W czasach drogowej dominacji crossoverów i SUV-ów widok kompaktowego samochodu klasy C jest coraz rzadszy. Na jakie auto powinieneś zwrócić uwagę w przypadku, w którym zasobność Twojego portfela nie pozwala Ci na zakup jednego z powyższych? Co wybrać, jeśli jesteś kierowcą, który ceni sobie niewielki rozmiar, wygodę i przystępną cenę? Idealnym rozwiązaniem może okazać się produkowany w latach 2003-2009 Volkswagen Golf 5 1.9 TDI, który zdążył już na dobre wpisać się w potrzeby polskiego kierowcy.

Ten kompaktowy, rodzinny samochód niemieckiego koncernu po raz pierwszy z linii produkcyjnej zszedł w 1974 roku. Jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli w historii Volkswagena, zajmuje miejsce w czołówce najchętniej kupowanych samochodów na świecie. Ma na swoim koncie liczne nagrody i wyróżnienia w wielu prestiżowych konkursach motoryzacyjnych. Golf 5 1.9 TDI jest samochodem łatwym w naprawie i niezwykle ergonomicznym wyposażonym w bardzo dobry układ jezdny. W latach, w których był produkowany, cechował go nowoczesny i elegancki design. Liczba jego zalet sprawiła, że na przestrzeni lat przylgnęła do niego łatka samochodu idealnego dla początkujących kierowców. Pomimo tego, nie okazał się modelem całkowicie pozbawionym wad i usterek. Chociaż najczęściej dotyczyły one kwestii silników, zwłaszcza benzynowych, to flagowy silnik tego modelu, czyli słynny 1.9 TDI też miewał swoje problemy. Można je w skrócie określić mianem klasycznych w przypadku silników diesla.

Z poniższego artykułu, dowiesz się:

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Golf 5 1.9 TDI – kilka słów o danych technicznych 

Kompaktowy hatchback, jakim jest VW Golf 1.9 TDI występował zarówno w wariancie trzydrzwiowym, jak i pięciodrzwiowym. W obydwu przypadkach mierzył 4,2 m długości, mając rozstaw osi wynoszący 2578 mm. Wymiary te pozwalają na wygodne podróżowanie czterem dorosłym osobom. Samochód ma bagażnik o pojemności 350 l, a przy złożonej tylnej kanapie zwiększa się ona do 1300 l. Projektanci zadbali o to, by we wnętrzu nie zabrakło wszelkiego rodzaju schowków, kieszeni oraz uchwytów. Znacznie wpływa to na jego funkcjonalność oraz przyjemność korzystania z wnętrza.

Volkswagen przygotował dla słynnej „piątki” kilka podstawowych wersji wyposażenia: Trendline, Comfortline, a także Highline. Warto wspomnieć, że istniały również wersje takie jak: Bluemotion, GT, GTI oraz R32. Każda z opcji odznaczała się dużo obszerniejszym i ciekawszym pakietem niż ten, na który można było liczyć u bezpośredniej konkurencji. Najważniejszymi elementami wyposażenia w tym kompakcie to: ABS, ESP, system kontroli trakcji (ASR), komputer pokładowy, 2-strefowa klimatyzacja, system nawigacji, wielofunkcyjna kierownica, tempomat czy system głośnomówiący w technologii Bluetooth. Niestety modele najczęściej dostępne na rynku, a więc te nie usportowione, mają uboższe wersje wyposażenia.

Golf 5 1.9 TDI

To, na co większość z kierowców zwraca uwagę podczas zakupu samochodu, to silnik. Silniki benzynowe nie są tak skomplikowane, jak te Diesla i w przypadku Golfa nie są one jakoś szczególnie znaczące. Jednak w opisywanej wersji silnik Golf 5 1.9 TDI już uchodzi za jednostkę wartą uwagi. Występował on w dwóch wersjach o mocy 90 KM oraz 105 KM. Pierwszy z nich to rzędowy 4 cylindrowy silnik wyposażony w turbosprężarkę o maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm, przy 1800-2500 obr/min i wtryskiem bezpośrednim. Druga wersja o mocy 105 KM charakteryzowała się większym maksymalnym momentem obrotowym rzędu 250 Nm, przy 1900 obr/min i również ma wtrysk bezpośredni. Obi jednostki napędowe według danych producenta spalały 5 l/100 km w trybie mieszanym, a więc osiągały bardzo dobry wynik.

Sprawdź również: Toyota Avensis T25 – dane techniczne, typowe usterki i ceny części zamiennych

Przełomowy model? 

Z pewnością można tak powiedzieć. W momencie premiery VW Golf 5 1.9 TDI był bez cienia wątpliwości samochodem godnym uwagi. Powszechnie uważało się go za największy przełom od premiery trzeciej generacji. Wpływ miała na to przede wszystkim stylistyka. Projektanci zaprojektowali bardziej jednobryłowe nadwozie, a we wnętrzu skupili się na funkcjonalności i praktyczności. Tylne zawieszenie składało się z trzech wahaczy na jedno koło. Największą różnicą techniczną w porównaniu do poprzedniej generacji była jego niezależność. Projektowane było z myślą współpracy z napędem na cztery koła i znacznie poprawiło jego właściwości jezdne. Okazała się na tyle dobra, że koncepcja ta została niemal w całości przeniesiona do swojego bezpośredniego następcy. Do dzisiaj bryła Volkswagena Golfa nie zestarzała się aż tak bardzo. Natomiast jej koncepcja jest z pewnymi unowocześnieniami rozwijana do dzisiaj. 

Ile kosztuje Golf 5 1.9 TDI?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Najpopularniejszą wersją dostępną na najbardziej znanym w Polsce portalu aukcyjnym to używany Golf 5 1.9 TDI w wersji Comfortline. Jego cena mieści się w przedziale od kilku do kilkunastu tysięcy złotych i zależy od wielu czynników. Przede wszystkim będąc zainteresowanym kupnem tego samochodu, musisz wziąć pod uwagę, że znalezienie egzemplarza z przebiegiem mniejszym niż 200 000 tysięcy kilometrów nie jest może zadaniem niemożliwym, ale na pewno karkołomnym. Niektóre z oferowanych egzemplarzy mają na liczniku nierzadko ponad 300 000 tysięcy. Zdarzają się też takie, które dobijają nawet do 400 000 tysięcy pokonanych kilometrów.

Golf 5 1.9 TDI

Cena samochodu to nie tylko jego przebieg, ale i wersja wyposażenia. Przeglądając aukcje internetowe najczęściej można natknąć się na wersję Comfortline. Co ma Ci ona do zaoferowania? Czujnik deszczu, kontrolę trakcji, ABS, Isofix, tempomat, klimatyzację automatyczną oraz komputer pokładowy. Nic szczególnego? Tak, ale należy mieć na względzie, że model ten przestał być produkowany w 2009 roku.

Wśród samochodów oferowanych na aukcjach większość to auta sprowadzone z terenów naszego zachodniego sąsiada. Decydując się na zakup takiego egzemplarza, należy mieć na uwadze to, że przekraczając granicę, mógł mieć niewielki przebieg. Jednak stan dróg w Polsce nadal pozostawia wiele do życzenia. W związku z tym samochód z dużym przebiegiem ma z pewnością bardzo wyeksploatowane elementy zawieszenia. Modele sprowadzane z zagranicy bardzo często są nieco tańsze od tych z polskich salonów. Za te pierwsze musisz liczyć się z wydatkiem rzędu 5-7 tysięcy złotych. Za zadbane egzemplarze „rodem” z Polski około 11-13 tysięcy złotych. Jak widać używany Golf 5 1.9 TDI nie jest samochodem drogim, ale przy jego zakupie – jak zawsze przy nabywaniu auta z drugiej ręki – konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności.

Silnik – mocny czy słaby punkt? Najczęściej występujące usterki

Silnik Golf 5 1.9 TDI to konstrukcja powszechnie uznawana za udaną. Za mniej awaryjną uznaje się jego wersję wyposażoną w 90 KM. Z kolei za bardziej problematyczną uznaje się jego mocniejszą, 105-konną wersję. Ma to związek ze słabą wytrzymałością panewek. Jeśli należysz do kierowców, którym zależy na osiągach, to możesz zaryzykować i skusić się na mocniejszy wariant. W takim przypadku dobrze będzie jednak profilaktycznie wymienić je zaraz po dokonaniu zakupu. Ceniącym ekonomię poleca się jednak wersję 90-konną.

Co radzi ekspert?

Nie licząc benzynowego silnika 1.4 TSI oraz silnika diesla 2.0 TDI PD, pozostałe odmiany są przynajmniej dobre, choć wcześniej narzekano na silnik BLS z filtrem DPF (w wielu autach został on usunięty). Najbezpieczniej jest jednak postawić na wariant 1.9 TDI o mocy 90 KM. Jest trwały, niekłopotliwy i tani w naprawach – radzi ekspert Inter Cars.

Golf 5 1.9 TDI

Poza wymienionymi wadliwymi wersjami silnika istotnym elementem każdego samochodu jest jego rozrząd. Golf 5 1.9  TDI nie jest samochodem drogim w naprawach, ale cena wymiany rozrządu w tym modelu będzie wahać się między 1000-2400 złotych. Kwota ta nie należy do najniższych, ale nie jest też specjalnie wygórowana. Jego wymianę sugeruje się przynajmniej raz w roku bądź nie rzadziej niż po przejechaniu 15 000 km. Samochód ten nie jest wolny od klasycznie występujących usterek, takich jak uszkodzone koło dwumasowe, turbosprężarka czy pompowtryskiwacze. Te ostatnie można regenerować, obniżając w ten sposób koszty eksploatacji samochodu. Volkswagen przez długi czas był wzorem bezawaryjności i jest w tym stwierdzeniu sporo racji, bo Golf 5 1.9 TDI dobre opinie zbiera za wyjątkową trwałość. 

Nie dotyczy ona jednak zawieszenia, które nie radzi sobie najlepiej na polskich drogach, powodując awarię takich elementów jak wahacze, przeguby, tuleje, a nawet przepustnica czy przepływomierz. Od czasu do czasu zdarzają się uszkodzenia czujników. Najsłabszym punktem tego modelu samochodu jest elektronika, jednak przede wszystkim awaryjność ta dotyczy obszarów wyposażenia takich jak światła, przełączniki, wiązki klapy czy zamki. Niektórzy właściciele mieli zastrzeżenia dotyczące jakości plastików, których użyto do wykończenia wnętrz. Najczęstszą usterką był odchodzący lakier.

Sprawdź również: Mini Cooper II generacji – dane techniczne i typowe usterki

Dostępność i cena części zamiennych 

Z racji swej popularności Golf 5 1.9 TDI jest samochodem, do którego dostępność części jest więcej niż przyzwoita. Można z powodzeniem znaleźć je w niemal każdym, nawet małym sklepie z częściami samochodowymi bez konieczności ich wcześniejszego zamawiania. Ponadto jego ewentualna naprawa nie przysparza doświadczonemu mechanikowi większych problemów. Z racji tego, że jest to samochód używany, działa to na jego korzyść, będąc dodatkową zaletą. Co więcej, cena części nie będzie stanowić dla osoby zainteresowanej powodów do zmartwień i nie nadszarpnie zanadto domowego budżetu. 

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Kupić czy nie kupić, oto jest pytanie

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. W ogólnym rozrachunku Golf 5 1.9 TDI opinie zbiera dobre. Samochód ten nie jest problematyczny. Ma ergonomiczne wnętrze, a najczęściej trapiące go usterki z racji popularności części, zwłaszcza ich przystępnej ceny, niższej niż w autach tego segmentu innych marek – stawiają go w czołówce używanych aut godnych polecenia. Oczywiście nie jest on pozbawiony wad, ale pośrednio wynikają one z pogoni za nowoczesnością i ekologią, co niestety odbija się często na niezawodności. Niemniej jednak w dalszym ciągu jest on bardzo dobrą opcją zarówno dla początkujących kierowców, jak i tych bardziej doświadczonych, którzy nie chcą wydawać dużych sum na eksploatację samochodu. Czy warto go kupić? Zdecydowanie tak, zważywszy na to, że ceny używanego następcy „piątki” wciąż są znacznie wyższe, a w zamian wcale nie otrzymujemy wiele.

Sprawdź również: Opel Meriva 1.7 CDTI – dane techniczne i typowe usterki

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Ceny używanego modelu ze stosunkowo niskim przebiegiem to wydatek rzędu 7-11 tysięcy złotych. Oczywiście zależy ona od wielu czynników takich jak wersja wyposażenia, pojemność skokowa czy stan karoserii. Większość dostępnych na aukcji aut jest sprowadzona z Niemiec i ma dość duży przebieg, ale kiedy właściciel odpowiednio go eksploatuje, nie powinno stanowić większego problemu.

Można do nich zaliczyć te typowe dla używanych samochodów z silnikiem diesla. Pompowtryskiwacze, uszkodzenia turbosprężarki, koło dwumasowe oraz panewki. Model ten nie jest wolny od problemów z zawieszeniem, jednak można w jakimś stopniu zrzucić je na typowe usterki wynikające z eksploatacji pojazdu na polskich drogach. Warto nadmienić, że mogą w nim wystąpić uszkodzenia elektroniki, ale dotyczą one raczej elementów wyposażenia. 

Zdecydowanie tak. Jego powszechność i niedroga eksploatacja, a także ekonomiczny silnik diesla z pewnością będą świetnym wyborem zarówno dla początkujących kierowców, jak i tych bardziej doświadczonych.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!