Francuzi przygotowali na sezon wiosenny w roku 2019 dwie nowości. Ta, na której skupimy się w tym materiale, jest skierowana do modeli ze zwiększonym prześwitem dysponujących dobrymi osiągami. Ogumienie Pilot Sport 4 SUV trafiło już do sprzedaży, a więc całkiem niedługo zacznie pojawiać się na polskich drogach. Zanim tak się jednak stanie, model ma premierę na innej arenie. Michelin pokazał swoje nowości podczas targów motoryzacyjnych w Poznaniu.

 

Samochody typu SUV powoli stają się hegemonem europejskiego rynku. Kierowcy ze Starego Kontynentu pokochali zwiększony prześwit, przestrzeń w kabinie oraz często muskularnie zaprojektowane nadwozie. I choć SUV-y wywodzą się z segmentu pojazdów terenowych, teraz coraz częściej więcej wspólnego mają z dobrymi osiągami niż jazdą w off-roadzie. Do modeli, które zostały wyposażone przez producentów w mocne silniki i mają wyśrubowane możliwości, dedykowana jest właśnie nowa opona Michelin Pilot Sport 4 SUV.

 

Michelin Pilot Sport 4 SUV, bo SUV-y mają swoje wymagania…

Czemu Francuzi postanowili dedykować specjalny model ogumienia samochodom ze zwiększonym prześwitem? To dość oczywiste. Pojazd taki ma dużo wyżej ustawiony środek ciężkości i jest po prostu masywniejszy np. od odpowiadającego wielkością kombi. W efekcie opona w okolicy ściany bocznej musi walczyć z większymi przeciążeniami podczas jazdy wynikającymi z działania sił odśrodkowych i poprzecznych. To jednak nie koniec. Całkowicie inaczej realizowany jest też nacisk na powierzchnię opony samochodowej podczas najeżdżania na krawężnik. Dedykowanie produktu SUV-om sprawia, że inżynierowie mogli lepiej wpisać jego parametry pracy w specyficzne wymogi stawiane przez auta sportowo-rekreacyjne.

 

opony letnie michelin, opony letnie, michelin, Michelin Pilot Sport 4 SUV, opony letnie do suva, opony letnie do suvów, opony letnie suv
Fot. Materiały prasowe Michelin

 

Pierwszą z cech opony Michelin Pilot Sport 4 SUV jest asymetryczny bieżnik. Projektanci podzielili go na dwie strefy. Zewnętrzna ma skupiać się na szukaniu przyczepności w sytuacji, w której asfalt jest suchy – stąd rowki sprowadzające wodę są węższe, a klocki szersze. Wewnętrzna część natomiast zajmie się łapaniem trakcji za każdym razem, gdy spadną opady deszczu. Cechą charakterystyczną bieżnika są też głębokie rowki, które gwarantują ogumieniu sztywność. Budulcem dla opony stała się nowa mieszanka zawierająca innowacyjne elastomery funkcjonalne i hybrydowe.

Podczas projektowania bieżnika opony Michelin Pilot Sport 4 SUV inżynierowie pomyśleli o technologii Dynamic Response. Ta polega na wykonaniu opasania z połączenia włókien aramidowych i nylonowych. Ta są pięciokrotnie bardziej odporne od stali, a jednocześnie charakteryzuje je niezwykła lekkość. Co to daje? Taki sposób wzmocnienia nie dociąża opony, ale daje jej wybitną sztywność. To zdaniem Francuzów przekłada się na precyzyjniejsze odwzorowywanie ruchów kierownicy i precyzyjniejsze prowadzenie.

 

Michelin Pilot Sport 4 SUV – wyśmienite osiągi i aksamit!

W przypadku opon segmentu premium kluczem do sukcesu jest nie tylko technologia, ale i… stylizacja. Właśnie dlatego produkcja opon odbywa się w oparciu o standardy Michelin Premium Touch. Te dopracowują kontrast logotypu i oznaczeń oraz odpowiadają za powstanie na ścianie bocznej faktury sprawiającej wrażenie aksamitnego wykończenia. W przypadku dużych średnic opona Michelin Pilot Sport 4 SUV posiada także rant ochronny. Ten sprawia, że maleje ryzyko przypadkowego zarysowania felgi podczas równoległego parkowania przy krawężniku.

 

opony letnie michelin, opony letnie, michelin, Michelin Pilot Sport 4 SUV, opony letnie do suva, opony letnie do suvów, opony letnie suv
Fot. Materiały prasowe Michelin

 

Aby mieć pewność że opona Pilot Sport 4 SUV spełni rygorystyczne wymagania kierowców, Michelin zlecił jej testy niezależnym ośrodkom. I ich wyniki wyglądają więcej niż obiecująco. TÜV-SÜD dla przykładu wykazał, że francuskie ogumienie jest w stanie wyhamować na suchej nawierzchni aż o 1,8 metra szybciej od głównych konkurentów rynkowych. W sytuacji, w której na asfalcie pojawi się wilgoć, różnica w drogach zatrzymania zwiększa się do 3,15 metra. To potężna odległość, która nie tylko niemalże odpowiada rozmiarowi nadwoziu Fiata 500, ale również może zadecydować o życiu pieszego w warunkach jazdy miejskiej.

Niemieckie ADAC podczas testów skupiło się na osiągach i możliwościach. I tak na mokrym torze o długości 1050 metrów opona Michelin osiągnęła wynik o 2,88 sekundy krótszy od średniego czasu przejazdu samochodów z założonymi oponami konkurencyjnymi. Poza tym za sprawą sztywnych klocków i dwuwarstwowej osnowy o dużej gęstości, francuski produkt oferuje duże przebiegi. Jak wyliczyli inżynierowie ADAC, Pilot Sport 4 SUV był w stanie pokonać średnio o 9100 kilometrów większy dystans od głównych rywali.

 

Oferta opon Michelin Pilot Sport 4 SUV – sklep Inter Cars

 

Michelin Pilot Sport 4 SUV jest dostępny w sumie w 53 rozmiarach. Model ma pasować do obręczy o wielkości od 17 do 23 cali. Jakość produktu potwierdzić mogą fabryczne homologacje. Do tej pory ogumienie zostało zatwierdzone przez przedstawicieli takich marek z segmentu premium jak Volvo, Jaguar, Mercedes i Land Rover. Ceny w przypadku sklepu Inter Cars startują od 727 złotych za sztukę – przy czym najmniejszy rozmiar opony to 18 cali. Topowe warianty mogą być wycenione nawet na ponad 1600 złotych.

 

Michelin Pilot Sport 4 SUV – podsumowanie:

  • asymetryczny bieżnik
  • zewnętrzna część poszukuje przyczepności na suchym
  • wewnętrzna część poszukuje przyczepności na mokrym
  • opasanie wykonane z włókiem twardszych od stali!
  • poprawia sztywność i precyzję manewrów
  • mieszanka z zawartością elastomerów
  • średni przebieg nawet o 9100 kilometrów większy

 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!