Kiedy czytasz ten tekst, na zewnątrz jest albo bardzo ciepło, albo temperatura właśnie zanurkowała w dolne rejony termometru. Na niebie sielsko świeci Słońce lub właśnie pada mieszanina deszczu i śniegu, przez co drogi robią się bardzo śliskie. Niezależnie jednak od tego, w którym momencie rozpoczynasz poszukiwania opon, przed Tobą bardzo ważna decyzja dotycząca zmiany ogumienia. W obecnym sezonie wybór nie jest łatwy, zwłaszcza z uwagi na rosnącą popularność aut elektrycznych. Jednocześnie cały czas zasadne jest pytanie: czy wybrać opony zimowe, czy może całoroczne? W poniższym artykule opisujemy konkretne propozycje i pomagamy podjąć dobrą decyzję. Zapraszamy do lektury!

Zacznijmy od rozważenia opon całorocznych, które ze względu na „delikatniejsze zimy” zdobywają coraz większą popularność. Ich konstrukcja pozwala sprostać różnorodnym warunkom pogodowym, eliminując konieczność sezonowej wymiany. Następnie pokażemy propozycje opon zimowych, które zostały stworzone do jazdy po zaśnieżonych drogach. Co jest istotne, wszystkie opony, o których będziemy mówić, poza prezentowaną jako ostatnia, mają specjalne oznaczenia informujące o możliwości stosowania ich w autach elektrycznych. A zatem w zależności czy szukasz opon całorocznych, zimowych, do auta spalinowego, czy elektrycznego, mamy dla Ciebie gotowy poradnik zakupowy. 


Zobacz również…

Tytuł filmu 1 Tytuł filmu 2 Tytuł filmu 3

Opony całoroczne – nowości Bridgestone oraz Continental 

Zgodnie z obietnicą zaczynamy od opon całorocznych, a konkretnie od prezentacji nowości ze stajni Bridgestone oraz Continental. Oczywiście wiemy, że cały czas trwa dyskusja na temat tego, czy na zimę wybierać ogumienie wielosezonowe, czy może jednak zimowe. Bardzo prawdopodobne, że również się nad tym zastanawiasz, dlatego przygotowaliśmy wskazówki, kiedy wybrać poszczególne z rozwiązań. Szczegóły znajdziesz w artykule Opony zimowe czy całoroczne – jakie wybrać? My natomiast przechodzimy do omówienia konkretnych modeli opon. 

Bridgestone Turanza A/S 6 – dłuższe przebiegi

opony całroczne Bridgestone Turanza A/S 6 – dłuższe przebiegi

Nasze zestawienie otwiera opona całoroczna Bridgestone Turanza A/S 6. Już na pierwszy rzut oka jej bieżnik mocno przypomina oponę Michelin CrossClimate. Fazowane krawędzie bloczków oraz kieszenie mają za zadanie utrzymywać śnieg, co zwiększa adhezję, czyli sklejanie się śniegu na oponie do podłoża. Lamele 2D oraz twarda ścianka boczna (bardzo podobna do tej w Turanzie 6) gwarantują stabilność i pewność prowadzenia. Również dzięki temu model ten oferuje dłuższe przebiegi względem swojego poprzednika, tj. Weather Control A005 EVO. Co ciekawe, mimo że model Weather Control miał praktycznie w każdym rozmiarze ocenę A, jeżeli chodzi o trakcję na mokrym, to prezentowany model, czyli 225/45 R17 94 W, otrzymał ocenę B. Czy zatem Bridgestone Turanza A/S 6 jest odpowiednim wyborem na zimowe miesiące? Oczywiście! Opisana wyżej konstrukcja bieżnika wprost wskazuje, że ta opona bardzo dobrze poradzi sobie w warunkach śniegowych.

Continental AllSeasonContact 2 – wytrzymała konstrukcja

opony całoroczne Continental AllSeasonContact 2 – wytrzymała konstrukcja

Druga propozycja w kategorii opon całorocznych to Continental AllSeasonContact 2. Gdy tylko otrzymaliśmy ten model do testów, od razu zwróciliśmy uwagę na to, że producent zastosował szereg zabiegów mających na celu zwiększenie sztywności. Na barkach opony umieszczono mostki pomiędzy bloczkami bieżnika. Natomiast w środkowej części znajdują się klocki w kształcie litery C, które przypominają te stosowane w szutrowych oponach rajdowych. Dodatkowo opona wyposażona jest w opasanie Smart Energy, mające na celu obniżenie wagi, zwiększenie komfortu jazdy oraz redukcję zużycia paliwa. Warto również zwrócić uwagę na innowacyjną mieszankę gumową Chili Blend, będącą kombinacją wszystkich mieszanek używanych przez Continental. Producent jest tak przekonany o wysokiej jakości AllSeasonContact 2, że oferuje gwarancję zwrotu w ciągu 30 dni, jeśli kierowca nie będzie zadowolony z zakupu. Więcej informacji na temat warunków zwrotu można znaleźć na stronie zwrotpokrolewsku.pl. To bardzo mocny argument na korzyść, nieprawdaż?

Opony zimowe – gdy na drodze zalega śnieg!

Po omówieniu opon całorocznych nadszedł czas na zaprezentowanie wyselekcjonowanych modeli zimowych, które z pewnością przyciągną uwagę kierowców, zastanawiających się, co przygotowali producenci. Zdajemy sobie sprawę, że wybór może być wyzwaniem, zwłaszcza gdy co rok firmy wprowadzają na rynek nowości. Dlatego też postanowiliśmy przybliżyć Ci kilka modeli, które wyróżniają się wśród tegorocznych premier. Zastanawiasz się, które opony zimowe będą dla Ciebie najlepsze? Przeczytaj nasze recenzje i dowiedz się więcej na temat ich specyfikacji, właściwości oraz zastosowań. Serdecznie zapraszamy. 

Goodyear UltraGrip Performance 3 – testowane w Arktyce 

opony zimowe Goodyear UltraGrip Performance 3 – testowane w Arktyce 

Trzecia, a zarazem pierwsza propozycja, jaką dla Was przygotowaliśmy, to Goodyear UltraGrip Performance 3 – specjalista od śniegu. Już po wzięciu opony do ręki widać, że producent zastosował miękką mieszankę, co z pewnością wpłynie na lepszą przyczepność w zimowych warunkach. Dodatkowo środkowe żebro usztywnia konstrukcję, a ścianka boczna jest twardsza niż w serii Ultra Grip 9+, przeznaczonej do aut o mniejszej mocy. Co ciekawe, w niektórych rozmiarach kierowcy mają możliwość wyboru pomiędzy tymi dwoma modelami. Wracając jednak do Goodyear UltraGrip Performance 3 – jest to zdecydowanie propozycja godna rozważenia dla tych, którzy szukają niezawodności na śniegu. Fakt, że opona była testowana w arktycznych warunkach, stanowi bardzo dobry argument za jej wyborem. Interesującym dodatkiem jest również płatek śniegu, który informuje kierowcę, do kiedy opona zachowuje optymalne właściwości na śniegu.

Semperit Speed-Grip 5 – na alpejskie drogi

opony zimowe Semperit Speed-Grip 5 – na alpejskie drogi

Kolejnym modelem, który warto rozważyć przy wyborze opon zimowych, jest Semperit Speed-Grip 5. Ciekawostką może być fakt, że Semperit i Nokian to bohaterowie pewnego oponiarskiego sporu dotyczącego tego, kto wprowadził opony zimowe. Jakie są fakty? Nokian jako pierwszy oddał w ręce kierowców oponę zimową, jednak była ona przeznaczona do ciężarówek. Z kolei austriacka firma jako pierwsza zaczęła produkować ogumienie zimowe do aut osobowych. Obecnie Semperit, będący częścią grupy Continental, jest znanym ekspertem od typowo alpejskich opon. W związku z tym Speed-Grip 5 charakteryzuje się dużą liczbą zygzakowatych lameli, jodełkowym wzorem bieżnika oraz bardzo szerokimi kanałami do odprowadzania wody. Dodatkowo wzmocnienia klocków bieżnika przy podstawie w środkowej części zapewniają większą sztywność, co jest kluczowe podczas zimowej jazdy.

Nokian Snowproof 2 – ekspert na śniegu

opony zimowe Nokian Snowproof 2 – ekspert na śniegu

Przechodząc do modelu Nokian Snowproof 2, zauważamy ciekawy znacznik zużycia w postaci cyfr, które znikają w miarę zużywania się opony. W porównaniu z poprzednikiem kanały obwodowe opony zostały zmienione na prostsze, co powinno przynieść korzyści w postaci mniejszego hałasu i lepszego odprowadzania wody, kosztem nieco słabszej trakcji na śniegu. Bieżnik, nazywany przez producenta dwustrefowym, składa się ze strefy przyczepności oraz stabilności. Strefa przyczepności to małe klocki w bocznych sekcjach, intensywnie nacinane agresywnymi zygzakowatymi lamelami. Natomiast strefa stabilności to środkowa część opony, wzmocniona masywnym żebrem. Dodatkowo miękkie czoło ma za zadanie zmaksymalizować trakcję na mniej przyczepnej nawierzchni, co czyni Nokian Snowproof 2 ekspertem od śniegu.

Nokian Snowproof 2 SUV – dla właścicieli SUV-ów

opon zimowe Nokian Snowproof 2 SUV – dla właścicieli SUV-ów

Często otrzymujemy pytania dotyczące różnic między oponami oznaczonymi jako SUV a tradycyjnymi. Dzięki firmie Nokian mamy świetną okazję, aby na ten temat porozmawiać. Wykorzystamy do tego model Snowproof 2 SUV, który wyróżnia się: szerszymi rowkami odprowadzającymi wodę i błoto pośniegowe, wzmocnieniami w środkowej części dla utrzymania stabilności przy większych ciężarach oraz dodatkowymi nacięciami w bloczkach zewnętrznych. Nie zabrakło również aramidowych wzmocnień w ściankach bocznych. Co ciekawe, mieszanka ma taką samą twardość, jak opona przeznaczona do mniejszych aut (opisana wyżej), co może sugerować, że są one bardzo podobne. Czy zatem Nokian Snowproof 2 SUV to godny uwagi kandydat na zimowy sezon dla właścicieli dużych SUV-ów? Oczywiście, że tak!

Bridgestone Dueler All Terrain A/T002 – w każdy teren

opony zimowe Bridgestone Dueler All Terrain A/T002 – w każdy teren

Na koniec mała niespodzianka… Bridgestone Dueler All Terrain A/T002, czyli opona, która, jak sama nazwa wskazuje, została stworzona z myślą o jeździe w „każdym terenie”. W rzeczywistości „każdy” oznacza ten przypominający trasy rajdów Cross Country czy Baja. Dla porównania opony z oznaczeniem M/T mają znacznie bardziej agresywny bieżnik, co sprawia, że lepiej niż A/T radzą sobie w błocie i podczas rajdów przeprawowych, jednak mogą być mniej stabilne i znaczenie głośniejsze przy wyższych prędkościach. Bridgestone Dueler A/T002 wyposażony jest w mieszankę z dodatkiem krzemionki oraz zygzakowate lamele, które mają za zadanie poprawić trakcję na śniegu. Dodatkowo bieżnik na bokach opony umożliwia zwiększenie przyczepności po obniżeniu ciśnienia, co jest szczególnie przydatne podczas podróży w piaszczystym terenie. Czy zatem jest to opona, która sprawdzi się w zimowych warunkach? Wszystko wskazuje na to, że właściciele aut terenowych powinni się jej bliżej przyjrzeć. 

Jakie opony wybrać na sezon 2023/24? Kilka słów podsumowania…

W powyższym artykule przedstawiliśmy różne modele opon, zarówno całorocznych, jak i zimowych, które mogą okazać się idealnym wyborem w sezonie 2023/24. Mając na uwadze Twoje oczekiwania wobec ogumienia, zwróciliśmy uwagę na kluczowe cechy, takie jak: konstrukcja, trakcja, czy wzmocnienia, które decydują o wydajności w różnych warunkach pogodowych i terenowych. Niezależnie od tego, czy poszukujesz opon do auta elektrycznego, SUV-a, czy terenowego, nasz przewodnik zakupowy zawiera praktyczne wskazówki i rekomendacje, które pomogą Ci podjąć świadomą decyzję i dobrze przygotować się na nadchodzący sezon. Zatem teraz przed Tobą podjęcie dobrej decyzji!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Opony całoroczne są projektowane tak, aby sprostać różnym warunkom pogodowym, eliminując konieczność sezonowej wymiany. Są one dobrym wyborem w miejscach o łagodniejszych zimach, jednak w ekstremalnych warunkach zimowych, opony zimowe mogą oferować lepszą trakcję i bezpieczeństwo.

Opony do aut elektrycznych są projektowane z myślą o specyficznych wymaganiach tego typu pojazdów, takich jak większa masa czy wyższy moment obrotowy. W związku z tym inżynierowie dużo uwagi przykładają do poprawy takich parametrów, jak niższy opór toczenia, aby zwiększyć zasięg pojazdu.

Opony zimowe charakteryzują się specjalnym bieżnikiem i mieszanką gumową, które zapewniają lepszą przyczepność i trakcję na śniegu i lodzie. Opony całoroczne są kompromisem, oferując zbalansowaną wydajność w różnych warunkach, ale mogą nie radzić sobie tak dobrze jak opony zimowe w ekstremalnych warunkach, np. gdy droga pokryta jest śniegiem.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!