Z artykułu dowiesz się:

  1. z jaką siłą dokręcać koła;
  2. dlaczego warto używać klucza dynamometrycznego do dokręcania kół;
  3. jakie objawy świadczą o niedokręconym kole.

Dokręcanie kół w samochodzie kluczem dynamometrycznym

Przy wielu połączeniach gwintowanych w samochodzie ogromne znaczenie dla prawidłowej pracy podzespołów i tym samym dla bezpieczeństwa oraz komfortu ma dobór odpowiedniej siły użytej do dokręcenia nakrętki czy śruby. Uwaga ta odnosi się także do obręczy. Musisz zatem wiedzieć, jaki moment dokręcania śrub kół samochodowych jest właściwy. 

Precyzyjny dobór siły potrzebnej do przykręcenia kół w samochodzie  nabiera szczególnego znaczenia przy połączeniu materiałów różniących się od siebie twardością oraz odpornością na zginanie i czynniki mechaniczne. Tak jest w przypadku, kiedy aluminiową felgę przykręca się stalowymi śrubami. Dokręcanie kół kluczem dynamometrycznym to jedyny godny polecenia sposób, aby nie uszkodzić gwintów śrub i felg.

Siła dokręcania kół a bezpieczeństwo i komfort?

Moment dokręcania śrub koła jest ściśle powiązany z bezpieczeństwem kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Przenoszone na koła siły powstające wskutek drgań i uderzeń o przeszkody osłabiają połączenia gwintowane, zwłaszcza kiedy nie użyto odpowiedniego momentu podczas dokręcania.

Ponadto prawidłowy moment dokręcania kół przedłuża ich żywotność. Stosowanie się do zaleceń zapobiega przedwczesnemu zużyciu, a także oddzielaniu ich od piasty. Natomiast złamanie lub pęknięcie  śrub bądź nakrętek podczas jazdy stwarza ryzyko urwania koła.

 

Jaki moment dokręcania śrub kół samochodowych jest odpowiedni?

Jak zatem dostosować do samochodu moment dokręcania kół? Tabela wskazuje, że wartości wahają się najczęściej w przedziale od 80 do nawet 190 Nm. Jak zapewne wiesz, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, z jaką siłą dokręcać śruby kluczem dynamometrycznym. Właściwie w każdym samochodzie wytyczne mogą odbiegać od siebie. Dobrze, jeżeli zapamiętasz te, które dotyczą Twojego auta. Natomiast gdybyś nie miał do tego głowy, przydatna będzie dla Ciebie wspominana tabela zawierająca momenty dokręcania kół.

Czy można samodzielnie wybrać moment dokręcania śrub? Wzór jest na tyle skomplikowany dla osób bez technicznego zacięcia, że dużo łatwiej stosować się do wytycznych dla poszczególnych pojazdów.

Objawy niedokręconego koła w samochodzie

Zastanawiasz się, jakie symptomy daje niedokręcone koło? Objawy obejmują niepokojące dźwięki. Oprócz tego pojawiają się drgania na kierownicy, występują także trudności z zachowaniem ustalonego kierunku.  Jeżeli podczas jazdy zauważysz któryś z sygnałów, czym prędzej zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i dokręć koło. Najlepiej kluczem dynamometrycznym. 

Dokręcanie koła – samodzielnie czy u mechanika?

Dokręcanie koła da się przeprowadzić samodzielnie. Należy jednak pamiętać, że pod wieloma względami znacznie lepszym rozwiązaniem jest wizyta u mechanika, który specjalizuje się w tej dziedzinie. Jeżeli nie chcesz umawiać się z serwisem opon, warto, abyś wybrał dobry klucz dynamometryczny. Poniżej kilka propozycji rekomendowanych przez specjalistów z Inter Cars:

– narzędzie dynamometryczne Mammooth MMT A169 420, mogące pracować w zakresie 40-210 Nm;

– klucz dynamometryczny Toptul ½” (ANAS1635), wyróżniający się szerokim zakresem momentu obrotowego od 70 do 350 Nm;

– klucz dynamometryczny Sealey SEA STW291 z cyfrowym wyświetlaczem, pozwalający na przykręcanie śrub i nakrętek w zakresie 20-200 Nm.

Najważniejsze pytania:

Jakiego narzędzia używać do dokręcania kół?

W tej roli najlepiej sprawdza się klucz dynamometryczny.

Czym kierować się przy dokręcaniu kół?

Najlepiej jest kierować się wskazówkami producenta samochodu.

Jakie objawy mogą świadczyć o niedokręconym kole?

Mechanicy i doświadczeni kierowcy wspominają o trudnościach z utrzymaniem kierunku jazdy, o drganiach przenoszonych na kierownicę oraz o dziwnych dźwiękach dochodzących z okolic błotnika.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!