Sezonowa wymiana opon to dla większości kierowców oczywistość. Szacuje się, że ponad 90% właścicieli aut – trudno o dokładniejsze dane – porusza się autem z dopasowanym do pory roku ogumieniem. Co ciekawe, około 70% ogółu kierowców wybiera opcję sezonowej wymiany, a nieco ponad 20% decyduje się na opony całoroczne. Widać więc, że mimo coraz większej popularności ogumienia wielosezonowego, dwa komplety opon czy kół na dobre wpisały się w motoryzacyjną rzeczywistość naszego kraju. To cieszy choć zarazem może niepokoić, że te niespełna 10% kierowców nie widzi potrzeby dostosowania opon do pory roku.
Warto przypomnieć, że w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany opon czy jazdy na oponach dostosowanych do pory roku. Na szczęście większość kierowców jeżdżących po polskich drogach jest świadoma zalet wynikających z jazdy na ogumieniu dostosowanym do pory roku. Zazwyczaj od opon zimowych wymaga się zdecydowanie więcej niż od letnich. Dobra „zimówka” musi zapewniać optymalne parametry na suchym i mokrym asfalcie, lodzie, śniegu i błocie pośniegowym. Tymczasem opona letnia w związku z innym warunkami pracy powinna gwarantować najlepsze właściwości „tylko” na suchej i mokrej nawierzchni. Cudzysłów nie jest przypadkowy, bowiem latem, wiosną i jesienią wielu kierowców porusza się z wyższymi prędkościami niż latem więc opony powinny być dostosowane do dynamicznej jazdy i często dłuższych dystansów. Jeżeli interesuje Cię temat, taki jak wymiana opon, zachęcamy do lektury!
Kiedy zmienić opony na letnie – najważniejsze wskazówki przed wymianą opon
Jeden komplet opon nie zapewni optymalnej przyczepności podczas różnych temperatur, jakie panują zimą i latem. Nie bez znaczenia jest również poziom mocy i momentu, jakimi dysponują nowoczesne auta, a także wyraźne zróżnicowanie właściwości ogumienia letniego i zimowego. Warto jednak mieć na uwadze, że pomimo podziału ogumienia na letnie i zimowe, to nie pora roku wyznacza okres ich użytkowania.

Testy koncernów oponiarskich dowodzą konieczności zmiany ogumienia uzależnionej od warunków atmosferycznych. Według zaleceń producentów i ekspertów warto przejść z „zimówek” na letnie, gdy średnia dobowa temperatura powietrza utrzymuje się powyżej 7 stopni Celsjusza. Nie należy więc zbyt pochopnie zakładać opon letnich. W pogodowych realiach Europy Środkowej zdarza się, że zimowy klimat utrzymuje się nawet do połowy kwietnia. Rozsądnie jest poczekać na stabilizację temperatury.
Opona zimowa a opona letnia – najważniejsze różnice w skrócie
Różnice między oponami zimowymi a letnimi są jak najbardziej zrozumiałe. W oponach letnich spotyka się bardziej solidne klocki bieżnika, które wpływają na lepszą stabilność przy przeciążeniach bocznych i wzdłużnych. Ponadto stosuje się w nieco płytszy bieżnik. Dzięki temu opona ma lepsze właściwości w typowo letnich warunkach, a więc na suchym asfalcie. Zimówki natomiast mają rozwiązania odpowiadające za przyczepność na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym (między innymi rozmaite wersje lameli: 2D, 3D, zygzakowate), do tego dochodzi głębszy bieżnik pozwalający na lepsze odprowadzanie wody czy wgryzanie się w śnieg. Co zrozumiałe, różnice są też w mieszance gumowe. W oponie zimowej istotne znaczenie ma elastyczność w niskich temperaturach, natomiast w letniej odporność na zużycie podczas jazdy po rozgrzanym asfalcie.
Przeczytaj też: Ile lat mogą mieć opony? Co ile wymieniać na nowe?

Dlaczego temperatura wpływa na przyczepność opon?
Jak pewnie wiadomo i co warto przypomnieć, dostosowanie czasu wymiany opon do warunków atmosferycznych jest bardzo ważne, ponieważ w wyższych temperaturach opona zimowa nie pracuje w optymalnych warunkach i traci swoje właściwości. Ma to związek z mieszanką gumy, która jest stosowana do jej produkcji, która w zimówce ma większą zawartość krzemionki, kauczuku naturalnego oraz olejów roślinnych. Dzięki nim zachowuje elastyczność podczas niskich temperatur. Ta cecha jest ważna przy temperaturze 0 stopni Celsjusza i niższej, ale kiedy robi się cieplej, może powodować problemy. Opona będzie szybciej się nagrzewać, a przez to odkształcać pod wpływem masy auta. Stanie się zbyt miękka i przestanie zapewniać właściwości, jakich byś oczekiwał. W takim przypadku może dojść do zjawiska „pływania opony na drodze”. Będzie miało to negatywny wpływ na stabilność samochodu podczas pokonywania zakrętów, a także jazdy na wprost z wyższą prędkością, ponadto wydłuża drogę hamowania.
Z powodu innego stosunku procentowego składników wchodzących w skład mieszanki letniej opony samochodowej ma ona różne właściwości. Opona letnia powinna zapewnić najlepsze parametry jezdne przede wszystkim na suchym oraz mokrym asfalcie. Dlatego też wykonana jest z kauczuku syntetycznego, sadzy oraz innych składników, które przekładają się na większą sztywność ogumienia w wysokich temperaturach. Ponadto opona letnia zapewnia lepszą przyczepność i bardziej przewidywalne prowadzenie w porównaniu zimówkami w tych samych warunkach. Osiągi samochodu są też zdecydowanie lepsze, ponieważ moment napędowy przenoszony jest bez strat przyczepności na nawierzchnię.

Różnice w rzeźbie bieżnika
Widoczna różnica pomiędzy oponami letnimi a zimowymi to także rzeźba bieżnika. W zimówce bieżnik ma gęstą siatkę i głębokie nacięcia tzw. lamele, co ułatwia przejazd przez oblodzoną lub ośnieżoną nawierzchnię. Natomiast w warunkach letnich takie ukształtowanie bieżnika ogranicza powierzchnię styku z suchym asfaltem, co znacznie wydłuża drogę hamowania. Potwierdzają to testy ADAC. Dowodzą, że w letnich warunkach opony zimowe na suchym asfalcie przy prędkości 100 km/h średnio potrzebują na zatrzymanie aż 16 m więcej niż letnie. Ponadto użytkowanie ogumienia zimowego podczas wysokich temperatur zmniejsza przyczepność, co może prowadzić do obniżenia skuteczności działania elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Czujniki ABS i ESP analizują dane pochodzące z pracy kół i, jeżeli otrzymają błędne informacje, mogą niewłaściwie zareagować.
Dwa komplety opon to oszczędność
Długotrwała eksploatacja opony zimowej w warunkach letnich przyspieszy jej zużycie. Należy o tym pamiętać, gdyż miękka guma dużo szybciej ulega zużyciu. Zatem pozorne ekonomiczne korzyści wynikające z jazdy przez cały rok na oponach zimowych bądź letnich są złudne. Przy intensywnym użytkowaniu samochodu komplet opon może nie wystarczyć do kolejnej zimy. Warto też pamiętać, że głębsza rzeźba bieżnika i zbyt miękka mieszanka w „zimówce” wiążą się z większymi oporami toczenia. Ma to przełożenie na wyższe spalanie i poziom generowanego hałasu. Dlatego poprzez zamontowanie odpowiedniego kompletu „gum” na lato i zimę nie tylko poprawiasz bezpieczeństwo, własności jezdne i osiągi auta, lecz także efektywność paliwową.

Sprawdź stan ogumienia przed wymianą
Jeżeli Twoje opony letnie mają już za sobą kilka sezonów, przed założeniem warto skontrolować głębokość bieżnika. Polskie prawo pozwala na stosowanie opon z bieżnikiem o minimalnej głębokości 1,6 mm. Jednak zdrowy rozsądek podpowiada, a eksperci potwierdzają, że dla własnego bezpieczeństwa powinieneś pomyśleć o wymianie ogumienia wcześniej. Jak dowodzą testy przeprowadzone przez koncern Continental, samochód rozpędzony do 80 km/h i wyposażony w nowe opony letnie (bieżnik 8 mm) zatrzymuje się już po 42 m. Natomiast opony z bieżnikiem o głębokości zmniejszonej do 3 mm wydłużają drogę hamowania do około 52 m. Samochód z oponami o wysokości 1,6 mm zatrzymuje się dopiero po 61 m, czyli 45 proc. dalej niż w przypadku auta wyposażonego w nowe ogumienie. Test potwierdził, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się proporcjonalnie do zużycia opony. Dzieje się tak, ponieważ bieżnik nie może dostatecznie szybko odprowadzać wody, a więc wzrasta ryzyko aquaplaningu.
Wymiana opon na nowe z głębokim bieżnikiem zauważalnie zmniejszy ryzyko poślizgu. Oczywiście to tylko jedna z wielu korzyści, bo nowe opony to też nowsze technologie.
Dowiedz się więcej: Opony całoroczne – wygoda kosztem bezpieczeństwa?
Wybierz nowe opony z Inter Cars!
Twoje opony są już zużyte? Wybierz nowy produkt, który zagwarantuje Ci wysoki komfort jazdy oraz bezpieczeństwo w podróży. Wymiana opon zaczyna się od zamówienia nowego kompletu!
Znajdź opony do Twojego auta:
Wymiana opon na letnie – podsumowanie
Pamiętaj, że jazda na ogumieniu zimowym w porze letniej pogarsza wszelkie parametry związane z przyczepnością, a także skraca żywotność opon. Jeżeli Twoje letnie opony są już zużyte, to rozważ zakup nowego kompletu. Miej na uwadze, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się proporcjonalnie do zużycia bieżnika. Wiesz dobrze, że wymiana opon na letnie to ogromny krok ku bezpieczeństwu. To świadectwo rozsądku. I jak też wiesz, zamówienie nowego kompletu ogumienia w Inter Cars jest nieskomplikowane, szczególnie że możesz zamówić ogumienie z montażem. Wiesz już, kiedy zmienić opony na letnie: skorzystaj z wiedzy i zadbaj o komfort i bezpieczeństwo.