Każdy kupujący, który zastanawia się, jaki hatchback do 20 tys. wybrać, powinien na początku jasno sprecyzować swoje wymagania. Czy będzie to auto sportowe, rodzinne, czy na wypady po zakupy i do pracy? Konieczne jest też odpowiednie przygotowanie się do negocjacji i zakupu auta. Warto zweryfikować historię i stan techniczny auta przed dokonaniem transakcji. Najważniejsze informacje znajdziesz w naszym artykule!

Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Jaki hatchback do 20 tys. jest wart zakupu?
  2. Na co zwrócić uwagę, jeśli planujesz zakup auta hatchback do 20 tys. zł? 
  3. Czym jest raport VIN i o czym Cię informuje?

Hatchback do 20 tys. zł – kompaktowe auto w zasięgu ręki

Uniwersalność to cecha wyróżniająca samochody hatchback. Pomimo niedużego rozmiaru, oferują sporą pojemność. Jeśli chcesz ją uzyskać, wystarczy, że złożysz na płasko tylne siedzenia. Kompaktowe auta zapewniają też większą elastyczność jazdy, szczególnie w porównaniu z sedanami i SUV-ami. Ze względu na mniejsze gabaryty, znalezienie miejsca parkingowego jest znacznie prostsze, podobnie jak manewrowanie pojazdem.

Kierowca hatchbacka ma lepszą widoczność. Kompaktowe auta mają większą powierzchnię szyb, ze względu na charakterystyczną konstrukcją. Skraca to czas reakcji i podnosi bezpieczeństwo. 

Całość uzupełnia znakomita sterowność. Hatchback szybko reaguje na ruchy kierowcy. Mniejsza waga przekłada się na lepszy czas hamowania, a krótkie nadwozie umożliwia pokonywanie ostrych zakrętów z wyjątkową łatwością. Wśród zalet znajduje się też atrakcyjna cena auta hatchback. Do 20 tys. złotych można znaleźć zadbane i nowoczesne modele najlepszych producentów.

Jaki hatchback do 20 tys. zł jest wart zakupu? 5 propozycji

Różnorodność na rynku aut używanych sprzyja zakupowi auta hatchback do 20 tys. złotych. Oferty są lokowane nie tylko przez handlarzy czy osoby prywatne, ale również przez znanych dealerów, takich jak BMW, Volvo, czy Grupa Volkswagen. Dlatego znalezienie zadbanego modelu nie jest trudne. Na które auta warto zwrócić uwagę?

Audi A3 II 

Możesz go kupić już do 20 tys. złotych, jednak cena za zadbany i dobrze działający model, w tym przypadku może być nieco wyższa, ale zdecydowanie warto dopłacić więcej. Wydatek nie będzie tak zniechęcający, jeżeli kupujący zdecyduje się na wersję z zamontowaną instalacją gazową, a nie brakuje ich na naszym rynku.  

Auto może być wyposażone w jedną z sześciu odmian silnika: benzynowego – 1.4 TFSi, 1.6 8V, 2.0 FSi lub diesla – 1.6 TDi, 1.9 TDi i 2.0 TDi. Warto unikać motorów z serii BXE i SLS, ze względu na nietrwałe panewki.

Najbardziej ekonomiczna jednostka to 1.6 TDi – pali 4,4 l/100 km. Z kolei najwięcej sportowych wrażeń dostarczy motor 2.0 TDi o mocy 140 KM i 320 Nm, który rozpędza Audi A3 II do 100 km/h w 9.0 s. 

Eksploatacja samochodu

Audi A3 II z motorem benzynowym FSi i TFSi z pierwszych lat produkcji może sprawiać problemy związane z psującymi się czujnikami spalania stukowego i szybko zbierającym się w komorze spalania nagarem. Ze względu na tę przypadłość, może dojść nawet do pęknięcia głowicy.

Pękająca głowica i usterki związane z pracą napędu pompy olejowej to z kolei problem występujący w wysokoprężnej jednostce 2.0 TDi. Przed zakupem trzeba również dowiedzieć się, kiedy była ostatnia naprawa dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki.

hatchback do 20 tys 1

Volkswagen Golf VI

W zestawieniu hatchbacków nie mogło zabraknąć Volkswagena Golfa. Szósta odmiana z tej serii wyróżnia się aerodynamicznym wyglądem, wąskim grillem i stosunkowo długimi reflektorami przednimi i tylnymi z ostrym zakończeniem. Ten hatchback do 20 tys. ma też sporą ładowność – bagażnik o pojemności 350/1305 l. Na docenienie zasługuje też różnorodność odmian jednostek napędowych.

W przypadku tego modelu poleca się szczególnie wersję z motorem 1.4 TSi w konfiguracji pięciodrzwiowej. Można też zwrócić uwagę na pozostałe odmiany benzynowe: 1.6 8V i 1.8 TSi, a także diesla: 1.6 TDi, 2.0 TDi (110 KM) i 2.0 TDi (140 KM).

Eksploatacja samochodu

Odmiany TSi są narażone na awarie napinacza łańcucha rozrządu, a dokładnie jego rozciągnięcia. Usterki dotyczą też wtryskiwaczy, pękających tłoków i źle funkcjonującego sprzęgiełka pompy wody.

Właściciele wersji TDi będą musieli zmierzyć się z awariami układu wtryskowego, czy uszkodzonym dwumasowym kołem zamachowym i zacierającą się turbosprężarką. Trzeba też uważać na wycieki paliwa i często psującą się turbosprężarkę.

Opel Astra IV

Opel Astra IV to kolejna propozycja auta hatchback do 20 tys. To jeden z najpewniejszych i niezawodnych samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukował Opel. Odradza się tylko odmianę z silnikiem 1.3 CDTi, ze względu na liczne awarie.

Szczególnie doceniane są jednostki napędowe wykonane na bazie downsizingu – benzynowy motor 1.4 z turbodoładowaniem o mocy 140 KM. Można też zdecydować się na standardowe opcje.

Astra IV jest dostępna z silnikiem benzynowym w trzech wersjach: 1.4 (100 KM), 1.4T(140 KM) i 1.6 (115 KM). Spalanie plasuje się na poziomie kolejno: 5,5 l/5,9 l/6,3 l na 100 km. Natomiast wersje wysokoprężne to 1.3 CDTi (95 KM), 1.7 CDTi (125 KM) i 2.0 CDTi (160 KM) ze spalaniem 4,2 l/4,7 l/4,8 l na 100 km.

Eksploatacja samochodu

Największą awaryjnością wyróżniają się ręczne skrzynie biegów M32. Niemiecki producent zainstalował je w motorach 1.7 CDTi i 1.4 Turbo/1.6 Turbo. Wadliwe łożyska skrzyni powodowały głośną pracę i wymiana przekładni była konieczna już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.

Przy kupowaniu używanej Astry IV trzeba też zweryfikować stan filtra DPF, czy nie potrzebuje regeneracji, a także kondycję turbosprężarki lub BiTurbo. Pojazdy wyposażone w najsłabszą jednostkę napędową 1.3 CDTi, mogą też mieć problem ze zbyt luźnym łańcuchem rozrządu. Tutaj kluczowym aspektem jest terminowa wymiana oleju. Psuje się też kolektor ssący.

Peugeot 308 I

Peugeot 308 I świetnie się nadaje na auto miejskie. Ze względu na kompaktowe gabaryty 428 (dł.)/ 182 (szer.)/ 143 (wys.) parkowanie jest proste, a hatchback wyjątkowo zwrotny. Peugeot 308 I ma też dużą przestrzeń bagażową 345-725 l. 

Za niezawodne uważa się jednostki napędowe diesla 1.6 HDi w obu odmianach – 90 KM i 115 KM ze spalaniem 4,5 l na 100 km. Peugeot 308 w wersji kombi z pojemnością bagażową 575 l i przestronnym wnętrzem sprawdzi się jako kompaktowe auto rodzinne.

Pozostałe odmiany jednostek napędowych, na które można się natknąć to benzynowe: 1.4 VTi (95 KM), 1.6 VTi (120 KM) i 1.6 THP (150 KM) ze spalaniem 6,5 l/ 6,7 l i 7,0 l na 100 km. Z kolei najmocniejsza wersja silnika to 2.0 HDi (136 KM) zużywająca 5,3 l paliwa na 100 km.

Eksploatacja samochodu

Decydując się na odmianę z motorem HDi, trzeba się przygotować na usterki związane z pracą wtryskiwaczy, turbosprężarki i zaworu EGR. Jednostka z 16 zaworami może też przysporzyć problemów związanych z łańcuchem spinającym wałki rozrządu i dwumasą. 

W Peugeocie 308 I pojawiają się również problemy związane z elektryką. Awarie nie omijają także elektrycznej pompy wspomagania układu i przekładni kierowniczej, przepalających się styków, a także czujników. Do drobnych przypadłości zalicza się również wadliwy centralny zamek, joystick sterowania lusterkami i radio.

hatchback

Honda Civic VIII

W segmencie aut hatchback do 20 tys. nie brakuje pojazdów, które na pewno będą uznawane w przyszłości za kultowe. Właśnie takim samochodem jest Honda Civic VIII. Pomimo tego, że została zaprezentowana w 2005 roku, to stylistyka karoserii, reflektorów i wnętrza, mogłaby mieć premierę teraz. 

Budżet do 20 tys. złotych powinien wystarczyć na zakup zadbanej Hondy Civic VIII z benzynowym motorem 1.8 -VTEC. Motor ma moc 140 KM, a spalanie plasuje się na poziomie 6,6 l na 100 km. Na rynku dostępne są też odmiany benznowo-elektryczne, 1.3 IMA (115 KM), benzynowe 1.4 i-DSi (83 KM), 1.4 i-VTEC (100 KM). Zużywają kolejno 4,6 l/5,9 l i 6,6 l na 100 km.

Sportowy hatchback do 20 tys. – mocniejsza odmiana Hondy Civic VIII

Honda Civic VIII jest też dobrą propozycją dla osób, które chcą kupić szybki hatchback do 20 tys. Turbodiesel 2.2 i-CDTi o mocy 140 KM z maksymalnym momentem obrotowym 340 Nm rozpędza pojazd do 100 km/h w zaledwie 8,6 s i rozwija prędkość do 205 km/h. W połączeniu z atrakcyjnym designem karoserii, dynamicznym kształtem i znakomitą aerodynamiką, auto jest w stanie zapewnić sporo przyjemności z jazdy.

Eksploatacja samochodu

Największą wadą związaną z eksploatacją samochodu jest niestety korozja. Pojawia się najczęściej na elementach nadwozia. W trakcie jazdy próbnej należy też zwrócić uwagę na stukanie wydobywające się z przedniego zawieszenia. Może być ono oznaką uszkodzonego amortyzatora.

Problemy sprawiają także auta ze skrzynią automatyczną. Przyczyną jest źle pracujący sterownik przekładni. Zdarzają się też awarie hamulca ręcznego, uniemożliwiające bezpieczną jazdę. We wszystkich odmianach silników występuje uszkodzenie łańcucha rozrządu, wskutek rozciągnięcia elementu.

Planujesz zakup auta hatchback do 20 tys. zł? Zobacz, na co zwrócić uwagę!

Zakup używanego pojazdu jest dobrym rozwiązaniem. Znając podstawowe zasady kupowania samochodu z rynku wtórnego, można bez problemu znaleźć zadbany model. Na co trzeba zwrócić uwagę, zanim wyda się pieniądze?

„Pierwszy etap to ocena wizualna strony wewnętrznej i zewnętrznej pojazdu. Drobne przetarcia i zadrapania nie powinny zniechęcać do zakupu – można je łatwo skorygować bez dużego nakładu finansowego. Z kolei wgniecenia, widoczne ślady rdzy, czy inne oznaki uszkodzenia karoserii, powinny już wzmóc czujność kupującego” – mówi ekspert marki Inter Cars.

Oglądając samochód, trzeba sprawdzić, czy nie ma nadmiaru lakieru na wewnętrznej stronie maski, bagażnika i drzwi. Kontrastujący odcień farby będzie oznaką, że część uległa prawdopodobnie uszkodzeniu i konieczne było jej przemalowanie.

Ważną kwestią jest również zweryfikowanie stanu wnętrza. Warto spojrzeć jak wygląda tapicerka, czy jest zużyta lub podarta. Ostrzeżeniem będzie nietypowy, nieprzyjemny zapach stęchlizny. To najczęściej sygnał, że do wnętrza auta dostała się wilgoć. Jeżeli nie jest się pewnym, czy posiadana wiedza i doświadczenie pozwolą odpowiednio ocenić stan pojazdu, należy się udać do mechanika lub SKP (Stacja Kontroli Pojazdów).

hatchback do 20 tys 4

Raport VIN – wiarygodne źródło informacji na temat auta

Numer VIN to skrót literowo-cyfrowy. Unikalny identyfikator pojazdu składa się z 17 znaków i pozwala uzyskać szczegółowe informacje na temat historii auta. Zawiera wiadomości o historii własności, poprzednich odczytach licznika kilometrów, uszkodzeniach wskutek wypadku czy zalania, a także uszkodzeniach strukturalnych i stanie technicznym. 

Kod można znaleźć na rogu deski rozdzielczej w wewnętrznej części karoserii, po stronie kierowcy. Umieszcza się go również na słupku drzwiowym. Numer VIN powinien być też udostępniony przez podmiot, od którego kupuje się pojazd. Jeśli sprzedający nie chce go pokazać lub opóźnia proces wydania numeru VIN, warto poważnie się zastanowić nad zakończeniem negocjacji.

Hatchback do 20 tys. – wybieraj sprawdzone części

Tanie i sprawdzone części do napraw, można znaleźć w ofercie Inter Cars. Zebrane informacje i zaufany sklep  z solidnymi  częściami samochodowymi, ułatwią wybór i użytkowanie o auta.

Wybierz swój model:

Jaki hatchback do 20 tys. wybrać?

Auta hatchback do 20 tys. są jedną z najczęściej typowanych fraz w wyszukiwarkach. Nie może to dziwić, ponieważ kompaktowe samochody są zwrotne i ekonomiczne. Do tego dochodzą jeszcze kwestie związane z atrakcyjnym, wciąż świeżym designem karoserii i wnętrza. Całość uzupełnia różnorodny wybór jednostek napędowych i wersji wyposażenia. Trzeba też dodać, że samochody hatchback do 20 tys. są przestronne i wygodne.

W zestawieniu umieściliśmy modele, które sprawdzą się w różnym zastosowaniu. Do standardowej jazdy bardzo dobrze nadaje się Audi A3 II i Golf VI. Astra VI jest ekonomiczna, przestronna i praktyczna, a Peugeot 308 I to idealny kompakt miejski. Z kolei Honda Civic VIII to rasowy sportowy hatchback do 20 tys. i jest w stanie zaspokoić potrzeby kierowców szukających większej dynamiki w trakcie jazdy.

Przed zakupem pojazdu, należy zebrać informacje o jego stanie technicznym, historii i spróbować wynegocjować niższą cenę – na podstawie posiadanej już wiedzy. Końcowy etap to przygotowanie się na naprawę typowych usterek, wynikających ze standardowej eksploatacji.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!