Jazda na suwak to termin, który większości kierowców jest doskonale znany. Niestety wielu z nich wyłącznie o nim słyszało. Od końca 2019 roku jazda na suwak to obowiązek. Mimo że od wprowadzenia w życie odpowiednich przepisów minęło już kilka lat, to nadal wielu uczestników ruchu drogowego popełnia błędy. Dlatego w tym artykule przedstawiamy wszystkie niezbędne informacje na temat jazdy na suwak. Po przeczytaniu naszego poradnika będziesz wiedział, dlaczego jest ona tak ważna!

Jazda na suwak w wielu krajach Europy nie jest uregulowana prawnie. Do takich państw można zaliczyć m.in. Bułgarię, Chorwację, Finlandię, Portugalię, Włochy czy Wielką Brytanię. W tych krajach nie obowiązują żadne specjalne przepisy, które określałyby, jak mają zachowywać kierowcy, by zachować płynny ruch. W Polsce ministerstwo podjęło się zawarcia w Prawie o ruchu drogowym sztywnych zapisów. Jest to związane z tym, że w naszym kraju kultura jazdy jest nadal na niższym poziomie, niż w wielu innych państwach Europy.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

baner mamy części do Twojego samochodu

Jazda na suwak – co to takiego? 

Wielu kierowców nadal mylnie sądzi, że jazda na suwak to po prostu samochodowy savoir-vivre. Kiedyś być może tak było. 6 grudnia 2019 roku weszła w życie nowelizacja przepisów zawartych w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Zmiany sprawiły, że obecnie jazda na suwak to nie zwykła uprzejmość, ale obowiązek każdego kierowcy.

Jazda na suwak – przepisy 

Zastanawiasz się, jak według prawa określana jest jazda na suwak? Przepisy, które określają ten sposób zachowania, znajdują się w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Zapisy o tym znajdziesz w art. 22 pkt 4 ust. 4a i 4B wspomnianej ustawy. Brzmią one następująco:

  • 4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
  • 4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
Jazda na suwak

Jak jeździć na suwak? 

Warto w tym miejscu przełożyć język ustawodawczy na realia drogowe. Czym jest i kiedy można mówić o jeździe na suwak? Przede wszystkim ta metoda jazdy jest stosowana w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jednym lub kilku pasach. Przepisy mówią również, że gdy jeden pas się kończy lub jest nieprzejezdny, wówczas pojazd, który się na nim znajduje, ma pierwszeństwo. Przy czym muszą być spełnione dwa warunki. Jest to wspomniane już znaczne zmniejszenie prędkości. Drugi warunek dotyczy pojazdu, który znajduje się na pasie umożliwiającym kontynuowanie jazdy. Jeśli ten udzielił pierwszeństwa innemu kierowcy, wówczas nie ma obowiązku wpuszczania kolejnego samochodu. 

Warto to sobie dokładnie zobrazować. Wyobraź sobie hipotetyczną sytuację. Jedziesz na drodze dwupasmowej. Niestety prawy pas, którym się poruszasz, jest zablokowany z powodu kolizji innych uczestników ruchu drogowego. Stoisz więc w korku. Nowe przepisy dotyczące jazdy na suwak mają doprowadzić do rozładowania zatoru. W takiej sytuacji kierowcy z lewego, przejezdnego pasa są zobligowani do wpuszczania po jednym samochodzie z prawej strony. Jeden kierowca z lewej, potem z prawej, znowu z lewej i tak naprzemiennie. Gdybyś obserwował ten proces z lotu ptaka, zauważyłbyś, że przypomina to zasuwanie się zamka błyskawicznego. Stąd też nazwa „jazda na suwak”.

Ważnym elementem jazdy jest również parkowanie. Sprawdź, jak parkować równolegle lub prostopadle!

Jazda na suwak

Jazda na suwak – jakie płyną z niej korzyści? 

Dla wielu kierowców jazda na suwak nadal jest przykrym obowiązkiem. Jak się jednak okazuje, ta metoda poruszania się niesie ze sobą wiele korzyści dla uczestników ruchu drogowego. Na wstępie należy zaznaczyć, że jazda na suwak jest efektywna wyłącznie w momencie, w którym stosują się do niej wszyscy kierowcy. 

Zdaniem niektórych ekspertów oraz kierowców, jazda na zakładkę jest najskuteczniejszym sposobem na rozładowanie korków na drodze. Nie wymaga ona niczego więcej poza odrobiną dobrej woli. Dzięki temu kierowcy na zanikającym pasie nie muszą „polować” na miejsce. Wcześniej w takich momentach dochodziło do niebezpiecznych sytuacji. 

Zaletą jazdy na suwak jest również pełne wykorzystanie wszystkich dostępnych pasów ruchu. Warto także podkreślić fakt, że metoda na zakładkę gwarantuje spokój kierowców. Nikt nie musi się wciskać, nikt nie irytuje się ze względu na to, że przed jego pojazd wjechały dwa samochody. Wszyscy korzystają z tej sytuacji – tłumaczy ekspert Inter Cars.

Przepisy ruchu drogowego – jazda na suwak w każdej sytuacji? 

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: nie, nie w każdej sytuacji mają zastosowanie wspomniane przepisy ruchu drogowego. Jazda na suwak nie obowiązuje w kilku określonych przypadkach. Informacje na ten temat znajdują się w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Przepisy mogą nie być wystarczająco jasne, dlatego warto przyjrzeć się konkretnym sytuacjom. Oto cztery najważniejsze wyjątki od jazdy na suwak!

Nie masz pierwszeństwa na zanikającym pasie do jego końca

Jest to pierwszy wyjątek od jazdy na suwak. To prawdopodobnie najczęściej popełniany błąd przez kierowców. Jeśli poruszasz się pasem zanikającym lub zablokowanym np. z powodu awarii jednego z pojazdów, nie możesz jechać na suwak, aż do samego końca pasa. 

Korek na pasie zanikającym obliguje kierowców, którzy się na nim znajdują, do jazdy do samego końca. Dopiero wtedy możesz włączyć kierunkowskaz i próbować zmienić pas. Pamiętaj również o tym, że mimo tego, iż masz pierwszeństwo, musisz zachować szczególną ostrożność. 

Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym

Poprawne rozumienie zapisu, a także tego, kiedy występuje  jazda na suwak, pozwala zrozumieć, że w takiej sytuacji nie ma ona zastosowania. A teraz wytłumaczmy, o co dokładnie chodzi. 

Przykładowo, jezdnia składa się z dwóch pasów do jazdy prosto oraz trzeciego – do skrętu w prawo. Zazwyczaj w takiej sytuacji dwa pasy: lewy i środkowy są zakorkowane. Jest to szczególnie uciążliwe w godzinach szczytu. Wówczas kierowcy zjeżdżają z pasa do jazdy prosto na ten po prawej, który przeważnie jest pusty. Dojeżdżają do jego końca i tam ponownie próbują włączyć się na środkowy pas. W takiej sytuacji nie obowiązuje oczywiście jazda na suwak. Jest to spowodowane tym, że pas do skrętu w prawo nie jest pasem zanikającym. 

Jazda na suwak dotyczy tylko korków

Jest to zasada, którą powinien znać każdy kierowca. Niezależnie od liczby pasów czy organizacji ruchu w danym miejscu jazda na suwak obowiązuje wyłącznie w korku. W korku, który ma miejsce na drodze z więcej niż jednym pasem ruchu w danym kierunku. Wspomniany korek należy traktować zarówno jako okoliczność, w której pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością, jak i kiedy dochodzi do sytuacji zdefiniowanej przez ustawodawcę jako „znaczne zmniejszenie prędkości”.

Oprócz tego bardzo często na drodze dwujezdniowej jeden pas jest zakorkowany, a drugi nie. W takiej sytuacji kierowcy chcą wyjechać z zatoru. Tutaj również nie obowiązuje jazda na suwak, ponieważ ten zapis dotyczy sytuacji, gdy nie ma możliwości kontynuowania jazdy. W rzeczywistości jazda zakorkowanym pasem jest możliwa, dlatego kierowca, który chce zmienić pas, musi ustąpić pierwszeństwa samochodom, które już się na nim znajdują. 

Nie masz pierwszeństwa na pasie rozbiegowym

Pas rozbiegowy to specjalny fragment jezdni, który ułatwia włączanie się do ruchu np. po wyjeździe ze stacji benzynowej. Jeśli z niego korzystasz, to nie masz pierwszeństwa przed innymi pojazdami, które się na nim znajdują. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy drogą ekspresową czy autostradą. W tych przypadkach również nie masz pierwszeństwa, chyba że, jak już wielokrotnie w tym artykule wspominaliśmy, wszystkie pasy są zakorkowane. 

Wiesz, czym jest ekonomiczna jazda samochodem? Zobacz, co na ten temat na do powiedzenia nasz ekspert!

Jazda na suwak

Jazda na suwak – kolizja

Kierowcy na drodze powinni pamiętać o tym, kiedy obowiązuje jazda na suwak. Kolizja może jednak zdarzyć się w najmniej spodziewanym momencie. Co w takiej sytuacji? Po czyjej stronie jest wina? Wymuszanie pierwszeństwa jest karane mandatem. Jego wysokość może wynieść nawet 500 złotych. Jeśli wymuszenie pierwszeństwa zakończyło się kolizją, wówczas dochodzi do tego również pokrycie z OC kosztów naprawy samochodów. 

Taryfikator mandatów ma także stosowne kary dla innych wykroczeń drogowych. Przykładowo tamowanie lub utrudnianie ruchu poprzez niewłaściwe sygnalizowanie manewrów „kosztuje” 200 złotych. Z kolei kierowca, który nie wpuścił innego samochodu i intencjonalnie przyśpiesza, musi liczyć się z karą w wysokości 350 złotych. 

Jazda na suwak – znak

Skąd możesz wiedzieć, że w danym miejscu obowiązuje jazda na suwak? Znak D-56 to oznaczenie występujące zazwyczaj w miejscach robót drogowych i informuje on, że w danym miejscu obowiązuje metoda jazdy na zakładkę. Jego wprowadzenie zaproponowała GDDKiA. Stosuje się go, gdy jeden z pasów jest chwilowo wyłączony. Znak D-56 jest głównie stosowany jako uzupełnienie znaku A-30. Ten z kolei ostrzega przed niebezpieczeństwem. 

Jazda na suwak

Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych razem z Inter Cars!

Jazda na suwak ma zapewnić przede wszystkim płynność jazdy, ale chodzi również o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Pamiętaj o tym, że wpływ na to ma również stan techniczny Twojego pojazdu. W związku z tym musisz dbać o swój samochód. Jeśli pojawi się drobna awaria lub jakiś element eksploatacyjny jest zużyty, najlepsze części do auta znajdziesz w ofercie Inter Cars. W naszym asortymencie dostępne są m.in. opony, części do układów hamulcowych, filtry czy oleje. Zadbaj o siebie i innych na drodze i wybierz jakościowe produkty od renomowanych producentów!

szukasz produktu który opisujemy?

Jazda na suwak – podsumowanie

Kraje zachodnie, kulturę jazdy mają rozwiniętą na bardzo wysokim poziomie. W Niemczech, Stanach Zjednoczonych czy państwach skandynawskich jazda na zakładkę jest czymś naturalnym. W Polsce nadal pracujemy nad zachowaniem kierowców na drodze. Z pewnością po przeczytaniu naszego artykułu, wiesz już, czym jest jazda na suwak. Przepisy, które ją określają, znajdują się w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Jazda na suwak to metoda, dzięki której poruszanie się po drodze jest sprawne oraz bezpieczne. Pamiętaj jednak w tym wszystkim, aby zawsze zachowywać ostrożność.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jazda na suwak polega na naprzemiennym wpuszczaniu pojazdów z zanikających pasów podczas jazdy w korku. Zasada ta nie obowiązuje, gdy pas jest niezablokowany lub podczas próby zmiany pasa z pasa rozbiegowego np. po wyjeździe ze stacji benzynowej czy na autostradzie. 

Jazda na suwak jest obowiązkiem w Polsce od 6 grudnia 2019 roku.

Kierowca, który nie wpuści innego pojazdu w sytuacji jazdy na suwak, może zostać ukarany mandatem w wysokości 500 złotych. Z kolei kierujący pojazdem, który utrudnia ruch lub niewłaściwie sygnalizuje manewr, może otrzymać karę w wysokości 200 złotych. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!