Jak wynika z naszych obserwacji wielu kierowców, wymieniających zużyte ogumienie na nowe napotyka na ten sam problem: co zrobić ze starymi oponami? Nie można ich tak po prostu wyrzucić. Zużyte opony samochodowe musimy zutylizować. W jaki sposób to zrobić?

Opona samochodowa składa się z wielu różnych warstw i wykonana jest ze specjalnie opracowanej mieszanki tworzyw. Podstawowym budulcem jest kauczuk naturalny i syntetyczny. Dodatkowe komponenty to zwykle związki ropopochodne, stal z której wykonana jest stopka oraz inne chronione tajemnicą składniki. Połączone ze sobą w odpowiednich proporcjach zapewniają możliwie najdłuższą żywotność i odporność na uszkodzenia mechaniczne.

Podczas użytkowania trwałość opony stanowi zaletę, jednak po zakończeniu eksploatacji staje się problemem. Opona przechowuje w sobie setki syntetycznych substancji chemicznych oraz związków metali, które obciążają środowisko naturalne. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że okres biodegradacji opon wynosi nawet 100 lat, zaś w samej tylko Polsce rocznie przybywa około 150 tys. ton zużytych opon. Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, opon nie można zwyczajnie wyrzucać do kontenerów na śmieci ani składować na wysypiskach. Co więc należy zrobić ze starymi oponami? Możliwości jest kilka, a co ważne – w przeciwieństwie do akumulatorów – w większości są całkowicie bezpłatne. Opony podobnie jak baterie samochodowe obłożone są opłatą ekologiczną. Jednak w przeciwieństwie do akumulatorów, opłatę za utylizację bierze na siebie producent, a kierowca nie ponosi dodatkowych kosztów.

Bezpłatne opcje utylizacji opon

Wiele warsztatów wulkanizacyjnych oferuje możliwość pozostawienia zużytych opon przy okazji wymiany na nowe. Jest to najpowszechniejsza opcja, którą wybiera wielu kierowców, świadomych konieczności utylizacji ogumienia. Serwisy współpracujące z platformą Motointegrator.pl przy okazji montażu nowych opony, zapewniają odbiór zużytego ogumienia. Musimy pamiętać, że nie istnieje żaden prawny obowiązek zabrania zużytego ogumienia przez wulkanizatorów. Wszystko zależy więc od wewnętrznych procedur serwisu.

Wyszukaj serwis Motointegrator partner w swojej okolicy

Oprócz pozostawienia opon w warsztacie, można skorzystać z możliwości oddania ich do tzw. punktów dobrowolnego dostarczania odpadów, zlokalizowanych w pobliżu naszego miejsca zamieszkania. Listę takich punktów można znaleźć na stronach internetowych miast, a także podległych im urzędach gmin. Możemy skorzystać również z usług Centrum Utylizacji Opon. W tym celu wystarczy skontaktować się z centralą firmy, aby wskazała podmiot odpowiedzialny za przyjęcie opon na terytorium naszego zamieszkania. Wymienione rozwiązania zapewniają bezpieczne zutylizowanie opon, ale nie każde z nich jest tak samo wygodne dla kierowcy. O ile stare i niepotrzebne ogumienie możemy zostawić w warsztacie „przy okazji”, to w pozostałych przypadkach musimy dostarczyć je osobiście w określone miejsce. Z tego względu najszybszym i najwygodniejszym rozwiązaniem będzie pozostawienie opon w zakładzie wulkanizacyjnym, który oferuje taką możliwość.

Wykorzystanie zużytych opon w przemyśle samochodowym

Co dzieje się ze zużytymi oponami? Najczęściej poddaje się je procesowi recyklingu. Dzięki temu można z nich wytworzyć zupełnie nowe elementy eksploatacyjne. Jeśli opona ma zużytą warstwę wierzchnią, ale jej struktura nie jest uszkodzona i nie jest starsza niż 7 lat, to istnieją duże szanse, że zostanie ponownie wykorzystana. Firmy zajmujące się bieżnikowaniem opon wykorzystują tzw. karkas, a więc rdzeń opony, jako bazę pod nalanie nowego bieżnika. Dzięki temu na rynek trafiają opony bieżnikowane zwane również „nalewkami”. Bieżnikowanie, czyli nadanie oponie „drugiego życia” to korzystne rozwiązanie w przypadku ogumienia dobrej klasy do samochodów ciężarowych. Pozostaje jednak nieco dyskusyjna w przypadku opon do samochodów osobowych.

Dowiedz się więcej o bezpieczeństwie opon bieżnikowanych

W większości przypadków zużyte i uszkodzone opony, których nie da się wykorzystać do produkcji „nalewek” są dokładnie rozdrabniane i przerabiane na gumową mieszankę. Wytwarza się z niej wiele akcesoriów użytkowych, a także prostych części eksploatacyjnych do samochodów, takich jak: dywaniki, wykładziny, materiały izolacyjne oraz uszczelki i wycieraczki. Jeśli więc chcemy dodatkowo zadbać o środowisko, to warto wspierać firmy, które do wytwarzania swoich produktów stosują materiały z recyklingu. Zwykle na opakowaniu wycieraczek lub etykiecie dywaników znajdziemy informacje, że produkt powstał z materiałów powtórnie przetworzonych.

Innym „motoryzacyjnym” zastosowaniem starych opon jest użycie przetworzonego ogumienia w postaci granulatu do produkcji cementu, jako części biomasy. Jak powszechnie wiadomo, cement jest jednym ze składników mieszanki mineralno-asfaltowej używanej do budowy nawierzchni dróg. Ponadto gumowe resztki stosuje się także do wypełnienia nasypów drogowych, co pozwala ograniczyć zużycie naturalnych kruszyw mineralnych.

Czołowi producenci opon na świcie pracują nad technologiami, których celem jest ochrona środowiska naturalnego, zmniejszenie emisji CO2 i ograniczenie zużycia zasobów naturalnych. Prowadzą w tym zakresie intensywne badania nad materiałami pochodzącymi ze źródeł odnawialnych. Mają one pomóc w zastąpieniu tradycyjnych surowców, takich jak sadza, kauczuk syntetyczny czy włókna wzmacniające – obecnie otrzymywane z paliw kopalnianych, a niezbędne w produkcji opon. Ciekawym efektem tych prac jest opona Bridgestone Air Free wykonana z materiałów, które w 100 proc. mogą być poddane recyklingowi.

Motointegrator.pl radzi:
  • zużyte opony możesz pozostawić w serwisie, w którym je wymieniasz,
  • zużyte opony podlegają recyclingowi,
  • nie wyrzucaj zużytych opon na śmietnik.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!