Jeden z liderów polskiego segmentu aut używanych, który od otwarcia granic i przystąpienia Polski do Unii Europejskiej jest jednym z najchętniej sprowadzanych do kraju samochodów z rynku wtórnego. Trzecia generacja kompaktowego Volkswagena pojawiła się na rynku w 1991 r., a ostatnie egzemplarze (wersji z otwieranym dachem) z taśm produkcyjnych zjechały w 2003 r. Swoją popularność na rynku zawdzięczał m.in. zdobyciem tytułu Car of the Year 1992, w którym to konkursie wyprzedził Opla Astrę F i Citroena ZX.

Volkswagen Golf III oferowany był jako hatchback w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, a także w wariancie kombi (Variant) oraz kabriolet od 1993 r. W porównaniu do poprzednika model ten oferowany był z bogatszą paletą jednostek napędowych oraz wersji wyposażeniowych. Ofertę jednostek benzynowych zaczynają odmiany z 1,4-litrowym silnikiem o mocy 60 KM. Na rynku znajdziemy również jednostki 1,6-, 1,8- i 2,0-litrowe (w tym 2.0 16V), zaś topowym modelem była odmiana z silnikiem 2.8 VR6 pod maską o mocy 174 KM, który w 1994 r. zastąpiony został większym silnikiem o pojemności 2,9 litra i mocy 190 KM.

Zwolennicy jednostek wysokoprężnych mają do wyboru różne wersje silników Diesla o pojemności 1,9 litra. Najmniej popularne są obecnie silniki 1.9 D oraz 1.9 SDI. Zdecydowanie częściej znajdziemy dziś na rynku wtórnym Golfa III z jednostką 1.9 TDI o mocy 90 bądź 112 koni mechanicznych.

Volkswagen Golf III – rozmiary opon

Zdecydowana większość dostępnych na rynku egzemplarzy według danych homologacyjnych powinna nosić ogumienie o rozmiarze 175/70 R13 (m.in. wersje benzynowe o pojemności 1,4, 1,6 oraz 1,8 oraz wysokoprężne 1.9 D). Dla tych wersji pasują także opcjonalnie opony samochodowe o rozmiarach 185/60 R14, 195/50 R15 i 205/45 R16. Z kolei w odmianach silnikowych 1.9 TDI, 1.8 Syncro oraz 2.0 oryginalnym rozmiarem jest 185/60 R14, a opcjonalnie można również użyć opony 195/50 R15, 205/50 R15 i 215/40 R16. Topowe wersje silnikowe w standardzie miały ogumienie 195/50 R15, zaś pasujące są również opony o rozmiarach 205/50 R15, 215/40 R16 i 205/40 R17.

Jakie opony zimowe dla Volkswagena Golfa III

175/65 R14

Wśród podstawowych wersji silnikowych w oryginalnym rozmiarze opony polecanym modelem ogumienia w klasie budżetowej może być opona zimowa Barum Polaris 3. Opona ta to idealny wybór dla oszczędnych kierowców samochodów osobowych, dzięki jej długiej żywotności oraz niskim oporom toczenia. Opona odznacza się bardzo dobrą przyczepnością na śniegu, posiada oznaczenia 3PMSF oraz M+S, co potwierdza jej przystosowanie do trudnych warunków zimowych. Kierunkowy wzór bieżnika skutecznie odprowadza błoto pośniegowe oraz wodę, a zastosowane tzw. śnieżne łapacze utrudniają przesuwanie się śniegu w kanałach bieżnika, poprawiając tym samym trakcję podczas przyspieszania i hamowania na ośnieżonej drodze.

Barum Polaris 3 175/65 R14 82 T

>>Zobacz więcej o oponie zimowej Barum Polaris 3<<

Opona zimowa klasy średniej Firestone Winterhawk 3 zapewnia przede wszystkim doskonałą trakcję w warunkach zimowych, zwiększając bezpieczeństwo zwłaszcza podczas podróży na mokrej i błotnistej drodze. Bieżnik tej opony wyposażony w większą liczbę klocków ze zwiększoną liczbą lameli pozwala na utrzymanie maksymalnej przyczepności na sypkim śniegu, lepiej „wgryzając się” również w lód. Równomierna głębokość bieżnika na całej jego powierzchni wraz z licznymi rowkami sprawnie odprowadzają także wodę i rozmoczony śnieg spod czoła opony, minimalizując tym samym ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Zoptymalizowana sztywność bieżnika wydłuża żywotność opony Firestone Winterhawk 3.

Firestone Winterhawk 3 175/65 R14 82 T

>>Zobacz więcej o oponie zimowej Firestone Winterhawk 3<<

185/60 R14

Zimowe opony Kleber Krisalp HP2 łączą bardzo dobre właściwości jezdne zarówno w warunkach jazdy miejskiej, jak i autostradowej, przy czym dobrze powinny sobie poradzić także z odmianą Golf Variant (kombi) ze względu na dodatkowe wzmocnienia. Pozwalają na stabilne prowadzenie auta niezależnie od rodzaju nawierzchni i warunków atmosferycznych. Dzięki specjalnym nacięciom lamelkowym zapewniają maksymalną przyczepność podczas hamowania i brak poślizgu przy ruszaniu, a przy tym sprawnie odprowadzają wodę i błoto śniegowe oraz redukują ryzyko poślizgu hydrodynamicznego i tzw. snowplaningu. Użyta mieszanka gumowa zachowuje elastyczność nawet w niskich temperaturach, zwiększając stabilność prowadzenia i jednocześnie pozwalają osiągnąć długie przebiegi dzięki poprawionej odporności na ścieranie.

Kleber Krisalp HP2 185/60 R14 82 T

>>Zobacz więcej o oponie zimowej Kleber Krisalp HP2<<

Opona zimowa Sava Eskimo S3+ jest bardziej zaawansowaną technicznie odmianą modelu Eskimo S3. Bieżnik kierunkowy o łagodnym kształcie litery V zapewnia doskonałe warunki trakcyjne zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni czy w kopnym śniegu. Duża liczba krawędzi zapewnia dobrą przyczepność wzdłużną, jak i poprzeczną. Z kolei trzy długie i szerokie podłużne rowki doskonale odprowadzają wodę, chroniąc przed szczególnie niebezpiecznymi zjawiskami aquaplaningu oraz snowplaningu. Konstruktorom, oprócz zapewnienia doskonałych współczynników trakcyjnych, przyświecała idea zaprojektowania opony przyjaznej także dla środowiska, dlatego przy produkcji zastosowano m.in. bezpieczny olej o niskiej zawartości wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, krzemionkę oraz specjalną żywicę. Taki unikalny skład mieszanki redukuje zjawisko sztywnienia opony przy bardzo niskich temperaturach oraz wydłuża żywotność opony.

Sava Eskimo S3+ 185/60 R14 82 T

>>Zobacz więcej o oponie zimowej Sava Eskimo S3+<<

195/50 R15

Opona zimowa Fulda Kristall Control HP2 to ciekawa propozycja w klasie średniej, która charakteryzuje się kilkoma cechami przydatnymi podczas jazdy w zimowych warunkach (posiada oznaczenie 3PMFS). Przeznaczona jest dla aut osobowych o większej mocy (high performance). Nowoczesna kierunkowa konstrukcja bieżnika z zastosowaniem technologii „Snow Catcher” (łapacz śniegu) zapewnia bardzo dobrą kontrolę na zaśnieżonych drogach. Specjalnie zaprojektowane rowki w środkowej strefie bieżnika „chwytają” śnieg, dzięki czemu samochód lepiej wgryza się w śnieg, umożliwiając bezpieczną jazdę. Natomiast lamele 3D „Bubble Blades” zwiększają sztywność klocków bieżnika, co przekłada się na dobre osiągi na suchych nawierzchniach, poprawiając skuteczność hamowania oraz stabilność jazdy podczas pokonywania zakrętów.

Fulda Kristall Control HP2 195/50 R15 82 H

>>Zobacz więcej o oponie zimowej Fulda Kristall Control HP2<<

Opona zimowa Michelin Alpin A4 dzięki innowacyjnej mieszance gumowej Helio Compound+ zapewnia lepszą przyczepność i zdolność hamowania, również na nawierzchniach oblodzonych i zaśnieżonych. Mieszanka jest także wysoce odporna na ścieranie i redukuje opory toczenia, co powinno ograniczyć zużycie paliwa. Zagęszczone, kierunkowe, samoblokujące nacięcia lamelkowe poprawiają przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, znacznie skracając drogę hamowania. Kierunkowa rzeźba bieżnika, rowki boczne oraz drenażowe nacięcia poprzeczne pozwalają na skuteczne odprowadzanie wody i błota śniegowego, chroniąc przed zjawiskiem tworzenia klina poślizgowego przed oponą. Zmaksymalizowano również powierzchnię kontaktu opony z podłożem, co pozwala skrócić drogę hamowania i poprawić sterowalność pojazdu podczas pokonywania zakrętów.

Michelin Alpin A4 195/50 R15 82 H
Michelin Alpin A4 195/50 R15 82 H

>>Zobacz więcej o oponie zimowej Michelin Alpin A4<<

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!