Przez nacisk ze strony UE coraz więcej marek wprowadza do oferty auta elektryczne. To sprawia, że w szybkim tempie wzrasta zapotrzebowanie na stacje ładowania elektryków. Jeśli jesteś posiadaczem bądź planujesz zakup auta elektrycznego, to musisz wiedzieć, że możesz je ładować u siebie w garażu. Nie jesteś skazany wyłącznie na miejskie ładowarki. W tym artykule informujemy, jak zamontować i jakie stacje ładowania elektryków są odpowiednie do Twoich wymagań. Dowiesz się także, jak długo ładuje się elektryczny samochód.

W Polsce pod koniec lutego tego roku łączna liczba aut elektrycznych (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV) przekroczyła 43 tysiące. Natomiast tylko w 2021 zarejestrowano ponad 450 tys. aut spalinowych. Stacji ładowania elektryków na koniec lutego tego roku w naszym kraju było około 2100, natomiast liczba stacji paliw zbliżała się do 8000. Gdy spojrzymy na same liczby, to sytuacja wcale nie wygląda tak źle dla aut typu BEV i PHEV, jednak tankowanie tradycyjnego auta zajmuje średnio 5 minut, a elektryka minimum pół godziny do 80% baterii. Właśnie dlatego tak rzadko udaje się doładować samochód w trasie lub w mieście na publicznych ładowarkach bez kolejki.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Jak długo ładuje się auto elektryczne? Obalenie mitów

Czas ładowania w głównej mierze zależy od 3 rzeczy:

  • pojemności baterii w samochodzie,
  • rodzaju złącza do ładowania,
  • od mocy zastosowanej ładowarki.

Pojemności baterii są bardzo różne. Od tego parametru zależeć będzie między innymi zasięg Twojego samochodu. W samochodach miejskich montowane baterie są zdecydowanie mniejsze niż w autach elektrycznych, które nie boją się tras rzędu pół tysiąca kilometrów. Dla przykładu pojemność baterii w miejskim Volkswagenie Up! wynosi 32,3 kWh, natomiast w stosunkowo świeżym modelu VW ID.4 bateria może mieć pojemność 77 kWh. To ponad dwukrotnie więcej! Według producenta wystarczy to na przejechanie ponad 500 kilometrów. Ten drugi model ma też zdecydowanie większą moc oraz moment obrotowy. Oczywiście baterie cały czas ewoluują, a inżynierowie osiągają coraz większą pojemność z coraz mniejszych ogniw akumulatorów.

Jak długo ładuje się auto elektryczne? Stacje ładowania elektryków

Aktualnie na rynku znajduje się aż 6 różnych rodzajów złącz do ładowania aut BEV i PHEV. Jeśli jednak chodzi o stacje ładowania elektryków w Europie, to spotkamy się głównie z 3 standardami.

CHAdeMO (prąd stały)

Jest to standard azjatycki, który w Europie został rozpowszechniony w głównej mierze przez pojawienie się na rynku Nissana Leafa. Ten rodzaj złącza pozwala na ładowanie auta prądem stałym o mocy nie większej niż 62,5 kilowata (500 woltów, 125 amperów). Nosi on oznaczenie Type 4, jednak powszechnie przyjęła się nazwa CHAdeMO. W Europie załadujemy nim większość samochodów z rynku azjatyckiego, w tym z japońskiego. Ten rodzaj złącza jest wypierany stopniowo ze Starego Kontynentu przez złącze CCS combo 2.

Type 2/ Mennekes (prąd przemienny/ prąd stały)

Wtyczka standardu typu 2 została spopularyzowana w Niemczech, a jej druga nazwa pochodzi od nazwy firmy odpowiedzialnej za opracowanie standartu.. W 2013 roku została uznana za obowiązującą w Unii Europejskiej. Złącze to umożliwia ładowanie zarówno prądem stałym (DC), jak i przemiennym (AC). Właśnie te wejścia są wykorzystywane w Teslach na rynek europejski. Są w stanie ładować auto z mocą aż 145 kW. Znajdują zastosowanie we wszystkich autach produkowanych w obszarze Unii.

CCS/ CCS combo 2/ Type 2 combo (prąd stały)

Skrót pochodzi od angielskiego wyrażenia Combined Charging System, czyli łączony system ładowania. Złącze to bazuje na wtyczce typu 2, jednak jest rozszerzone o 2 dodatkowe piny do ładowania prądem stałym. Natomiast z głównej wtyczki zostały usunięte piny do ładowania prądem zmiennym. Na chwilę obecną standard ten jest w stanie dostarczyć aż do 350 kilowatów. Jednak nieliczne samochody są w stanie przyjąć prąd z taką mocą. W tym momencie taka moc występuje tylko w ładowarkach Porsche. Wejście to znajdziesz w większości aut wyprodukowanych po 2017 roku w Unii Europejskiej.

Teraz należy wspomnieć o samej mocy ładowarki. Wyżej wymienione wartości są niewątpliwie imponujące. Im wyższa moc ładowarki, tym szybsze ładowanie pojazdu. Należy jednak pamiętać, że każdy samochód elektryczny ma indywidualne normy mocy. Dlatego czasami korzystanie z superszybkiej ładowarki może nie przełożyć się na prędkość ładowania, gdyż układ elektryczny naszego auta nie jest w stanie przyjąć takiej mocy z zachowaniem rezerw bezpieczeństwa dla baterii. Każdy producent ma zalecenia co do tego, jak długo ładować samochód elektryczny oraz jakiego prądu do tego użyć i tych instrukcji należy się trzymać.

Jakie stacje ładowania elektryków sprawdzą się w domu?

Jakie stacje ładowania elektryków sprawdzą się w domu?

W pierwszej kolejności musisz zapoznać się ze stanem instalacji elektrycznej we własnym domu. Z nowymi instalacjami nie ma raczej problemu, jednak te starsze mogą się przegrzewać, co będzie prowadziło do awarii, a w niektórych sytuacjach grozi to pożarem. 

Najprostszy, a zarazem najdłuższy sposób na naładowanie elektryka, to ładowanie z gniazdka przy pomocy przenośnej ładowarki. Jak długo ładuje się samochód elektryczny tym sposobem? Domowe gniazdko 230 V będzie ładowało akumulator małego, miejskiego auta około 12 godzin. W trakcie ładowania instalacja elektryczna będzie obciążona mocą 2,3 kW, można to porównać do urządzenia AGD pracującego bez przerwy przez 12 godzin. Samochody z większą baterią mogą się w ten sposób ładować nawet 2 doby. Nasza instalacja będzie jeszcze dłużej obciążana, co może okazać się brzemienne w skutkach. Przy codziennym korzystaniu z samochodu czas ładowania jest zdecydowanie za długi.

Dla kogoś, kto ma do dyspozycji stałe miejsce parkingowe bądź garaż, idealnym rozwiązaniem będzie na stałe zamontowana ładowarka stacjonarna. Przede wszystkim jest to rozwiązanie bezpieczniejsze dla sieci elektrycznej i zdecydowanie szybsze od zwykłej ładowarki. W porównaniu do pierwszej propozycji moc stałej ładowarki z reguły wynosi między 7,4 kW, a nawet 22 kW. Wartość ta jest zależna od uwarunkowań budynku oraz rodzaju zastosowanej ładowarki. Montaż takiego urządzenia wykonywany jest przez wyspecjalizowane firmy. Sama czynność montażowa zawsze powinna być poprzedzona audytem firmy energetycznej. Dzięki temu zostaną sprawdzone możliwości oraz bezpieczeństwo instalacji. Taki wybór zdecydowanie wpłynie pozytywnie na to, jak długo ładuje się auto elektryczne. Bardzo ułatwi to korzystanie z niego na co dzień.

Stacje ładowania elektryków w bloku

Stacje ładowania elektryków w bloku

Jeśli mówimy o domach jednorodzinnych, sytuacja prawna jest mocno uproszczona, ponieważ jesteśmy na swoim terenie. Ale często pada pytanie, czy samochód elektryczny można ładować w garażu podziemnym, np. w bloku mieszkaniowym. Odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca, ale w tym przypadku sprawa nie jest taka prosta. Najpierw musisz dostać dostęp do planów przebiegu linii energetycznej. Sprawdź, czy przy Twoim miejscu przebiegają potrzebne do instalacji przewody. Jeśli nie, to już niewiele da się zrobić. Natomiast jeśli tak, to musisz dobrać odpowiednią ładowarkę do parametrów sieci energetycznej. Należy dobrać odpowiednią moc oraz sprawdzić, czy jest zasilana prądem jedno- czy trójfazowym. 

baner mamy części do Twojego samochodu

Krok numer dwa to przedstawienie  zarządcy budynku lub wspólnoty mieszkaniowej planów montażu stacji ładowania.. Tutaj powinieneś ubiegać się o zgodę na instalacje takiego urządzenia oraz powinieneś uzyskać informacje, jakie są możliwości techniczne dotyczące instalacji i eksploatacji prywatnej ładowarki. Może się zdarzyć tak, że zarządca lub wspólnota na tym etapie będą musieli złożyć wniosek o podwyższenie tzw. mocy umownej dla budynku. Określa ją dokument zawarty między zakładem energetycznym a wspólnotą lub zarządem. To bardzo ważne, szczególnie gdy zainteresowanie prywatną ładowarką wyrażają inni mieszkańcy. Na koniec do organu zarządzającego należy złożyć oficjalny wniosek o instalacji punktu ładowania. Wniosek ten zawiera specyfikacje urządzenia oraz zobowiązuje do pokrycia kosztów instalacji wraz z kosztami przyszłego ładowania. 

Niestety trzeba uzbroić się w cierpliwość. Stacja ładowania elektryków w bloku to nie lada gratka dla polskich urzędów. Pozytywna decyzja zależy od wielu zmiennych i bywa tak, że wniosek zostaje odrzucony. Nawet jeśli zostanie rozpatrzony pozytywnie, to zanim do tego dojdzie, mija co najmniej kilka miesięcy

Stacje ładowania elektryków w Inter Cars – o czym pamiętać?

Wiele akcesoriów przydatnych do ładowania aut elektrycznych znajdziesz w ofercie Inter Cars. Są to zarówno kable do ładowania, jak i ładowarki naścienne oraz stacje ładowania AC. Sprawdź naszą ofertę i przekonaj się sam, co będzie najlepsze dla Twojego samochodu!

Wybierz produkty dla siebie:

Eksploatacja aut elektrycznych

Oprócz tego, jak długo ładować samochód elektryczny oraz jakie są stacje ładowania elektryków, powinieneś także wiedzieć, jak wygląda eksploatacja i czy znacząco różni się od użytkowania auta spalinowego.

Popularną opinią jest to, że autem elektrycznym jeździ się bezobsługowo. Użytkownicy dróg myślą, że nie dotyczą go żadne wymiany, ani że nie posiada elementów, które się zużywają. Nie jest to jednak prawda. Jak każdy inny samochód, także elektryk, posiada podzespoły, które się zużywają i należy je regularnie wymieniać – mówi ekspert marki Inter Cars.

Kolejną rzeczą, o której często się nie mówi w temacie aut elektrycznych, a jest bardzo ważna, to olej przekładniowy. W zasadzie sprawa wygląda tu bardzo podobnie jak w autach z konwencjonalnym napędem. Żeby skrzynia biegów pracowała prawidłowo, musi mieć dobre smarowanie. Spora część producentów, niestety, nie podaje interwałów wymiany tego płynu, jednak trzeba założyć, że wypada to zrobić co około 100 tys. kilometrów.

O czym jeszcze warto pamiętać?

O czym jeszcze warto pamiętać?

W samochodzie elektrycznym występuje zawieszenie podobne do tego, jakie montowane jest w autach z klasycznym napędem. Co oznacza, że w miarę eksploatacji będzie się zużywać i co jakiś czas trzeba będzie w nim coś wymienić. To samo dotyczy opon, które w samochodzie elektrycznym powinny być szczególnie dobre. Powodem jest to, że  przy takim napędzie maksymalny moment obrotowy, jaki generuje pojazd, może zostać wygenerowany błyskawicznie po wciśnięciu pedału przyśpieszenia. Dlatego opona musi być w ciągłym stanie gotowości i dobrze kleić się z asfaltem.

W elektryku równie ważne jak w każdym aucie są dobre hamulce. Oczywiście przy normalnej jeździe samochód hamuje głównie poprzez rekuperację i odzyskiwanie energii. Jednak gdy jeździmy dynamicznie, to ten sposób się nie sprawdza i wtedy korzystamy głównie z klasycznych hamulców. Może się okazać, że jeśli mamy „ciężką nogę”, to będziemy w takim pojeździe wymieniać klocki tak samo często jak w zwykłym aucie.

Wypada również wspomnieć o tak prozaicznych rzeczach jak wymiana wycieraczek, które zupełnie się nie różnią w zależności od napędu oraz regularnego uzupełniania płynu do spryskiwaczy. Czysta szyba to gwarancja dobrej widoczności, która stanowi kluczową rolę w bezpiecznej jeździe samochodem. Wszystkie wyżej wymienione części i płyny znajdziesz w sklepie Inter Cars, w korzystnych cenach z dostawą do domu bądź wybranego przez Ciebie warsztatu. 

FAQ

Jak długo ładuje się elektryczny samochód?

To zależy. Obecnie na rynku znajdują się już samochody, które 80% naładowania osiągają w czasie około 30 minut. Jednak spora część aut jeżdżących po polskich drogach ładuje się znacznie dłużej.

Czy mogę posiadać własną stację ładowania?

Tak, jak najbardziej. Jednak sprawdź, czy nieruchomość, w której mieszkasz, spełnia wszystkie wymagania potrzebne do takiej instalacji.

Dlaczego ładowanie elektryka trwa tak długo?

To wszystko sprowadza się do ograniczeń związanych z rodzajem wejścia do ładowania oraz maksymalną mocą, jaką auto może przyjąć. Dużo też zależy od tego, do jakiej sieci jest podpięta ładowarka.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!