Każdy samochód opuszcza fabrykę na komplecie opon w homologowanym rozmiarze. Jednak w czasie jego użytkowania, wielu użytkowników zmienia opony na szersze lub węższe, a także o innym profilu. Jakie konsekwencje ma to dla eksploatacji samochodu?

Profil opony to stosunek jej wysokości do szerokości wyrażony w proc. Kiedyś standardem był profil 100, co oznaczało, że wysokość opony była taka sama jak jej szerokość. We współczesnych samochodach najczęściej spotykamy opony samochodowe o profilach 70, 60, 55, 50 i niższych. Producenci dopuszczają możliwość zmiany profilu, jeśli zostanie zachowana średnica koła. Oznacza to, że decyzja o zmianie rozmiaru opony (szerokości) wiąże się najczęściej ze zmianą jej profilu. Im wyższy profil, tym mniejsza szerokość i na odwrót. W ten sposób dla określonego bazowego rozmiaru opony można znaleźć kilka różnych zamienników. Oczywiście nie każda z tych teoretycznie możliwych do zastosowania opon nadaje się do założenia w danym aucie.

Wady i zalety niskiego profilu opony

Ze względu na różnice we właściwościach jezdnych zmiana profilu opony, to często stosowana praktyka wśród kierowców dysponujących autami o większych mocach. Większa felga i niższy profil opony wpływa pozytywnie na prowadzenie. Zwiększa również maksymalną prędkość z jaką bezpiecznie można pokonywać zakręty. W jeździe po łuku opony muszą wytrzymać ogromne siły odśrodkowe generowane przez rozpędzoną masę. Szczególnie trudne zadanie spoczywa wówczas na przedniej, zewnętrznej oponie. W szczycie zakrętu to ona zostaje najbardziej obciążona. W takiej sytuacji każdy dodatkowy centymetr gumy między krawędzią felgi a asfaltem negatywnie odbija się na stabilności i precyzji prowadzenia samochodu. Opony o niższym profilu zapewnią wówczas lepsze właściwości jezdne i skutecznie ograniczą nadsterowność. Ponadto niższa opona i większa felga poprawia wyglądu pojazdu i umożliwia montaż większych tarcz hamulcowych oraz solidniejszych i skuteczniejszych zacisków.

Wzrasta również poziom generowanego hałasu, ponieważ przy szerokich oponach zwiększa się tarcie, a wraz z nim ilość powietrza, które ma do pokonania dłuższą drogę między nacięciami bieżnika.

Jedną z poważniejszych wad jest mniejsza odporność na zjawisko aquaplaningu. Dochodzi do niego, kiedy droga pokryta jest błotem lub wodą. Wówczas warstwa wody tworzy filtr, który separuje oponę od nawierzchni i samochód traci przyczepność. Zjawisko to jest szczególnie groźne w przypadku jazdy z dużą prędkością, gdyż samochód może wpaść w trudny do opanowania poślizg. Widoczny jest także spadek przyczepności na zabrudzonej drodze. Z testów przeprowadzonych przez ADAC wynika, że zwiększeniu szerokości opony prawie zawsze towarzyszy wydłużenie drogi hamowania w przypadku hamowania na nawierzchni pokrytej zanieczyszczeniami typu piasek lub żwir.

Szersze czy węższe – jakie opony lepsze na zimę?

Wady i zalety wysokiego profilu opony

Wyższy profil opony przekłada się na większy komfort jazdy i skuteczniejsze tłumienie nierówności. Ponadto na wysokoprofilowych oponach zdecydowanie łatwiej wydostać się ze śnieżnej zaspy oraz zapanować nad autem na śliskiej nawierzchni. Wpływa na to szersza ścianka boczna opony, która potrafi „złapać przyczepność” w tego typu warunkach drogowych. Wysoki profil docenią kierowcy poruszający się po mieście. Dla tego typu ogumienia wysoki krawężnik na miejscu parkingowym przestaje być problemem.

Ich największą wadą jest trudność z dynamicznym pokonywaniem zakrętów. Podczas wysokiej prędkości na łuku dochodzi do efektu podwijania się opony pod felgę, co kierowca może odczuwać jako zjawisko podobne do jazdy na poduszkach powietrznych. Tego typu zachowanie opon ma negatywny wpływa na zmianę przyczepności pojazdu. Łatwiej wówczas o niekontrolowany poślizg, szczególnie przy niekorzystnych warunkach drogowych jak deszcz lub śnieg. Opony te nie zapewniają więc optymalnych właściwości jezdnych, a więc nie będą z nich zadowoleni kierowcy, którzy preferują dynamiczny styl jazdy. Większy profil to automatycznie węższa opona, a więc mniejsze opory toczenia. Opona węższa o 1 cm charakteryzuje się oporem aerodynamicznym mniejszym o ok. 1,5 proc. Z tego powodu wybierana jest chętnie przez osoby, które chcą jeździć oszczędnie, a nie dynamicznie.

Zalety zastosowania niższego profilu opony Wady zastosowania niższego profilu opony
zwiększenie przyczepności wyższe koszty zakupu
poprawa reakcji i zachowania w zakręcie wzrost spalania
poprawa estetyki zwiększenie prawdopodobieństwa uszkodzenia opony i felgi
możliwość montażu większych tarcz hamulcowych pogorszenie komfortu i zwiększenie podatności na koleiny
wzrost głośności
zmniejszenie odporności na aquaplaning
spadek przyczepności na zabrudzonej drodze

Czy warto zmieniać profil opon?

Jak się okazuje zmiana profilu opony, a tym samym jej rozmiaru, niesie ze sobą równie wiele zalet, co wad. Z tego też powodu każdy z użytkowników samochodów powinien zastanowić się nad właściwościami, które są dla niego najważniejsze. Przed dokonaniem zmian, należy pamiętać, że używanie homologowanych przez producenta rozmiarów opon jest jedyną gwarancją zapewnienia określonych przez producenta właściwości jezdnych. Dlatego, jeśli zmiana profilu nie jest podyktowana np.: zastosowaniem szerszych tarcz hamulcowych dla poprawy bezpieczeństwa, warto dwa razy zastanowić się nad sensem zmiany profilu opony. Trzeba pamiętać również o aspektach prawnych. Jeżeli w samochodzie biorącym udział w kolizji zamontowane były opony niezgodne z homologacją, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

Dowiedz się jak dobrać optymalne opony zimowe do Twojego auta

Motointegrator.pl radzi:
  • kierowcy, którym zależy na polepszeniu przyczepności i skróceniu drogi hamowania na suchym asfalcie powinni wybrać opony szersze o niższym profilu,
  • opony o niższym profilu i większej średnicy umożliwiają montaż większych tarcz hamulcowych,
  • niskoprofilowe opony są podatne na uszkodzenia i zmniejszają komfort jazdy.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!