Opony bieżnikowane to ogumienie z wcześniej używanym karkasem, na który nałożono nowy bieżnik. Żeby lepiej opisać specyfikę, można taką oponę porównać  z butem, który wymaga tylko nowej podeszwy. Co wpływa na popularność ogumienia bieżnikowanego? Jak wygląda proces bieżnikowania w profesjonalnym zakładzie wulkanizacyjnym? Najważniejsze informacje o specyfice, zaletach i wadach opon bieżnikowanych znajdziesz w naszym artykule!

Z tego artykułu dowiesz się: 

  1. Czym są opony bieżnikowane?
  2. Jak wygląda bieżnikowanie w profesjonalnym zakładzie wulkanizacyjnym?
  3. Co wpływa na popularność ogumienia bieżnikowanego?
  4. Czy warto zdecydować się na opony bieżnikowane?

Czym są opony bieżnikowane?

Ten rodzaj ogumienia powstaje wskutek odzyskiwania początkowej specyfikacji wyeksploatowanego produktu za sprawą nałożenia nowego bieżnika w miejsce starego – lub jego pogłębienia w przypadku mocnego zużycia. W całym procesie zużyta część ogumienia jest zastępowana w około 20-30% nowym materiałem.

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Odmianę produktu można poznać po naniesionym terminie „Regroovable”. Specjaliści wykonują opony zimowe, letnie oraz całoroczne. Szacuje się, że w naszym kraju renowacja jest przeprowadzana w przypadku ponad 100 tys. sztuk.

Bieżnikowanie można przeprowadzić dwoma metodami: na zimno i na gorąco. W pierwszej z nich oczyszcza się korpus z wyeksploatowanej gumy, a następnie to miejsce zastępuje się nowym bieżnikiem. W drugim przypadku na korpus nakłada się warstwę mieszanki i odciska nowy wzór bieżnika.  

Bieżnikowanie (na zimno) w profesjonalnym zakładzie wulkanizacyjnym – krok po kroku

W początkowym etapie produkt jest po prostu zużytą oponą. Na bieżnikowanie decydują się kierowcy, którzy zauważają zmniejszenie rowków bieżnika do 2-3 mm. Można także zamówić tę usługę, kiedy ogumienie ma przebicia i wymaga naprawy. 

Bieżnikowanie jest wykonywane najczęściej przez zakłady wulkanizacyjne. Doświadczony fachowiec najpierw kontroluje oponę, czy jest w odpowiednim stanie, żeby przeprowadzić regenerację. Następnie przechodzi do wykonania usługi. Co jeszcze warto o tym wiedzieć?

Trzyetapowa weryfikacja stanu technicznego opony

Na samym początku wulkanizator dokonuje wizualnej oceny stanu technicznego ogumienia. Analizuje kondycję opony z każdej strony, dokładnie przyglądając się warstwie wierzchniej i poszczególnym rowkom bieżnika.

Drugi etap inspekcji to wykorzystanie profesjonalnych urządzeń do badania stanu technicznego opony. Pozwalają one przyjrzeć się, co znajduje się w jej wnętrzu. Szczególnej ocenie jest poddawany obszar korony i ściany bocznej ogumienia.

Ostatnia faza wstępnej oceny stanu produktu to animowana wizualizacja. Na szczegółowej grafice pojawiają się informacje na temat anomalii w budowie ogumienia. Potem przechodzi się do pierwszej części regeneracji  opony.

Opony bieżnikowane 1

Usuwanie zużytej powierzchni materiału

W tej fazie zespół specjalistów najpierw usuwa zużytą powłokę materiału, poprawia jej okrągłość i przygotowuje powierzchnię pod bieżnikowanie opon. Następnie wszelkie uszkodzone elementy, które zidentyfikowano we wcześniejszej ocenie stanu opony, są usuwane i dokonuje się pierwsze naprawy.

Po tym, jak fachowcy pozbędą się zużytego materiału, przechodzą do nałożenia pierwszej, nowej warstwy. Na przygotowaną powierzchnię ogumienia jest wtłaczana pierwsza, nieutwardzona warstwa łącząca, która wypełnia wszystkie szczeliny. Tym samym sposobem jest nakładany nowy bieżnik.

Utwardzanie materiału i finalna inspekcja

Kolejna część renowacji ogumienia to umieszczenie zmontowanej, ale jeszcze miękkiej opony w elastycznej otoczce, którą wykorzystuje się do wiązania materiału. Komora powoduje utwardzanie warstwy łączącej ogumienia i trwałe przyklejenie nowego bieżnika.

Kiedy każdy z wymienionych etapów zakończy się sukcesem, specjaliści przechodzą do finalnej inspekcji. Bieżnikowana opona jest badana pod kątem jakości i fachowcy upewniają się, że została właściwie wykonana. W efekcie opony bieżnikowane całoroczne, letnie lub zimowe – w zależności od rekonstruowanej wersji, są gotowe do użytku.

W jaki sposób dbać o zrekonstruowane ogumienie?

Opona bieżnikowana powinna być utrzymywana w dobrym stanie technicznym. Do tego konieczne jest właściwa konserwacja produktu. Trzeba regularnie usuwać brud i zanieczyszczenia z powierzchni produktu.

Do obowiązków właściciela należy też okresowe sprawdzanie głębokości bieżnika po przejechaniu   ok. 15 tys. km. Należy również utrzymywać prawidłowe ciśnienie w oponach w trakcie użytkowania oraz omijać wyboje i ostre krawędzie podczas jazdy. To proste środki, ale mogą znacznie wydłużyć żywotność opony nalewki.

Opony bieżnikowane 2

Popularność ogumienia bieżnikowanego – co na nią wpływa?

Przemysł produkcji opon bieżnikowanych dynamicznie się rozwija. Produkcja tego rodzaju ogumienia jest prowadzona z zachowaniem wysokich standardów jakości.

Warto też podkreślić, że stosowane mieszanki i trwałość zwykłych opon, w pełni umożliwiają nadanie im tzw. drugiego życia, właśnie za sprawą bieżnikowania. Mocniejsze karkasy (korpusy opon) oraz skuteczne techniki regeneracji ogumienia zapewniają optymalne właściwości jezdne i bezpieczeństwo.

Opona bieżnikowana – charakterystyka

Opony bieżnikowane całoroczne, zimowe i letnie, są dostępne w ofercie najbardziej znanych sklepów z wyposażeniem motoryzacyjnym. W tej kategorii można liczyć na produkty od marek, które zdążyły zyskać renomę. Mowa tutaj o producentach takich jak Markgum, King Meiler, czy Insa. Więcej o charakterystyce opon bieżnikowanych można powiedzieć, wskazując wady i zalety ich stosowania.

Opony bieżnikowane 3

Zalety ogumienia bieżnikowanego

Pierwszym plusem produktów z tej grupy ich jakość, które została sprawdzona nie tylko w przypadku aut osobowych, ale także na TIR-ach, taksówkach, autobusach, a nawet na pojazdach wojskowych. Dotyczy to bardzo stabilnej przyczepności opony do podłoża i możliwości uniknięcia akwaplanacji (utraty przyczepności na mokrej nawierzchni). Takie opony mają głębszy bieżnik, dzięki czemu kierujący pojazdem i jego pasażerowie mogą czuć się bezpiecznie. 

Osoby, które chcą zadbać o środowisko, powinny kupić opony bieżnikowane. Co to znaczy w praktyce? Ogumienie jest rekonstruowane. Wpływa to na zmniejszenie liczby produkowanych opon w fabrykach.

Kupowanie opon bieżnikowanych wpłynie również na polepszenie kondycji portfela właściciela auta. Ten rodzaj produktów jest tańszy w porównaniu z nowymi oponami. Bieżnikowanie może być wykonywane nawet do dwóch lub trzech razy. Jednak zakupienie dobrej jakości opony, oferuje nam szansę na uniknięcie tak częstej wymiany. 

Opony bieżnikowane – wady

Największą wadą, która wciąż stanowi dla wielu osób mocny argument przemawiający za tym, żeby nie kupić produktu, jest jakość gorsza od nowej opony. Ten trend wspomogło sprzedawanie ogumienia budżetowego, które wciąż jest nowe, a ma jednocześnie niską cenę.

Proces bieżnikowania polega na zaimplementowaniu świeżej warstwy gumy na karkasie zużytej opony, bez zmiany kordu infrastruktury. To skuteczny zabieg umożliwiający bezpieczne poruszanie się po drogach.

Opony bieżnikowane 4

Czy warto zdecydować się na opony bieżnikowane?

Stosowanie tego rodzaju ogumienia jest związane z szeregiem korzyści. Jedna z pierwszych, to oszczędność pieniędzy. Ogumienie z rekonstruowanym karkasem kosztuje mniej niż nowe produkty. 

Nie można też nie zauważyć rosnącej ceny nowych opon. Ma to związek z inflacją panującą na całym świecie oraz trudniejszym dostępem do materiałów i droższymi kosztami produkcji. To jeden z efektów regulacji środowiskowych, które mają na celu redukcję emisji CO2. 

Temat ekologii  nabiera coraz większego znaczenia w obliczu zmian klimatycznych. Opony bieżnikowane są sposobem na to, żeby realnie przyczynić się do polepszenia stanu środowiska, ograniczając popyt na nowe ogumienie.

Ostatnią kwestią jest postęp technologiczny. Opony bieżnikowane znajdują coraz więcej nabywców. Wiąże się to z coraz wyższymi wymaganiami odnośnie do jakości ogumienia i stosowanych technologii. Łącząc to z długą żywotnością, atrakcyjną ceną i bezpieczeństwem użytkowania, opony bieżnikowane wydają się dobrym wyborem. 

Najlepsi producenci i sprawdzeni dostawcy 

Bieżnikowanie opony to specjalność takich producentów jak Bargum, Challenger, Rigdon, Targum, Profil i wspomnianych wcześniej Insa, Markgum i King Meiler. Wybierając ich produkty można mieć pewność, że korzysta się ze sprawdzonych opon, które zapewnią odpowiednią jakość jazdy i bezpieczeństwo.

Produkty pochodzące od sprawdzonego producenta i rzetelnego dostawcy, pozwolą wykorzystać wszystkie najlepsze cechy ogumienia – długą żywotność, optymalne właściwości jezdne i bezpieczeństwo. 

Szukasz opon bieżnikowanych z pewnego źródła i od sprawdzonych producentów? Koniecznie odwiedź sklep Inter Cars. Na naszych wirtualnych półkach znajdziesz m.in. bieżnikowane opony, narzędzia potrzebne do ich montażu, czy środki pozwalające utrzymać ogumienie we właściwym stanie. 

Wybieraj najlepsze produkty

Opony bieżnikowane – najczęściej zadawane pytania

Proces usuwania zużytego bieżnika i zastępowania go nowym jest stosowany od dziesięcioleci. Wokół techniki, nazywanej również remoldingiem lub recappingiem, pojawiło się sporo pytań. Warto wyjaśnić najczęściej poruszane zagadnienia. Na poniższe kwestie odpowiada ekspert Inter Cars.

Czy ogumienie bieżnikowane może być używane przez długi czas?

Kluczowym aspektem jest mieszkanka, a później dobór właściwego bieżnika. Zły wybór będzie miał negatywne przełożenie na użytkowanie ogumienia niezależnie od tego, czy kupi się produkt po renowacji, czy nowy.

Największym czynnikiem wpływającym na żywotność opony i to, jak sprawdza się w trakcie codziennego użytkowania, jest fabryczna jakość karkasu. Duże znaczenie ma również sposób serwisowania opony, zanim został poddany renowacji.

Jaki poziom bezpieczeństwa zapewnia ogumienie po renowacji?

Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to, czy ogumienie po renowacji zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Produkty używane wciąż budzą wiele wątpliwości wśród kierowców.

Zaufanie można zdobyć, zapoznając się z wieloetapowym procesem rekonstrukcji, gdzie sprawdza się m.in. profil. Opony bieżnikowane są poddawane szczegółowej kontroli, a strategia wypełniania ubytków, jest realizowana na podstawie badań przeprowadzonych z pomocą specjalistycznego sprzętu.

Każdy produkt, któremu daje się tzw. drugi oddech, musi spełniać restrykcyjne wytyczne, takie jak każda inna opona. Dzięki temu użytkownik może mieć pewność, że opony bieżnikowane zapewniają bezpieczeństwo.

Czym może być spowodowane pęknięcie w oponie i jak temu przeciwdziałać?

Pęknięcie opony może być spowodowane problemem z inflacją. Jednak nie jest to element, który występuje wyłącznie w przypadku ogumienia bieżnikowanego – dotyczy także nowych produktów.

Żeby temu przeciwdziałać, konieczne jest regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach. Można to robić przy pomocy ciśnieniomierza lub systemu TPMS (Tire Pressure Monitoring System) czyli takiego, który monitoruje ciśnienie w ogumieniu. Co się dzieje, kiedy ciśnienie jest zbyt wysokie lub zbyt niskie?

W pierwszym przypadku ogumienie staje się sztywne. Tym samym wzrasta poziom podatności na przecięcia, przebicia i inne rodzaje uszkodzenia struktury ogumienia. To szczególnie niebezpieczne w trakcie poruszania się po nieregularnych, nieutwardzonych trasach.

Z kolei w momencie, kiedy w oponie ciśnienie jest zbyt niskie, wpływa to na szybsze nagrzewanie się opon. Powstają również naprężenia spowodowane uginaniem się ścianek bocznych, ważnego elementu, z którego składają się opony bieżnikowane. Profil zaczyna zużywać się nieregularnie, co powoduje wewnętrzne zużycie i zwiększa szanse na pęknięcie ogumienia.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!