Wielu kierowców z uwagi na oszczędności rozważa zakup opon całorocznych. Liczne testy pokazują jednak, że ten typ ogumienia nie jest dla każdego. Wyraźne dysproporcje pomiędzy oponą zimową, a całoroczną sprawiają, że łatwo osiągnąć granicę ich możliwości.

Konieczność sezonowej wymiany opon to temat, który poruszaliśmy wiele razy. Letnie i zimowe opony samochodowe wykonane są z innej mieszanki gumy, a także posiadają specyficzną rzeźbę bieżnika. Dla zapewnienia przyczepności podczas sezonowych warunków atmosferycznych, samochód powinien być wyposażony w ogumienie dostosowane do pory roku. Jednak osoby, które z przyczyn finansowych nie mogą pozwolić sobie na komplet opon na lato i zimę, często decydują się na zakup opon całorocznych. Z pozoru połączenie ze sobą właściwości opon letnich i zimowych wydaje się być optymalne i opłacalne dla kierowców w naszej strefie klimatycznej. Czy jest tak w rzeczywistości?

Opony całoroczne na tle opon zimowych

Jazda na ogumieniu całorocznym wiąże się zaakceptowaniem jego wszelkich zalet i wad. Niestety tych drugich jest zdecydowanie więcej. Decydując się na tego typu opony, przedkładamy wygodę i oszczędności finansowe nad bezpieczeństwo i komfort jazdy. Potwierdzają to testy ADAC, w których widać wyraźne dysproporcje pomiędzy najlepszą oponą zimową a najlepszą całoroczną. Przeprowadzane są one w jednakowych warunkach dla obu rodzajów opon, a przy ocenie stosowane są takie same kryteria. Wyniki punktowe dobrze więc obrazują różnice w poszczególnych kryteriach. Właściwości testowanych modeli zostały ocenione przez ADAC na nawierzchni suchej i mokrej, a także na lodzie oraz śniegu. Pod uwagę brano również odporność opony na zużycie oraz efektywność paliwową.

Najlepsza opona całoroczna vs. najlepsza opona zimowa (test ADAC)

 

Producent / Model

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik.

Ocena ADAC

 

Sucha nawierzchnia

 

Mokra nawierzchnia

 

Śnieg

 

Lód

 

Hałas / komfort

 

Zużycie paliwa

 

Zużycie
Ważne   15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Falken EuroAll Season AS20 195/65 R15H (opona całoroczna) 3,7 2,5 2,6 3,7 2,8 3,5 2,7 3,0
Continental ContiWinterContact TS850

195/65 R15H

(opona zimowa)

2,1 2,0 2,2 2,0 2,2 3,5 1,6 1,5

Wyniki testu potwierdzają, że najlepsza opona zimowa Continental ContiWinterContact TS 850 otrzymała we wszystkich ważnych kryteriach wysokie oceny. Oznacza to, że w każdych zimowych warunkach zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo i pewne prowadzenie. Najlepsze opony całoroczne marki Falken EuroAll Season AS200 wykazują dobre parametry tylko na suchej nawierzchni. Przyczepność na mokrej i lodzie została oceniona jako zadowalająca i znacząco ustępuje tej, jaką oferuje opona zimowa. Przeciętne oceny opony całorocznej okazały się niewystarczające, aby polecić je większości kierowców.

Dowiedz się, dlaczego opony całoroczne nie są odpowiednie dla wszystkich

Różnice pomiędzy oponami zimowymi a całorocznymi

Opona całoroczna w niskich temperaturach nie zapewni przyczepności takiej jak opona zimowa, a na suchej i rozgrzanej nawierzchni nie będzie hamować tak skutecznie jak letnia. Niepodważalną zaletą opon całorocznych jest brak konieczności sezonowej wymiany. Odpada również problem z przechowywaniem nieużywanego kompletu. Jednak z jednej strony, to co jest zaletą stanowi też wadę. Opony, na których jeździmy przez cały rok, zużywają się znacznie szybciej, a więc starczają na krócej. W związku z tym postrzeganie ich jako gwarantujących niższe koszty eksploatacji, jest kwestią sporną. Ceny opon całorocznych renomowanych firm takich jak Vredestein czy Goodyear w popularnym rozmiarze 195/65 R15 oscylują w okolicach 280 zł. O 50 zł tańsze są opony zimowe średniej klasy. Ponadto pamiętajmy, że opony całoroczne nie są całkowicie „bezobsługowe”. Co pewien czas i tak musimy sprawdzić wyważenie kół oraz poziom ciśnienia.

Dla kogo opony całoroczne?

Warto jednak podkreślić, że ogumienie całoroczne na śniegu czy błocie pośniegowym, zagwarantuje wyższy poziom bezpieczeństwa w porównaniu z nawet najlepszymi oponami letnimi. Natomiast w lecie, na suchym będzie zachowywać się lepiej niż opony zimowe. Z tego powodu opony całoroczne z pewnością będą lepszą alternatywą niż jazda na oponach zimowych w lecie i na letnich w zimie. Mimo że opony całoroczne nie zapewniają zrównoważonych parametrów na każdej nawierzchni, są też zdecydowanie lepszą alternatywą dla zakupu opon używanych. Ogumienie całoroczne ze względu na swoje przeciętne własności spełni wymagania tylko tych kierowców, którzy posiadają samochód o niewielkiej mocy, poruszają się głównie w ruchu miejskim i preferują spokojny styl jazdy. W mocniejszych i większych samochodach bardzo łatwo można osiągnąć granicę możliwości opon całorocznych. Z tego względu zakup takich opon powinien być dokładnie przemyślany.

Motointegrator.pl radzi:
  • jeśli decydujesz się na opony całoroczne, wybieraj modele czołowych producentów,
  • pamiętaj, że ogumienie wielosezonowe to kompromis,
  • opony całoroczne ze względu na szybsze zużycie nie zawsze są bardziej ekonomiczne niż dwa komplety opon sezonowych.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!