamiętaj, aby udać się do specjalisty, gdy pojawią się już pierwsze symptomy. Nawet krótka jazda z jednym niesprawnym miechem może doprowadzić do uszkodzenia węży i kompresora. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Koszt zawieszenia pneumatycznego jest niezwykle duży. W zależności od marki i modelu czy wariantu wyposażenia może on wynieść nawet 10-11 tysięcy złotych. Pamiętaj również o tym, że do wydatku związanego z zakupem dochodzi koszt eksploatacji. Części do zestawów często nie mają zamienników i są bardzo drogie. 

Zawieszenie pneumatyczne, dzięki konstrukcji wykorzystującej miechy powietrzne, lepiej radzi sobie na nierównościach. Jest w stanie również niwelować przechyły nadwozia oraz nawet przy dużym obciążeniu jest w stanie zachowywać optymalny poziom prześwitu.

Air Ride na bieżąco dopasowuje wysokość do nawierzchni, prędkości oraz pochyłości drogi. Gdy następuje ściśnięcie, a koło zbliża się do błotnika, do komór pneumatycznych wtłaczane jest powietrze. Gdy konieczne jest rozluźnienie, wówczas nadmiar powietrza jest usuwany.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!