Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak to jest tankować samochód… wodorem? W świecie, gdzie elektryczne pojazdy gwałtownie zyskują na popularności, wodorowe ogniwa paliwowe stają się fascynującą alternatywą. Technologia ta jest znana od dawna, jednak dopiero od jakiegoś czasu można zauważyć rosnące zainteresowanie jej rozwojem. Efektem tego są powstające nowe stacje wodorowe w Polsce oraz plany budowy kolejnych punktów w ciągu najbliższych lat. Zobacz, jak działają, na czym polega tankowanie wodoru i jak kształtuje się przyszłość tej technologii!

Według raportów prowadzonych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, do końca września 2022 roku było w Polsce zarejestrowanych ponad 54 tys. pojazdów elektrycznych. O wiele mniej, bo nieco ponad 120 stanowiły samochody z silnikiem wodorowym, a w 2021 roku było ich jedynie 78. Co ciekawe, pierwsze ogólnodostępne stacje wodorowe w Polsce powstały dopiero w 2022 roku, dlatego właściciele aut napędzanych tym paliwem, mogli tankować wyłącznie w prywatnych punktach. Od 2022 r. sporo się zmieniło, a stacje wodorowe stają się coraz popularniejsze na terenie całego kraju. Zwiększa się także dostępność aut wodorowych na polskim rynku, a najważniejsi producenci tacy jak: BMW, Toyota, Honda czy Hyundai prowadzą prace nad udoskonalaniem technologii wodorowej w najnowszych modelach swoich samochodów.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Tankowanie wodoru – jak działa samochód napędzany wodorem?

Wodór to najliczniej występujący pierwiastek we wszechświecie. W przeciwieństwie do innych paliw, jego zasoby są nieograniczone, a pojazdy z napędem wodorowym nie emitują do środowiska szkodliwych substancji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że ta technologia jest na wczesnym etapie rozwoju. Zanim dowiesz się, jak działają stacje wodorowe w Polsce, poznaj pokrótce zasadę funkcjonowania napędu wodorowego w samochodzie. 

Pojazdy z takim układem mogą być wyposażone zarówno w silnik spalinowy, jak i elektryczny. W przypadku standardowych jednostek na LPG, olej napędowy czy benzynę, zamiast tradycyjnego systemu napędowego stosuje się w nich jednostkę wodorową. Wodór jest przechowywany w zbiorniku, a następnie wtłaczany pod dużym ciśnieniem do komory silnika, wprawiając w ruch cały mechanizm napędzania auta. Samochody wodorowe z silnikiem elektrycznym również wykorzystują wodór jako nośnik energii doprowadzający impulsy do ogniw. Energia niezbędna do napędzania pojazdu jest wytwarzana na bieżąco z wodoru poprzez reakcję chemiczną między wodorem a tlenem z atmosfery, dlatego nie musi być magazynowana w akumulatorze. W elektrycznych pojazdach bateria jest więc zastąpiona zbiornikiem paliwa wodorowego, który trzeba regularnie uzupełniać. Na czym polega tankowanie wodoru i jak wpływa na wydajność samochodu? O tym dowiesz się w dalszej części artykułu.

Tankowanie wodoru – na czym polega?

Działanie samochodu wodorowego nie jest skomplikowane i można je porównać do schematu pracy tradycyjnych jednostek spalinowych, choć tak jak wspominaliśmy – jest to technologia na wczesnym etapie. Różnice polegają na wykorzystaniu wodoru jako nośnika energii, ale zanim pierwiastek ten trafi do pojazdu, musi przejść odpowiednią obróbkę. Najważniejszym czynnikiem niezbędnym do wystąpienia reakcji syntezy jest tlen, który musi być dokładnie oczyszczony. Z tego względu samochody są wyposażane w specjalny system filtracji powietrza, usuwający z tlenu cząsteczki zanieczyszczeń. Procesy łączenia pierwiastków zachodzą jednak dopiero wewnątrz pojazdu, a samo tankowanie wodoru nie jest skomplikowaną czynnością.

Stacje wodorowe w Polsce – jak z nich korzystać?

Całą procedurę można porównać do uzupełniania LPG. Stacje wodorowe w Polsce są wyposażone w specjalny dystrybutor, który z wyglądu przypomina ten do tankowania gazu. Żeby napełnić bak pojazdu, wystarczy podłączyć pistolet, uruchomić dystrybutor i poczekać, aż zbiornik zostanie uzupełniony gazem. Tankowanie wodoru zajmuje kilka minut, a cała procedura jest całkowicie bezpieczna. Stacje wodorowe w Polsce muszą być bowiem wyposażone w specjalne zabezpieczenia, które minimalizują ryzyko wycieku gazu. Służą do tego czujniki montowane na złączach i bezpośrednio przy pistolecie podłączanym do auta. W razie wystąpienia nawet minimalnych wahań ciśnienia przerywają tankowanie wodoru. To samo stanie się, jeśli nieprawidłowo podłączysz dyszę dystrybutora do wejścia zbiornika samochodu. 

Cały proces również jest kontrolowany przez specjalne sterowniki, które zapewniają stabilny przepływ paliwa, ograniczając ryzyko przeciążenia dystrybutora i wzrostu temperatury. To sprawia, że tankowanie wodoru nie stwarza żadnego zagrożenia, a z uzupełnieniem zbiornika samochodu poradzą sobie nawet niedoświadczeni kierowcy.

Stacje wodorowe w Polsce – gdzie możesz zatankować samochód?

Aktualnie, na początku 2023 r., w Polsce funkcjonują dwie ogólnodostępne stacje tankowania wodoru – w Warszawie i Gdańsku. Oprócz tego w wybranych lokalizacjach są dostępne prywatne punkty oraz przeznaczone do tankowania pojazdów wodorowych transportu publicznego. Sytuacja ta ma jednak wkrótce się zmienić, a wszystko za sprawą przyjętej w 2021 roku Polskiej Strategii Wodorowej. Zgodnie z tym rozporządzeniem do 2025 roku mają powstać aż 32 ogólnodostępne stacje wodorowe, a z każdym rokiem ich liczba ma rosnąć. Monopol w tej kwestii otrzymał Orlen, który pozyskał aż 2 mln euro dofinansowania na rozwój infrastruktury energetyki wodorowej w Polsce.

Firma jako pierwsza otworzyła mobilny punkt ładowania w Krakowie i jest odpowiedzialna za budowę większości stacji wodorowych w kraju powstałych we współpracy z Miejskimi Przedsiębiorstwami Transportu Publicznego. Punkty ładowania wodoru są przeznaczone do tankowania autobusów, jednak w perspektywie kolejnych lat koncern Orlen deklaruje powstanie 50. ogólnodostępnych stacji wodorowych dla prywatnych użytkowników.

Gdzie obecnie są zlokalizowane stacje wodorowe w Polsce? Znajdują w:

  • Gdańsku,
  • Gdyni,
  • Jastrzębie-Zdroju,
  • Katowicach,
  • Koninie,
  • Krakowie,
  • Łomży,
  • Poznaniu,
  • Warszawie.

Większość stacji jest dostępnych wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej. Jeśli więc w najbliższym czasie planujesz zakup samochodu z silnikiem wodorowym, musisz się liczyć z ograniczonym dostępem do punktów tankowania.

Tankowanie wodoru – cena i koszty utrzymania pojazdu

Obecnie w polskich salonach są dostępne dwa modele samochodów z napędem wodorowym – Toyota Mirai i Hyundai Nexo. Żeby zobrazować, jak kształtują się koszty utrzymania takiego pojazdu, posłużmy się przykładem Toyoty Mirai. Model ten jest wyposażony w zbiornik o pojemności 5,6 kg. W tym miejscu należy zaznaczyć, że przy tankowaniu wodoru używa się jednostki w kilogramach, a nie w litrach. Średni koszt zakupu 1 kg wodoru to w przybliżeniu 40 zł. Jak łatwo policzyć, napełnienie do pełna zbiornika o pojemności 5,6 kg to wydatek rzędu 224 zł. Toyota Mirai zużywa ok. 0,8–1 kg wodoru na 100 km, co oznacza, że jest w stanie przejechać na jednym zbiorniku aż 650 km. 

Jeśli chodzi o tankowanie wodoru, cena tego paliwa w Polsce ma podlegać stopniowym obniżkom ze względu na planowane inwestycje w branżę energetyki wodorowej i powstanie nowych punktów dystrybucji tego paliwa. Są to jednak tylko prognozy. Trzeba mieć na uwadze to, że koszt produkcji wodoru w dużej mierze zależy od rynkowych cen energii, ponieważ produkcja wodoru (zwłaszcza metodą zwaną elektrolizą) jest bardzo energochłonna. Te sukcesywnie rosną, co przełoży się również na wyższe koszty eksploatacji samochodów napędzanych wodorem.

Tankowanie wodoru w Polsce – wady i zalety technologii wodorowej

Samochody wodorowe stają się coraz powszechniejsze, jednak trudno przewidzieć czy wkrótce zdominują rynek motoryzacji. Stacje wodorowe są w Polsce trudno dostępne, choć zgodnie z zapowiedziami w ciągu najbliższych lat ma się to zmienić. Większa liczba punktów tankowania z pewnością przełożyłaby się na wzrost zainteresowania samochodami wodorowymi, które pod wieloma względami przewyższają samochody elektryczne – mówi ekspert Inter Cars.

Jedną z najważniejszych zalet jest szybkość uzupełniania zbiornika. Tankowanie wodoru trwa średnio od 3 do 5 minut i po tym czasie można od razu wyruszyć dalej w trasę. Nie można tego powiedzieć o tradycyjnych elektrykach, gdzie czas naładowania baterii może wynieść nawet kilka godzin. Ponadto zbiornik wodoru uzupełniony do pełna pozwoli na przejechanie ok. 600 km, co w przypadku większości aut elektrycznych jest dystansem nie do pokonania na jednym ładowaniu.

Nie można pomijać też wpływu samochodów wodorowych na środowisko. Są one całkowicie zeroemisyjne, gdyż jedynymi substancjami wytwarzanymi w procesie zużywania wodoru jest ciepło i para wodna. Nie odprowadzają więc żadnych szkodliwych substancji na zewnątrz pojazdu. Nieco więcej kontrowersji wynika jednak z procesu wytwarzania samego wodoru jako paliwa. Pierwiastek musi bowiem zostać poddany odpowiedniej obróbce, a to z kolei generuje spore zapotrzebowanie na energię elektryczną. Rozwiązaniem mogą się okazać odnawialne źródła energii. Mimo wszystko proces produkcji wodoru wiąże się z dość dużym kosztem, co finalnie ma wpływ na cenę przy dystrybutorze.

Wiele wątpliwości budzą również kwestie bezpieczeństwa. Sprężony wodór w zbiorniku stwarza bowiem ryzyko wybuchu, do którego może dojść podczas stłuczki. Producenci aut wodorowych stosują jednak specjalne rozwiązania technologiczne, które praktycznie eliminują zagrożenie. Takie same zasady wdrażają stacje wodorowe w swoich dystrybutorach, dlatego zarówno tankowanie, jak i jazda samochodem napędzanym wodorem jest bezpieczna.

Zadbaj o auto z Inter Cars!

Czy jesteś gotowy na przyszłość motoryzacji? W Inter Cars rozumiemy, jak szybko zmieniają się technologie zasilania pojazdów. Jako jeden z największych sklepów w branży części samochodowych, stale dostosowujemy nasz asortyment do nowych trendów – niezależnie od tego, czy jeździsz samochodem z silnikiem spalinowym, elektrycznym, czy nawet na wodorowe ogniwa paliwowe. Jeśli więc poszukujesz części zamiennych lub akcesoriów do swojego samochodu, zapoznaj się z naszą ofertą, a z pewnością znajdziesz produkty, które spełnią Twoje oczekiwania!

baner inter cars

Tankowanie wodoru – podsumowanie

Technologia wodorowa w motoryzacji ma spore szanse na rozwój, jednak wiążą się z nią pewne ograniczenia. Największym problemem jest dostępność stacji wodorowych oraz wysokie koszty produkcji gazu. Wodór z pewnością stanowi ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych paliw, ale nie można oczekiwać, że całkowicie zdominuje rynek motoryzacyjny. Trudno także oczekiwać, żeby zagrażał pozycji samochodów elektrycznych. 

Mimo wszystko tankowanie wodoru to innowacyjna technologia, która może stać się kluczowym elementem przyszłości motoryzacji. Dzięki swoim zaletom, takim jak ekologiczność, szybkość tankowania i duże zasięgi, wodór ma potencjał stać się istotną alternatywą dla tradycyjnych paliw oraz samochodów elektrycznych. Chociaż stacje tankowania wodoru nie są jeszcze zbytnio powszechne, ich liczba rośnie wraz z rosnącym zainteresowaniem technologią wodorową. Proces tankowania jest prosty, bezpieczny i przypomina tradycyjne tankowanie paliwa. 

Jak widać, przyszłość motoryzacji to nie tylko samochody elektryczne. Wodór ma szansę zrewolucjonizować nasze podejście do mobilności, oferując czyste, efektywne i praktyczne rozwiązanie dla przyszłych pokoleń kierowców.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Stacje wodorowe w Polsce muszą spełniać restrykcyjne normy bezpieczeństwa. Dystrybutory są wyposażone w specjalne czujniki kontrolujące przepływ wodoru i zapobiegające jego wyciekom. Nie ma więc ryzyka, że podczas tankowania dojdzie do wybuchu, zapłonu czy innej, niebezpiecznej sytuacji.

1 kg wodoru kosztuje średnio ok. 40 zł. Jest to również przybliżony koszt przejechania dystansu 100 km.

Tankowanie wodoru jest podobne do uzupełniania zbiornika LPG. Wystarczy podłączyć pistolet w przeznaczone do tego miejsce w pojeździe, a następnie uruchomić dystrybutor. Czas napełnienia zbiornika wynosi zaledwie kilka minut.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!