Nie każda usterka opony oznacza konieczność jej wymiany na nową. Są jednak i takie uszkodzenia, które pozornie wyglądają na niegroźne, ale dyskwalifikują oponę z dalszej eksploatacji. Przyjrzyjmy się, jakie „usterki” opony mogą być naprawiane, a jakie kwalifikują ją do wymiany?

Opony wbrew pozorom są dosyć wrażliwe na uszkodzenia. O ile, w trakcie prawidłowej eksploatacji potrafią znieść jazdę z dużymi prędkościami i przenieść na asfalt ogromne przeciążenia, to łatwo poddają się w zetknięciu z krawężnikami, dziurami i innymi przeszkodami, które czyhają na nie na drodze.

O uszkodzenia opon nietrudno szczególnie w zimie. Znacznie gorsza kondycja asfaltu, dziury ukryte pod warstwą wody lub błota i krawężniki przykryte śniegiem, nawet przy ostrożnej jeźdźcie mogą okazać się przeszkodami nie do ominięcia i łatwo uszkodzić oponę.

Uszkodzenia opony możemy podzielić na dwie grupy:

  • uszkodzenia boku opony,
  • uszkodzenia czoła bieżnika.

Do pierwszej grupy należą wszelkie wybrzuszenia, nacięcia i pęknięcia na ścianie bocznej opony – zarówno od jej strony wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Najczęściej są one wynikiem mocnego uderzenia kołem w ostrą krawędź – krawężnik lub dziurę. W ten sposób opona zostaje „przycięta” między felgą a przeszkodą. Z reguły tego typu uszkodzeń nie powinno się naprawiać, nawet jeżeli opony samochodowe posiadają niskie indeksy prędkości.

Wybrzuszenia na ścianie bocznej

Pojawienie się wybrzuszenia (bąbla) na ścianie bocznej oznacza, że opasanie opony uległo przecięciu i nastąpiło uszkodzenie jej struktury wewnętrznej. Taka opona niestety nie nadaje się już do dalszej eksploatacji, mimo iż nadal trzyma ciśnienie i pozornie spisuje się bez zarzutu. Po pierwsze nie będzie dało się jej wyważyć, a ponadto przy większym obciążeniu może grozić wystrzałem.

Nacięcia ściany bocznej

W wyniku „przyszczypania” opony między felgą a krawędzią przeszkody, może nastąpić również przecięcie ścianki bocznej. Jego efektem jest kawałek gumy odstający od ścianki bocznej. W tym przypadku najczęściej nie będzie konieczności wymiany opony. Warto jednak skonsultować się z wulkanizatorem, który od razu może dokleić ubytek. Może jednak okazać się, że przecięcie jest na tyle głębokie, że dalsza eksploatacja opony okaże się niemożliwa. W praktyce jednak takie sytuacje zdarzają się rzadko.

Otarcia boku opony

Czasami na powierzchni opony możemy zaobserwować płytkie ubytki w ściance bocznej. Nie są one niczym groźnym i należy je traktować wyłącznie jako uszczerbek wizualny.

Wgłębienie ściany bocznej

Bardzo rzadko na bocznej ściance opony można zauważyć wgłębienia. W przeciwieństwie do wybrzuszeń nie są one niczym groźnym. To bardziej cecha „wrodzona” opony niż jej wada i nie zagraża dalszej eksploatacji.

Drugą grupą uszkodzeń opony są te, związane z jej czołem. Tutaj najczęściej mamy do czynienia z punktowymi przebiciami lub nierównomiernym, nienaturalnym zużyciem bieżnika.

Przebicia punktowe

Przebicia czoła opony przez ostre przedmioty najczęściej mogą zostać łatwo naprawione przez wulkanizatora. Według ekspertów można naprawiać dziury o średnicy maksymalnie 5 mm. Z drugiej jednak strony opony o wysokich indeksach prędkości (powyżej 240 km/h) nie powinny być w ogóle naprawiane.

Wyząbkowanie bieżnika

Wyząbkowanie bieżnika to specyficzny sposób jego zużycia. Polega ono na szybszym ścieraniu się części klocków od strony natarcia. W wyniku ząbkowania, bieżnik opony obserwowany z profilu zaczyna przypominać zęby piły. Ząbkowanie może wystąpić na krawędziach bieżnika lub w jego środkowej części. Nie jest to proces dyskwalifikujący oponę z eksploatacji, jednak wpływa na znaczący wzrost generowanego przez nią hałasu. W przypadku ząbkowania najlepiej sprawdza się stara maksyma – „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Wyząbkowany bieżnik można poddać szorstkowaniu, jednak tę operację przeprowadza niewiele serwisów, ponadto wiąże się ona ze spłyceniem bieżnika. Najskuteczniejszą metodą w zapobieganiu ząbkowaniu jest rotacja opon.

Sprawdź jak prawidłowo rotować opony

Nierównomierne zużycie bieżnika

Nierównomierne zużycie bieżnika jest spowodowane najczęściej jazdą z nieprawidłowym ciśnieniem, wadliwą geometrią zawieszenia lub skrzywioną felgą. Znaczące różnice w głębokości bieżnika w obrębie jednej opony dyskwalifikują ją z dalszego użytkowania. Niewielkie można wyrównać, rotując opony.

Starzeniowe zmiany opony

Gumowa mieszanka opony stosunkowo szybko ulega procesom starzenia. Przyjmuje się, że maksymalna trwałość opony to 10 lat od daty produkcji. Nawet jeżeli po tym czasie opona wciąż posiada sporo bieżnika to jej dłuższa eksploatacja jest niebezpieczna. Starzeniowe zmiany w oponie objawiają się mikropęknięciami na jej ściance bocznej lub czole, a ich pojawienie się świadczy o tym, że opona powinna zostać wymieniona.

Dowiedz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o dacie produkcji opony

Opona nie da się wyważyć

Oponę, której nie da się wyważyć również należy uznać za uszkodzoną i kwalifikującą się do wymiany. Nawet jeżeli opona nie ma żadnych widocznych uszkodzeń to brak możliwości jej wyważenia oznacza poważny problem. Najczęściej jest on wynikiem jej mechanicznego uszkodzenia. W przypadku opony nowej oznacza wadę fabryczną i kwalifikuje oponę do reklamacji.

Wyszukaj najbliższy serwis, w którym skontrolujesz stan ogumienia

Motointegrator.pl radzi:
  • nie zaleca się naprawiania opon o wysokich indeksach prędkości (powyżej 240 km/h),
  • bąble na ściance bocznej nie mogą być naprawiane i dyskwalifikują oponę z eksploatacji,
  • niewielkie uszkodzenia (przebicia) w czole opony mogą być naprawiane.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!