Samochody bez wątpienia mogą się stać elementem pasji. Od pewnych wartości jednak większości kierowców nie uda się uciec. A na listę tą wpisać można apetyt auta na paliwo. To jeden z tych parametrów, które pełnią kluczową rolę podczas analizy przedzakupowej. Jakie czynniki mają jednak wpływ na zapotrzebowanie na paliwo? Niewątpliwe są to opony samochodowe, a konkretnie  opory toczenia, które mają większe znaczenie na zużycie paliwa, niż myślisz!

Jest kilka czynników, które kierowca musi wziąć pod uwagę podczas analizy potencjalnych wyników spalania. Podstawę stanowi oczywiście sam silnik. Mowa w tym momencie o jego pojemności, rodzaju zastosowanego przez producenta paliwa, formie układu wtryskowego czy doładowaniu lub jego braku. Niezwykle ważna jest też aerodynamika nadwozia. W im bardziej opływowe kształty wyposażona została karoseria przez projektantów, tym łatwiej autu przełamać występujący podczas jazdy opór powietrza. Poza tym potężne znaczenie ma styl jazdy prowadzącego oraz… sposób budowy opon.

Jak opony wpływają na zużycie paliwa? Udzielenie konkretniej odpowiedzi nie jest tak trudne. Ogumienie stanowi jedyną powierzchnię styku z asfaltem, a pod wpływem masy pojazdu jego bieżnik staje się płaski. Żeby koła zaczęły się toczyć — tym samym została przełamana siła tarcia — konieczne jest dostarczenie energii. Ta pochodzi wprost z jednostki napędowej. Producenci ogumienia starają się budować poszczególne modele w taki sposób, aby przełamanie siły tarcia było jak najłatwiejsze. A ich działania dotyczą przede wszystkich dwóch podstawowych bloków — budowy bieżnika oraz budowy samej opony.

Opory toczenia opony a zużycie paliwa: czemu szerokość ma znaczenie?

Zależność „szerokość opony a spalanie” jest jedną z kluczowych. Im szerszy jest bieżnik zastosowanego w aucie ogumienia, tym większa jest powierzchnia styku z asfaltem. Tak, to sposób na zdecydowanie poprawioną trakcję. Z drugiej strony szeroki ślad oznacza m.in. występowanie większych oporów toczenia i konieczność dostarczenia większej siły w celu ich przełamania. Ogumienie szersze o 1 cm sprawia, że opór aerodynamiczny rośnie o 1,5 proc. Od czego zależy spalanie samochodu? Specjaliści nie mają żadnych wątpliwości, potężną rolę odgrywa też sposób ukształtowania bieżnika. Ten może mieć wpływ nawet na 60 proc. oporów toczenia wytwarzanych podczas jazdy.

Opory toczenia opony a zużycie paliwa: czemu szerokość ma znaczenie?
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

Podczas analizy formy śladu opony znaczenie mają takie czynniki jak ilość występujących rowków i nacięć, wielkość klocków stykających się z asfaltem czy nawet rodzaj mieszanki. Im bardziej skomplikowana jest architektura bieżnika, tym większy wpływ ogumienie będzie miało na wyniki spalania samochodu. Z tego powodu bardzo źle wypadają np. modele zimowe eksploatowane latem. Opór toczenia opony wyposażonej w dużą ilość lameli i miękką gumę powoduje znaczny wzrost siły tarcia przy dodatnich temperaturach. Tym samym odpowiedź na pytanie „Jak ograniczyć zużycie paliwa?” może stanowić sezonowa wymiana opon.

Omawiając to, jak opony wpływają na spalanie, nie można zapomnieć o jeszcze jednym czynniku. A jest nim rodzaj budowy. Jakiś czas temu w sprzedaży dominowały opony typu diagonalnego. W ich przypadku opory toczenia w stosunku do szczególnie popularnego dziś typu radialnego są nawet o 20 proc. wyższe! Jak zmniejszyć zużycie paliwa? W kontekście opon to oznacza dbałość o właściwe ciśnienie powietrza. Zbyt niskie lub zbyt wysokie powoduje wzrost siły tarcia. Ciśnienie niższe o 1 bar od zalecanego przez producenta jest w stanie zwiększyć opory toczenia nawet o 30 proc. To oznacza spalanie wyższe nawet o kilka proc.

Jak opony wpływają na zużycie paliwa? Stopień zużycia jest kluczowy!

Opory toczenia opon zależą też od stopnia zużycia. Im mocniej starty jest bieżnik w ogumieniu, tym niższa siła potrzeba jest do przełamania siły tarcia z podłożem. Skutek? Gdy wysokość klocków stanie się mniejsza niż 3 mm, opory toczenia spadną nawet o 20 proc. Ten wskaźnik należy jednak traktować bardziej w formie ciekawostki. A decydują o tym dwa czynniki. Po pierwsze wskaźnik wysokości bieżnika utrzymujący się poniżej 3 mm, jest dużo niższy od minimalnego progu eksploatacji zalecanego przez producentów. Po drugie wprost proporcjonalnie do spadku oporów, maleje też poziom trakcji. A to może zagrażać bezpieczeństwu pasażerów dlatego warto regularnie mierzyć wysokość bieżnika.

Producenci doskonale wiedzą od lat o tym jak opony wpływają na spalanie. Dlatego jakiś czas temu zostali zobowiązani do wyznaczania dla sprzedawanych przez siebie modeli czynnika o nazwie efektowność paliwowa. Parametr pojawia się na etykiecie wyznaczającej europejskie oznaczenia opon i stanowi informację przedzakupową dla kierowcy. Poza tym ma siedem kategorii oceny — od A do G. Jak czytać opór toczenia opony? Oznaczenia zaczynają się od najlepszej klasy A. W przypadku klasy B efektywność paliwowa opon spada nawet o 0,14 litra na każde pokonane 100 kilometrów. Różnica między klasą A a najgorszą klasą G sięga 0,63 litra na 100 kilometrów.

Jak opony wpływają na zużycie paliwa? Stopień zużycia jest kluczowy!
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

Opony zmniejszające zużycie paliwa, czyli jakie? To specjalne linie modelowe tworzone praktycznie przez wszystkich producentów — chociażby Michelina, Bridgestone`a czy Pirelli. Ich wyznacznikiem jest kilka cech charakterystycznych występujących w obrębie budowy. Eko-ogumienie wykonuje się z lżejszych materiałów oraz ma ono zoptymalizowaną pod kątem oporów toczenia mieszankę gumową zawierającą większą ilość syntetycznego kauczuku. Skutek? W ten sposób modele są sporo sztywniejsze i wolniej się zużywają. Jeżeli chodzi o wady, nieco głośniej pracują w czasie codziennej eksploatacji.

Efektywność paliwowa opon — czy warto dopłacać?

Opony o najmniejszym oporze toczenia nie zawsze są tanie. W czasie porównania cenowego z pewnością przegrają zatem z modelami budżetowymi. Do określenia pełnej opłacalności zakupu nie wystarczy jednak opierać się głównie na cenie. W końcu eko-ogumienie oznacza większe przebiegi pokonane na jednym komplecie i oszczędności na paliwie. I różnice mogą wcale nie być marginalne. Opony o najmniejszym oporze toczenia mogą obniżyć spalanie nawet o 7,5 proc. W przeliczeniu na 1000 kilometrów będzie to oznaczać nawet 6 litrów paliwa — różnica między modelami z przypisaną klasą A efektowności paliwowej a klasą G.

Opony zmniejszające zużycie paliwa przynoszą spore oszczędności. Te w całym toku życia ogumienia przy intensywnej eksploatacji pojazdu mogą sięgnąć nawet kwoty na poziomie 1500 złotych! A w tej perspektywie nietrudno dość do wniosku, że początkowa cena kompletu nie zawsze jest miarodajna. Tak, modele budżetowe okażą się tańsze. Różnica w cenie zostanie jednak bardzo szybko zjedzona przez oszczędności, które w czasie jazdy gwarantują eko-modele.

Jak opony wpływają na spalanie? Podsumowanie:

Opór toczenia opony i efektywność paliwowa opon to pojęcia, które z punktu widzenia każdego kierowcy mają szczególnie duże znaczenie. W końcu to na ich podstawie właściciel pojazdu jest w stanie ocenić w jaki sposób nowy komplet ogumienia będzie wpływał na wyniki spalania osiągane przez samochód. Co niezwykle ważne, wpływ ogumienia na zapotrzebowanie na paliwo nie ogranicza się jednak do uwarunkowań konstrukcyjnych. Z całą siłą trzeba podkreślić, że duże znaczenie mają też nawyki kierowcy. Ten powinien dbać o ciśnienie powietrza i sezonową wymianę ogumienia.

#mb_blog {margin-bottom: 50px;}
#mb_blog p {text-align: justify; color: #222; font-size: 18px; line-height: 160%; margin: 20px 0;}
#mb_blog li {text-align: justify; color: #222; font-size: 18px; line-height: 160%;}
#mb_blog p a {text-decoration: underline;}
#mb_blog h2 {text-align: left; margin: 40px 0 15px; color: #CF1E35; font-size: 26px; font-weight: 700; line-height: 160%; }

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!