Wybór marki i modelu opony to niełatwa sztuka. Nie dziwi więc, że wielu kierowców zastanawia się, jak mądrze wybrać opony zimowe. Bezpieczeństwo w zmiennych warunkach, trwałość, komfort akustyczny, wpływ na spalanie… Pomiędzy poszczególnymi modelami ogumienia, nawet w podobnej cenie, mogą wystąpić niebagatelne różnice. Poruszanie się w gąszczu rynkowych propozycji nie jest łatwe, ale można temu podołać. Można wybrać opony zimowe dopasowane do indywidualnych oczekiwań czy preferencji kierowcy. Dobór opon zimowych – ułatwimy to!

Zakup nowego kompletu ogumienia warto rozpocząć od zapoznania się z opiniami specjalistów. Od lat wiele osób z uwagą przegląda wyniki, które pokazują testy ADAC. Opony zimowe w danym rozmiarze poddawane są rygorystycznym próbom, które już na wstępie odrzucają outsiderów. Ale czy wspomniane testy to jedyna wskazówka, jak dobrać opony zimowe? Pierwsze miejsce jest tylko jedno, a liczba propozycji i dobrze ocenianych modeli znacznie większa. Czy można więc polecić opony zimowe z dalszych lokat rankingów i testów, za którymi stoją niezależne instytucje i prasa motoryzacyjna? Oczywiście! A dlaczego? O tym także postaramy się napisać w naszym artykule. Wspomnimy jeszcze, czy zakup opon zimowych tanich marek to dobry pomysł?

Opona zimowa uniwersalna – pierwszy z kluczy przy wyborze

Czołowe lokaty w niezależnych testach zajmują opony uniwersalne. Uniwersalne, czyli jakie? Do tego zbioru należą przede wszystkim zimowe opony klasy premium, choć także modele zaliczane do niższych segmentów potrafią pozytywnie zaskakiwać. Uniwersalność oznacza, że testowana opona zimowa zajmuje wysokie lokaty na zróżnicowanej nawierzchni. Trakcja na suchym asfalcie, wysoki margines bezpieczeństwa na mokrej drodze, sprawne odprowadzanie śniegu i błota pośniegowego… Zima w krajach Europy Środkowej potrafi zaskakiwać nagłymi zmianami w ciągu kilku godzin. I właśnie dlatego dobra przyczepność opon zimowych to główny parametr, stanowiący podstawę testów ADAC czy organizowanych przez prasę motoryzacyjną.

Jako że wszechstronność to decydujący czynnik mający wpływ na lokaty w testach opon, może się zdarzyć, że produkt ponadprzeciętnie sprawdzający się na śniegu czy lodzie, nie wygra. Stąd świetnie zdające egzamin się na zaśnieżonych drogach Szwecji, Norwegii czy Finlandii opony nordyckie sporadycznie okupują czołówki rankingów. Dlaczego? Opony nordyckie eksploatowane są w specyficznych warunkach: na często nieodśnieżanych w ogóle drogach, zatem ich konstruktorzy szczególnie dużą uwagę zwrócili na przyczepność na śniegu i lodzie. Częściowo kosztem zachowania na suchym asfalcie czy na błocie. Przez lata jako nordyckie klasyfikowano opony zimowe Nokian. Dziś jednak fiński producent ma w ofercie także „zwykłe zimówki”, dobrze przystosowane do warunków Europy Środkowej.

opony zimowe do suv

Ranking opon ADAC, czyli wszechstronność na czołowych miejscach

Dlaczego test opon ADAC warto polecić polskim kierowcom jako jeden z głównych czynników przy wyborze? Przypomnijmy na początku, że chodzi o wszechstronność. Po drugie, ogumienie testowane jest pod kątem warunków, jakie panują nie tylko w Niemczech, ale też w Polsce – w warunkach klimatu umiarkowanego Europy Środkowej. Po trzecie, testowanych jest wiele modeli opon, w tym większość można bez trudu kupić w naszym kraju. Trzeba wspomnieć, że oferta opon zimowych, w takich sklepach jak Inter Cars, obejmuje też marki pomijane czy marginalnie występujące w testach. Modele, których nie obejmują wyniki testów opon zimowych. Oczywiście w Inter Cars są też najlepsze opony zimowe.

Analizując niezależne testy opon, warto mieć na uwadze pewne ograniczenia. To choćby ewentualny błąd badawczy. 

  1. Testy opon zimowych, letnich i całorocznych przeprowadzane są wg ściśle określonych procedur, które, co zrozumiałe, nie są w stanie idealnie odzwierciedlić warunków panujących konkretnej zimy na konkretnym obszarze. 
  2. Te same opony (identyczne indeksy, rozmiar etc.) mogą inaczej zachowywać się w zależności od auta, w którym je zastosowano. Wynika to choćby z masy samochodu, charakterystyki zawieszenia i układu kierowniczego czy działania systemów elektronicznych.
  3. Testuje się opony nie tylko w danym rozmiarze, ale też o określonych indeksach nośności i prędkości. Może się więc zdarzyć, że opona danego producenta będzie zapewniać nieco lepszą sterowność od konkurentów np. przy indeksie prędkości V (do 240 km/h), niż kiedy testom poddano ogumienie z indeksem H (do 210 km/h). Analogicznie może być z indeksem nośności.

Co ważne, podane wcześniej ograniczenia nie mają na tyle dużego wpływu na całościowe podejście, że bez trudu można polecić określone modele opon zimowych. Co ciekawe, ranking opon ADAC w danym rozmiarze można niemal jeden do jednego odnieść do dwóch sąsiednich, np. 205/55 R16 do 195/55 R16 i 215/55 R16. Ale już opony zimowe 185/60 R15 mogłyby zająć w porównywalnym teście inną lokatę. 

Rozwiewając wątpliwości

Jak odnaleźć się w gąszczu propozycji i jak wybrać opony zimowe najlepiej dostosowane do potrzeb? Czy wystarczy postawić na sprawdzone marki? Dobór opon zimowych nie może być kwestią przypadku. Można przyjąć, że dobrym wyborem będą wszystkie opony zimowe klasy premium. Również, jak pokazują niezależne testy opon, propozycje marek segmentu medium (klasy średniej) zazwyczaj dobrze znoszą trudy zimowej eksploatacji. Także tanie opony mogą się sprawdzić, ale nie są polecane wymagającym użytkownikom. Zatem opony klasy ekonomicznej to nie oferta dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, niekiedy na granicy przyczepności.

Opony zimowe dla najbardziej wymagających

Choć opony klasy ekonomicznej na zimę mogą zapewnić stosowny margines bezpieczeństwa, to niemała grupa nabywców rozważa wyłącznie ogumienie premium. Są to przede wszystkim kierowcy nowoczesnych samochodów z mocnymi silnikami. Kierowcy, którzy nie lubią kompromisów, mimo że najlepsze wyniki w testach osiągają opony o zrównoważonych parametrach. Paradoks? Niekoniecznie, bowiem jako zrównoważone parametry rozumie się wysokie i bardzo wysokie noty w poszczególnych kategoriach. A to powinny gwarantować przede wszystkim opony premium na zimę. Najwyższe noty, czyli najlepsze opony zimowe –  zależność jak najbardziej zrozumiała.

Continental ContiWinterContact TS870

Opony Continental ContiWinterContact TS870 zajmowały nie tylko czołowe, ale też pierwsze lokaty w niezależnych testach (np. rozmiar 185/65 R15 w 2022 r., ADAC). Niemiecki producent przygotował duży wybór rozmiarów, indeksów prędkości i nośności. Oferta opon zimowych Continental obejmuje modele na obręcze od 14 do 18 cali.

opony zimowe Continental

Dunlop Winter Response 2

Zimowe opony Dunlop Winter Response 2 to kolejna propozycja z segmentu premium. Prezentowane ogumienie nie tylko świetnie sprawdza się w zimowych warunkach, to jeszcze na tle konkurencji wyróżnia się niskimi oporami toczenia. Laury?  Wystarczy wspomnieć o tym, że rozmiar 205/65 R15 zwyciężył (ex aequo z oponami Goodyear Ultra Grip 9+) w teście ADAC w roku 2021.

opony zimowe Dunlop

Goodyear UltraGrip Performance +

Propozycja od amerykańskiego giganta skierowana jest do właścicieli samochodów segmentu premium. Testowana przez ADAC opona zimowa Goodyear wiele razy znalazła się na podium. Warto dodać, że to zwycięzca z 2020 roku (225/55 R17) czy zdobywca 3. lokaty w roku 2023 (225/45 R17).

opony zimowe Goodyear

Michelin Alpin 6

Zimowe opony Michelin Alpin 6 nie tylko zachwycają zachowaniem na drodze, ale też wyróżniają się żywotnością. Ten model gwarantuje przebiegi nawet o 30-40 proc. większe niż propozycje konkurentów z segmentu premium. Oczywiście opony Michelin Alpin 6 testowano wiele razy i zawsze zajmowały wysokie, o ile nie najwyższe, pozycje. Tak było choćby w teście ADAC z 2023 (225/45 R17, druga lokata) czy w badaniach Auto Bild z 2022 (215/55 R17), gdzie zwyciężyły.

opony zimowe Michelin

Dobre opony zimowe, które można kupić w jeszcze lepszej cenie

Przedstawione wcześniej propozycje to ułamek oferty, którą są dobre opony zimowe. Czołowe lokaty w testach ADAC to niemały splendor, ale niemal tak samo ważne są opinie użytkowników oraz noty uzyskiwane w testach czasopism motoryzacyjnych. Na tej podstawie przygotowaliśmy następne propozycje. Atrakcyjne cenowo, gwarantujące odpowiedni poziom komfortu i bezpieczeństwa. Przy gotowaliśmy po trzy kolejne propozycje z trzech segmentów. Co oczywiste, także opony zimowe spoza listy, mogą być dobry wyborem. Gwarancją są nie tylko wyniki niezależnych testów czy opinie kierowców, ale też renoma producenta. Zakup opon zimowych nie może być przecież przypadkowy. Stąd też choćby opony nordyckie lepiej polecić mieszkańcom Skandynawii niż Mazowsza czy Wielkopolski.

Opony zimowe premium – mniej oczywiste propozycje

W poszukiwaniu opon zimowych premium warto udać się w wirtualną podróż do Japonii, Włoch i Holandii. Z pierwszego kraju polecamy opony Yokohama. Ze  słonecznej Italii, świetnie sprawdzające się nie tylko na alpejskich serpentynach, ogumienie Pirelli. Z Niderlandów zimowe opony Vredestein. Proponujemy choćby rozmiar 225/45 R17, pasujący do wielu kompaktów, aut klasy średniej czy minivanów.

Opony klasy średniej na zimę

Dla ogromnej rzeszy kierowców to właśnie nowe opony zimowe segmentu medium (klasy średniej) są optymalnym wyborem. Mają dobre ceny, do tego często sygnowane są logo marki związanej technologicznie i kapitałowo z producentem premium. Kleber – ścisły związek z firmą Michelin. Firestone – amerykańska marka korzysta z technologii Bridgestone. Nexen – to niezależny producent z Korei Południowej, coraz śmielej stawiający czoło firmom z Europy, Japonii czy USA. Nasze przykładowe propozycje obejmują opony zimowe 205/55 R16. Rozmiar pasuje choćby do wielu kompaktów, jak i nowoczesnych aut miejskich.

Tanie i bezpieczne opony zimowe

Jak pokazują doświadczenia kierowców oraz wyniki testów, także w tej grupie można znaleźć więcej niż przyzwoite opony. Niedrogie i dobre „zimówki” są w ofercie takich marek, jak: Laufenn, Apollo czy Barum. Laufenn korzysta z technologii i doświadczenia firmy Hankook, natomiast Apollo to brand powiązany z Vredesteinem, a Barum z Continentalem. Świetnie rekomendacje. Tym razem proponujemy zimowe opony 195/65 R15. Rozmiar pasuje chociażby do wielu starszych aut segmentu E (np. Audi A6, Alfa Romeo 164 czy Citroen XM). To też dobre opony do wielu pojazdów klasy średniej oraz sporej grupy vanów.

Przeczytaj jeszcze: Opony zimowe czy całoroczne jakie wybrać?

Dwie czy cztery opony zimowe?

Przez lata zimowe opony kojarzyły się ze sporym wydatkiem. Pokłosiem tegoż jest nadal spotykana (czy może rozważana) praktyka wymiany opon tylko na jednej osi. O ile jeszcze kilkanaście lat temu, przy niższej kulturze motoryzacyjnej, mniejszym na tężeniu ruchu czy przy ograniczonych budżetach domowych wymiana tylko dwóch opon miała jakiś sens, to obecnie traktować ją trzeba jako relikt przeszłości. Dwie opony zimowe to ryzyko i pozorna oszczędność.

Jednak jeśli ktoś chce zmienić tylko opony na jednej osi, powinien wziąć pod uwagę to, że lepsze (czyli zimowe) ogumienie powinno znaleźć się na tylnej osi. I to nawet jeśli auto ma napęd na przednie koła. Tylna oś jest newralgicznym miejscem, a utrata przez nią przyczepności na śliskiej nawierzchni jest dużo trudniejsza do opanowania w porównaniu z przednią. Stąd wymiana opon tylko na jednej osi to sytuacja nawet nie wyjątkowa, ale awaryjna. A awarie, nie tylko na drodze, nie są czymś pożądanym. Bez wyjątku zawsze lepsze będą cztery opony zimowe niż dwie. Jak mądrze wybrać opony zimowe? Kupując komplet!

Chcąc oszczędzać podczas zakupu, lepiej jest zamówić komplet budżetowych niż dwie, nawet najlepsze, opony zimowe. Używane czy bieżnikowane? Też należy zaliczyć je do opcji awaryjnych. Niepolecanych, ale niekiedy zrozumiałych. Zatem, reasumując, tylko nowe opony zimowe. Na wszystkie koła. Dwie opony zimowe to za mało. Nawet jeśli to będą opony Continental czy Michelin.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Symbol XL to inaczej Extra Load, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „dodatkowe obciążenie”. Jest to wzmacniane ogumienie o wyższym indeksie nośności, przystosowane do samochodów o większej masie. Inne nazewnictwo tego rodzaju opon to m.in. REINF, RF i REF.

Taka zmiana jest możliwa, pod warunkiem że zachowana będzie ta sama średnica koła. Oznacza to, że opona o mniejszym profilu powinna być osadzona na większej obręczy, a ta o większym profilu, na mniejszej. Taka zmiana nie będzie miała wpływu na działanie układów bezpieczeństwa, ale może nieco wpływać na to jak prowadzić będzie się samochód.

Opony całoroczne to kompromis między oponami letnimi a zimowymi, dlatego też zostały wykonane z twardszej niż opony zimowe mieszanki, a wzór bieżnika, mimo dużej liczby nacięć i rowków, często przypomina ten znany z opony letniej. Dlatego też, jeżeli przez większość czasu poruszasz się po ośnieżonych drogach, rozsądniej jest wybrać opony zimowe. Ogumienie całoroczne sprawdzi się w autach użytkowanych w miastach i w pobliżu aglomeracji.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!