Do części ciała, które są najbardziej narażone na obrażenia w trakcie zderzenia bocznego, zalicza się głowa, klatka piersiowa i brzuch. Największe ryzyko poważnego uszczerbku na zdrowiu dotyczy osób znajdujących się po stronie auta, w którą uderza inny obiekt. Natomiast mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia ciała dotyczy pasażerów po drugiej stronie. Kurtyny powietrzne w samochodzie (ang. Inflatable Curtains) zostały stworzone po to, aby wyrównać te dysproporcje. Najważniejsze informacje na ich temat znajdziesz w naszym artykule!

Żeby uniknąć tak znaczących różnic w poziomie bezpieczeństwa, inżynierowie największych producentów aut, zdecydowali się opracować nowoczesny system – kurtyny powietrzne samochodzie. Chroni pasażerów przed uderzeniami bocznymi, jego działanie koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa osobom znajdujących się na siedzeniach po stronie uderzenia. Jaka firma wymyśliła kurtyny powietrzne? Samochód, której marki był wyposażony w to rozwiązanie po raz pierwszy? Te i inne wiadomości znajdziesz u nas!

Z naszego artykułu dowiesz się:

  1. Jaka jest historia powstania kurtyn powietrznych w samochodzie
  2. Czym są kurtyny powietrzne w aucie
  3. Z jakich części składa się i jak działa system Inflatable Curtains (IC)
  4. Jaki obszar chronią kurtyny powietrzne w samochodzie
  5. Jak prezentują się wyniki badań nad skutecznością systemu
  6. Czy kurtyny powietrzne w samochodzie są dobrym systemem
baner mamy części do Twojego samochodu

Side Impact Protection System – co było przed kurtynami powietrznymi?

Jakie inne systemy były stosowane, zanim została opracowana kurtyna powietrzna? Samochód mógł mieć na wyposażeniu system poduszek powietrznych, które chroniły przed uderzeniami bocznymi, były montowane na siedzeniu i zabezpieczały przede wszystkim klatkę piersiową i brzuch, a także w pewnym stopniu głowę. Technologia została opracowana przez inżynierów Autoliv i Volvo. Wprowadzono ją na rynek w 1994 roku. Nazwano ją „Side Impact Protection System (SIPS)”. 

Side Impact Protection System, za sprawą bocznej poduszki powietrznej zmniejszał względne przemieszczenie głowy w trakcie zderzenia. Nie osiągał jednak dobrych wyników w sytuacji, gdy w okolicach wspomnianej części ciała znajdował się obiekt zewnętrzny, na przykład drzewo, budynek, barierka, znak drogowy czy strefa boczna innego pojazdu. Dlatego konieczne było wymyślenie dodatkowego systemu, który swoją charakterystyką uzupełniałby mankamenty SIPS i lepiej chronił głowę.

Co to są kurtyny powietrzne w samochodzie?

Zaspokojeniem tych potrzeb została kurtyna powietrzna w samochodzie – Inflatable Curtain typu IQ, a następnie IC. Dodatkowe udoskonalenie unikalnych systemów SIPS ponownie opracowali inżynierowie Volvo i Autoliv. Chcesz znaleźć odpowiedź na pytanie – co to są kurtyny powietrzne w samochodzie? Sprawdź dalszą część artykułu!

Kurtyna powietrzna w aucie składa się z dwóch warstw tkaniny, która jest ułożona według tzw. technologii jednoczęściowej. Poduszka IC jest zwinięta w cienki pakiet i mocowana do relingu dachowego w górnej części słupka. Warto dowiedzieć się nie tylko co to jest kurtyna powietrzna w samochodzie, ale także jak działa. 

Poduszka po napompowaniu pokrywa górną połowę okna bocznego – od słupków A do C. W ten sposób znacznie podnosi bezpieczeństwo górnych części ciała, w tym przede wszystkim głowy, u pasażerów siedzących z przodu i z tyłu. 

Co to są kurtyny powietrzne w samochodzie?

Ile czasu zajmuje aktywacja systemu Inflatable Curtain (IC)?

Kurtyny powietrzne w samochodzie muszą reagować w możliwie najkrótszym czasie. Wydajność dotyczy nie tylko odstępu czasowego pomiędzy zdarzeniem a aktywacją, ale także odpowiedniej pozycji Inflatable Curtains (IC). 

To konieczne ze względu na małą odległość pomiędzy pasażerem a wewnętrzną stroną karoserii auta. Tylko w takiej sytuacji kurtyny powietrzne w samochodzie będą mogły skutecznie ochronić klatkę piersiową, miednicę i głowę pasażera w przypadku poważnych zderzeń bocznych.

Z tego powodu kurtyna powietrzna w aucie powinna zostać w pełni uruchomiona po upływie ok. 30 milisekund od pierwszego kontaktu ze zderzeniem. W praktyce ten czas jest zredukowany zazwyczaj do 25 milisekund – po tym odstępie kurtyny powietrzne w samochodzie w pełni się rozwijają, po komendzie wydanej przez układ zapłonu urządzenia napełniającego.

Z czego składa się kurtyna powietrzna w samochodzie? Jak działa system?

W skład systemu Inflatable Curtain (IC) wchodzą dwie główne części. Dzięki nim system działa skutecznie i aktywuje się w krótkim czasie. Należy też zwrócić uwagę na sposób wykończenia poszczególnych elementów, który wpływa na zmniejszenia tarcia, co w innym przypadku mogłoby być dodatkowym zagrożeniem. Dobrze również sprawdzić, jakie dokładnie substancje znajdują się w środku kurtyn powietrznych w samochodzie.

Torba – podstawowe dane

Pierwsza z nich to torba wyprodukowana na bazie techniki „One-Piece Woven”. Dzięki temu sposobowi wykonania, worek może być złożony w cienki pakiet w samochodzie. Element jest zaimpregnowany specjalnym silikonem, który umożliwia utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w torbie. 

Zadbano też o zmniejszenie tarcia. Silikon ma laminowaną, cienką warstwę materiału – lekką włókninę. Wpływa to na szybsze i sprawniejsze rozkładanie się worka w trakcie użycia. Redukcja tarcia jest również zaletą w kontekście bezpośredniego kontaktu z osobami znajdującymi się w pojeździe – nie stanowi dodatkowego zagrożenia.

Generator gazu – najważniejsze informacje

Generator gazu to drugi element, dzięki któremu skutecznie działają kurtyny powietrzne w aucie – co to jest? Inżynierowie Volvo i Autoliv stworzyli hybrydową wytwornicę, która wykorzystuje pirotechniczny materiał pędny. Jest zazwyczaj instalowana w słupku o oznaczeniu „D”.

Po aktywacji przez sensor wytwarzany jest gaz, który z kolei otwiera mechanizm prowadzący do zbiornika ciśnieniowego zawierającego gazy obojętne – 95 proc. argonu i 5 proc. helu. Zimne gazy w pojemniku mieszają się z gorącymi generowanymi przez materiał pędny. Efekt to niska temperatura gazu wypełniającego kurtyny powietrzne w samochodzie. Co to jest w kontekście działania Inflatable Curtains (IC)? To czynnik mający duży wpływ w kontekście utrzymania dobrego ciśnienia w worku.

Z czego składa się kurtyna powietrzna w samochodzie? Jak działa system?

Obszar chroniony przez Inflatable Curtains (IC)

Do priorytetowych celów kurtyn powietrznych w samochodzie zalicza się zapewnienie odpowiedniego obszaru ochrony dla osób, które zajmują zarówno przednie, jak i tylne siedzenia. System Inflatable Curtains (IC) został również opracowany w taki sposób, aby zapewnić pasażerom równomierną ochronę, niezależnie od ich wzrostu i wagi.  W takim razie, jaki obszar chroni kurtyna powietrzna w aucie?

Pierwsza strefa

Zalicza się do niej obszar, w którym głowa może być bezpośrednio narażona na kontakt ze słupkami, relingami dachowymi, szybami znajdującymi się w drzwiach, czy przedmiotami, które są na zewnątrz samochodu. Kurtyna powietrzna w aucie odpowiada na tym obszarze przede wszystkim za absorbowanie energii uderzenia w trakcie kolizji lub wypadku.

Druga strefa

Druga strefa obejmuje obszar, na którym kurtyna powietrzna w aucie „tylko” pomaga chronić pasażerów. Wspiera zachowanie pozycji głowy podróżującego wewnątrz przedziału. Zapobiega przedostawaniu się ostrych, niebezpiecznych dla życia lub zdrowia odłamków szkła albo niedużych przedmiotów, które mogłyby mieć bezpośredni kontakt z głową pasażera. 

Badania skuteczności systemu Inflatable Curtains (IC)

Do sprawdzenia efektywności kurtyn powietrznych w samochodzie wykorzystano manekina o wadze 68 kilogramów, a zderzenia przeprowadzano przy prędkości 32 km/h. Wspólne badania Volvo i Autoliv wykazały wysoką skuteczność kurtyn powietrznych w aucie. Wynikało to przede wszystkim ze zmniejszonej siły nacisku.

Mniejsza siła nacisku

Układ Inflatable Curtains (IC), który był wsparty na słupie, charakteryzował się znacznie łagodniejszym wymuszonym nagięciem niż sam drążek. Jest to jeden z czynników wpływających na znacznie mniejszą siłę nacisku elementu. 

Kolejną kwestią jest to, że poduszki wchodzące w skład systemu Inflatable Curtain (IC) mają grubość 70 mm, co skutkuje około 10 ms. kontaktu głowy z podłożem – zanim głowa osiągnie minimalną odległość od słupa. Należy zauważyć, że prędkość głowy była stale zmniejszana podczas 10 ms. wnikania w IC. 

Czym są i jak działają kurtyny powietrzne w samochodzie?

Wyniki efektywności kurtyn przy zderzeniu

Inżynierowie z ośrodka badawczego rozpędzić auto do 28 km/h i uderzyli nim w słup. Prędkość głowy zaczęła maleć (około 25 ms. po uderzeniu samochodu w słup), gdy tułów wszedł w kontakt z boczną poduszką powietrzną.

Około 15 ms. później głowa weszła w kontakt z kurtynami powietrznymi w samochodzie i jej prędkość zaczęła zmniejszać się w sposób ciągły i stosunkowo płynny, spadając do zera w ciągu około 10 ms. Bez systemu Inflatable Curtains (IC) wyniki były znacznie gorsze. Głowa po uderzeniu zwolniła do zera w ciągu zaledwie 1 ms.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo podróży z Inter Cars

Szukasz produktów do swojego samochodu, które pomogą Ci zadbać o bezpieczeństwo w podróży? Bezpieczeństwo w samochodzie zawsze powinno być sprawą priorytetową, więc jeżeli na wyposażeniu Twojego auta brakuje takich elementów, koniecznie sprawdź ofertę sklepu Inter Cars. 

szukasz produktu który opisujemy?

Czy warto wybrać kurtyny powietrzne do swojego auta?

Inflatable Curtains (IQ) to pierwszy dynamiczny system ochrony głowy, który był opracowany w celu zapewnienia lepszej ochrony zarówno dla przednich, jak i tylnych siedzeń wewnętrznych. 

Ekspert Inter Cars zaznacza, że: Badania przeprowadzane przez specjalistów Volvo i Autoliv wskazują również na zmniejszenie przyspieszania kątowego głowy, co redukuje ryzyko rozproszonych urazów mózgu. Dzięki temu układ utrzymuje też głowę wewnątrz auta, zapobiegając jej uderzeniu w powierzchnię zewnętrzne, takie jak na przykład przód nadjeżdżającego samochodu. 

Co więcej, kurtyny powietrzne w aucie zmniejszają również poziom i czas trwania różnych obciążeń szyi. Jeśli stajesz przed wyborem auta z lub bez systemu Inflatable Curtains (IC), lepiej, żebyś wybrał pierwszą opcję. Dzięki temu zapewnisz lepsze bezpieczeństwo sobie i pasażerom.

Szkodliwość kurtyn powietrznych w samochodzie

Jedną z kwestii poruszanych w kontekście kurtyn powietrznych w samochodzie, jest ich potencjalne zagrożenie. W badaniach prowadzonych w ośrodkach Volvo i Autoilv nie wykazano poważniejszego zagrożenia dla życia pasażerów – należy odnotować, że w badaniach brały udział również manekiny imitujące dzieci. Tak zwane wartości szkodliwe były niższe niż te wskazujące na jakiekolwiek prawdopodobieństwo urazu.

FAQ

Czym są kurtyny powietrzne?

To kurtyna wypełniająca się powietrzem. Chroni głowy pasażerów przed uderzeniem w elementy wnętrza kabiny.

Czy kurtyna powietrzna jest bezpieczna?

Badania przeprowadzone przez specjalistów Volvo i Autoliv nie wykazały zagrożenia związanego z tym rodzajem poduszek powietrznych.

Kto stworzył kurtynę powietrzną?

Kurtyna powietrzna to technologia autorstwa inżynierów Volvo i Autoliv.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!