Zimowe czy całoroczne – oto jest pytanie… pytanie bardzo ważne, gdy wielkimi krokami zbliża się sezon wymiany opon. Pytanie zasadne, ponieważ mroźne i śnieżne zimy możemy oglądać już tylko na starych zdjęciach, a producenci w ciągu ostatnich 20 lat wykonali ogrom inżynierskiej pracy, wprowadzając na rynek nowoczesne opony całoroczne. Nie dziwi więc fakt, że właśnie taka myśl towarzyszy dziś każdemu kierowcy planującemu wizytę u wulkanizatora. Dlatego też, wykorzystując nasze wieloletnie doświadczenie, badania przeprowadzone przez niezależne ośrodki badawcze oraz wiedzę ekspertów, przygotowaliśmy dla Ciebie odpowiedź. Zapraszamy do lektury! 

Wybierasz wersję wideo? Zobacz, co Marcin sądzi o oponach zimowych i całorocznych…

Podjęcie decyzji o zakupie opon to proces, podczas którego analizujemy kilka kluczowych z naszego punktu widzenia kwestii. Następnie wybieramy to rozwiązanie, które najlepiej wpasuje się w oczekiwania. Zostawimy tutaj kwestie rozmiaru opony i doboru tego parametru zgodnie z rekomendacją producenta samochodu. Skupimy się na trzech naszym zdaniem najważniejszych obszarach, w których podejmujesz decyzję, czy wybierasz opony zimowe, czy całoroczne. Te obszary to: bezpieczeństwo, komfort oraz koszty. 

Z poniższego artykułu dowiesz się: 

  1. W jaki sposób opony zwiększają bezpieczeństwo na drodze? 
  2. Jak opony zimowe i całoroczne wypadają w testach ADAC?
  3. Jakie są różnice w kosztach opony zimowej i całorocznej? 
baner mamy części do Twojego samochodu

Bezpieczeństwo na drodze 

Zgodnie z naszą wcześniejszą deklaracją, rozważania na temat opon zimowych i całorocznych zaczynamy od poruszenia aspektu bezpieczeństwa jazdy. Bezpieczeństwa, które jest uzależnione od konstrukcji bieżnika i mieszanki, z której została wykonana opona. Zapewne nie raz słyszałeś argument, że opona to jedyne miejsce styku naszego auta z podłożem i z tego powodu jej wpływ na bezpieczeństwo jest tak ogromny. My ze swojej strony możemy tylko to potwierdzić. Dlatego poniżej przygotowaliśmy krótki opis, jak wygląda różnica między budową opony zimowej i całorocznej. 

Opony całoroczne, czyli kompromis między latem a zimą 

Należy wyjść od tego, że opony całoroczne, zwane również oponami wielosezonowymi, łączą w sobie cechy ogumienia letniego, jak i „zimówek”. Wyprodukowane są z mieszanki gumowej o zwiększonej zawartości krzemionki, dzięki czemu zachowują większą elastyczność i nie twardnieją podczas niskich temperatur. Budowa bieżnika opon całorocznych to kolejny kompromis. Głębokie wcięcia i gęsto rozmieszczone rowki charakterystyczne dla opon zimowych, a także wzór przypominający opony letnie. Dzięki takiej budowie opony wielosezonowe zapewniają dobrą przyczepność na suchej nawierzchni, ale również efektywnie radzą sobie z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego.

Opony całoroczne – krytycznym okiem 

Wspomniany kompromis to słowo klucz w przypadku opon całorocznych, jednak z oczywistych względów nie można nazwać go najlepszym rozwiązaniem. Nie da się ukryć, że jeśli decydujemy się na jazdę na oponach całorocznych, godzimy się na niższy poziom bezpieczeństwa w skrajnych zimowych/letnich warunkach.

Bardzo często przed oponami całorocznymi stawiamy nierealne zadanie połączenia optymalnych właściwości w niezwykle zróżnicowanych warunkach i ten punkt widzenia jest z założenia niewłaściwy. 

Oczywiście w niskich temperaturach opony całoroczne nie zapewnią przyczepności takiej, jak opony zimowe, a na suchej i rozgrzanej nawierzchni nie będą hamować tak skutecznie jak letnie. W dodatku miękka mieszanka gumy w okresie letnim ulega szybszemu zużyciu, a bieżnik z lamelami generuje większy hałas i opory toczenia. W związku z tym opony całoroczne nigdy nie będą w stanie zapewnić bezpieczeństwa na poziomie opon sezonowych.

Zimowe czy całoroczne – testy ADAC 

Zanim jednak przejdziemy do wyników testów, chcemy oddać sprawiedliwości należne jej miejsce w naszym artykule i pokazać przewagę opony całorocznej nad jej zimowym (sezonowym) konkurentem. Ogromną zaletą używania opon całorocznych przekładającą się na bezpieczeństwo jest fakt, że dzięki nim kierowca będzie lepiej przygotowany na nagłe zmiany aury i niespodziewane opady śniegu czy wiosenną temperaturę w styczniu. Pytanie zatem, jak często nasz klimat ma dla nas takie niespodzianki? 

Sprawiedliwość jest już na swoim miejscu, zatem czas spojrzeć na liczby. W tym celu posłużymy się wynikami badań przeprowadzanych przez uznany w branży niemiecki ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Na obronę wyboru właśnie tego automobilklubu dodamy tylko, że jest to druga największa tego typu organizacja na świecie, która zrzesza ponad 17 milionów pasjonatów motoryzacji. Drugi argument za ADAC to fakt, że w swoich testach opon stosują ujednoliconą skalę ocen i procedurę testową. Z tego powodu wyniki poszczególnych testów, niezależnie od daty przeprowadzenia i rodzaju opon, można ze sobą porównać. To pozwala na wartościowe obserwacje i wnioski wobec testowanych opon całorocznych i zimowych.

Porównanie opon 235/55/R17

Poniżej porównujemy dwie opony w rozmiarze 235/55/R17, które w 2020 roku zajęły najwyższe miejsca w kategoriach opon zimowych oraz opon całorocznych.

Skala ocen przyznawanych przez ADAC:

  • bardzo dobra – 0,5 do 1,5;
  • dobra – 1,6 do 2,5;
  • zadowalająca – 2,6 do 3,5;
  • dostateczna – 3,6 do 4,5;
  • niedostateczna – 4,6 lub wyższa.


Opona całoroczna 

Opona zimowa 

Oceniany obszar 

Continental AllSeasonContact 

Michelin Pilot Alpin 5

Ocena ogólna

3,6

2,1

Zachowanie na suchej nawierzchni 

3,6

1,9

Zachowanie na mokrej nawierzchni 

2,6

2,3

Zachowanie na śniegu

3,0

1,8

Zachowanie na lodzie 

2,4

2,4

Hałas 

3,0

3,0

Zużycie paliwa 

1,5

2,1

Wytrzymałość opony

1,5

1,5

Źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/

Patrząc na powyższe zestawienie, widzimy, że w testach zimowych opona całoroczna prawie na każdym polu ustąpiła oponie zimowej. Najbardziej znaczące różnice występują w istotnych dla bezpieczeństwa kategoriach, a więc w testach trakcji i hamowania na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu. Jedynie pod względem zużycia paliwa opona całoroczna wypadła lepiej niż opona zimowa. 

Warto zaznaczyć, że jazda na oponach sezonowych ma jeszcze jeden wymiar poprawiający bezpieczeństwo jazdy, którego nie sposób wyczytać z liczb. Sezonowa wymiana ogumienia w warsztacie jest znakomitą okazją do sprawdzenia stanu opon oraz felg, wyważenia kół i skontrolowania przez fachowca widocznych elementów zawieszenia. To czynności niesłusznie zaniedbywane przez kierowców, którzy przez cały rok poruszają się na jednym komplecie opon.

Wygoda i komfort

Na ten obszar spojrzymy oczywiście z dwóch stron tj. wygody i komfortu. 

Po pierwsze, nie ulega wątpliwości, że za korzystaniem z opon całorocznych w dużej mierze przemawia wygoda tego rozwiązania. Wiąże się ona przede wszystkim z brakiem konieczności wymiany ogumienia, przechowywania nieużywanego kompletu oraz jego transportowania.

Po drugie, komfort, a tutaj wyniki testów oraz same informacje na etykietach pokazują, że:

  • opony zimowe oraz całoroczne mają zbliżony poziom głośności,
  • w lecie na rozgrzanym asfalcie opony całoroczne są głośniejsze od opon letnich. 

Dlaczego niespodziewanie dodaliśmy opony letnie? Oczywiście dlatego, że opony całoroczne użytkujesz również latem, a to wtedy różnica w komforcie będzie najbardziej odczuwalna. 

Koszty

Powszechnie uważa się, że jazda na oponach całorocznych jest rozwiązaniem ekonomicznie korzystniejszym w porównaniu do jazdy na oponach sezonowych. Mniejsze koszty to częsty argument za oponami wielosezonowymi. Warto jednak dodać do tego obrazu kilka zastrzeżeń.

Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że opony, na których jeździmy cały rok, zużywają się znacznie szybciej, starczają więc na krócej. Ponadto ceny dobrej jakości opon całorocznych sprawdzonych marek, są wyższe niż porównywalne modele zimowe. Jednak ostateczna odpowiedź w kwestii kosztów należy do Ciebie, ponieważ wszystko zależy od tego, jak dużo kilometrów pokonujesz w ciągu roku. 

Zamów opony razem z montażem na intercars.pl 

Domyślamy, że trafiłaś na nasz artykuł, ponieważ cały czas zastanawiasz się, czy wybrać opony zimowe czy całoroczne. Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas wyżej informacje pomogą w podjęciu decyzji. Jednak żeby nie zostawiać nic przypadkowi, mamy dla Ciebie coś jeszcze… a mianowicie konkretne modele opon, które kupisz w naszym sklepie razem z usługą montażu. Zatem: klikasz → wybierasz oponę → zamawiasz → wskazujesz warsztat → przyjeżdżasz na montaż! 

Wnioski… kiedy wybrać opony całoroczne?

Wnioski, wnioski, wnioski, czyli czas na podsumowanie. A zatem wniosek numer 1 brzmi: opony całoroczne nigdy nie będą optymalnym rozwiązaniem. Trzeba jednak zaznaczyć, że na śniegu czy błocie pośniegowym zagwarantują nam znacznie większe bezpieczeństwo w porównaniu z nawet najlepszymi oponami letnimi, a w lecie na suchym asfalcie poradzą sobie lepiej niż „zimówki”. Wniosek numer 2: przy wyborze między oponami całorocznymi a zimowymi w pierwszej kolejności powinniśmy określić swoje potrzeby i wymagania. W tym celu najlepiej przeanalizować warunki eksploatacji opon w poprzednich latach. Jeżeli tylko sporadycznie mamy kontakt z ośnieżoną czy oblodzoną nawierzchnią, opony całoroczne będą dobrym wyborem. Wniosek numer 3: opony do swojego samochodu znajdziesz na intercars.pl 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Opony całoroczne to kompromis między oponami letnimi i zimowymi, dlatego też zostały wykonane z twardszej niż opony zimowe mieszanki, a wzór bieżnika, mimo dużej liczby nacięć i rowków, często przypomina ten znany z opony letniej. 

Miasto to idealne warunki pracy dla opony całorocznej. Na bieżąco odśnieżane i posypane drogi, zmieniające się warunki w ciągu dnia oraz stosunkowo niewielkie prędkości to argumenty przemijające za wyborem opony całorocznej.

Jeżeli podróżujesz autem głównie po mieście lub równym terenie, gdzie intensywne opady śniegu są rzadkością, to opony całoroczne będą świetnym wyborem. Decydując się na taki kompromis, zyskujesz dobrą przyczepność w każdych warunkach pogodowych. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!