Przyjęło się, że samochody hybrydowe są ekologicznym rozwiązaniem, łączącym zalety aut elektrycznych oraz wyposażonych w tradycyjne jednostki napędowe. Czy rzeczywistości tak jest? W artykule omówimy wynik testów przeprowadzonych przez Green NCAP – niezależnej inicjatywy promującej rozwój jak najbardziej ekologicznych pojazdów. Dzięki temu przekonasz się, jak bardzo ekologiczne są popularne samochody hybrydowe. Opinie, jak pokazuje rzeczywistość, nie zawsze muszą być zgodne z prawdą.

samochody hybrydowe opinie

Green NCAP to niezależna organizacja zajmująca się oceną samochodów pod kątem wpływu na środowisko. Jest odpowiednikiem organizacji, takich jak Euro NCAP, które są powszechnie znane z ocen bezpieczeństwa samochodów.

Test organizacji Green NCAP sprawdzał, jak wygląda poziom zanieczyszczenia powietrza w miastach, jaka jest efektywność i spalanie oraz ile gazów cieplarnianych emitują samochody hybrydowe. Opinie kierowców wskazują, że są to wartości neutralne dla środowiska, ale czy rzeczywiście tak to wygląda? Organizacja Green NCAP postanowiła więc rozwiać wszelkie wątpliwości i sprawdzić to w warunkach laboratoryjnych. Do testów trafiły samochody, które w roku 2021 były uznawane za najbardziej oraz najmniej ekologiczne. Wyniki mogą być dla Ciebie pewnym zaskoczeniem, a jednocześnie weryfikacją słów koncernów motoryzacyjnych.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Samochody hybrydowe – czym są?

Zanim przejdziemy do omówienia wyników testów przeprowadzonych na popularnych modelach samochodów, wyjaśnijmy, czym tak naprawdę jest auto hybrydowe. Otóż takim mianem określa się pojazdy, które korzystają z dwóch różnych napędów. W większości przypadków chodzi o jednostkę benzynową lub wysokoprężną oraz silnik elektryczny. Każdy producent korzysta z innej technologii, mającej na celu połączenie dwóch różnych napędów, ale zamierzony efekt jest taki sam. Chodzi o to, by zredukować emisję spalin i umożliwić kierowcom korzystanie z tzw. zielonej energii.

Istnieje kilka różnych rodzajów samochodów hybrydowych, które różnią się pod względem konfiguracji i sposobu pracy silników:

  • Hybryda równoległa (Parallel Hybrid) – silnik spalinowy i silnik elektryczny są połączone w taki sposób, że mogą napędzać pojazd równocześnie. Silnik elektryczny pomaga silnikowi spalinowemu podczas przyspieszania, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. 
  • Hybryda szeregowa (Series Hybrid) – silnik spalinowy nie jest bezpośrednio połączony z kołami, ale zamiast tego generuje energię do ładowania baterii, która zasila silnik elektryczny. 
  • Hybryda szeregowo-równoległa (Series-Parallel Hybrid) – silnik spalinowy i elektryczny mogą napędzać pojazd zarówno razem, jak i osobno. Ten rodzaj hybrydy łączy zalety hybrydy szeregowej i równoległej. 
  • Plug-in Hybrid (PHEV) – to samochód hybrydowy, który może być ładowany z sieci elektrycznej, co pozwala na większy zasięg w trybie elektrycznym. Kiedy bateria się wyczerpuje, samochód działa jak tradycyjny samochód hybrydowy. 

Zasada działania samochodów hybrydowych jest stosunkowo prosta. Tam, gdzie jest to możliwe, silnik przełącza się z benzyny na prąd, dzięki czemu jazda jest bardziej ekologiczna. Istnieją jednak modele, w których oba napędy działają w tym samym czasie. Zazwyczaj kierowca ma wpływ na sposób pracy poprzez wybranie odpowiedniego trybu z poziomu deski rozdzielczej.

Pierwszym samochodem hybrydowym był Lohner-Porsche Mixte Hybrid wyprodukowany w 1900 roku. Silnik spalinowy zastosowany w tym modelu produkował prąd i przekazywał go do kół napędzających koła mówi ekspert Inter Cars.

Sprawdź różnicę pomiędzy hybrydą a hybrydą plug-in.

Green NCAP – czym się zajmuje?

Organizacja Green NCAP, pochodząca od Euro NCAP, rozpoczęła działalność w 2019 roku i prowadzi badania z zakresu wpływu samochodów na środowisko naturalne. Przeprowadza ona testy laboratoryjne i drogowe, których wyniki są publikowane raz w roku. Dzięki dużemu wpływowi na opinię publiczną auta oceniane przez organizacje zyskują popularność lub w przypadku złych not tracą zainteresowanie klientów. W czasach gdy niemal każdy producent motoryzacyjny wygłasza teorie na temat tego, jak bardzo ekologiczne są jego pojazdy, zadania realizowane przez Green NCAP są bardzo ważne. Dzięki niezależnym testom, wolnym od wszelkiego rodzaju nacisków, możliwe jest sprawdzenie prawdziwości tych słów. 

Testy przeprowadzane przez Green NCAP są wykonywane w specjalistycznych laboratoriach i obejmują trzy główne obszary:

  • Czystość powietrza. Testy te mierzą emisję szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu i cząstki stałe. Są przeprowadzane w różnych warunkach:, od jazdy miejskiej do jazdy po autostradzie, oraz w różnych warunkach temperaturowych.
  • Emisja gazów cieplarnianych. Te testy mierzą emisję dwutlenku węgla, głównego gazu cieplarnianego odpowiedzialnego za zmiany klimatu. Emisje CO2 są mierzone zarówno w cyklu miejskim, jak i autostradowym.
  • Efektywność energetyczna. Testy te oceniają, ile energii samochód zużywa na pokonanie określonego dystansu. Zużycie energii jest mierzone zarówno dla silników spalinowych, jak i elektrycznych.
green ncap diesel

Wyniki testów z 2021 roku

Czas przejść do wyników testów przeprowadzonych przez Green NCAP. Zasady były bardzo proste. Każde auto wzięte pod uwagę mogło zdobyć maksymalnie 5 gwiazdek. Oprócz wyniku o charakterze ogólnym do informacji zostały również podane wyniki cząstkowe. Głównymi czynnikami wpływającymi na ocenę były są kwestie związane z zanieczyszczeniem powietrza (emisja tlenku azotu, tlenku węgla, cząstek stałych i amoniaku). 

Jak już wspominaliśmy, w teście wzięły udział między innymi samochody hybrydowe, które w roku 2021 zostały uznane za najbardziej oraz najmniej ekologiczne. Wyniki rozpoczniemy od modeli, które zdobyły najwięcej gwiazdek, następnie przechodząc do tych, które oceniono najsłabiej. Dodatkowo uwzględnimy szczegółowe oceny w skali 0-10, dotyczące czterech wcześniej wspomnianych kategorii.

Używana hybryda do 50 tys. zł? Sprawdź popularne modele.

4 gwiazdki

Toyota Prius Plug-In

Toyota Prius zdobyła najwyższy wynik, jeśli chodzi o samochód wyposażony w silnik benzynowy. To innowacyjny model, który łączy technologię hybrydową z możliwością ładowania z sieci elektrycznej. Jest wyposażony w silnik benzynowy 1.8 l VVT-i i silnik elektryczny, który pozwala na jazdę tylko na prądzie na dystansie do 39 km. 

Ocena szczegółowa:

  • zanieczyszczenie powietrza – 6,0 pkt,
  • efektywność – 8,3 pkt,
  • średnie spalanie – od 4,8 do 5,0 l/100 km,
  • emisja gazów cieplarnianych – 7,0 pkt.
hybryda czy elektryk

3,5 gwiazdki

Kia Niro Plug-In 

Kia Niro Plug-In to kompaktowy crossover SUV, który łączy wygodę i przestronność SUV-a z efektywnością napędu hybrydowego. Wyposażony jest w 1.6-litrowy silnik benzynowy i silnik elektryczny (103,8 kW i bateria 8,9 kWh), co łącznie daje moc ok. 140 KM. Może przejechać do 58 kilometrów na samym napędzie elektrycznym. 

Ocena szczegółowa:

  • zanieczyszczenie powietrza – 4,9 pkt,
  • efektywność – 7,6 pkt,
  • średnie spalanie – od 5 do 5,9 l/100 km,
  • emisja gazów cieplarnianych – 6 pkt.

Toyota Yaris Hybrid 

Toyota Yaris Hybrid jest jednym z najbardziej popularnych modeli hybrydowych w segmencie małych samochodów. Jest napędzana 1.5-litrowym silnikiem benzynowym w połączeniu z silnikiem elektrycznym (1,5 l 8,9 kWh). System hybrydowy oferuje moc ok. 116 KM i pozwala na cichą, płynną jazdę na samym napędzie elektrycznym na krótkich dystansach. Zasięg jednostki elektrycznej wynosi około 50 km.

Ocena szczegółowa:

  • zanieczyszczenie powietrza – 6,3 pkt,
  • efektywność – 7,4 pkt,
  • średnie spalanie – od 5,1 do 6,6 l/100 km,
  • emisja gazów cieplarnianych – 5,9 pkt.

Renault Captur Plug-In

Renault Captur Plug-In to miejski SUV oferujący wersję hybrydową typu plug-in. Jest napędzany 1.6-litrowym silnikiem benzynowym i silnikiem elektrycznym, który pozwala na jazdę na samym napędzie elektrycznym do 39 kilometrów. Łączna moc systemu wynosi ok. 160 KM. 

Ocena szczegółowa:

  • zanieczyszczenie powietrza – 5,7 pkt,
  • efektywność – 6,8 pkt,
  • średnie spalanie – od 4,8 do 7,7 l/100 km,
  • emisja gazów cieplarnianych – 6,1 pkt.

Honda Jazz Hybrid

Honda Jazz Hybrid to mały, praktyczny hatchback oferujący napęd hybrydowy. Zastosowany tu jest 1.5-litrowy silnik benzynowy współpracujący z silnikiem elektrycznym. System hybrydowy oferuje moc ok. 109 KM i pozwala na ekonomiczną jazdę, szczególnie w mieście.

Ocena szczegółowa:

  • zanieczyszczenie powietrza – 6,7 pkt,
  • efektywność – 7,0 pkt,
  • średnie spalanie – od 5,2 do 7,1 l/100 km,
  • emisja gazów cieplarnianych – 5,6 pkt.

Volkswagen Golf Plug-In Hybrid

Volkswagen Golf to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli samochodów na świecie. Wersja plug-in hybrid łączy 1.4-litrowy silnik benzynowy TSI z silnikiem elektrycznym, dając łączną moc ok. 204 KM. W pełni naładowana bateria pozwala na jazdę na samym napędzie elektrycznym na dystansie do 42 kilometrów.

Ocena szczegółowa:

  • zanieczyszczenie powietrza – 6,2 pkt,
  • efektywność – 6,2 pkt,
  • średnie spalanie – od 5,2 do 8,6 l/100 km,
  • emisja gazów cieplarnianych – 5,6 pkt.

2 gwiazdki

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV to średniej wielkości SUV oferujący napęd hybrydowy typu plug-in. Jest napędzany 2.4-litrowym silnikiem benzynowym i dwoma silnikami elektrycznymi (jeden na przedniej osi, drugi na tylnej), co daje łączną moc ok. 224 KM. Naładowana bateria pozwala na jazdę na samym napędzie elektrycznym do 30 kilometrów.

Szczegółowa ocena:

  • zanieczyszczenie powietrza – 3,9 pkt,
  • efektywność – 3,0 pkt,
  • średnie spalanie – od 5,4 do 8,6 l/100 km,
  • emisja gazów cieplarnianych – 4,0 pkt.
green ncap

Wyniki Green NCAP – diesel czystszy od elektryka

W tym artykule co prawda skupiamy się na hybrydach, ale to nie znaczy, że tylko jednostki benzynowe znalazły się w zestawieniu przeprowadzonym przez Green NCAP. Diesel początkowo spisywany na porażkę w kwestii ekologii okazał się dużym zaskoczeniem. Testowane jednostki niczym nie odbiegały od pojazdów typowo hybrydowych

Analiza przedstawionych wyników jest jasnym sygnałem dla klientów, że informacje prasowe dostarczane przez koncerny motoryzacyjne nie zawsze należy traktować poważne. Nie można oczywiście zarzucić nikomu kłamstwa, ale pewnego rodzaju kreatywność w przedstawianiu rzeczywistości już tak. Weź to pod uwagę, gdy będziesz zastanawiać się nad wyborem nowego samochodu. Jeśli chcesz być eko, odpowiedź na pytanie „hybryda czy elektryk?” jest raczej oczywista. Dwa napędy to pewnego rodzaju kompromis.

Szukasz części zamiennych – zajrzyj do Inter Cars!

Nowoczesne samochody hybrydowe, takie jak Toyota Prius, Kia Niro czy Mitsubishi Outlander PHEV, łączą w sobie zalety silników spalinowych i elektrycznych, oferując wysoką efektywność i niskie emisje. Dzięki nim możesz cieszyć się płynną, cichą jazdą i zaskakująco niskim zużyciem paliwa. Ale nawet te zaawansowane technologicznie pojazdy potrzebują odpowiedniej pielęgnacji, a na pewno zdarzy Ci się wymienić filtr powietrza, klocki hamulcowe czy opony. Bez względu, na jaki samochód się zdecydujesz, zawsze będziesz potrzebować dostępu do wysokiej jakości części zamiennych oraz akcesoriów motoryzacyjnych. Wszystko, co potrzebne kierowcy, znajdziesz w naszym sklepie internetowym Inter Cars. 

baner inter cars

Samochody hybrydowe – opinie mogą być mylne

Jak widzisz, testy przeprowadzone przez Green NCAP jasno wskazały, że przekonanie o niepodważalnym ekologicznym charakterze samochodów hybrydowych nie zawsze jest prawdziwe. Musisz mieć świadomość, że koncernom zależy przede wszystkim na sprzedaży pojazdów. Wniosek, jaki powinieneś wyciągnąć po analizie wyników testów, to ograniczone zaufanie. Skoro tego typu zasada sprawdza się podczas jazdy, to dlaczego rezygnować z niej w czasie zakupów?Świat się zmienia, a razem z nim technologia. Jedyne, co pozostaje niezmienne, to sprawdzanie słów sprzedawców, którzy czasami powiedzą niemal wszystko, by zawrzeć transakcję.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Green NCAP to organizacja powstała w 2019 roku, wywodząca się z Euro NCAP. Prowadzi badania w zakresie wpływu samochodów na środowisko za pomocą testów obejmujących 3 główne czynniki: zanieczyszczenie powietrza, efektywność oraz emisja gazów cieplarnianych. Co ważne, organizacja jest w pełni niezależna oraz wolna od jakichkolwiek nacisków. Jej celem jest motywowanie producentów do ulepszania pojazdów powyżej minimalnych wymagań prawnych.

Samochody hybrydowe to pojazdy, które pracują z wykorzystaniem dwóch rodzajów napędów. Najpopularniejsze połączenie to silnik benzynowy oraz akumulator elektryczny. 

Porównując je do tradycyjnych silników benzynowych, bez wątpienia można stwierdzić, że emitują mniej gazów cieplarnianych oraz innego rodzaju zanieczyszczeń. Wyniki testów przeprowadzonych przez Green NCAP wskazują jednak, że bywają sytuacje, gdy silnik Diesla wypada lepiej od tradycyjnej hybrydy.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!