Dość często spotykanym rozmiarem ogumienia 16-calowego jest 225/55. Co on oznacza? Z jednej strony bieżnik jest już naprawdę szeroki. Jednocześnie posiada wysokość, która mimo wszystko gwarantuje dość dobry komfort jazdy nawet na nawierzchniach niskiej jakości. Właściwości, które gwarantują oponie pewne zachowanie na drodze, niestety mają wpływ na inny aspekt. Windują przede wszystkim jej cenę! Opony letnie 225/55 R16 kosztują bowiem od 266 do 394 złotych za sztukę. Zobaczcie zestawienie modeli dostępnych na rynku w klasie średniej.

Nexen N`Blue HD Plus

Nexen N`Blue HD Plus, 225/55 r16
Fot. Materiały Nexen

Koreański producent stworzył oponę N’Blue HD Plus z myślą o samochodach kompaktowych i klasy średniej. Jakie były dalsze priorytety? Przede wszystkim trakcja, ale i też obniżone opory toczenia. Efektywność pracy asymetrycznego bieżnika o niezwykle klasycznym śladzie opracowanego przez Nexena widać m.in. w etykiecie europejskiej. Hamowanie na mokrej nawierzchni otrzymało wysoką klasę B. Opory toczenia zostały ocenione na klasę C. Podczas jazdy ogumienie generuje hałas sięgający 72 dB.

To zdecydowanie najtańszy model ogumienia w tym rozmiarze i klasie średniej. Za jedną sztukę opony N’Blue HD Plus w rozmiarze 225/55 R16 i specyfikacji 99 H XL trzeba zapłacić 266 złotych. Ceny modeli konkurencyjnych są nawet o 130 złotych wyższe.

Nexen N’Blue HD Plus 225/55 R16 99 H XL

Nexen N`Fera SU1

Nexen N`Fera SU1, 225/55 r16
Fot. Materiały Nexen

Dolna część przedziału cenowego w przypadku opony samochodowej klasy średniej w rozmiarze 225/55 R16 ewidentnie jest zajęta przez Nexena. Oto kolejny model oferujący rozsądną cenę. Za jedną sztukę ogumienia w specyfikacji 95 W kierowca musi zapłacić 274 złote. A to nadal kwota mocno rozsądna. Co można powiedzieć o samym modelu? Na bieżnik składają się cztery kanały odprowadzające wodę spod czoła oraz pięć żeber niemalże równej szerokości.

Klasa hamowania na mokrej nawierzchni ma wartość B. Opory toczenia zostały określone na klasę C. Głośność pracy opony N`Fera SU1 to 71 dB. Ten konkretny egzemplarz ma indeks nośności określony na 95. To oznacza obciążenie 690 kilogramów. Indeks prędkości ma wartość W. To daje możliwość podróżowania z szybkością 270 km/h.

Nexen N’Fera SU1 225/55 R16 95 W

Fulda SportControl

Fulda SportControl, 225/55 r16
Fot. Materiały Fulda

Mimo iż Fulda jest trzecim modelem ogumienia w tym zestawieniu, cena w jego przypadku urosła już dość drastyczne. Za jedną sztukę opony w specyfikacji 225/55 R16 95 W trzeba zapłacić 356 złotych. To 90 złotych więcej od najtańszego modelu Nexena. Kwota jest dość spora, jednak tak właściwie nie oznacza przepaści technologicznej. Przykład? Hamowanie na mokrej nawierzchni posiada klasę B – taką samą jak opony koreańskiej marki. Opory toczenia mają dość niską klasę E. Na uwagę zasługuje jedynie cicha praca ogumienia – hałas generowany podczas jazdy ma wartość 67 dB.

Fulda SportControl ma asymetryczny bieżnik o dość stosowanej stylizacji. Mimo wszystko nie zabrakło w nim szerokich kanałów odprowadzających wodę podczas jazdy w deszczu. Pojawiły się też nacięcia w centralnych żebrach, które dociskają oponę do asfaltu.

Fulda SportControl 225/55 R16 95 V FP

Kleber Dynaxer HP3

Kleber Dynaxer HP3, 225/55 r16
Fot. Materiały Kleber

Ogumienie Kleber Dynaxer HP3 ma dość efektownie wyglądający bieżnik. Ten składa się z bocznych żeber wgryzających się do wnętrza opony za pomocą specjalnych zębów. Choć stylizacja rzuca się w oczy, jest podyktowana przede wszystkim względami praktycznymi. Wspomaga odprowadzanie wody podczas jazdy i sprawia, że pojazd staje się mniej podatny na efekt aquaplaningu. Z europejskiej etykiety wynika, że opona Kleber ma dwie główne zalety. Pierwszą jest dobra nota B za hamowanie na mokrej nawierzchni i niski hałas pracy oszacowany na 69 dB. Na minus zapisać trzeba opory toczenia – te otrzymały niską klasę E.

Jedna sztuka ogumienia Kleber Dynaxer HP3 w rozmiarze 225/55 R16 kosztuje 366 złotych. Ten model jest wyprodukowany z indeksem nośności 95 oraz indeksem prędkości V (240 km/h).

Kleber Dynaxer HP3 225/55 R16 95 V

Firestone Roadhawk

Firestone Roadhawk, 225/55 r16
Fot. Materiały Firestone

Opona Firestone Roadhawk jest skierowana przede wszystkim do samochodów kompaktowych i sedanów. Aby model zaoferował kierowcy maksymalnie wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy, marka dopracowała właściwości bieżnika. Europejska etykieta jasno pokazuje, że hamowanie na mokrej nawierzchni otrzymało najwyższą klasę A. A to wyśmienita informacja. Opory toczenia wpisały się do klasy C. Głośność pracy Roadhawk podczas normalnej jazdy wynosi 71 dB.

Kluczem do sukcesu dla opony Firestone jest mocny partner technologiczny. Od roku 1988 marka należy do japońskiego koncernu Bridgestone. Z drugiej strony firma nie zapomniała o przyzwoicie wykalkulowanej cenie. Model Roadhawk w rozmiarze 225/55 R16 i specyfikacji 95 V kosztuje 378 złotych za sztukę.

Firestone Roadhawk 225/55 R16 95 V

Uniroyal RainSport 3

Uniroyal RainSport 3, 225/55 r16
Fot. Materiały Uniroyal

Klasa średnia rynku oponiarskiego to też Uniroyal. A Uniroyal to od roku 1990 część francuskiego koncernu Michelin. Opona otrzymała niezwykle sportowo wyglądający bieżnik asymetryczny z przesuniętymi kanałami odprowadzającymi. Ten z jednej strony dba o przyczepność do nawierzchni, a z drugiej stara się maksymalnie szybko usunąć spod kół wodę zebraną na nawierzchni. Etykieta EU dla modelu RainSport 3 pokazuje, że hamowanie na mokrej nawierzchni otrzymało najwyższą notę A. Opory toczenia mają klasę C, a głośność pracy 71 dB.

W tym konkretnym przypadku opona Uniroyal oferuje indeks nośności 95. To oznacza że poradzi sobie z wagą dochodzącą do 690 kilogramów. Indeks prędkości jest określony literą V. W ten sposób szybkość podróżowania może dochodzić do 240 km/h. Jedna sztuka opony RainSport 3 w rozmiarze 225/55 R16 kosztuje 378 złotych.

Uniroyal RainSport 3 225/55 R16 95 V

BFGoodrich G-Grip

BFGoodrich G-Grip, 225/55 r16
Fot. Materiały BFGoodrich

Opona G-Grip przeznaczona jest do codziennej eksploatacji w samochodach klasy średniej i kompaktowej. Aby zmaksymalizować właściwości drogowe, producent zastosował ciekawie wyglądający bieżnik. Czoło jest pełne nacięć i mocno zaznaczonych kanałów sprowadzających wodę – zarówno poprzecznych, jak i pionowych. Jak wyglądają dane wpisane na europejską etykietę? Hamowanie na mokrej nawierzchni ma przypisaną klasę B, a opory toczenia klasę E. Hałas pracy ogumienia BFGoodrich ma wartość 69 dB.

Opona BFGoodrich G-Grip jest jednym z droższych modeli w tym zestawieniu. Ogumienie w rozmiarze 225/55 R16 i specyfikacji 95 V kosztuje 387 złotych za sztukę.

BFGoodrich G-Grip 225/55 R16 95 V

Hankook Ventus Prime3 K125

Hankook Ventus Prime3 K125, 225/55 r16
Fot. Materiały Hankook

Hankook Ventus Prime3 K125 to prawdopodobnie jedna z lepszych opon klasy średniej. Ogumienie w tym roku wyśmienicie poradziło sobie w trzech testach. Jest polecane m.in. przez instytuty TCS, OAMTC i ADAC. Tak dobre wyniki udało się osiągnąć Hankookowi za sprawą wyważenia osiągów i bezpieczeństwa jazdy. Co zrobili inżynierowie? Zwiększyli m.in. sztywność klocków bieżnika oraz poprawili wielkość powierzchni styku z asfaltem.

Ogumienie Hankook może też liczyć na dobre wyniki wpisane na europejską etykietę. Ta wskazuje na wysoką klasę B za hamowanie na mokrej nawierzchni oraz klasę C za opory toczenia. Głośność pracy opony Ventus Prime3 K125 jest określona na 71 dB. Model niestety nie jest tani. W rozmiarze 225/55 R16 i specyfikacji 95 V FR został wyceniony na 392 złote za sztukę.

Hankook Ventus prime3 K125 225/55 R16 95 V FR

Semperit Speed-Life 2

Semperit Speed-Life 2, 225/55 r16
Fot. Materiały Semperit

Za marką Semperit stoi jakość austriackich wyrobów. A jakość musi się wiązać z ceną. Właśnie dlatego Speed-Life 2 jest najdroższym modelem opony w tym zestawieniu. Jedna sztuka ogumienia w rozmiarze 225/55 R16 i specyfikacji 95 V FR kosztuje 394 złote. To oznacza, że komplet kosztuje 1576 złotych. Czy cena znajduje odzwierciedlenie w możliwościach? No właśnie nie do końca. Hamowanie na mokrej nawierzchni ma notę C – standardem dla większości konkurentów jest klasa B. Opory toczenia są określone klasą C.

Co zatem wyróżnia oponę Semperit Speed-Life 2? Chociażby efektowny kształt bieżnika. Forma składa się z prostego żebra centralnego oraz tak zaprojektowanych kanałów, aby maksymalnie szybko sprowadzać wodę spod czoła.

Semperit Speed-Life 2 225/55 R16 95 V

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!