Specjaliści motoryzacyjni od lat powtarzają jedną prawdę – na zakupie opon nie warto oszczędzać! Stąd ogumienie segmentu premium nadal cieszy się niezwykle dużą popularnością na rynku oponiarskim. Jakie modele może wybrać kierowca, którego samochód jest eksploatowany na oponach w rozmiarze 195/65 R15? Przejrzeliśmy ofertę rynkową i przygotowaliśmy przekrojowe zestawienie. Zobaczcie opony samochodowe letnie 15 cali, na które warto zwrócić uwagę podczas zakupu.

Vredestein Sportrac 5

Vredestein Sportrac 5
Fot. Materiały Vredestein

Najtańszą oponą segmentu premium występującą w rozmiarze 195/65 R15 jest Vredestein Sportrac 5. Ten konkretny model został skonfigurowany z indeksem nośności 91 oraz indeksem prędkości V (240 km/h). O parametrach pracy holenderskiej opony można powiedzieć dużo i dobrze. Zdecydowanie najlepiej wypada kwestia hamowania na mokrej nawierzchni. Sportrac 5 został oceniony na klasę A. Tak wysoka nota stanowi dobrą rekomendację, ale daje też gwarancję jakości pracy twórcom bieżnika – studiu Giugiaro. Opory toczenia? Te otrzymały klasę C, przy czym hałas toczenia oscyluje w granicy 70 dB. Jedna sztuka opony Vredestein w rozmiarze 15 cali kosztuje minimum 179 złotych. To bardzo dobra cena.

Vredestein Sportrac 5 195/65 R15 91 V

Nokian iLine

Nokian iLine, 195/65 R15
Fot. Materiały Nokian

Ogumienie Nokia iLine funkcjonuje w segmencie premium, mimo wszystko zostało wyposażone w raczej klasyczny kształt bieżnika. Doznania estetyczne są jednak mało ważne w przypadku opony. Jak zatem wypadają jej właściwości? Niestety niewiele lepiej. Hamowanie na mokrej nawierzchni otrzymało przeciętną notę C. Taki sam wynik został przypisany oporom toczenia, a prędkość maksymalna została określona na 190 km/h. Konkurenci oferują więcej! Najlepiej wypada niski poziom hałasu pracy. Ten ma wartość 68 dB. Cena? Opona Nokia iLine 195/65 R15 w specyfikacji 91 T kosztuje 184 złote za sztukę.

Nokian iLine 195/65 R15 91 T

Pirelli Cinturato P1 Verde

Pirelli Cinturato P1 Verde, 195/65 r15
Fot. Materiały Pirelli

Pirelli jest jedną z największych legend na rynku ogumienia. Model Cinturato P1 w wariancie 15-calowym jest przeznaczony przede wszystkim do samochodów kompaktowych. Co im oferuje? Doświadczenie włoskich inżynierów oraz nowoczesną technologię. Skutkiem są bardzo dobre wyniki wpisane na etykietę EU. Droga hamowania na mokrej nawierzchni zasługuje na wysoką klasę B, podczas gdy opory toczenia łapią się do wymogów klasy C. Hałas pracy opon podczas jazdy nie powinien przekroczyć 69 dB. Opona Pirelli w rozmiarze 195/65 R15 i specyfikacji 91 H kosztuje 199 złotych za sztukę.

Pirelli Cinturato P1 Verde 195/65 R15 91 H

Yokohama BluEarth ES-32

Yokohama BluEarth-ES ES32, 195/65 r15
Fot. Materiały Yokohama

Nie byłoby oponiarskiego segmentu premium bez firmy Yokohama. Model BluEarth ES-32 jest dopracowany pod kątem jakości mieszanki gumowej oraz zoptymalizowanego kształtu bieżnika. A to wszystko powinno być czuć podczas jazdy. Samochód poruszający się na oponach Yokohama w pierwszej kolejności ma dobrze hamować na mokrej nawierzchni – ogumienie otrzymało bardzo dobrą notę B. Opory toczenia zostały określone klasą C. Japońska guma bardzo cicho pracuje na asfalcie. Hałas pracy bieżnika wynosi 68 dB. Jedna sztuka opony Yokohama BleEarth ES-32 w rozmiarze 195/65 R15 i specyfikacji 91 H kosztuje 208 złotych.

Yokohama BluEarth-ES ES32 195/65 R15 91 H

Dunlop Sport BluResponse

Dunlop Sport BluResponse, 195/65 r15
Fot. Materiały Dunlop

Producentem kolejnego modelu jest firma Dunlop Tyres. To brytyjskie przedsiębiorstwo działające na rynku od roku 1888, które w chwili obecnej wchodzi w skład koncernu GoodYear. Mocne zaplecze technologiczne sprawia, że opona oferuje naprawdę dobre właściwości. Etykieta EU zdradza informacje mówiące o tym, że hamowanie na mokrej nawierzchni został wycenione na najwyższą notę A. Opory toczenia posiadają klasę B, podczas gdy hałas toczenia wynosi 68 dB. Dunlop Sport BluResponse nie jest ogumieniem najtańszym. Na szczęście do miana najdroższego też mu daleko. Jedna sztuka opony letniej 15 cali kosztuje 211 złotych.

Dunlop Sport BluResponse 195/65 R15 91 H

Bridgestone Turanza ER300

Bridgestone Turanza ER300, 195/65 r15
Fot. Materiały Bridgestone

Bridgestone Turanza ER300 łapie się w średnim zakresie cenowym segmentu premium dla rozmiaru 195/65 R15. Jedna sztuka opony w specyfikacji 91 H kosztuje 212 złotych. Po modelu niestety czuć już powoli wiek. A wszystko za sprawą raczej średnich właściwości. Hamowanie na mokrej nawierzchni ma wysoką klasę B. Niestety gorzej wypadają opory toczenia. Tym przypisana została klasa E. Głośność pracy bieżnika podczas jazdy to 69 dB.

Bridgestone Turanza ER300 195/65 R15 91 H

GoodYear EfficientGrip Compact

GoodYear Efficientgrip Compact, 195/65 r15
Fot. Materiały GoodYear

Podstawa ideologiczna opony GoodYear EfficientGrip Compact jest dość prosta. Inżynierom chodziło przede wszystkim o stworzenie opony obniżającej zużycie paliwa i emisję szkodliwych związków do atmosfery oraz gwarantującej maksymalnie duże przebiegi. Kluczem do sukcesu stała się też odporność na aquaplaning. Jakie są skutki tych starań? Hamowanie na mokrej nawierzchni według europejskich norm ma wysoką klasę B, opory toczenia klasę C. Na uwagę zasługuje niski poziom hałasu pracy – wynosi 68 dB. Opona GoodYear EfficientGrip Compact w rozmiarze 195/65 R15 91 T kosztuje 220 złotych za sztukę.

GoodYear Efficientgrip Compact 195/65 R15 91 T

Bridgestone Turanza T005

bridgestone turanza t005, 195/65 r15
Fot. Materiały Bridgestone

Jeżeli Bridgestone, to zdecydowanie Turanza T005. To najnowsza opona japońskiej marki, która oferuje nie tylko zaawansowaną konstrukcję bieżnika i skład mieszanki, ale też wyśmienite właściwości jezdne. Ogumienie dobrze radzi sobie ze sterownością w każdych warunkach drogowych oraz hamowaniem na mokrej nawierzchni – potwierdza to nota A w europejskiej klasyfikacji. Nowa Turanza to jednak też odporność na ścieranie. Opona oferuje o 11 proc. dłuższą żywotność od swojego poprzednika. Bridgestone wycenia model T005 w rozmiarze 195/65 R15 i specyfikacji 91 H na kwotę 228 złotych.

Bridgestone Turanza T005 195/65 R15 91 H

Continental ContiPremium Contact 5

Continental ContiPremiumContact 5, 195/65 r15
Fot. Materiały Continental

Zestawienie opon segmentu premium nie byłoby pełne bez marki Continental. Szczególnie że zastosowanie modelu ContiPremium Contact 5 jest wyjątkowo wszechstronne. Ogumienie nadaje się i do pojazdów osobowych, i do SUV-ów oraz do zróżnicowanych warunków pogodowych. Na etykiecie EU przypisanej niemieckim oponom można znaleźć następujące wartości – hamowanie na mokrej nawierzchni otrzymało klasę A, opory toczenia klasę B, a głośność pracy wynosi 71 dB. Wyniki nie są mocno odstające od konkurencji. A cena modelu dość wysoka. Jedna sztuka w rozmiarze 195/65 R15 kosztuje 229 złotych.

Continental ContiPremiumContact 5 195/65 R15 91 H

Michelin Energy Saver+

Michelin Energy Saver+, 195/65 r15
Fot. Materiały Michelin

Energy Saver+ jest zdecydowanie najdroższym modelem ogumienia w tym zestawieniu. Jedna sztuka opony Michelin kosztuje 248 złotych. To 70 złotych więcej niż w przypadku Vredestein Sportrac 5. Co za tą kwotę otrzymuje kierowca? Pod znanym logo ukrywają się np. dobre noty w europejskiej etykiecie. Dla przykładu hamowanie na mokrej nawierzchni jest okraszone klasą A, a opory toczenia klasą B. Dźwięk pracy opon ma 69 dB. Poza tym Energy Saver+ to innowacyjny skład mieszanki gumowej. Inżynierowie zastąpili sadzę krzemionką nowej generacji oraz wyeliminowali oleje wysokoaromatyczne.

Michelin Energy Saver+ 195/65 R15 91 H

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!