Jednym z najbardziej charakterystycznych samochodów, łączącym w sobie tak wiele skrajności jest bez wątpienia Mini Cooper. Przyciąga wzrok oryginalną stylistyką, a niepozorne gabaryty wcale nie idą w parze ze słabymi osiągami. Nic więc dziwnego, że mimo upływu lat auto nie traci na wartości i zyskuje coraz większe grono zwolenników. Planujesz zakup swojego pierwszego Mini Coopera, ale nie wiesz, czego możesz się po nim spodziewać? Zobacz, co musisz wiedzieć o tym samochodzie i czym się wyróżnia Mini Cooper II na tle pozostałych generacji!

Historia marki jest dość nieszablonowa i żeby zrozumieć jej fenomen, należy się cofnąć do 1959 r. Właśnie wtedy do sprzedaży trafił pierwszy egzemplarz samochodu Mini, który od początku budził sporo kontrowersji. Wszystko za sprawą specyficznej konstrukcji o kompaktowych wymiarach, nieprzekraczających 3 m długości i 1,2 m szerokości. Wcale nie umniejszało to wygodzie korzystania z auta – wbrew pozorom kabina była dość przestronna, co umożliwiało komfortowe podróżowanie.

Wygospodarowanie dodatkowego miejsca było możliwe dzięki zastosowaniu nietypowego rozwiązania, jakim był poprzeczny montaż silnika. Powstanie Mini Coopera było zainspirowane sueskim kryzysem paliwowym w 1956 r., co zapoczątkowało potrzebę zbudowania ekonomicznego i niewielkiego auta, umożliwiającego tanie podróżowanie.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Mini Cooper – historia marki

Auto zadebiutowało na rynku brytyjskim w 1959 r. i początkowo było produkowane pod szyldem Austin lub Morris, dopiero po 2 latach zmieniono nazwę na Mini. Marka należała do koncernu British Motor Corporation, która ze względu na problemy finansowe w 1994 r. zmieniła właściciela na BMW

Firma nie zdecydowała się jednak na kontynuowanie produkcji kultowych pojazdów o kompaktowej konstrukcji. Wszystko zmieniło się w 2001 r., kiedy to BMW zdecydowało się wypuścić na rynek unowocześnioną wersję kultowego samochodu Mini Cooper. Wprowadziło to spore zamieszanie w branży motoryzacyjnej, ponieważ pojazd spełniał wszystkie założenia sportowego auta, a jednocześnie łączył w sobie elementy charakterystyczne dla ekonomicznego samochodu miejskiego.

Pierwsza generacja Mini Cooperów była produkowana do 2006 r. W tym samym roku zadebiutował Mini Cooper II generacji, którego ostatni egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w 2014 r. Zaliczała się do niej także specjalna seria Mini Cabrio, która była produkowana w latach 2009-2016. Od 2013 r. na rynku dostępna jest już III generacja samochodów Mini Cooper.

Mini Cooper II – co to za samochód?

Mini Cooper z pewnością nie jest typowym pojazdem, którego łatwo pomylić z jakimkolwiek innym modelem. Wszystko za sprawą oryginalnej konstrukcji łączącej w sobie prostotę z nieco sportowym zacięciem. Nie brakuje w niej elementów charakterystycznych dla kompaktowego auta miejskiego, którym z łatwością można manewrować po zatłoczonych uliczkach miast. 

Podobieństw można też szukać w ekonomii jazdy, gdyż Mini Cooper II charakteryzuje się dość niskim spalaniem. Kiedy bierze się pod uwagę parametry jednostki napędowej tego samochodu, ekonomiczna jazda wcale nie jest taka oczywista. 

Na rynku znajdziesz różne wersje silnikowe, a ich cechą charakterystyczną jest niewielka pojemność oraz doskonałe osiągi i przyspieszenie. Pod tym względem Mini Cooper konkuruje ze sportowymi autami, a jednocześnie zapewnia ekonomiczne zużycie paliwa. Najpotężniejsza jednostka Mini Cooper 1.6 generuje bowiem moc 211 KM i przyspiesza w 6,5 s do 100! Niepozornie wyglądająca konstrukcja może więc zaskoczyć dynamiką silnika i z pewnością zadowoli miłośników szybkiej jazdy.

Mini Cooper II – co to za samochód

Mini Cooper – nadwozie

Stylistyka nadwozia w modelu Mini Cooper II jest bardzo podobna do samochodów z I generacji. Również nawiązuje do stylu retro, jednak została delikatnie unowocześniona, dzięki czemu zyskała nieco drapieżnego charakteru. Auto cechuje się prostą oraz geometryczną konstrukcją, którą łagodzą delikatnie zaokrąglone krawędzie.

Samochód wizualnie przypomina typowego hatchbacka ze względu na wyższy i ostro zakończony tył oraz kompaktowe gabaryty. 3-drzwiowy hatchback, czyli R56, to nie jedyny wariant, jaki znajdziesz wśród modeli z II generacji. Mini Cooper II występował w kilku wersjach nadwozia:

  • kombi – R55,
  • kabriolet – R57,
  • coupe – R58,
  • roadster – R59.

Cechami charakterystycznymi samochodów tej marki jest obszerny grill oraz duże, szeroko rozstawione reflektory przednie o specyficznym okrągłym kształcie, utrzymanym w stylu retro. Elementy te występowały w każdym rodzaju nadwozia i można je uznać za znak rozpoznawczy marki Mini.

Mini Cooper – wnętrze i wyposażenie

Jak sama nazwa wskazuje, Mini nie należy do kategorii wielkogabarytowych pojazdów. Jest to kompaktowe auto miejskie o sportowym charakterze, stworzone z myślą o podróżowaniu 4 osób. Zostało jednak przemyślanie zaprojektowane, dzięki czemu może się pochwalić przestronnym wnętrzem. 

Mini Cooper został wyposażony w wygodne, dość wysoko osadzone fotele, co w połączeniu z dużymi przeszkleniami karoserii zapewnia dobrą widoczność. Zaskoczeniem może być także przestronny bagażnik o pojemności 160 l, który można dodatkowo powiększyć poprzez złożenie oparcia tylnej kanapy. 

Na uwagę zasługuje też deska rozdzielcza, która niewiele się różni od kokpitu stosowanego w modelach I generacji. W przeciwieństwie do współczesnych aut nie znajdziesz tam dotykowych ekranów i akcesoriów elektronicznych. Całość jest utrzymana w stylu retro, a na kokpicie umieszczono okrągły prędkościomierz wskazówkowy i zegarowy wskaźnik obrotów. Deska rozdzielcza została pozbawiona licznych przycisków i charakteryzuje się eleganckim minimalizmem.

Mini Cooper – wnętrze i wyposażenie

Mini Cooper 1.6 – dane techniczne i wersje silnikowe

Samochody tej marki występują w kilku wersjach silnikowych, z czego najwięcej możliwości wyboru znajdziesz wśród jednostek napędowych o pojemności 1.6. Praktycznie każdy silnik pochodzi od koncernu PSA, a wiele z nich znalazło także zastosowanie w pojazdach marki Peugeot i Citroen. Wyjątek stanowi 2-litrowy turbodiesel, który był produkowany przez BMW. Każdy Mini Cooper 1.6 został wyposażony w 4-cylindrowy silnik zasilany dieslem lub benzyną. Żeby odróżnić słabsze jednostki od mocniejszych, producent zastosował specyficzne nazewnictwo:

  • One jest zarezerwowane dla najsłabszych silników do 95 KM,
  • Cooper jest przeznaczony dla pośrednich jednostek o mocy 116-122 KM,
  • Cooper S oznacza najmocniejszy napęd powyżej 163 KM.

Dopisek One D, Cooper D i Cooper SD stosuje się analogicznie do silników diesla. Najmocniejszą wersją był John Works Cooper, generujący moc na poziomie aż 211 KM.

Parametry poszczególnych jednostek napędowych Mini Coopera

Najważniejsze parametry poszczególnych jednostek napędowych prezentujemy w tabeli:

Silnik1.6 One benzyna1.6 One D turbodiesel1.6 Cooper benzyna1.6 Cooper D turbodiesel1.6 Cooper S benzyna turbo2.0 Cooper SD turbodiesel1.6 JWC benzyna turbo
Moc maksymalna90 KM90 KM122 KM110 KM184 KM143 KM211 KM
Prędkość maksymalna186 km/h182 km/h203 km/h195 km/h228 km/h215 km/h238 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h10,5 s11,5 s9,1 s9,9 s7,0 s8,1 s6,5 s
Średnie spalanie5,1 l/100 km3,9 l/100 km6,4 l/100 km5 l/100 km5,8 l/100 km4,3 l/100 km6,9 l/100 km

W tabeli zostały przedstawione najpopularniejsze wersje silnikowe serii Mini Cooper. Opinie na temat poszczególnych jednostek są różne i w dużej mierze zależą od sposobu eksploatacji. Za najbardziej awaryjne uważa się silniki 1.6 THP, montowane pod maską modelu Mini Cooper S. Wiele do życzenia pozostawiają też wolnossące jednostki benzynowe Mini Cooper 1.6 i One, w których występowały problemy z trwałością rozrządu.

Weź również pod uwagę, że części do Mini Coopera, a zwłaszcza elementy osprzętu silnika są dość drogie, co wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Warto jednak zaznaczyć, że problemy z awaryjnością występowały tylko w niektórych odmianach poszczególnych wersji silnikowych. Dbałość o właściwą eksploatację i regularny serwis sprawi, że auto odwdzięczy się niezawodnością.

Mini Cooper 1.6 – dane techniczne i wersje silnikowe

Mini Cooper – ceny części i typowe usterki

Auta z II generacji cieszą się niesłabnącą popularnością i trudno się temu dziwić, ponieważ zapewniają doskonałe wrażenia z jazdy. Są małe, dynamiczne i oferują rozsądny stosunek mocy do zużycia paliwa, dzięki czemu można się cieszyć dobrymi osiągami przy niskim spalaniu. Mini Cooper II nie jest jednak pozbawiony wad, a awaryjność niektórych jednostek budzi zastrzeżenia, czy faktycznie jest to ekonomiczny w utrzymaniu pojazd. 

Najwięcej problemów sprawiają auta z serii Mini Cooper S, które są jednocześnie najbardziej pożądane przez kierowców. Ryzykowne są przede wszystkim benzynowe silniki 1.6 THP, które spalają duże ilości oleju, co przekłada się na gorsze parametry smarowania poszczególnych elementów napędu. Wiąże się to też z odkładaniem nadmiernej ilości nagaru na zaworach i kanałach dolotowych. Najpoważniejsze awarie dotyczą napinacza łańcucha rozrządu, turbosprężarki i szybkiego zużycia pompy wysokiego ciśnienia. 

Mini Cooper z silnikiem diesla

Znacznie bezpieczniejszym wyborem są silniki diesla, chociaż i tu łatwo trafić na wadliwą jednostkę. W tym przypadku również musisz się liczyć z tym, że auto będzie pobierać spore dawki oleju, co przy zaniechaniu regularnej kontroli poziomu płynu może doprowadzić do zatarcia silnika. Trwałością nie grzeszą cewki zapłonowe i wtryskiwacze, które są największą bolączką jednostek Mini Cooper. Ceny części osprzętu silnika nie napawają optymizmem, ale regularny serwis i wymiana oleju sprawi, że będziesz w stanie uniknąć wielu poważnych usterek.

Zakup jednej cewki zapłonowej to wydatek od 150 do 200 zł, a za wtryskiwacz zapłacisz ok. 250 zł. Największe koszty wiążą się z koniecznością wymiany turbosprężarki, której cena może przekroczyć nawet 5000 zł, w zależności od wersji silnika w modelu Mini Cooper. Opinie kierowców na temat aut tej marki sugerują, że poważne awarie zdarzają się tylko w skrajnych przypadkach i dotyczą szczególnie wyeksploatowanych egzemplarzy.

Auta z generacji Mini Cooper II mają również problemy z elektryką. W używanych samochodach często można napotkać awarie foteli podgrzewanych i układu klimatyzacji. Wadliwe bywają też przełączniki, m.in. od kierunkowskazów, elektrycznych okien, świateł czy zamków. W tym przypadku części do Mini Cooper są tanie i łatwo dostępne, dlatego większość usterek związanych z elektryką można usunąć niewielkim kosztem. 

Ogromne znaczenie ma dotychczasowy sposób użytkowania auta, ponieważ na rynku można znaleźć wyjątkowo zadbane egzemplarze, których problemy te nie dotyczą.

Mini Cooper – ceny części i typowe usterki

Mini Cooper II – czy warto zainwestować w ten samochód?

Mini Cooper to doskonała propozycja dla osób, które szukają kompaktowego auta miejskiego ze sportowym zacięciem. Wszystkie jednostki napędowe cechują się niskim zużyciem paliwa, są dynamiczne i pozwalają czerpać dużą przyjemność z jazdy. Należy jednak uważać na problematyczne silniki benzynowe z serii Mini Cooper S, gdyż łatwo trafić na wadliwą jednostkę. 

Kosztownych napraw można uniknąć, wystarczy zadbać o prawidłową eksploatację pojazdu i pamiętać o regularnej wymianie oleju po przejechaniu maksymalnie 60 tys. km. Regularny serwis oraz reagowanie na pierwsze symptomy usterki w wielu przypadkach zakończy się jedynie drobnymi naprawami. Należy mieć też na uwadze to, że używane auta Mini Cooper II nie tracą na wartości, mimo że mają już swoje lata – mówi ekspert Inter Cars.

Części do swojego Mini Coopera znajdziesz w sklepie Inter Cars

Po zakupie używanego samochodu warto przeprowadzić kompletny serwis wraz z wymianą elementów eksploatacyjnych. Dzięki temu unikniesz poważnych usterek i będziesz mógł się cieszyć niezawodnym autem. Wszystkie niezbędne części do Mini Coopera znajdziesz na stronie Inter Cars!

Baner Inter Cars

Mini Cooper II generacji – podsumowanie

Wiesz już, jakie są wady i zalety Mini Coopera. Znasz ceny części i usterki charakterystyczne dla tego modelu. Jeśli cenisz sobie oryginalną stylistykę i szukasz auta o kompaktowych wymiarach, to Mini Cooper będzie odpowiednim samochodem dla Ciebie. Decydując się na jego zakup, z pewnością Twój pojazd będzie przyciągał wzrok i pozwoli Ci wyróżnić się na tle innych aut. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Mini Cooper to kompaktowe auta miejskie, wyposażone w dynamiczne silniki o niskim zużyciu paliwa. Charakteryzują się oryginalną konstrukcją nadwozia i dość przestronnym wnętrzem, stworzonym z myślą o przewozie 4 osób. Mini Cooper to dobra opcja dla tych, którzy szukają niewielkiego, ekonomicznego auta o sportowym zacięciu do podróżowania po mieście.

Mini Cooper występuje w wersji z silnikiem benzynowym i diesla. Najpotężniejszą jednostką jest Mini Cooper 1.6 JCW, który generuje moc 211 KM z maksymalnym przyśpieszeniem do 238 km/h. Największą pojemność ma natomiast silnik turbodiesel Cooper SD 2.0 o mocy 143 KM, który jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 215 km/h.

Zarówno benzynowe, jak i dieslowe jednostki mają problem z nadmiernym poborem oleju oraz typowymi usterkami dla tego rodzaju silników. Kłopotliwy może się okazać też układ elektryczny, zwłaszcza pod względem ogrzewania i klimatyzacji.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!