Elektromobilność to jeden z najważniejszych trendów współczesnej motoryzacji. Zmiany klimatu i coraz większe zanieczyszczenie powietrza skłaniają wiele osób do poszukiwania alternatywy dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. Nie bez znaczenia są także wysokie ceny paliwa i chęć oszczędzenia pieniędzy. Producenci samochodów rozumieją tę tendencję i oferują samochody elektryczne i spalinowo-elektryczne (hybrydowe) w różnorodnych odmianach. Dodatkowo zmiany ustawodawcze sprawiają, że wzrasta popularność tych modeli. Jednym z nich jest hybryda plug-in, o której dowiesz się wszystkiego, czytając dalszą część tego artykułu.

Pojazdy, które można określić jako hybrydy plug-in, nie są nowym pomysłem. Podobnie jak samochody elektryczne były one dostępne u zarania motoryzacji. Przykładem takiego auta było Lohner-Porsche z 1899 roku, stworzone przez Ferdynanda Porsche. Było ono wyposażone w 4 silniki, umieszczone w piastach kół, oraz silnik spalinowy stanowiący generator do ładowania akumulatorów w czasie jazdy. Samochód systemu Lohner-Porsche mógł być ładowany z domowej sieci elektrycznej i poruszać się bez udziału generatora. Czyni go to najstarszym przodkiem współczesnej hybrydy plug-in.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Co to jest hybryda plug-in?

Podstawowa zasada konstrukcji samochodów hybrydowych typu plug-in pozostaje zbliżona do ich najstarszego przedstawiciela. Podobnie jak każdy elektryczno-spalinowy pojazd hybrydę plug-in cechują dwie jednostki napędowe. Jedną jest silnik spalinowy, najczęściej benzynowy. Drugą jednostką jest silnik elektryczny. 

Hybryda plug-in wyróżnia się od innych typów hybryd przede wszystkim dwiema cechami:

  • możliwością ładowania z sieci domowej lub ładowarek samochodowych;
  • zwiększonym zasięgiem poruszania się wyłącznie na energii elektrycznej (to przewaga w stosunku do tradycyjnych hybryd).

Tradycyjne samochody hybrydowe, takie jak Toyota Prius I, wykorzystywały współpracę silnika elektrycznego i spalinowego do zwiększenia sprawności napędu i zmniejszenia zużycia energii. Jednak ze względu na ograniczenia pojemności akumulatorów zwykle były w stanie przejechać bez udziału generatora maksymalnie kilka kilometrów. Były więc to samochody spalinowe z dodatkowym układem napędu elektrycznego.

W hybrydzie typu plug-in proporcje zostają odwrócone. W przypadku jazdy miejskiej przez większość czasu silnik spalinowy nie będzie pracować, a samochód będzie poruszać się za pośrednictwem energii z akumulatorów. Zasięg przeciętnego pojazdu tego typu to 50-70 km, co oznacza, że będzie on w pełni wystarczający na przykład do dojazdów do pracy. Jednocześnie dzięki silnikowi spalinowemu w każdej chwili może uruchomić się generator, który nie pozwoli samochodowi na zatrzymanie się przed dojechaniem do celu.

Hybryda plug-in jest w codziennym użytku samochodem elektrycznym wyposażonym w dodatkowy generator spalinowy. Dzięki takiemu układowi sprawdzi się także w trasie, w odróżnieniu od pojazdów zasilanych wyłącznie elektrycznością. Możesz poruszać się nim tradycyjnie, tankując benzynę na stacji. Wybierając samochód tego typu, otrzymujesz pojazd elektryczny i hybrydowy w jednym.

Jakie wady ma hybryda plug-in?

Jakie wady ma hybryda plug-in?

We wcześniejszym opisie przedstawiliśmy główne cechy i zalety pojazdów hybrydowych typu plug-in. Jednak, jak większość rozwiązań technicznych, takie samochody nie są pozbawione wad. Największą jest duży ciężar, co wpływa na zużycie paliwa i energii. Samochody elektryczne nie mają „na pokładzie” silnika spalinowego, a tradycyjne hybrydy nie są wyposażone w duże akumulatory trakcyjne. Hybryda plug-in posiada zarówno silnik spalinowy, jak i akumulatory trakcyjne. Przykładowo Toyota Prius IV w wersji hybrydowej jest niemal 200 kg lżejsza od Priusa Plug-in.

Inżynierowie, projektując auta w wersji hybryda plug-in, zwykle o tym wiedzą, dlatego szukają możliwości ograniczenia ciężaru pojazdu. Stosują nowoczesne materiały i rozwiązania, wpływa to jednak na cenę gotowego samochodu. Przez akumulatory ograniczone jest także miejsce na zbiornik paliwa, przez co mniejsze modele w układzie plug-in zwykle mieszczą około 30 l. W połączeniu z zasięgiem elektrycznym nie jest to bardzo znaczące, jednak należy o tym pamiętać, ruszając w dłuższą trasę, by zaplanować tankowanie.

Używana hybryda plug-in – na co zwrócić uwagę?

Samochody zbudowane jako hybrydy plug-in od około 10 lat zyskują na popularności. Wielu producentów zaprezentowało auta tego typu w latach 2011-2014. Za pierwszą nowoczesną hybrydę plug-in dostępną w sprzedaży uznaje się z kolei Renault Elect’Road, czyli hybrydową wersję Kangoo dostępną we Francji, Norwegii i Wielkiej Brytanii, swoją premierę ten model miał już  w roku 2003. 

Na rynku wtórnym możesz znaleźć obecnie sporo hybryd typu plug-in. Czy warto je kupić? To oczywiście zależy, w jakim są stanie.

Używana hybryda plug-in

Najważniejszy jest stan akumulatorów

Ekspert grupy Inter Cars wskazuje, że w samochodach, które poruszają się głównie za pomocą energii z baterii, są one newralgicznym punktem całego układu. Jak nam powiedział: Niewłaściwie użytkowane i ładowane akumulatory potrafią stracić dużą część swojej pierwotnej pojemności. Przykładem tego rodzaju zachowań może być: ładowanie hybrydy codziennie (nawet jeśli użytkowanie tego nie wymaga), nie należy również ładować akumulatora do pełna czy rozładowywać go do zera.  W przypadku hybrydy plug-in spowoduje to niemal całkowitą utratę jej zalet i nawarstwienie się wad

Wymiana akumulatorów jest bardzo kosztowna, dlatego kontrola, czy dany pojazd można dalej użytkować komfortowo na oryginalnym zestawie, jest najważniejsza podczas oględzin. By sprawdzić, czy baterie są w dobrym stanie najlepiej poprosić obecnego właściciela, by w pełni naładował samochód przed naszym przyjazdem. Dzięki wyświetlaczom łatwo sprawdzisz, jaki zasięg prognozuje komputer. Porównując go z danymi fabrycznymi, uzyskasz pierwszą wskazówkę na temat stanu baterii. Jeżeli będzie on znacząco niższy – należy je wymienić.

Jeśli komputer prognozuje poprawną wartość zasięgu, powinieneś przetestować akumulatory także w ruchu. Podczas jazdy próbnej włącz tryb elektryczny i porównuj przejechany dystans ze spadkiem prognozowanego zasięgu. Zużyte baterie szybko „zgubią” swoją energię i po kilku kilometrach może się okazać, że mają tylko połowę. To także sygnał, że samochód wymaga kosztownej wymiany akumulatorów.  Planując zakup takiego samochodu, sprawdź od razu cenę tej usługi. Zwykle są to kwoty rzędu kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Silnik spalinowy i inne elementy

Oprócz napędu samochody plug-in nie różnią się znacząco od zwykłych osobówek. Dlatego stan zawieszenia, kół, wnętrza czy nadwozia sprawdź dokładnie tak samo, jak w przypadku samochodu spalinowego. Układem, który często znacząco różni się w samochodach hybrydowych, są hamulce. Są one przeważnie wyposażone w system odzyskiwania energii. System doładowuje akumulatory, co zwiększa zasięg pojazdu. Wiele modeli pozwala to sprawdzić bezpośrednio na ekranie w pojeździe, w niektórych przypadkach konieczne będzie połączenie się z komputerem diagnostycznym w warsztacie. 

Silnik spalinowy w hybrydzie plug-in zwykle nie podlega bardzo dużym obciążeniom. Przeważnie pracuje jako generator, czyli na stałym, optymalnym poziomie obrotów. W takim wypadku zużywa się dużo wolniej od jednostek w samochodach spalinowych. Nie oznacza to jednak, że nigdy nie ulega awariom, dlatego oglądając używaną hybrydę plug-in, sprawdź także tryb jazdy z silnikiem spalinowym. Powinien on pracować równo, dość cicho, uruchamiać się i gasić bez wyraźnego wstrząsu czy opóźnienia.

Używana hybryda plug-in – modele na rynku

Obecnie szukając używanej hybrydy plug-in, zobaczysz przede wszystkim kilkuletnie, drogie modele, często marek premium. Bez problemu kupisz hybrydowe Mercedesy czy BMW, a także produkowane przez firmę Jeep. Samochody tego rodzaju kosztują kilkaset tysięcy złotych i są na tyle nowe, że nie powinny wykazywać żadnego zużycia. Jeżeli nie chcesz wydawać tak ogromnych kwot na używaną hybrydę, ale chcesz mieć kilkuletni samochód, spójrz na ofertę samochodów Kia: Niro czy Ceed, często kosztują poniżej 100 tys. zł.

Inna sytuacja jest w przypadku pojazdów starszych, wśród których problemy mogą być częste. Według ekspertów najlepsza hybryda plug-in to produkty Toyoty. Za około 70 000 zł można kupić Toyotę Prius III plug-in z gwarancją na akumulatory.

Tańszą i całkiem udaną alternatywą dla azjatyckiej marki jest pierwsza generacja Opla Ampery lub bliźniaczego Chevroleta Volta. Powstały one na płycie podłogowej wspólnej z wieloma spalinowymi modelami koncernu General Motors. Ich zasięg elektryczny to około 60 km. Ceny kształtują się na poziomie 55-60 tys. zł. Poniżej 70 tys. zł można kupić Forda C-Max, Volvo V60 czy Mitsubishi Outlandera, które będą zwykle nieco młodsze od pojazdów GM czy Toyoty.

Używana hybryda plug-in – modele

Nowa hybryda plug-in – co wybrać?

Ze względu na spore zapotrzebowanie na przestrzeń w podwoziu, gdzie muszą zmieścić się zarówno pakiet akumulatorów, jak i zbiornik paliwa, oraz podwójny napęd, hybrydy plug-in to zwykle samochody klasy średniej lub premium. Najczęściej są to duże kompakty, limuzyny lub samochody SUV. Poniżej przygotowaliśmy przykłady nowych hybryd plug-in w atrakcyjnych cenach.

Najtańsza hybryda plug-in na rynku

Hybrydy plug-in ciągle są droższe od samochodów spalinowych ze względu na bardziej skomplikowaną budowę. Jeżeli uważasz, że taki samochód idealnie spełnia Twoje oczekiwania, jednak masz ograniczony budżet, zwróć uwagę na tańsze opcje.

Najniższą ceną podstawową wśród limuzyn i kompaktów odznacza się Skoda Octavia IV. Jej cennik zaczyna się od około 145 tys. zł. Wyposażona jest ona w silnik 1.4 TSI (150 KM) połączony z dwusprzęgłową skrzynią DSG oraz silnik elektryczny o mocy 116 KM. Akumulatory zapewniają zasięg do 55 km. Skoda odróżnia się od innych hybryd plug-in właśnie skrzynią biegów, większość konkurencji przenosi napęd na koła z silnika spalinowego za pośrednictwem przekładni bezstopniowej (CVT). Skrzynia DSG pozwala na bardziej dynamiczną jazdę, a poruszanie się w trasie bardziej przypomina jazdę tradycyjnym samochodem niż w przypadku innych hybryd.

Najtańszy SUV hybryda plug-in to natomiast Kia Niro 2. Jej cennik startuje od 132 tys. zł. Zasięg w trybie elektrycznym sięga do 65 km, a silnik benzynowy ma pojemność 1.6 i generuje 105 KM. Silnik elektryczny ma moc 85 KM.

Jaka jest najlepsza hybryda plug-in?

Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie, zdania ekspertów są podzielone i wiele zależy od tego, jakie masz potrzeby. Można jednak wskazać kilka cech, które wyróżniają niektóre modele i powodują, że są pod pewnymi względami lepsze od konkurencji.

Technologia hybrydowa najdłużej jest rozwijana w Japonii przez Toyotę. Z tego powodu sięgnięcie po tę markę jest gwarancją dopracowania i wysokiego zaawansowania technologicznego. Największą popularnością cieszy się ciągle model, którego poprzednicy byli pionierami hybryd, czyli Prius IV plug-in. Jest on wybierany nie tylko przez klientów indywidualnych, ale także jako taksówka. Oprócz tego Toyota oferuje także model RAV4 plug-in, czyli kompaktowego SUV-a.

Większość samochodów typu plug-in hybrid może pokonać na akumulatorach 50-60 km.m. Wyjątkiem w tej dziedzinie jest Mercedes C300e, który dzięki powiększonemu pakietowi baterii oferuje nawet 100 km na jednym ładowaniu. Trwa ono jednak bardzo długo, ponieważ około 12 godzin, czyli czas zbliżony do samochodów elektrycznych. Hybrydy z mniejszymi akumulatorami ładuje się zwykle „do pełna” w 3-4 godziny. Oznacza to, że przewaga zasięgu Mercedesa podczas jazdy miejskiej jest niezbyt znacząca.

Czy hybrydy plug-in są awaryjne?

Wśród hybryd plug-in nie ma ciągle samochodów bardzo starych, ale nawet znane od dekady auta, takie jak Opel Ampera czy Toyota Prius III, nie wykazują się dużą podatnością na awarię. Większość z nich jest o wiele mniej zawodna od samochodów spalinowych na tych samych płytach podłogowych czy zbliżonej klasy.

Samochody takie, jak: Kia Niro, Mitsubishi Outlander, hybrydy Toyoty i Lexusa praktycznie nie miewają do tej pory poważnych awarii. Jedynym problemem może być opisane wcześniej zużycie akumulatorów. By jednak Twoja hybryda pozostała sprawna, z pewnością musisz wymieniać w materiały eksploatacyjne, płyny i zużyte części. Wszystkie z nich znajdziesz w ofercie Inter Cars. W naszym sklepie znajdziesz przewody do ładowania czy domowe stacje ładowania. Sprawdź już teraz! O domowych stacjach ładowania możesz przeczytać tutaj.

szukasz produktu który opisujemy?

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jest to rodzaj napędu samochodowego, w którym występują silnik spalinowy i elektryczny. Hybrydy plug-in odróżnia od innych hybryd możliwość ładowania z sieci elektrycznej oraz możliwość przejechania kilkudziesięciu kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Oprócz wszystkich elementów, które sprawdzasz także w samochodzie spalinowym, konieczne jest skontrolowanie stanu akumulatorów. Warto także sprawdzić, czy system płynnie przełącza napęd między silnikiem elektrycznym i spalinowym.

Nowe oryginalne baterie to koszt od 8 000 do 15 000 zł. Obecnie możliwa jest regeneracja akumulatorów lub zakup regenerowanych części, zwykle koszt takiego rozwiązania zamknie się w 5 000 zł.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!