Wielu kierowców, którzy posiadają dwa komplety opon, zastanawia się, czy inwestycja w dodatkowy zestaw felg będzie dobrym rozwiązaniem. Przyjrzyjmy się bliżej tej kwestii i zobaczmy, jakie zalety niesie ze sobą przechowywanie opon na felgach.

Specyfika klimatu w naszej części kontynentu oraz coraz większa specjalizacja opon w zakresie warunków, w których spisują się najlepiej sprawiają, że sezonowa wymiana opon jest coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Tutaj pojawią się jednak niedogodności związane z montażem i przechowywaniem nieużywanego kompletu opon. Można je w dużym stopniu rozwiązać, inwestując w drugi „zimowy” komplet felg. Wbrew pozorom, w dłuższej perspektywie, to rozwiązanie może okazać się bardziej korzystne ekonomicznie, a przede wszystkim wygodniejsze.

Ile oszczędzimy na drugim komplecie felg?

Po pierwsze, inwestując w drugi komplet oszczędzamy na kosztach przekładania opon na felgach w serwisie. A to czynność, którą musimy wykonać dwa razy w roku. W przypadku felg w popularnym rozmiarze, koszt przełożenia kompletu opon wynosi około 150 zł, a więc 300 zł w ciągu roku. Może być on jednak nawet dwukrotnie większy w przypadku felg z czujnikiem TPMS. Okazuje się więc, że koszt zakupu drugiego zestawu felg na zimę może zwrócić się po 2-3 sezonach. Tym bardziej, że w zimie nie musimy decydować się na drogie felgi aluminiowe. Najbardziej odpowiednie będą te o prostym wzorze i mniejszym z rozmiarów zalecanych przez producenta. Jeszcze bardziej korzystnie pod względem ekonomicznym wypadnie zakup felg stalowych.

Zalety przechowywania opon na felgach

Przechowując zimowe opony samochodowe na felgach możemy zamontować je samodzielnie bez konieczności wizyty w warsztacie. Dzięki temu nie zaskoczy nas nagła zmiana aury. Samodzielna wymiana kół powinna zająć około godziny, jednak jest możliwa tylko przy użyciu specjalnego klucza dynamometrycznego ponieważ śruby kół muszą być dokręcone odpowiednią siłą. Nawet jeżeli montaż kół zdecydujemy się powierzyć serwisowi, to możemy być pewni, że zajmie on znacznie mniej czasu i będzie o połowę tańszy niż w przypadku przekładania opon na felgach. Tutaj jednak pojawiają się pewne zastrzeżenia. Przy każdej wymianie kół przed sezonem zaleca się ich wyważenie, w związku z tym wizyta w warsztacie raczej nas nie ominie. Możemy jednak wybrać już „na zimówkach” przeczekać falę kolejek i wybrać bardziej dogodny termin na wizytę.

Ponadto, niezależnie od poziomu profesjonalizmu warsztatu, zdejmowanie i zakładanie opony na felgę nigdy nie pozostaje obojętne dla jej kondycji technicznej. Na uszkodzenia narażona jest szczególnie stopka opony, czyli części, która przylega do felgi. W trakcie zdejmowania i nakładania na felgę jest ona rozciągana i nadwerężana.

Dodatkowo dwa komplety felg umożliwiają dobór ich wielkości w zależności od pory roku. O ile wybór między stalowymi a aluminiowymi zależy od preferencji kierowcy, to jeżeli producent pozwala na montaż mniejszego rozmiaru koła do danego auta – warto rozważyć taką możliwość. Opony w mniejszym rozmiarze będą tańsze w zakupie, a dodatkowo mogą wpłynąć na poprawę komfortu jazdy. Ponadto większy profil opony zapewnia lepszą ochronę felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, np. przy wjechaniu w dziurę.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że opony założone na felgi łatwiej przechowywać. Warsztaty chętniej przyjmą na przechowanie kompletne koło niż tylko same opony. Przechowywanie opon na felgach we własnym zakresie również jest wygodniejsze i umożliwia ułożenie kół na stosie bądź zawieszenie ich na specjalnych wieszakach.

Zobacz jak odpowiednio przechowywać opony

Z powyższych względów, kierowcom którzy posiadają dwa komplety ogumienia rekomendujemy stosowanie dwóch kompletów felg. Po pierwsze jest to wygodniejsze, a po drugie w ogólnym rozrachunku tańsze rozwiązanie.

Motointegrator.pl radzi:
  • przechowywanie opon zimowych na felgach może okazać się tańsze,
  • przechowywanie opon na felgach jest dla nich korzystniejszym rozwiązaniem.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!