Zdarza się, że producenci samochodów nie zalecają wymiany oleju w skrzyni biegów przez cały cykl ich życia. Ale jak w praktyce rozumieć określenie „cykl życia samochodu”? Kiedy i dlaczego nie warto rezygnować z wymiany oleju w skrzyni biegów? I jak dobrać odpowiedni olej do wymiany?

„Proszę pana, tu jest napisane lifetime transmission oil, a to oznacza, że olej zalany raz ma pracować do końca życia skrzyni – nigdy nie będzie Pan musiał go wymieniać” – sprzedawca w salonie mówiący takie rzeczy w zasadzie ma rację. Opiera się na zaleceniach producenta, który biorąc pod uwagę typowy cykl życia swojego produktu, nie nakłada na użytkownika obowiązku wymiany oleju w skrzyni biegów. Jeśli auto ma przejeździć 6-7, może 10 lat i po 200-250 tys. km stać się źródłem materiałów do recyklingu, to faktycznie wymianę oleju w skrzyni można sobie odpuścić. Jednak życie uczy, że samochodami jeździmy znacznie dłużej i znacznie więcej, więc w tym przypadku niezastosowanie się do zaleceń producenta nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie, może mieć korzystny wpływ na nasz pojazd.

 

Z biegiem czasu parametry oleju ulegają pogorszeniu

Jak każdy inny płyn eksploatacyjny, olej w przekładni również się zużywa. Pracuje, chroniąc poszczególne elementy przekładni, i z czasem jego cząsteczki ulegają tzw. ścinaniu. Wtedy traci swoje właściwości, pogarsza się jego lepkość, a tym samym warunki pracy kół zębatych. Do tego za każdym razem, gdy nie do końca wciśniemy sprzęgło albo nie zsynchronizujemy prawidłowo pracy lewej stopy i prawej dłoni, a zmianie biegów towarzyszy zgrzyt, do układu trafiają opiłki z kół zębatych, które potem pływają w oleju. Oczywiście skrzynie zwykle wyposaża się w magnesy, które mają za zadanie przyciągnąć opiłki i w ten sposób usunąć je z obiegu. Magnesy nie zawsze są jednak w stanie oczyścić układ z najmniejszych drobin.

Wszystkie te czynniki, do spółki z naturalnym zużyciem kół zębatych i synchronizatorów w skrzyni biegów, sprawiają, że skrzynia się zużywa. A bez wymiany oleju – zużywa się szybciej.

Mechanicy radzą, by dla zachowania długowieczności skrzyni biegów wymieniać w niej olej co 80-100 tys. km

Nie oznacza to oczywiście, że jeśli nie dokonamy wymiany przy 100 tys., to przy 150 skrzynia „padnie”. Jednak z biegiem czasu i wraz z pogarszaniem się warunków, w jakich pracują poszczególne jej elementy, skrzynia będzie traciła swoją sprawność, a zmiana biegów będzie coraz mniej przyjemna. Dlatego nie warto czekać na pierwsze objawy problemów.

 

 

 

 

 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!