Elektryki mają za sobą długą drogę od innowacyjnej ciekawostki prezentowanej na targach motoryzacyjnych, aż po w pełni funkcjonalne auta. Oczywiście cały czas toczą się żywiołowe rozmowy pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami tego rozwiązania. Jednym z argumentów przytaczanych przez sceptyków aut na prąd jest wydłużony czas ładowania i słaba dostępność punktów. W odpowiedzi natomiast możemy usłyszeć, że auto elektryczne można przecież naładować w domu… W związku z tym postanowiliśmy dokładniej przyjrzeć się akcesorium, które jest niezbędne do „tankowania” prądu, czyli przewodom do ładowania samochodu elektrycznego.

Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, iż podobnie jak przewód domowego urządzenia AGD, tak kabel do ładowania auta elektrycznego jest tylko zwykłym złączem. Nic bardziej mylnego! Chociaż w obu przypadkach mamy do czynienia z przewodem elektrycznym, to ten przeznaczony do ładowania samochodu jest znacznie bardziej zaawansowany. Jakie konsekwencje niesie za sobą używanie nieprawidłowego przewodu? Na co zwrócić uwagę przy jego wyborze?  Dlaczego tak ważna jest jakość przewodu do ładowania aut elektrycznych? Odpowiedzi na te pytanie przygotowaliśmy poniżej. Zapraszamy do lektury!

Z poniższym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania: 

Sklep z częściami do samochodów Inter Cars

Jak wybrać przewody do ładowania samochodu elektrycznego?

Poszukiwania odpowiednich przewodów do ładowania samochodu elektrycznego należy rozpocząć od odpowiedzi na pytanie, który model będzie kompatybilny z naszym autem. Warto wziąć pod uwagę: moc, szybkości ładowania oraz ergonomię. Zaczynamy oczywiście sprawdzenie parametrów, których możemy wyróżnić dwa rodzaje. Rodzaj pierwszy to dane techniczne, które możemy porównywać, gdyż kryją się za nimi wartości liczbowe. Drugi rodzaj parametrów  to cechy i detale składające się na wykonanie poszczególnych elementów. Poniżej  szczegółowo omawiamy te dwie grupy i mamy nadzieję, że zdobyta wiedza pozwoli Ci podjąć dobrą decyzję.  

Przewody do ładowania samochodu elektrycznego – parametry techniczne

Producent – ważne, aby producent odpowiadał za produkcję swoich rozwiązań, a nie był jedynie „pośrednikiem”. Warto zwrócić się w stronę firm, które posiadają wieloletnie doświadczenie na rynku produktów elektrycznych i elektrotechnicznych. Za doświadczeniem stoi jakość!

Typ wtyku ładowarki – kable do ładowania prądem przemiennym AC są obustronnie zakończone wtyczkami i mogą występować w dwóch wersjach: typ 1 lub typ 2. Typ  dla całego przewodu nazywamy od typu wtyczki przeznaczonej do podłączenia po stronie auta (może to być zarówno typ 1 jak i typ 2), ponieważ od strony ładowarki zawsze mamy gniazdo typu 2. Nie znajdziemy zatem nigdy kabla z dwoma wtykami typu 1. 

Moc [kW] – podstawowy parametr, według którego dobiera się przewód. Jest wypadkową liczby faz oraz natężenia prądu. Ważne: ten parametr należy precyzyjnie dopasować do konkretnego modelu auta, a w zasadzie do mocy maksymalnej jego ładowarki pokładowej AC. Dla przykładu, gdy auto wyposażone jest w ładowarkę o mocy 3,7 kW, nie warto przepłacać za przewód o wyższej mocy. Dlaczego? Bo nie wykorzystamy w pełni jego możliwości. 

Liczba faz – parametr ściśle powiązany z mocą (poprzedni akapit), gdyż wraz z liczbą faz obsługiwanych przez ładowarkę pokładową samochodu wzrasta również przenoszona moc. Kable typu 1 są wyłącznie 1-fazowe, natomiast kable typu 2 mogą być 1-fazowe lub 3-fazowe. 

Przewody do ładowania samochodu elektrycznego

Maksymalne natężenie prądu [A] – parametr ściśle skorelowany z maksymalną mocą ładowania. Mnożąc wartość napięcia elektrycznego (Volt) oraz wartość natężenia (Amper), otrzymamy poziom mocy ładowania, który wyrazą się w Watach (W).

Pole przekroju przewodów [mm kw] – każdy przewód musi posiadać odpowiednio duże pole przekroju wewnętrznego, aby mógł przenieść zadaną moc. Dla zdecydowanej większości modeli będą to wartości 2,5-4 mm kw dla natężeń prądu 16-20 A oraz 6 mm kw dla natężenia prądu 32 A. Podane wartości dotyczą każdego przewodu prądowego i uziemienia, które są składowymi całego rozwiązania.  

Długość [m] – powinna być dostosowana przede wszystkim do wymiarów auta oraz ergonomii użytkowania. Przewody proste (nierozciągliwe) mają od 4 do nawet 10 metrów długości, natomiast przewody spiralne (rozciągliwe) dostępne są zazwyczaj jako 4-metrowe. Dobry kabel spiralny rozciąga się na połowę swojej długości, tzn. 8-metrowy spiralny przewód rozciągnie się na 12 metrów.

Kod EAN – oznaczenie przypisane do każdego produktu dopuszczonego do sprzedaży na rynku polskim. Początek numeru identyfikuje kraj, w którym przewód został wyprodukowany, więc na tej podstawie można sprawdzić pochodzenie produktu. Jednocześnie rozwiąznia pochodzące bezpośrednio od producentów s​​ą oznaczone ich właściwym indeksem, umożliwiającym jednoznaczną identyfikację

Przewody do ładowania samochodu elektrycznego – parametry dodatkowe 

Jakość oraz pokrycie powierzchni styków połączeniowych – dobrej jakości styki pokryte są srebrem lub niklem. Gwarantuje to nie tylko trwałość powłoki, ale także lepsze przewodzenie prądu w porównaniu do złącz niepowlekanych. Jednocześnie odpowiednia konstrukcja poprawia wytrzymałość złącza żeńskiego na odkształcenia sprężyste oraz ścieranie, przy jednoczesnym zachowaniu niskiej siły łączenia i rozłączania. Przykładowo dla niemieckich kabli Phoenix Contact jest to siła poniżej 100 N. Natomiast przebadana wytrzymałość złączy AC tego producenta stosującego powlekanie srebrem, jest przewidziana na ok. 10 tysięcy połączeń. Należy pamiętać, że od jakości styków kabla oraz ich stanu zależy również stan styków elektrycznych w gnieździe naszego auta. Jest to bardzo ważne, gdyż zanieczyszczone połączenie szybko ulega uszkodzeniu i postępującej korozji. 

Zatyczki i pokrowce ochronne – elementy zabezpieczające, które pozwalają zachować stan styków elektrycznych w idealnym stanie. Zatyczka może charakteryzować się nie tylko materiałem, dokładnością wykonania, ale również kształtem wewnętrznym pasującym do styków. Zaślepki zabezpieczające przydadzą się do osłonięcia styków po ładowaniu, aby jak najmniej zanieczyszczeń oraz wilgoci dostało się do styków kontaktowych. Warto używać również specjalnej usztywnionej i  zamykanej torby, która zabezpieczy cały kabel przed kurzem, brudem i trudami podróży. 

Przewody do ładowania samochodu elektrycznego

Kodowanie rezystancji – charakteryzuje wszystkie złącza ładowania współczesnych samochodów elektrycznych. Wewnątrz każdego wtyku znajduje się układ oporowy, który pomaga sterownikowi ładowarki rozpoznać maksymalną moc, jaka może zostać przepuszczona przez kabel. Aby sygnał został poprawnie rozpoznany, wartość oporności musi zawierać się w określonym przedziale tolerancji. W sytuacji, gdy na skutek wady fabrycznej, uszkodzenia, zużycia styków, uszkodzeń rdzenia przewodu czy przekroczonego zakresu temperatury, jeden parametrów będzie odbiegał od normy, urządzenie ładujące nie rozpocznie ładowania. W skrócie: tak długo jak mały układ elektroniczny wewnątrz wtyku będzie sprawny i szczelny, a połączenie z nim będzie nienaruszone, tak długo kabel będzie poprawnie rozpoznawany przez układ ładowania. 

Minimalny promień gięcia – wyrażany jako współczynnik krotności średnicy kabla, zależny jest od jego typu i materiału izolacji. Oznacza minimalną średnicę zwoju, w jaki powinniśmy składać kabel. Przykładowo dla kabli niemieckiego producenta Phoenix Contact, promień gięcia wynosi minimalnie 15-krotność średnicy i jest wyrażany w milimetrach. Wiedząc, jaka jest średnica kabla, możemy obliczyć minimalny promień gięcia. Obwód najpopularniejszych przewodów waha się od ok. 10 mm kw dla kabli jednofazowych do ok. 18 mm kw dla przewodów trzyfazowych. Możemy więc łatwo obliczyć, iż w zależności od mocy przewody nie powinniśmy go zwijać mocniej niż w zwój o średnicy ok. 30 cm dla kabli 3,7 kW oraz minimum 51 cm dla kabli 22 kW.

Klasa palności –  czyli klasa odporności ogniowej. Najwyższa klasa palności pod kątem najkrótszego czasu podtrzymania płomienia to V-0 (wg normy UL94). Gwarantuje przede wszystkim bezpieczeństwo na wypadek przypadkowego powstania płomienia. Tworzywo sztuczne, z którego wykonany jest wtyk oraz izolacja, nie podtrzymają zatem płomienia oraz nie spowodują jego rozprzestrzeniania

Przewody do ładowania muszą pracować w każdych warunkach… 

Wiesz już, na jakie parametry zwrócić uwagę podczas wyboru przewodów do ładowania samochodu elektrycznego. Zatem teraz jest idealny moment, aby porozmawiać o argumentach przemawiających za wyborem rozwiązań renomowanych producentów. Nasze doświadczenie pokazuje, że tym, co najlepiej przemawia do wyobraźni właścicieli aut elektrycznych, jest śledzenie danych pogodowych. Od mocnego słońca, upału, przez deszcz, wilgoć, aż po siarczyste mrozy i sypiący śnieg. Będziemy jeszcze bardziej precyzyjni: od promieniowania UV, zwiększonej temperatury pracy, przez szczelność, aż po wytrzymałość na uderzenia i wydajność pracy w niskich temperaturach. W każdej opisanej sytuacji oczekujemy, że proces ładowania przebiegnie efektywnie. 

Przewody do ładowania samochodu elektrycznego

Jakich kabli do ładowania nie warto kupować?

Dlatego podążając za argumentem o zmienności warunków pogodowych, a tym samym warunków ładowania ważne, abyś przed podjęciem decyzji o wyborze wykreślił z listy przewody, które: 

  • były już naprawiane – nieumiejętnie naprawiony przewód może w najlepszym przypadku przestać działać. Jednak lista przykrych konsekwencji może być znacznie dłuższa. Począwszy od uszkodzenia gniazda i/lub układu ładowania auta, aż po pożar i realne niebezpieczeństwo. 
  • były wcześniej używane – niestety każdy używany przewód, mógł mieć nawet kilku właścicieli i być już kiedyś naprawiany, zwłaszcza jeśli jeździ w aucie z większym przebiegiem.
  • można kupić po „wyjątkowo” okazyjnej cenie –  w przypadku takiej transakcji warto sprawdzić, gdzie zaopatruje się sprzedawca oraz czy produkt nie jest tylko „brandem” – marką stworzoną na bazie kiepskiego produktu. Dobrze jest sprawdzić, czy produkt ma kod EAN oraz w jakim kraju został wyprodukowany. Osobną kwestią jest również legalność pochodzenia, o której często zapominamy, dokonując zakupów w Internecie.

Ekspert Inter Cars rekomenduje 

Dużo powiedzieliśmy na temat tego, jakich przewodów do ładowania samochodów elektrycznych unikać, dlatego teraz czas, aby wskazać te warte uwagi. Właśnie z takim pytaniem udaliśmy się do eksperta Inter Cars i oto rezultaty naszych rozmów… kliknij i zamów przewód do Twojego auta! 

Zakup odpowiedniego przewodu do ładowania samochodu elektrycznego

Reasumując, wybór przewodu do ładowania samochodu elektrycznego to niezwykle istotna kwestia, która ma wpływ na efektywność ładowania, awaryjność auta oraz bezpieczeństwo kierowcy. Powyższe zestawienie parametrów oraz dobrych praktyk zakupowych pomoże Ci w podjęciu dobrej decyzji. Tak samo jak w przypadku auta z silnikami spalinowymi nie ryzykowałbyś zatankowania paliwa na stacji benzynowej niespełniającej wymogów bezpieczeństwa, tak samo jest w przypadku ładowania samochodu elektrycznego. 

FAQ

Jak długa trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Wszystko oczywiście zależy od mocy ładowarki, którą dysponujemy.  W praktyce uzupełnienie energii w akumulatorze o 50 kWh będzie trwało aż 21 godzin w przypadku zwykłej wtyczki. Za pośrednictwem ładowarki 3-fazowej zajmie od  4,5 do 2,5 godziny. W przypadku szybkiej ładowarki pełne naładowanie będzie trwać około 1,5 godziny. 

Jakie są koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu?

Przyjmijmy, że średnia cena prądu w Polsce wynosi 0,78 zł za kWh. Naładowanie auta elektrycznego z baterią o pojemności 50 kWh będzie kształtowało się w granicach 40 zł. Zakładając, że zużycie energii w pojeździe elektrycznym wynosi 20 kWh/100 km, to koszt przejechania 100 kilometrów wyniesie około 16 zł.

Jakie wyróżniamy gniazda do ładowania samochodu elektrycznego?

Najbardziej rozpowszechnionym w Europie standardem ładowania samochodów elektrycznych jest gniazdo Typu 2  oferowane w wariancie jedno- lub trójfazowym. Gniazdo tego typu może dostarczyć  maksymalną moc 22 kW.  Z kolei Typ 1 (max. moc – 7,4 kW) to rodzaj gniazda ładowania samochodów elektrycznych, który wywodzi się z rynku północnoamerykańskiego. Trzeci typ gniazda to CHAdeMO, które umożliwiało szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o dużym natężeniu.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!