Rudolf Diesel, znany z wynalezienia jednostki napędowej noszącej jego imię, urodził się w Paryżu we Francji w 1858 roku. Jego wynalazek po raz pierwszy pojawił się roku pod maską Mercedes-Benz 260 D w 1936 roku. I to właśnie od tamtego czasu motoryzacja regularnie robi krok naprzód. Jednym z osiągnięć w dziedzinie silników wysokoprężnych jest CRDI. Co to za jednostka napędowa? W jakich autach możesz ją znaleźć? Jakie są jej najważniejsze zalety oraz wady? O tym możesz przeczytać w poniższym artykule!

Silniki Diesla mają rzesze zwolenników, jak i przeciwników. Do jednych z najbardziej popularnych rozwiązań technologicznych, w tych jednostkach napędowych jest zastosowanie bezpośredniego wtrysku. Taki system charakteryzuje właśnie motory CRDI. Te jednostki cenione są przede wszystkim za niskie zużycie paliwa czy dynamikę jazdy.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

  1. Czym są silniki CRDI? 
  2. Jakie są wady i zalety ma silnik CRDI? 
  3. W jakich wersjach występuje jednostka napędowa CRDI? 

CRDI – co oznacza i jak się zaczęła historia tego silnika? 

CRDI to skrót od Common Rail Direct Injection, czyli bezpośredniego wtrysku paliwa do cylindrów silnika wysokoprężnego za pośrednictwem pojedynczej, wspólnej linii zwanej Common Rail, która jest połączona ze wszystkimi wtryskiwaczami paliwa. Te zespoły napędowe możesz znaleźć w samochodach marek Hyundai i Kia.

Te jednostki napędowe są wyposażone w turbosprężarki produkowane przez Mitsubishi lub Garrett. W niektórych wersjach instalowane są turbiny o zmiennej geometrii, produkowane przez BorgWarner. Silniki CRDI mają różny napęd. W zależności od motoru może być to pas lub łańcuch, a komponenty układu zasilania paliwem wykonywane są przez firmę Delphi lub Bosch. W zależności od wersji wtryskiwacze paliwa mogą być elektromagnetyczne lub piezoelektryczne. Te pierwsze dostarczają – za pomocą sterownika silnika paliwo pod wpływem impulsu elektrycznego. Z kolei w piezoelektrycznych wytrysk paliwa następuje w chwili dopływu prądu do materiału piezoelektrycznego. 

Dane techniczne to jedna z ważnych kwestii, jednak warto zagłębić się, jak działa silnik CRDI. Zanim jednak przejdziemy do zasad ich pracy, warto wiedzieć, w jaki sposób funkcjonują systemy Common Rail, które są podstawą tych motorów.

Czym są silniki CRDI? Wady i zalety

Common Rail – początek nowej ery silników wysokoprężnych

Pierwszy system Common Rail pojawił się w 1997 roku. Jego twórcą był Bosch. Nazwa systemu pochodzi od wspólnego zbiornika wysokiego ciśnienia (Common Rail), który zasila wszystkie cylindry paliwem. W konwencjonalnych układach wtrysku oleju napędowego ciśnienie paliwa musi być generowane indywidualnie dla każdego wtrysku. Jednak w systemie Common Rail wytwarzanie ciśnienia i wtrysk są oddzielone, co oznacza, że ​​paliwo jest stale dostępne pod wymaganym ciśnieniem do wtrysku. Systemy Common Rail mają konstrukcję modułową. Każdy system składa się z pompy wysokociśnieniowej, wtryskiwaczy, listwy i elektronicznej jednostki sterującej.

Common Rail to jeden z najważniejszych elementów układu bezpośredniego wtrysku oleju napędowego i benzyny. Główną różnicą między wtryskiem bezpośrednim a wtryskiem standardowym (pośrednim) jest dostarczanie paliwa i sposób mieszania się tego z dopływającym powietrzem. W systemie bezpośredniego wtrysku paliwo jest dostarczane bezpośrednio do komory spalania z pominięciem czasu oczekiwania w kolektorze dolotowym. Sterowane przez elektronikę paliwo jest wytryskiwane bezpośrednio tam, gdzie komora spalania jest najgorętsza, dzięki czemu spala się bardziej równomiernie i dokładniej.

CRDI – nowa jakość Common Rail

Większość nowoczesnych układów paliwowych wykorzystuje zaawansowaną technologię, znaną jako CRDI, czyli Common Rail Direct Injection. W tych jednostkach napędowych spalanie odbywa się bezpośrednio w głównej komorze spalania znajdującej się we wnęce, nad denkiem tłoka. Obecnie producenci stosują technologię CRDI, aby przezwyciężyć niektóre niedociągnięcia konwencjonalnych silników wysokoprężnych, które były powolne, hałaśliwe, generowały dużą ilość spalin i miały słabe osiągi, zwłaszcza w pojazdach osobowych.

Technologia CRDI współpracuje z ECU (elektronicznym modułem sterującym) silnika, który otrzymuje dane wejściowe z różnych czujników. Następnie oblicza dokładną ilość paliwa i czas wtrysku. Układ paliwowy zawiera elementy o bardziej inteligentnym charakterze i steruje nimi elektrycznie lub też elektronicznie. Dodatkowo konwencjonalne wtryskiwacze zostały zastąpione bardziej zaawansowanymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi oraz sterowanymi elektrycznie wtryskiwaczami elektromagnetycznymi, które są otwierane przez sygnał ECU, w zależności od zmiennych, takich jak prędkość silnika, obciążenie, temperatura jednostki napędowej itp. – tłumaczy ekspert Inter Cars.

System Common Rail wykorzystuje „wspólną dla wszystkich cylindrów” szynę paliwową, czyli „rurę dystrybucyjną paliwa”. Utrzymuje optymalne ciśnienie, a także działa jako wspólny zbiornik paliwa dla wszystkich wtryskiwaczy. W systemie CRDI szyna paliwowa stale przechowuje i dostarcza paliwo do wtryskiwaczy elektrozaworów pod wymaganym ciśnieniem. Jest to zupełne przeciwieństwo pompy wtryskowej, dostarczającej olej napędowy przez niezależne przewody paliwowe do wtryskiwaczy. Wspólny zbiornik to element, który sprawia, że CRDI znacząco różni się od klasycznych jednostek napędowych Diesla.

baner mamy części do Twojego samochodu

Silnik CRDI – zalety i wady

Szukasz auta z silnikiem wysokoprężnym? Jesteś zainteresowany jednostkami napędowymi CRDI? Warto zatem poznać wady i zalety tego rozwiązania.

Dlaczego warto kupić auto z silnikiem CRDI?

Jeśli porównasz jednostkę napędową Common Rail z bezpośrednim wtryskiem do klasycznych wersji silników wysokoprężnych, to ten pierwszy ma naprawdę wiele zalet. Oto tylko kilka z nich: 

  • wysoka wydajność silnika – jednostka napędowa CRDI jest w stanie wytworzyć wysokie ciśnienie. Zostaje ono w układzie paliwowym, dzięki czemu motor jest w stanie wydajniej przekierowywać olej napędowy w celu dalszej eksploatacji. Zastosowany w tych silnikach układ wtryskowy umożliwia spalenie maksymalnej ilości paliwa. Przekłada się to na mniejsze zużycie w momencie przyśpieszenia. Chociaż ogólnie silniki wysokoprężne są uznawane za niezwykle oszczędne, wersje CRDI to kolejny krok naprzód w kierunku niskiego zużycia paliwa; 
  • zmniejszona emisja – jest to zaleta, która wprost wynika z poprzedniej. Dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa, do atmosfery trafia mniej szkodliwych spalin. 
  • system stałego ciśnienia – silnik CRDI wyposażony jest w listwę paliwową. Zasób materiału napędowego jest przekazywany cały czas pod stałym ciśnieniem. Dzięki temu możliwa jest poprawa osiągów silnika. W klasycznych jednostkach napędowych wysokoprężnych ciśnienie zależy m.in. od prędkości wału korbowego, czy ilości paliwa;
  • niski poziom hałasu – CRDI to jednostka napędowa, która wyróżnia się na tle innych Diesli. Oczywiście nie jest w stanie pracować w całkowitej ciszy, jednak efekt szumu jest znikomy. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wstrzykiwania fazowego. 
Czym są silniki CRDI? Wady i zalety

Co może powodować ból głowy?

Oczywiście medal ma dwie strony. Warto również mieć świadomość tego, że silnik CRDI ma również wady. Są to: 

  • Wysoki poziom czułości – silnik CRDI to rozwiązanie, które wykorzystuje nowoczesne technologie. Cały system złożony jest z wielu komponentów. Różnego rodzaju zanieczyszczenia, które dostaną się do pompy paliwowej, wtryskiwaczy czy innych części, które odpowiadają za dostarczanie i przetwarzanie paliwa, mogą potencjalnie spowodować problemy i awarie. W związku z tym konieczna jest regularna wymiana filtra paliwa. Trzeba również zwrócić uwagę na jakość oleju napędowego, który trafia do baku.
  • Złożoność naprawy i koszty utrzymania – jak już wspomnieliśmy, te silniki są naprawdę skomplikowanymi konstrukcjami. W związku z tym proces naprawy oraz konserwacji jednostki jest bardziej złożony. Wielu mechaników również nie ma odpowiedniego doświadczenia oraz wiedzy, dzięki której mogliby rozwiązać niektóre z problemów.
  • Brak możliwości regeneracji – wiele komponentów silników CRDI nie może być poddana regeneracji. Problem może być rozwiązany wyłącznie poprzez wymianę danej części. Oprócz tego niejednokrotnie zdarza się, że elementy trzeba zmieniać modułowo. Nie da się wymienić jednej małej części, lecz trzeba kupić większy element.

Popularne wersje silników CRDI

Koreańscy producenci podbijają serca fanów motoryzacji. Tworzą nie tylko eleganckie i atrakcyjne nadwozia oraz wnętrza samochodów, ale również silniki. CRDI to jedna z jednostek napędowych, która zdecydowanie jest wizytówką Hyundai Motor Group. Jakie wersje tego motoru warto wybrać?

1.6 CRDI

1.6 CRDI montowany jest od 2006 roku w słowackiej Żylinie. Jest to niewielki, czterocylindrowy motor. Występuje on w czterech wariantach mocy: 90, 110, 115 oraz 128 KM. Model samochodu, który wyposażony jest w ten silnik i jest godny polecenia, to Hyundai i30 1.6 CRDI. Zdecydowanie warto wybierać mocniejsze wersje ze względu na dynamikę jazdy i niższe spalanie.

Czym są silniki CRDI? Wady i zalety

1.7 CRDI

To stosunkowo nowa konstrukcja. Pojawia się głównie w SUV-ach oraz samochodach z segmentu D. Nie jest to najmocniejszy silnik. Nawet wersja 136-konna nie będzie żwawo mknąć po szosie. Warto jednak rozważyć ten silnik ze względu na niskie spalanie oraz niewielkie koszty eksploatacji. Hyundai i40 1.7 CRDI to model, który warto polecić w tym przypadku. Wysoka trwałość oraz mniej skomplikowana budowa sprawiają, że ten samochód na pewno nie przysporzy Ci wielu problemów.

2.9 CRDI

Silnik 2.9 CRDI początkowo generował moc 150 KM. Po liftingu wzrosła ona do 163 lub 185 KM. Jednostka napędowa współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Kia Carnival to auto, w którym możesz znaleźć ten silnik. Musisz być jednak czujny, ponieważ ta jednostka może mieć problemy ze wtryskiwaczami.

Baner Inter Cars

Niezależnie od tego, czego szukasz do swojego silnika CRDI, wszystkie części dostępne są w ofercie Inter Cars. Wtryskiwacze, pompa wtryskowa, zawory regulujące – to wszystko znajdziesz w naszym asortymencie. Dzięki temu Twój silnik będzie wyposażony w najlepsze komponenty od sprawdzonych producentów. Możesz być wówczas pewny, że jednostka napędowa będzie Ci służyć wiele lat. Silnik to serce Twojego samochodu, dlatego sięgaj po najlepsze części.

Najwyższej klasy produkty w atrakcyjnej cenie? Tylko w Inter Cars!

FAQ

CRDI – co oznacza ten skrót? 

CRDI to skrót od Common Rail Direct Injection. Są to jednostki wysokoprężne, w które wyposażone są samochody koreańskich marek: Hyundai oraz Kia. 

Czym charakteryzuje się silnik CRDI? 

CRDI charakteryzuje zastosowanie bezpośredniego wtrysku, wysoka wydajność silnika, system stałego ciśnienia, niski poziom hałasu oraz zmniejszona emisja. 

Jakie są zalety tej jednostki napędowej

Silniki CRDI mają wiele zalet. Przede wszystkim należy wskazać na niższe, niż w przypadku klasycznych jednostek napędowych wysokoprężnych, spalanie. Są to również motory, które poprawiają osiągi samochodu. Dodatkowo jednostka CRDI charakteryzuje się znacznym wskaźnikiem bezawaryjności. 

Jakie są wady silnika CRDI?

Silnik CRDI to skomplikowany technologicznie napęd. W związku z tym naprawy mogą być kosztowne. Niestety wiele części do tych jednostek nie można kupić lub zregenerować. Konieczna jest zatem wymiana całych modułów w układzie.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!