Opony letnie w rozmiarze 225/55 R17 są przeznaczone przede wszystkim do pojazdów o dobrych osiągach. Wysoka moc silnika nie wyklucza jednak możliwości poszukiwania oszczędności w kwestii zakupu ogumienia. A modele wybrane do tego zestawienia oferują ceny więcej niż atrakcyjne. Przykład? Najtańsza opona została wyceniona na niespełna 200 złotych za sztukę. Najdroższa kosztuje nieco ponad 308 złotych za sztukę. Zobaczcie jakie właściwości oferują produkty dostępne na rynku za rozsądne pieniądze.

Sunfull SF-888

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, Sunfull SF-888
Fot. Materiały Sunfull

Pierwszym produktem z naszego zestawienia jest opona wyprodukowana w Chinach. Azjatycki rodowód nie jest jednak w tym przypadku niczym złym. Inżynierowie doskonale wiedzieli bowiem o tym, że ogumienie będzie wykorzystywane w autach z silnikami o dużej mocy. Wysoki poziom stabilności podczas jazdy z większymi prędkościami zapewnia m.in. nowy wzór zastosowany w ramach barków opony. Odprowadzaniem wody z kolei zajmują się cztery rowki obwodowe oraz gęsto usiane boczne rowki.

Jedna sztuka opony samochodowej Sungull SF-888 w rozmiarze 225/55 R17 została wyceniona na blisko 200 złotych. Komplet kosztuje zatem niespełna 800 złotych. Choć cena brzmi naprawdę rozsądnie, wartości wykazane na etykiecie EU wypadają dość dobrze. Dla przykładu droga hamowania na mokrej nawierzchni została wyceniona na pośrednią notę C, a opory toczenia notę E. Głośność pracy ogumienia podczas jazdy sięga 72 dB. To dość wysoki poziom hałasu, mimo wszystko wyniki takie są spotykane także wśród współczesnych opon segmentu premium.

Sunfull SF-888 225/55 R17 101 W XL

Aplus A607

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, Aplus A607
Fot. Materiały Aplus

Główną zaletą ogumienia Aplus A607 jest niska cena. Za jedną sztukę opony występującej w rozmiarze 225/55 R17 trzeba bowiem zapłacić tylko 232 złote. Co w zamian otrzymuje kierowca? Niestety z określeniem konkretnej specyfikacji pojawia się dość zasadniczy problem. Spis cech ogumienia ogranicza się właściwie do indeksu nośności określonego na 101 (825 kilogramów) oraz indeksu prędkości wynoszącego W (270 km/h). Żaden bardziej konkretny opis ani nawet etykieta EU nie są dostępne do tego modelu. Chińczycy dość dziwnie podeszli do tematu promocji swojego ogumienia.

Aplus A607 225/55 R17 101 W XL

Kelly UHP

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, KELLY UHP
Fot. Materiały Kelly

Kelly to kolejny amerykański model w zestawieniu opon letnich 17 cali. Firma pochodzi z Ohio. Została założona w Springfield w roku 1894. Dziś marka jest własnością koncernu GoodYear. Opona UHP szczególnie dobrze radzi sobie na mokrej nawierzchni. Według etykiety EU hamowanie w takich warunkach zostało określone dość wysoką notę B. Na plus zapisać można też głośność pracy. 67 dB to poziom, którego często nie osiągają nawet opony segmentu premium. Słabiej wypadła ilość oporów toczenia – te otrzymały notę E.

Model posiada asymetryczny bieżnik z mocno zaznaczonymi kanałami odprowadzającymi wodę i w zasadzie dość przeciętnie wyglądający ślad na tle konkurencji. Jedna sztuka opony Kelly UHP w rozmiarze 225/55 R17 kosztuje blisko 238 złotych. Zważywszy na fakt dobrej oceny hamowania na mokrej nawierzchni i cichej pracy, to naprawdę imponująco dobra cena!

Kelly UHP 225/55 R17 101 W XL FP

Kormoran Gamma B2

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, Kormoran Gamma B2
Fot. Materiały Kormoran

A teraz czas na opony produkcji polskiej. Na lokalizacji zakładu niestety skojarzenia z krajem nad Wisłą się kończą. Marka znajduje się bowiem w rękach koncernu Michelin. Francuski inwestor wyszedł jednak Kormoranowi na dobre. Gwarantuje bowiem użycie zaawansowanej technologii i wysoką jakość. Przykład? Inżynierowie postawili na cieńsze żebra centralne i grubsze boczne. Centralne odpowiadają za dbanie o stabilność pojazdu podczas jazdy. Boczne z kolei dodatkowo poprawiają przyczepność i zajmują się sprowadzaniem wody spod czoła opony.

Kormoran Gamma B2 może się pochwalić klasą C określającą hamowanie na mokrej nawierzchni i klasą E dotyczącą oporów toczenia. Głośność pracy opon to 72 dB. Za jedną sztukę opony Kormoran w rozmiarze 225/55 R17 trzeba zapłacić 253 złote. Przy tej kwocie jakość jest adekwatna do ceny.

Kormoran Gamma B2 225/55 R17 101 W XL FR ZR

Kormoran Ultra High Performance

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, Kormoran Ultra High Performance
Fot. Materiały Kormoran

Opona Kormoran ma wewnętrznego konkurenta. Z modelem Gamma B2 o względy kierowców walczyć może opona Ultra High Performance. Bieżnik tej opony jest asymetryczny i niezwykle gładki. Już na pierwszy rzut oka widać, że jego zadaniem jest poszukiwanie maksymalnej przyczepności. Oczywiście na czole pojawiają się też wyraźnie zaznaczone kanały odprowadzające wodę, co sprawia że ogumienie powinno sprawdzić się w zróżnicowanych warunkach drogowych.

Efektywność energetyczna i przyczepność na mokrej nawierzchni mają klasę C. To średni wynik, który dobrze pasuje i do charakteru ogumienia, i klasy budżetowej. Jaką cenę oznacza ekonomiczny charakter opony Kormoran Ultra High Performance? Za każdą sztukę w rozmiarze 225/55 R17 trzeba zapłacić 253 złote. Dokładnie tyle samo, ile kosztuje Kormoran Gamma B2.

Kormoran Ultra High Performance 225/55 R17 101 W XL ZR

Dayton Touring 2

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, dayton touring 2
Fot. Materiały Dayton

Do wyścigu o klientów w segmencie budżetowym rusza też marka Dayton. Firma ma amerykański rodowód. Od lat jednak znajduje się w rękach japońskiej firmy Bridgestone. Dostęp do sprawdzonej technologii azjatyckiego partnera sprawia, że model Touring 2 może się pochwalić dość dobrymi wartościami na etykiecie EU. Najlepiej wypada droga hamowania na mokrej nawierzchni. Ta ma notę B. Opory toczenia zostały określone na dobrą notę C, podczas gdy głośność pracy wynosi 72 dB.

Dużą zaletą opony Dayton Touring 2 jest też wiek. Model został zaprezentowany w zeszłym roku. To zatem dość świeża konstrukcja. Konstrukcja, w której inżynierowie pracowali nad przyczepnością, ale i redukowaniem efektu aquaplaningu. Ryzyko wystąpienia poślizgu wodnego ograniczają m.in. cztery szerokie rowki obwodowe oraz seria nacięć poprzecznych. Ile kosztuje amerykańska opona? Za jedną sztukę Touringa 2 w rozmiarze 225/55 R17 trzeba zapłacić nieco ponad 260 złotych. To nadal kwota bardzo rozsądna.

Dayton Touring 2 225/55 R17 101 W XL

Mabor Sport-Jet 3

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, Mabor Sport-Jet 3
Fot. Materiały Mabor

Reklama tego modelu opony brzmi dość przewrotnie. Mówi bowiem o tym, że ogumienie przenosi na asfalt nieco portugalskiego temperamentu. Fajnie, że firma nie zapomniała o swoich korzeniach. Co to jednak oznacza w praktyce? Na początek model Sport-Jet 3 został wyposażony w indeks prędkości Y. A to oznacza, że można na nim bezpiecznie podróżować z szybkością nawet 300 km/h. Jeżeli chodzi o etykietę EU, wartości wykazane na niej są już raczej przeciętne. Hamowanie na mokrej nawierzchni ma notę C, a opory toczenia notę E. Głośność pracy to 72 dB.

Bieżnik opony Mabor Sport-Jet 3 jest asymetryczny. Z jednej strony posiada nacięcia zwiększające powierzchnię styku z asfaltem, a z drugiej głębokie rowki poprzeczne na bocznych żebrach, które mają za zadanie potęgować ilość sprowadzonej spod czoła opony wody. Za jedną sztukę portugalskiej opony w rozmiarze 225/55 R17 trzeba zapłacić mniej więcej 284 złote.

Mabor Sport-Jet 3 225/55 R17 101 Y XL FR

Laufenn S Fit EQ LK01

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, Laufenn S Fit EQ LK01
Fot. Materiały Laufenn

Laufenn nie jest mocno znanym producentem opon. To jednak nie może dziwić. Marka jest dość świeżym graczem na rynku. Została powołana do życia w roku 2014. Nie jest to jednak projekt, który startuje od zera. Ma bowiem za swoimi plecami bardzo stabilnego partnera. Właścicielem firmy jest bowiem koreański producent Hankook. Inżynierowie ze sporym doświadczeniem na rynku światowym w pierwszej kolejności zadbali o efektownie wyglądający bieżnik asymetryczny.

Schodzące się ku górze, ukośne klocki wyglądają naprawdę dobrze. Uroda nie jest jednak ich jedyną zaletą. Mają bowiem dopracowaną i kwestię przyczepności, i sprowadzania wody, i ograniczania oporów toczenia. Ten ostatni czynnik skutkuje podwyższonym wskaźnikiem trwałości. Jak wypada etykieta EU? Ta wskazuje raczej średnie wartości. I hamowanie na mokrej nawierzchni i opory toczenia są określone klasą C. Głośność pracy ma wartość 72 dB. Za jedną sztukę opony Laufenn S Fit EQ LK01 w rozmiarze 225/55 R17 trzeba zapłacić blisko 288 złotych.

Laufenn S Fit EQ LK01 225/55 R17 101 W XL FR ZR

Barum Bravuris 3HM

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, Barum Bravuris 2
Fot. Materiały Barum

Opony produkowane przez Barum mogą być bliskie sercu kierowców z krajów byłego bloku wschodniego z kilku powodów. Po pierwsze to czeska firma. Po drugie ogumienie marki ma naprawdę rozsądne ceny. Barum ma jednak jeszcze jedną zaletę. Dziś marka jest częścią koncernu Continental. A ten wyposażył ją w dość dobrą technologię budowy bieżnika. Czoło jest gęsto poprzecinane kanałami. Jedne dociskają oponę do nawierzchni, inne z kolei odprowadzają wodę podczas jazdy w deszczu.

Patrząc na etykietę EU można stwierdzić, że ogumienie Barum Bravuris 3HM najlepiej radzi sobie z hamowaniem na mokrej nawierzchni. To otrzymało notę C. Gorzej wypadają opory toczenia – dostały notę E, podczas gdy głośność pracy wynosi 72 dB. Za jedną sztukę opony Barum w rozmiarze 225/55 R17 trzeba zapłacić 289 złotych.

Barum Bravuris 3HM 225/55 R17 101 Y XL FP

Dębica Presto UHP 2

opony letnie 17, klasa budżetowa, klasa budżet, Debica Presto UHP 2
Fot. Materiały Dębica

Dębica jest kolejną marką ogumienia z polskimi korzeniami. I choć firma działa od roku 1937, w roku 1995 została przejęta przez koncern Goodyear. Polski charakter i funkcjonowanie w klasie budżet nie oznacza dla modelu Presto UHP 2 niskiej ceny. Jedna sztuka opony w rozmiarze 225/55 R17 kosztuje blisko 309 złotych. A to o 110 złotych więcej od najtańszego na tej liście Sunfulla.

Różnica w cenie bez wątpienia jest niebagatelna. Niebagatelnie lepsze są też właściwości opony. Etykieta EU wyraźnie wskazuje wyśmienite wyniki Dębicy Presto UHP podczas badania homologacyjnego. Hamowanie na mokrej nawierzchni ma najwyższą klasę A! Efektywność energetyczna została określona na klasę B, a głośność pracy na 67 dB. To zdecydowanie najlepsze wyniki w tym zestawieniu.

Dębica Presto UHP 2 225/55 R17 101 Y XL FP

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!