Niektórzy kierowcy z powodu oszczędności decydują się na zakup opon całorocznych. O ile w niektórych warunkach pogodowych ogumienie wielosezonowe dorówna właściwościom opon zimowych, o tyle w przypadku letnich – dysproporcje rosną. Kto może pozwolić sobie na takie rozwiązanie?

Jeśli średnia, dobowa temperatura powietrza utrzymuje się w okolicach 7 stopni Celsjusza lub wyższej, to najwyższy czas, aby zmienić opony z zimowych na letnie. Tak zwane „zimówki” właśnie w tej temperaturze tracą swoje właściwości i stają się zbyt miękkie, aby zapewnić bezpieczeństwo w czasie jazdy. W danej sytuacji najlepszym i zalecanym przez specjalistów sposobem na poprawę właściwości jezdnych jest zmiana opon na letnie. Większość kierowców postępuje właśnie w ten sposób, co cieszy ekspertów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Potwierdza to raport „Badanie opinii publicznej na temat świadomości znaczenia opon dla bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska” – przeprowadzony dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Kierowcy mają świadomość konieczności stosowania różnych opon w zależności od pory roku. Aż 92 proc. zmienia opony samochodowe sezonowo, a kolejne 6 proc. używa opon całorocznych. Jednak czy ogumienie wielosezonowe jest dość bezpieczne, aby poruszać się na nim przez okrągły rok?

Opony letnie i całosezonowe – aspekty ekonomiczne

Modele całoroczne zostały przygotowane dla osób, które przekładają ekonomię i wygodę nad zachowanie najlepszych parametrów jazdy. Wystarczy porównać ceny opon wielosezonowych oraz opon zimowych i letnich, aby dostrzec, że komplet całoroczny w stosunku do dwóch kompletów ogumienia sezonowego jest nawet dwukrotnie tańszy. Często są to różnice 1000 zł i więcej. To właśnie oszczędności finansowe powodują, że część kierowców sięga po rozwiązanie tego typu. Inną kwestią jest wygoda. Niepodważalna zaleta opon całorocznych to brak konieczności sezonowej wymiany. Odpada również problem z przechowywaniem nieużywanego kompletu. Warto jednak pamiętać, że opony całoroczne nie mają całkowicie „bezobsługowego” charakteru. Co pewien czas należy sprawdzić wyważenie kół oraz poziom ciśnienia. Ponadto ogumienie, na którym poruszamy się przez cały rok, zużywa się zdecydowanie szybciej, a więc wystarczy na krócej. Jeśli założymy, że nowy komplet opon letnich i zimowych pozwoli na bezpieczną eksploatację (do zużycia bieżnika) przez 5 sezonów letnich i zimowych, to komplet całosezonowy zmniejszy ten czas o połowę. Oznacza to, że co 2–3 lata zaistnieje konieczność zakupu nowych opon. Zatem oszczędności z tego niewielkie, a co ze względami bezpieczeństwa?

Porównanie opony letniej (po lewej) z oponą całoroczną (strona lewa)
Porównanie opony letniej (po lewej) z oponą całoroczną (strona lewa)

Opony letnie i całosezonowe – wpływ na bezpieczeństwo

Ogumienie całoroczne to pewnego rodzaju hybryda opony letniej i zimowej. Koncerny oponiarskie z roku na rok udoskonalają swoje produkty, ale obecna technologia produkcji nie stwarza możliwości, aby opony wielosezonowe zapewniały zrównoważone właściwości jezdne na każdym typie nawierzchni. Polepszenie jednego parametru – np. hamowania na śniegu – pogorszy parametry związane z przyczepnością na suchym asfalcie. Warto podkreślić, że mieszanka, z której są wykonane (ze zwiększoną ilością krzemionki i olejów roślinnych) oraz rzeźba bieżnika w większym stopniu zbliżają je do zimówek. Dzieje się tak, ponieważ to warunki zimowe są bardziej wymagające. Ogumienie zimowe musi poradzić sobie na mokrym i suchym podłożu oraz śniegu i lodzie. Opona letnia –„tylko” na suchym i mokrym asfalcie, a więc jest mniej wszechstronna, ale za to bardziej specjalistyczna. W związku z tym opona całoroczna nie zapewnia w niskich temperaturach przyczepności takiej, jak opona zimowa, a na suchej i rozgrzanej nawierzchni nie będzie hamować tak skutecznie, jak letnia.

Zobacz również, dlaczego jazda na oponach zimowych latem to zły pomysł

Potwierdzeniem są testy przeprowadzone przez opiniotwórczy magazyn „Auto Bild”. Ogumienie wielosezonowe w czasie jazdy na suchym i mokrym asfalcie było wyraźnie słabsze niż opony letnie podobnej klasy. Różnica w drodze hamowania na nawierzchni mokrej wynosiła ponad 5 m na korzyść ogumienia przeznaczonego na lato. Podobne rezultaty odnotowano podczas hamowania na suchym asfalcie. Samochód poruszający się na oponach letnich zatrzymał się aż o 7 m wcześniej niż na ogumieniu wielosezonowym. Pamiętajmy, że w sezonie wiosenno-letnim jeździmy po nawierzchni tego typu. Podczas hamowania na suchym asfalcie ważna jest stabilna konstrukcja opony. Oponę całoroczną wykonano z bardziej miękkiej gumy, stąd jej wyniki wyraźnie odstają od letnich. Można więc stwierdzić, że podczas awaryjnego hamowania różnice w odległości potrzebne do zatrzymania mogą decydować o naszym bezpieczeństwie.

Ten stan rzeczy potwierdzają również testy ADAC. Warto podkreślić fakt, że ADAC w swoich testach opon stosuje ujednoliconą skalę ocen i procedurę testową. Dlatego wyniki poszczególnych testów, niezależnie od daty przeprowadzenia i rodzaju opon, można ze sobą porównać. Zestawmy więc wyniki testowe dla trzech najlepszych opon – całorocznej, letniej i zimowej – w najpopularniejszym rozmiarze 195/65 R15 przetestowanych przez ADAC w 2014 roku. Niższa ocena oznacza lepsze właściwości.

Najlepsza opona letnia Najlepsza opona całoroczna
Rozmiar 195/65 R15 Goodyear Efficient Grip Performance Falken EuroAll Season AS200
Ocena ogólna 2,1 3,7
Sucha nawierzchnia 1,6 2,5
Mokra nawierzchnia 1,9 2,6
Śnieg 3,7
Lód 2,8
Hałas 4,0 3,5
Efektywność paliwowa 1,9 2,7
Odporność na zużycie 2,3 3,0

 Zobacz dział testów opon na Motointegrator.pl

Opony letnie i całosezonowe – na które się zdecydować?

Zakup ogumienia całorocznego to świadoma zgoda na ustępstwa, ponieważ nie zapewniają one zrównoważonych parametrów na każdej nawierzchni. Ich zakup można rozważyć tylko w jednym przypadku – jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem i myślimy o nabyciu opon sezonowych, ale używanych. W tej sytuacji opony całoroczne będą lepszą alternatywą. Warto też pamiętać, że ze względu na swoje przeciętne własności spełnią wymagania tylko niektórych kierowców. Do tej grupy można zaliczyć właścicieli niewielkich samochodów o niskiej mocy, poruszających się głównie po mieście. Ograniczenia prędkości sprzyjają spokojniejszej i bardziej zachowawczej jeździe, co minimalizuje możliwość wystąpienia groźnej sytuacji np. poślizgu. Ryzykowne byłoby zastosowanie ogumienia tego typu w mocniejszych i większych autach. Im wyższa moc, tym łatwiej osiągnąć granicę możliwości opon całorocznych, co w niektórych warunkach pogodowych może być niebezpieczne. Stąd też należy dobrze przemyśleć zakup opon wielosezonowych. Rozważając wszelkie wady i zalety poszczególnych rodzajów ogumienia, zawsze powinniśmy kierować się względami bezpieczeństwa. Tylko opony dostosowane do pory roku mogą nam je zapewnić i takie powinniśmy wybierać.

Jak świadomie dobrać opony do samochodu?

Motointegrator.pl radzi:

  • Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie oraz optymalnych właściwościach jezdnych, to zawsze wybieraj opony dostosowane do pory roku.
  • Opony całoroczne ze względu na szybsze zużycie nie zawsze są bardziej ekonomiczne niż dwa komplety opon sezonowych.
  • Ogumienie całoroczne dobrze sprawdzi się w mieście, w którym ograniczenie prędkości zachęca do spokojniejszej jazdy.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!