Sprężyny pełnią jedną z kluczowych funkcji w układzie zawieszenia. Choć wiele elementów wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy, to właśnie sprężyny zawieszenia mają bezpośredni wpływ na jakość prowadzenia. Gdy zamontujesz w swoim samochodzie sprężyny obniżające, środek ciężkości również się obniży. Pokonywanie zakrętów oraz wykonywanie gwałtownych manewrów stanie się łatwiejsze, jednak komfort jazdy może się zmniejszyć. Dowiedz się więcej, czym są sprężyny obniżające.

Obniżone zawieszenie stanowi obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu sportowego. W dużym stopniu wynika to z praw fizyki. Nisko położony środek ciężkości zapewnia lepsze zachowanie samochodu w zakrętach oraz podczas dynamicznej jazdy. Sprężyny obniżające zawieszenie zmniejszają dystans dzielący koło od nadkola. Pojazd z obniżonym zawieszeniem nabiera dynamicznego charakteru. 

Nie tylko sportowe samochody wyposażone są fabrycznie w obniżone zawieszenie. Dostępnych jest wiele kompaktów, limuzyn czy SUV-ów, które za dopłatą można doposażyć w sportowe zawieszenie. Sprężyny obniżające można zamontować w niemal każdym modelu samochodu. Asortyment produktów pochodzących od renomowanych producentów jest bardzo szeroki. 

Z tego artykułu się dowiesz:

baner mamy części do Twojego samochodu

Czym są sprężyny zawieszenia?

Sprężyny stanowią jeden z kluczowych elementów zawieszenie w niemal każdym samochodzie. Odpowiadają za utrzymanie prześwitu, a także łagodzą drgania występujące podczas jazdy po nierównych nawierzchniach. Sprężyny zawieszenia wraz z amortyzatorami zapewniają przyczepność kół, co wpływa na stabilność i bezpieczeństwo jazdy. Wspólna praca tych podzespołów wydłuża żywotność opon oraz pozostałych elementów zawieszenia obu osi pojazdu. 

Od strony konstrukcyjnej sprężyny to metalowy pręt, formowany w spiralę na ciepło lub na zimno w zależności od kształtu tego podzespołu. Sprężyny zawieszenia występują w wersjach ze stałą średnicy drutu oraz zmienną średnicą pręta (typu mini-block). 

Stała średnica to częściej spotykane rozwiązanie w seryjnej produkcji samochodów osobowych. Sprężyny tego typu uginają się równomiernie, a zwoje mają taką samą średnicę przekroju na całej długości. Oznacza to, że proces resorowania zachodzi liniowo. Sprężyny ze stałą średnicą pręta wykonywane są zazwyczaj ze stali chromowo-krzemowej, a ich formowanie przebiega na zimno. 

Sprężyny typu mini-block produkowane są najczęściej ze stali chromowo-wanadowej, a proces formowania zachodzi pod wysoką temperaturą. Pręt o grubszej średnicy występuje w środkowej części, a na zakończeniach sprężyny ma znacznie mniejszą średnicę. Dzięki temu resorowanie zachodzi w sposób progresywny. Ugięcie sprężyny zawieszenia następuje stopniowo od końców o mniejszej średnicy w kierunku grubszego środka. 

Dobierz sprężyny obniżające do Twojego wozu!

Wymiana sprężyny amortyzatora – sprężyny obniżające dodadzą sportowego charakteru

W przedniej osi sprężyny zawieszenia wchodzą w skład kolumn McPhersona, co pozwala amortyzować większość nierówności nawierzchni. W tylnym zawieszeniu sprężyny mogą okalać amortyzator albo zostać zamontowane równolegle do niego. To drugie rozwiązanie jest często spotykane w konstrukcji tylnego zawieszenia opartego na belce skrętnej. 

Sprężyny obniżające – co daje obniżenie zawieszenia?

Obniżone zawieszenie poprawia zachowanie podczas pokonywania zakrętów. Niżej położony środek ciężkości sprawia, że pojazd zachowuje się stabilniej. Montując sprężyny obniżające zawieszenie, prześwit zmniejsza się zazwyczaj o 30-40 mm. Dzięki temu możesz szybciej przejechać zakręty oraz wykonywać inne manewry podczas dynamicznej jazdy. Sprężyny obniżające zawieszenie usztywniają również pojazd, przez co nadwozie jest mniej skłonne do wychylania się na boki w zakrętach. Oczywiście można spotkać sprężyny obniżające nawet o 100 mm, ale to margines rynku.

Nisko zawieszone nadwozie to domena każdego samochodu sportowego. Niewielki prześwit czy koła głęboko osadzone w nadkolach (zwłaszcza o dużej średnicy felg aluminiowych) potrafią nadać dynamicznego i sportowego charakteru. Jeśli Twój samochód ma niemodyfikowane zawieszenie, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby je obniżyć. Większość producentów oferujących sprężyny obniżające i amortyzatory sportowe ma w swoim asortymencie produkty przeznaczone do wielu modeli samochodów.

Należy jednak pamiętać, że obniżone zawieszenie zmniejsza komfort. Na przestrzeni lat stan dróg w Polsce uległ znacznej poprawie, jednak wciąż nie brakuje odcinków z koleinami, dziurami lub niewydzielonymi torowiskami tramwajowymi. W takich warunkach obniżone zawieszenie nie zapewni takiego poziomu komfortu jak standardowa konfiguracja. 

Niższe zawieszenie sprawia problemy na uliczkach osiedlowych i w innych miejscach, gdzie znajdują się progi zwalniające. Niewielki prześwit oraz wysokie krawężniki – taka konfiguracja może doprowadzić do uszkodzeń pojazdu. Nie warto też przesadzać z obniżaniem zawieszenia. Auto o mocno ograniczonym prześwicie może nie nadawać się do bezpiecznej jazdy po drogach publicznych i stać się bardziej narażone na poważne usterki elementów podwozia, zawieszania, a nawet miski olejowej.

Troska o samochód to też konserwacja podwozia. Przeczytaj artykuł: Podwozie samochodu – jak o nie zadbać? Budowa i konserwacja

Amortyzatory sportowe – czy są niezbędne do obniżenia zawieszenia w samochodzie?

Amortyzatory samochodowe ściśle współpracują ze sprężynami w celu stabilizacji toru jazdy oraz tłumienia nierówności. Amortyzator odpowiada także za utrzymanie odpowiedniej pozycji sprężyny zawieszenia podczas jazdy. Praca obu podzespołów zapewnia zachowanie stałego kontaktu kół z nawierzchnią, tak na równych, jak i na wyboistych nawierzchniach. 

Wymiana samych sprężyn zawieszenia na niższe odpowiedniki to często za mało, aby w pełni cieszyć się ze stabilnej jazdy na co dzień, także podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Fabryczne amortyzatory, w które wyposażony jest Twój samochód, mają zakres pracy dopasowany do wysokości oryginalnie montowanych sprężyn.

Wymiana fabrycznych sprężyn na obniżone odpowiedniki sprawia, że amortyzatory będą miały obniżony skok o 3-4 cm. Z pozoru może to wydawać się nieistotne, skoro skok amortyzatora jest znacznie większy niż wspomniane 3 lub 4 cm. Jednak podczas uginania się pod wpływem niewielkich nierówności, skok amortyzatora będzie osiągał położenie przewidziane do wybierania największych dziur. Reakcja podzespołów zawieszenia będzie zatem znacznie bardziej nerwowa. Wpływa to negatywnie nie tylko na komfort, lecz także na bezpieczeństwo. Łączenie oryginalnych amortyzatorów z obniżonymi sprężynami może znacznie ograniczyć żywotność. 

Rozwiązaniem jest wymiana oryginalnych amortyzatorów na sportowe odpowiedniki. Ich wysokość oraz skok dopasowane są do pracy ze sprężynami obniżającymi zawieszenie. Dzięki temu niewielkie nierówności będą łatwiej i delikatniej wybierane, a przy większych obciążeniach amortyzatory będą pracować z odpowiednią siłą. Pozwoli to zachować lepszą przyczepność kół do nawierzchni w każdych warunkach.

Wymiana sprężyny amortyzatora – sprężyny obniżające dodadzą sportowego charakteru

Jak zamontować sprężyny obniżające zawieszenie?

Wymiana sprężyny zawieszenia nie jest szczególnie trudną czynnością, lecz wymaga odpowiednich narzędzi. Niezbędnym przyrządem jest ściskacz do sprężyn, nazywany także ściągaczem. Nowe sprężyny po wyjęciu z opakowania są zbyt wysokie, aby osadzić je w kolumnie McPhersona. Podobnie oryginalne sprężyny, znajdujące się w aucie, wymagają ściśnięcia podczas demontażu. Stosowanie innych urządzeń niż profesjonalne ściągacze to proszenie się o kłopoty

Do ściśnięcia sprężyny potrzebna jest duża siła. W przypadku użycia przypadkowych narzędzi może dojść do ich uszkodzenia. Wtedy energia ze ściśniętej sprężyny się uwolni, a przedmiot może polecieć w nieznanym kierunku i uderzyć z dużą siłą w osobę dokonującą naprawy. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, które może doprowadzić do poważnych obrażeń ciała. 

Dolną częścią kolumny McPhersona jest wahacz. Ten podzespół stanowi niezbędny element zawieszenia w niemal każdym samochodzie.

Mając profesjonalny ściągacz do kół, możesz rozpocząć pracę. Pierwszym krokiem jest podniesienie pojazdu w równym terenie i odkręcenie kół. Następnie musisz odkręcić śruby mocujące kolumnę McPhersona. Z uwagi na stały kontakt z wilgocią, pyłem i solą drogową, śruby mogą być zapieczone. W takim przypadku należy je oczyścić przy użyciu specjalnego preparatu.

Wymontowaną kolumnę McPhersona należy rozebrać. Do tego również będzie potrzebny ściągacz do sprężyn. Po zdemontowaniu oryginalnych sprężyn sprawdź stan gum w dolnym i górnym mocowaniu podzespołu, mogą wymagać wymiany. Następnie przymierz nową sprężynę. Jeśli jej rozmiar pasuje, użyj ściskacza, aby zamontować sprężynę. Najlepsze efekty płynące z obniżenia zawieszenia w Twoim samochodzie uzyskasz, wymieniając nie tylko sprężyny, lecz także amortyzatory. 

Wymianę sprężyn, a także amortyzatorów, możesz zlecić w wybranym warsztacie samochodowym. Koszt wymiany jednej sprężyny to ok. 100 zł. Podobną cenę zapłacisz za wymianę amortyzatora. Pamiętaj, żeby sprężyny i amortyzatory wymieniać zawsze parami na każdej z osi. Aby skutecznie obniżyć zawieszenie w Twoim samochodzie, konieczna jest wymiana elementów przedniego i tylnego zawieszenia. 

Wymiana sprężyny amortyzatora – sprężyny obniżające dodadzą sportowego charakteru

Zestawienie produktów

Wybierz odpowiednie sprężyny obniżające do Twojego samochodu. Skorzystaj z intuicyjnej w obsłudze wyszukiwarki części zamiennych Inter Cars. Wystarczy, że wybierzesz markę, model i wersję silnikową, by sprawdzić asortyment sprężyn obniżających z oferty Inter Cars. Znajdziesz tu produkty renomowanych producentów, takich jak Eibach czy Bilstein. Sprężyny obniżające do wybranego modelu auta mogą różnić się charakterystyką. Możesz wybierać między produktami zapewniającymi mniejsze lub większe obniżenie nadwozia. 

Amortyzatory sportowe zamontowane w aucie razem ze sprężynami obniżającymi zapewnią najlepsze właściwości jezdne. Dzięki temu Twój samochód nie tylko nabierze sportowego charakteru prowadzenia, ale i zyska na wyglądzie. Amortyzatory sportowe zapewniają doskonałą przyczepność kół do każdego typu nawierzchni. Sprawdź ofertę tych produktów w sklepie Inter Cars. Warto jeszcze dodać o możliwości modyfikacji zawieszenia w aucie terenowym. W samochodach wykorzystywanych w off-raodzie system składa się z osi, mostów i resorów. Oczywiście wszystkie elementy muszą być odpowiednio dopasowane, aby działały skutecznie nawet w najtrudniejszych warunkach.

szukasz produktu który opisujemy?

Samodzielna wymiana sprężyn i amortyzatorów nie należy do specjalnie skomplikowanych czynności serwisowych. Nieco mechanicznej wiedzy oraz profesjonalne narzędzia warsztatowe ze sklepu Inter Cars pozwolą Ci samodzielne dokonać wymiany podzespołów zawieszenia w Twoim samochodzie. 

Zdaniem eksperta

Obniżenie zawieszenia to jedna z popularniejszych form modyfikacji pojazdów. Właściwie przeprowadzony tuning zawieszenia niesie wymierne korzyści. Samochód z obniżonym i usztywnionym nadwoziem znacznie lepiej radzi sobie podczas dynamicznej jazdy w zakrętach. Zyskuje też na wyglądzie. Warto jednak zachować umiar i nie przesadzić z obniżaniem prześwitu do wartości, które mogą uniemożliwić normalne korzystanie z pojazdu. Zbyt niska „gleba” może skutecznie uniemożliwić pokonywanie garbów zwalniających lub innych przeszkód, które dla samochodu ze standardowym zawieszeniem nie stanowią większego zagrożenia. 

Gdy dokonasz modyfikacji zawieszenia, Twój samochód uzyska lepsze właściwości jezdne. Warto poświęcić nieco czasu na wyczucie charakteru pracy zmodyfikowanego zawieszenia przed pełnym wykorzystaniem jego możliwości. Najlepsze efekty uzyskasz, wymieniając sprężyny razem z amortyzatorami.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Wartości podawane przez producentów sprężyn obniżających wskazują obniżenie nadwozia względem prześwitu, jaki oferuje nowy pojazd. Dane dotyczące prześwitu, które podawane są przez producentów samochodów, dotyczą nowych pojazdów. Fabryczne sprężyny ulegają zużyciu. W efekcie prześwit auta się zmniejsza. Przy montażu sprężyn obniżających w samochodzie ze znacznym przebiegiem, może okazać się, że nadwozie obniży się w mniejszym stopniu, niż wynika to z wartości wskazanych przez producenta.

Przepisy prawa nie określają najniższego dopuszczalnego prześwitu samochodu. Obniżając swój pojazd, nie warto jednak przesadzać. Atrakcyjnie wyglądający samochód ze znacznie obniżonym zawieszeniem może okazać się trudny w normalnej eksploatacji.

Większość sprężyn obniżających pozwala zredukować prześwit samochodu o ok. 25-30 mm. Jest to bezpieczna wartość, która zapewni zauważalną poprawę właściwości jezdnych bez całkowitej rezygnacji z komfortu jazdy. Obniżanie zawieszenia o 50 mm lub więcej, znacznie wpłynie nie tylko na pracę zawieszenia, lecz także na komfort oraz praktyczność pojazdu. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!