Popularność motocykli 125 w Polsce gwałtownie wzrosła po zmianie przepisów z 2014 roku. Od tego czasu osoba mająca prawo jazdy kategorii B dłużej niż 3 lata może legalnie poruszać się jednośladem z silnikiem do tej pojemności. Wcześniej takie uprawnienia dawała kategoria A1. Wymagała ona jednak oddzielnego kursu i zdania egzaminu. Z samochodowym prawem jazdy i kategorią A1 można jeździć na motocyklach o mocy do 11 kW (15 KM) i minimalnym stosunku mocy do masy 0,1 kW/1 kg (np. przy 11 kW minimalna masa własna motocykla to 110 kg). Warunki te spełnia wiele modeli na rynku, ale nie wszystkie, o czym należy pamiętać, wybierając motocykl dla siebie. 

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Używane motocykle 125 – czy warto?

Silniki o pojemności 125 cm sześc. są powszechnie stosowane przez producentów lekkich motocykli od dziesiątek lat. W wielu państwach świata, w tym w Polsce, można znaleźć odniesienie do takich pojazdów w przepisach ruchu drogowego. 

Uwarunkowania prawne są wtórne w stosunku do cech użytkowych. Motocykl 125 to optymalny wybór dla początkującego motocyklisty mającego doświadczenie w jeździe na motorowerach. Ich moc jest zwykle sporo wyższa od pojazdów z silnikami 50 cm sześc., ale wynosi maksymalnie kilkanaście koni mechanicznych. Motocykl taki jest na tyle zwinny i lekki, że świetnie radzi sobie w ruchu miejskim, ale na tyle szybki, że można nim pojechać po trasie. 

Motocykle 125 są świetnym wstępem do świata „poważnych” jednośladów, jednak dla wielu osób, które nie zostaną zapalonymi motocyklistami, może być też pojazdem docelowym, ułatwiającym dojazd do pracy. Na motorze można ominąć korek, a po dotarciu do celu wystarczy niewielki skrawek parkingu (w stosunku do auta). 

Motocykle, także 125, nie są pozbawione wad. Są mniej bezpieczne od samochodów, wymagają specjalnych ubrań do jazdy, a warunki pogodowe bardzo mocno wpływają na komfort podróży. Używane motocykle mogą mieć też sporo, które trudno zauważyć w czasie oględzin. Nawet po niewielkiej kolizji zwykle dochodzi do zmian w geometrii ramy, które będą powodować problemy z prowadzeniem czy zużywanie się niektórych podzespołów. 

Motocykle 125 używane – rodzaje

Najważniejszym podziałem jednośladów z silnikami 125 cm sześc., jest konstrukcja układu napędowego. W tej kategorii należy wyróżnić:

  • motocykle;
  • skutery.

Używane skutery 125 – ranking

Skutery pojawiły się na rynku motocyklowym w latach 50. we Włoszech i od tamtej pory są niemal stale popularne. Obecnie wyróżnia je zwykle napęd z bezstopniową skrzynią biegów i sprzęgłem odśrodkowym. Dzięki zmianie przepisów z 2014 roku także w Polsce narodziła się ponownie moda na skutery, tym razem z silnikami 125 cm. Jakie modele są warte uwagi? Oto ranking.

Suzuki Burgman 125

Burgman to seria dużych skuterów Suzuki. Największe z nich mają pojemność nawet 650 cm sześc. i mają status kultowego już modelu. Wersja 125 nie ma tak dobrej opinii, ale ma pewne zalety przejęte od większych. Chociaż 12 konny silnik nie zapewni niezwykłych emocji z jazdy tym dość ciężkim (około 150 kg na sucho) skuterem, to dzięki dużemu siedzisku, wysokiemu prześwitowi i miękkiemu zawieszeniu jest to pojazd bardzo komfortowy. Oferuje też sporą przestrzeń w schowku pod siodłem i dużo miejsca dla pasażera. 

125 to skuter niezwykle solidny i dopracowany. Jednak przez ciężar i niedobór mocy nie jest zbyt ekonomiczny ani dynamiczny. Realne spalanie w jeździe miejskiej wynosi około 4 l/100 km, co jest wynikiem naprawdę słabym w klasie 125, gdzie standardem jest raczej 2,5 l. Suzuki prowadzi się też nieco ociężale. Przy większych prędkościach sprawia wrażenie niestabilnego. 

Ceny Burgmana 125 zaczynają się od 5000 zł, a dobrze zachowane egzemplarze to koszt około 8000 zł. 

Piaggio Liberty 125

Piaggio Vespa był pierwszym skuterem, który trafił do sprzedaży. Miało to miejsce już niemal 75 lat temu, a włoski producent dalej dobrze radzi sobie z budową lekkich, stylowych jednośladów. Liberty to zgrabny i całkiem ładny skuter, który cieszy się wielką popularnością przede wszystkim jako pojazd dla różnorodnych dostawców. Prosta konstrukcja i sprawdzone rozwiązania techniczne powodują, że w „pracy” radzi sobie bardzo dobrze. 

Cechy, które doceniają kurierzy, są jednak także pożądane w codziennym użytku. Piaggio nie zachwyci osiągami, ale pozwoli dojechać do celu niemal zawsze, a w razie awarii łatwo będzie go naprawić. Części zamienne są łatwo dostępne i niedrogie. 

W ramie Piaggio mieści się czterosuwowy silnik o mocy od 10 do 11 KM (w zależności od rocznika) dawniej zasilany gaźnikiem, ale obecne modele zwykle wyposażone są we wtrysk elektroniczny. 

Używane Liberty można kupić już od 3000 zł. Nowy skuter kosztuje obecnie około 14500 zł. 

Vespa 125 (LX, GTS, Primavera)

Chociaż Vespa, będąca luksusową submarką Piaggio, jest spokrewniona technicznie z Liberty (ten sam silnik), to dzięki designowi i wykończeniu nie można przejść obok niej obojętnie. 

Skutery LX, GTS i Primavera swoim wyglądem nawiązują wprost do skuterów z lat 50. XX wieku. Małe kółka, przednie zawieszenie z charakterystycznym „lotniczym” wahaczem (ta sama konstrukcja zdecydowała o sukcesie pierwszej Vespy) i nadwozie w stylu retro, powodują, że jazda Vespą ma niezwykły klimat. 

Silnik i skrzynia biegów identyczna z Piaggio powodują, że skutery te są równie niezawodne co Liberty. Jednak ze względu na to, że skuter uchodzi za stylowy pojazd, stawiamy Vespę wyżej od tańszego odpowiednika. 

Za należy zapłacić co najmniej 8000 zł i będą to skutery 10-letnie. Cena nowych plasuje się w okolicach 25 000 zł, a używane, kilkuletnie egzemplarze przeważnie kosztują 15–18 000 zł. 

Yamaha Majesty 125

Yamaha Majesty 125 przypomina wcześniej opisywane Suzuki Burgman. Jest to skuter dość duży jak na tę klasę. W ramie ma 12-konny silnik i waży około 150 kg. Yamaha ma twarde zawieszenie i nieco zbyt wąskie siedzisko, przez co nie każdemu przypadnie do gustu. Jednak w niemal wszystkich innych aspektach jest ona lepsza od konkurenta ze stajni Suzuki.

Spalanie Majesty zwykle nie przekracza 3 l/100 km (spokojna jazda daje nawet wyniki w okolicach 2,2 l), a dzięki twardemu zawieszeniu prowadzi się precyzyjnie i pewnie. Mimo tej samej mocy i zbliżonej masie Majesty jest też dynamiczniejsza, czego zasługą jest aerodynamiczne nadwozie. 

Majesty była niezwykle popularna i dziś na rynku jest bardzo wiele egzemplarzy w różnym wieku, a zaopatrzenie w części zamienne jest bardzo dobre. Ceny tego modelu są dość atrakcyjne. Najstarsze kosztują nawet poniżej 3000 zł, a najnowsze z 2016 roku rzadko przekraczają 10 000 zł.  

Honda PCX 125

Honda PCX 125 jest powszechnie uznawana za najlepszy skuter. Trudno się z tym nie zgodzić. Jest mniejsza od Majesty czy Burgmana, ale wygodniejsza od włoskich skuterów. 12-konny silnik skutecznie napędza ten ważący niecałe 130 kg skuter. Nowoczesne zawieszenie i skuteczne hamulce czynią z Hondy PCX niezwykle zwinny motocykl. Nowsze egzemplarze wyposażone są w prądnico-rozrusznik i system start-stop, co zmniejsza zużycie paliwa i ogranicza ciężar układu napędowego. 

Honda PCX stanowi złoty środek pomiędzy małymi skuterami a maxi skuterami z silnikami 125, w których są one zwykle zbyt słabe. Starsze skutery kosztują już około 5000 zł, nowy PCX to koszt około 15 000 zł. 

Motocykle 125 używane – ranking

Motocykle 125 różnią się od skuterów nie tylko wyglądem. Najważniejsza jest skrzynia biegów. Przeważnie jest to mechaniczna przekładnia manualna, zwykle obsługiwana nożnie. Oznacza to konieczność operowania manetką sprzęgła i zmiany przełożeń, ale pozwala także na: panowanie nad nieco wyższą mocą, osiągnięcie większej dynamiki i lepszą kontrolę nad jednostką napędową. 

Każdy miłośnik jednośladów znajdzie w tej kategorii coś dla siebie. Jakie modele polecamy? 

Yamaha XV/Virago 125

Chociaż produkcję cruisera XV zakończono w 2004 roku (produkowano go od 1997), to warto zwrócić uwagę na ten model. Jest to przedstawiciel wymarłego już niemal gatunku lekkich motocykli z silnikiem dwucylindrowym. 

Czterosuwowa jednostka napędowa w układzie V, chłodzona powietrzem generowała niecałe 12 KM. Nie czyni to z Virago demona prędkości, ale inne zalety powodują, że jest dobrą odpowiedzią na pytanie, jaki motocykl 125 na początek. Przede wszystkim Yamaha prowadzi się niezwykle łatwo, lekko i precyzyjnie. Duże koła, komfortowe zawieszenie, wygodne siodło i dwucylindrowy silnik, który generuje mniej wibracji od jednocylindrowych, powodują, że jazda XV-stką to duży komfort i przyjemność. Realna prędkość podróżna to około 80 km/h, więc trudno uznać Yamahę za motocykl do jazdy na długiej trasie, ale to świetna alternatywa dla rozpoczynających przygodę z jednośladami. 

Ceny tego modelu nie są niskie, ponieważ mimo ponad 20 lat, najtańsze egzemplarze kosztują około 7000 zł, a te w bardzo dobrym stanie bez problemu przebijają granicę 12 000 zł. 

KTM Duke 125

Produkowany od 2010 roku najmniejszy model z serii Duke od austriackiego KTM-a to propozycja dla odważnych. Nowoczesna, agresywna stylistyka, niszowa marka, do której może być trudny zakup części i dość wysokie ich ceny niektórych odstrasza. Jeżeli jednak spodoba Ci się KTM, nie znajdziesz na rynku niczego podobnego i będziesz skazany właśnie na Duke’a 125.

KTM ma jednocylindrowy silnik czterosuwowy o mocy 15 KM z chłodzeniem cieczą. Zaskakuje on dynamiką, przewyższając nawet niektóre większe modele innych marek. Bardzo duży nacisk położono na dopracowanie zawieszenia tego modelu, dzięki czemu mało który motocykl w tej klasie prowadzi się lepiej. 

KTM ma niewiele wad użytkowych. W rankingu wylądował jednak dość nisko. Powodem są wysokie koszty eksploatacji. Mocny silnik sporo pali, a części zamienne i eksploatacyjne są kosztowne. Do tego same używane motocykle 125 KTM Duke nie są tanie. Ich ceny plasują się w przedziale 13 000–25 000 zł. 

Cagiva Mito 125

Stanowi jedyny w naszym zestawieniu motocykl, którym nie możesz jeździć z prawem jazdy kategorii B. Jest to kolejny po dwucylindrowym XV przedstawiciel nietypowego segmentu rynku, który dziś jest niemal wymarły. Tym razem mowa o lekkich motocyklach sportowych.

Mito był produkowany od 1990 do 2012 roku i egzemplarze z poprzedniego wieku są już klasykami. Silniki 125 cm osiągały moc ponad 30 KM, a cała konstrukcja ważyła około 120 kg, co pozwalało się rozpędzić temu niewielkiemu pojazdowi do 170–180 km/h. Design przejęty od super sportowego Ducati 916 i 6 lub 7-biegowa przekładnia powodowały, że był on namiastką prawdziwego motocykla sportowego. 

Cagiva dziś to całkiem dobry sposób na wejście w świat szybkich motocykli. Jej podaż na rynku jest nieduża, więc poszukiwania wymagają cierpliwości, ale za około 8000 zł można kupić całkiem dobrze utrzymany egzemplarz. 

Yamaha YBR 125

YBR 125 to przeciwieństwo wszystkich do tej pory polecanych motocykli. To, co wyróżnia ten model, to typowa dla japońskiego przemysłu motoryzacyjnego jakość i solidność. 

Yamaha YBR jest przyjemna w obsłudze, dość komfortowa, stosunkowo prosta konstrukcyjnie i niezawodna. To idealny motocykl na co dzień, także dla osób, które nie miały dużego doświadczenia z motocyklami. Chociaż silnik generuje tylko 10 KM, to Yamaha nie odstaje dynamiką od podobnych modeli. Odpowiednio zestrojona skrzynia biegów pozwala najpierw dość sprawnie przyspieszyć, a potem osiągnąć przyzwoitą prędkość. Na YBR można komfortowo jechać z prędkością 100 km/h, więc nieźle sprawdzi się nawet w trasie. 

Design nadwozia nie jest porywający, ale Yamaha postawiła na klasykę i ponadczasową prostotę. Dzięki temu wygląd YBR-a można poprawić, na przykład przerabiając go na cafe racera.

Yamaha YBR to popularny motocykl, który jest bardzo rozsądnym wyborem. Ceny używanych egzemplarzy także są dość dobre. Za około 5000 zł można mieć egzemplarz z początku produkcji (od 2005), te z końcówki (do 2017) zwykle osiągają około 11 000 zł. 

Honda CBF 125/125F

CBF 125 od Hondy to główny konkurent wcześniej opisanego YBR 125. Pierwsza generacja produkowana była w latach 2008–2015. Zmodernizowana CBF 125F dalej znajduje się w sprzedaży. 

To, co napisaliśmy o YBR – solidność, niezawodność, dobre prowadzenie, łatwa obsługa i prosta konstrukcja, odnosi się także do Hondy. CBF 125 jest jednak niemal 2 KM (11,7 do 10 KM) mocniejszy od Yamahy, a przy tym pali mniejszą ilość benzyny. Ma też nieco wyższą sylwetkę, dlatego lepiej będą czuć się na niej osoby. 

Generyczny wygląd, który przypomina tańsze marki z Chin, jest niezbyt zachęcający. Klasyczna linia Yamahy robi lepsze wrażenie, ale trudno znaleźć motocykl solidniejszy i o lepszym stosunku osiągów do ceny niż CBF 125.

Ceny używanych egzemplarzy zaczynają się od 5000 zł, a kończą na około 15 000 zł (za roczniki 2021–22).

Motocykle 125 używane – serwis i obsługa z Inter Cars

Gdy przejrzysz już używane motocykle 125 i wybierzesz model dla siebie, niemal od razu po zakupie będziesz musiał zrobić jego przegląd – wymienić olej, filtry i inne elementy eksploatacyjne, sprawdzić stan hamulców czy sprzęgła. 

Z czasem pewnie będziesz potrzebować też opon, części zamiennych czy akcesoriów. Wszystko to znajdziesz w Inter Cars! Czeka na Ciebie bogata oferta wszystkiego, co potrzebne do Twojego motocykla, sprawdzone produkty i dobre ceny. Sprawdź już teraz!

Jaki motocykl 125 na początek? Ekspert podpowiada

Wybór pierwszego motocykla to niełatwe zadanie, szczególnie jeżeli wcześniej jeździłeś głównie samochodem i dopiero wchodzisz w świat jednośladów. Zapytaliśmy eksperta Inter Cars, na co zwrócić uwagę, jeżeli nie masz doświadczenia, a chciałbyś spróbować swoich sił w jeździe motocyklem. 

Wybierając pierwszy jednoślad, najlepiej sięgnąć po używane motocykle 125 cm sześc. Można je kupić niedrogo, a w razie czego po kilku miesiącach sprzedać za niemal taką samą kwotę. Nowe motocykle od razu tracą dużo na wartości. Z czasem ten proces spowalnia i 5 czy 10-letni pojazd ma dużo stabilniejsze ceny.

Najlepiej nastawić się na kupno sprzętu sprawdzonych firm. Tanie motocykle 125 używane, produkowane głównie w Chinach lub z chińskich podzespołów mają bardzo różną jakość. Łatwo je naprawić, ponieważ większość z nich ma jeden z kilku niezwykle popularnych silników. Może się jednak okazać, że naprawy będą trwały niemal bez przerwy. Dobrze zweryfikowana Honda czy Yamaha nie powinna mieć takich problemów. Pierwszy motocykl powinien być też dość lekki, łatwy i stabilny w prowadzeniu. Moc nie jest istotna, ponieważ mówimy o pojazdach na kategorię B lub A1, czyli mających maksymalnie 15 KM. Przeważnie starsze modele tej klasy mają 10–12 KM, co w zupełności wystarczy do nauki jazdy na motocyklu. 

Jeżeli będziesz się trzymać tych kilku prostych rad, z pewnością uda Ci się znaleźć dobry motocykl dla siebie.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Pierwszy motocykl 125 powinien być lekki, stabilny i niezbyt mocny. Dobrym wyborem są starsze egzemplarze Yamahy YBR oraz XV czy Hondy CBF, które są niedrogie, ale sprzyjają nauce jazdy na motocyklu i nie sprawiają problemów technicznych.

W Polsce na motocyklu 125 można jeździć, mając prawo jazdy kategorii A1 lub B (od co najmniej 3 lat). Nie dotyczy to jednak wszystkich pojazdów z takim silnikiem, a jedynie takich, których moc nie przekracza 11 kW (15 KM), a stosunek mocy do masy wynosi co najmniej 0,1 kW/kg.

Motocykle 125 używane wyprodukowane w Chinach rzadko są w dobrym stanie. Niska jakość materiałów i wykonanie, powodują, że szybko się zużywają. Jako nowe bywają niezawodne przez pewien czas, ale w przypadku używanych egzemplarzy zwykle ten okres już minął. Lepszym wyborem będzie sięgnięcie po używane motocykle 125 o sprawdzonej renomie, nawet jeżeli będzie to oznaczało kupno pojazdu 5–10 lat starszego. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!