Wielu kierowców narzeka na działanie fotoradarów oraz ich pozorną niedokładność. Co jakiś czas przez media przetacza się również dyskusja, że są one ustawione w sposób, który nie ma niczego wspólnego z dbaniem o bezpieczeństwo, a zapewnia jedynie dodatkowe środki do gminnych budżetów. Bez względu na zróżnicowane opinie kierowców fotoradary niezaprzeczalnie mają realny wpływ na ograniczenie zbyt szybkiej jazdy na polskich drogach. Warto jednak wiedzieć, jak działają i w ten sposób przygotować się na ewentualne spotkanie podczas podróży. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

banner

Kiedy fotoradar robi zdjęcie i jak działa?

Na samym początku warto uściślić, gdzie zgodnie z założeniem powinny być stawiane fotoradary. Otóż tego typu urządzenia instaluje się w miejscach szczególnie narażonych na wypadki związane z przekraczaniem prędkości przez kierowców. Chodzi o to, by w określonym miejscu spowolnić uczestników ruchu i przywrócić w ten sposób stabilną sytuację na drodze. Urządzenia do pomiaru prędkości są montowane na specjalnie przygotowanych do tego masztach, które muszą być odpowiednio oznaczone.

Przepisy są jasne co do konieczności oznaczenia fotoradarów ustawianych przy polskich drogach. Zgodnie z prawem muszą one mieć wyraźny oraz rzucający się z daleka w oczy żółty kolor. Tylko tak oznaczone fotoradary dają możliwość legalnego wystawiania mandatów dla prowadzących, którzy nie stosują się do ograniczeń na danym odcinku drogi – mówi ekspert Inter Cars.

Co jednak w sytuacji, gdy podczas podróży samochodem zauważysz szare fotoradary? Czy one też mierzą prędkość? Bez obaw. Masz do czynienia z niedziałającymi urządzeniami, które jeszcze nie zostały zdemontowane lub mają służyć za atrapę. Zajmijmy się jednak tym, co znajduje się w specyficznie oznaczonym żółtym fotoradarze. Dzięki temu lepiej zrozumiesz zasadę działania tego sprzętu.

Jak działają fotoradary – co znajduje się w skrzynce?

  1. Urządzenie mające na celu robienie zdjęć samochodom przekraczającym dopuszczalną na danym odcinku drogi prędkość. 
  2. Lampa błyskowa, dzięki której możliwe jest wykonywanie zdjęć przy niedostatecznym oświetleniu.
  3. Jednostka przesyłająca zebrane dane do centrum informacyjnego, które następnie je przetwarza.
  4. Radar, który wysyła fale i dzięki temu możliwy jest pomiar prędkości danego pojazdu.

Warto w tym miejscu zatrzymać się i omówić nieco bardziej szczegółowo, jak działają fotoradary. Otóż wspomniany wcześniej radar wysyła wiązkę fal, których zadaniem jest mierzenie prędkości pojazdu zbliżającego się do urządzenia. Jeśli zastanawiasz się, z jakiej odległości łapią fotoradary, to powinieneś mieć świadomość, że pomiar odbywa się, gdy auto jest od 45 do 10 metrów od sprzętu. 

Fotoradar na samym początku swojej pracy jest specjalnie kalibrowany, aby reagować na przekroczenie określonej prędkości. W sytuacji gdy zostanie ona przekroczona, urządzenie wykonuje zdjęcie i przesyła je do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). To właśnie tam przetwarzane są napływające informacje. W większości przypadków fotoradar nie wykonuje tylko jednego zdjęcia, ale całą serię. Chodzi bowiem o to, aby wybrać najlepsze ujęcie ukazujące najważniejsze szczegóły. 

Zdjęcie może stanowić dowód na popełnienie wykroczenia tylko wtedy, gdy znajdują się na nim następujące elementy:

  • pojazd,
  • numer rejestracyjny,
  • data i godzina pomiaru,
  • miejsce wykonania zdjęcia,
  • prędkość pojazdu poddanego pomiarowi,
  • dopuszczalna prędkość, obowiązująca na danym odcinku drogi,
  • twarz kierowcy.

Wiesz już, co musi być na zdjęciach i z jakiej odległości łapią fotoradary. Wykorzystaj wiedzę o działaniu urządzenia oraz odpowiednio wcześniej zdejmij nogę z gazu. Dzięki temu uda Ci się uniknąć mandatu. 

Czytaj także: Mandaty za granicą, czyli ile kosztują wakacyjne wykroczenia drogowe?

Czy fotoradary robią zdjęcia z tyłu?

Do niedawna urządzenia pomiarowe były całkowicie bezradne w stosunku do przekraczających prędkość motocyklistów. Co prawda sam fakt zbyt szybkiej jazdy był oczywiście rejestrowany, ale zdjęcie nie mogło stanowić podstawy do wystawienia mandatu, ponieważ nie znajdował się na nim numer rejestracyjny jednośladu. Wynika to z faktu, że tablice w motocyklach znajdują się z tyłu pojazdu, a to uniemożliwiało pracę urządzenia, jakim jest fotoradar. Zdjęcie musi zawierać najważniejsze dane o pojeździe.

Zarząd IDT stanął więc przed dużym problemem. Konieczne było zakończenie tego procederu oraz odzyskanie kontroli na drogach w kontekście za szybko poruszających się motocyklistów. Pomysłem, który pomógł, było rozbudowanie fotoradarów o dodatkową kamerę rejestrującą obraz z tyłu. Dzięki temu możliwa jest identyfikacja prowadzącego oraz samego motocyklu, a w rezultacie wystawienie mandatu. 

Kamery do robienia zdjęć z tyłu są sukcesywnie montowane, co sprawia, że motocykliści nie mogą czuć się już tak bezkarnie, jak dotychczas. Wiesz już, czy fotoradary robią zdjęcia z tyłu i jak IDT poradziło sobie z grupą uczestników ruchu, którzy nie musieli przez długi czas przejmować się mandatami, jakie wykonuje fotoradar. Zdjęcie coraz częściej może być wykorzystane do ukarania śpieszącego się za bardzo motocyklisty.

Jak rozpoznać, czy fotoradar zrobił zdjęcie?

Możesz zastanawiać się, jak rozpoznać, czy fotoradar zrobił zdjęcie. Otóż nie ma jednego sprawdzonego sposobu. Największą pewność będziesz mieć jedynie wtedy, gdy otrzymasz list ze zdjęciem oraz blankietem do opłacenia kary za nieprzepisową jazdę. Jeśli podróżujesz nocą, to istnieje pewna szansa, że zauważysz błysk lampy, która uruchamia się podczas robienia zdjęcia. Jest to jednak możliwe tylko przy niedostatecznym oświetleniu. W dzień nie ma szansy, żebyś zarejestrował ten trwający ułamek sekundy szczegół.

Fotoradar – mandat

W sierpniu 2022 roku w Polsce zaczął obowiązywać nowy taryfikator, który znacznie podniósł wysokość mandatów nakładanych na kierowców nieprzestrzegających przepisów. Obecne stawki za przekroczenie prędkości kształtują się w następujący sposób:

  • do 10 km/h – 50 zł i 1 punkt karny,
  • od 11 do 15 km/h – 100 zł i 2 punkty karne,
  • od 16 do 20 km/h – 200 zł i 3 punkty karne,
  • od 21 do 25 km/h – 300 zł i 5 punktów karnych,
  • od 26 do 30 km/h – 400 zł i 7 punktów karnych,
  • od 31 do 40 km/h – 800 zł i 9 punktów karnych,
  • od 41 do 50 km/h – 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • od 51 do 60 km/h – 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • od 61 do 70 km/h – 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • powyżej 71 km/h – 2500 zł i 15 punktów karnych,
  • ponowne przekroczenie prędkości – stawka x2.

Czytaj także: Taryfikator mandatów 2022 – poznaj nowe przepisy

Fotoradar – mandat i procedura jego wystawienia

Załóżmy, że urządzenie pomiarowe zarejestrowało Twoją nieprzepisową jazdę. Zdjęcie zostaje więc wysłane do CANARD, gdzie za pośrednictwem IDT ustala się właściciela pojazdu, do którego kierowane jest wezwanie do wskazania prowadzącego pojazd w trakcie kontroli. Bywają sytuacje, gdy właściciel nie prowadził akurat swojego pojazdu. Ma on wtedy trzy wyjścia:

  1. przyznanie się do winy oraz przyjęcie lub odrzucenie mandatu,
  2. wskazanie osoby, która prowadziła samochód,
  3. niewskazanie prowadzącego, przyjęcie lub odmowa opłaty.

W przypadku gdy właściciel nie zdecyduje się na wskazanie prowadzącego, ale przyjmie mandat, musi liczyć się z koniecznością zapłaty dwukrotności stawki określonej przez taryfikator. Jeśli jednak odmówi opłaty, sprawa zostanie skierowana do sądu, który zdecyduje, czy kara została wystawiona słusznie i która ze stron sporu ma rację. 

Możesz zastanawiać się też, kiedy otrzymasz mandat. Niestety, ale nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Bywają przypadki, gdy list przychodzi nawet po 180 dniach od ujawnienia wykroczenia. Opłaty musisz dokonać w ciągu 7 dni od odebrania listu na wskazany rachunek bankowy. W skrajnych przypadkach, gdy dochodzi do opóźnienia płatności, następuje ściągnięcie środków z konta kierowcy na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym.

Fotoradary odcinkowe – czym jest odcinkowy pomiar prędkości?

Oprócz fotoradarów w Polsce wykorzystywany jest też odcinkowy pomiar prędkości. Dokonuje się go na 30 odcinkach dróg w całym kraju. System ma za zadanie obliczanie średniej prędkości na określonym odcinku, analizując czas przejazdu pomiędzy punktem początkowym a końcowym. Tego typu rozwiązanie jest o tyle lepsze od fotoradarów, że motywuje kierowców do przepisowej jazdy na dłuższych fragmentach. W przypadku urządzeń robiących zdjęcia często bowiem dochodzi do sytuacji, gdy prowadzący zwalnia przed fotoradarem, a za nim znowu wraca do zbyt szybkiego poruszania się pojazdem. 

Budowa systemu jest stosunkowo prosta. Nad jezdnią umieszcza się dwie bramki z kamerami. Przy wjazdowej rejestrowane są dane pojazdu (numer rejestracyjny, marka, typ pojazdu i czas wjechania na odcinek pomiarowy), a na wyjazdowej dokonywana jest identyfikacja pojazdu oraz obliczanie czasu przejazdu z punktu A do punktu B. W sytuacji gdy kierowca przejedzie określony fragment drogi za szybko, otrzyma mandat na tej samej zasadzie, jak ma to miejsce przy fotoradarach. Fotoradary odcinkowe są coraz częściej spotykane na drogach, co z pewnością pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

Zależy Ci na bezpieczeństwie jazdy? Zajrzyj do Inter Cars

Przepisowa jazda z dozwoloną prędkością jest kluczowym aspektem bezpiecznego poruszania się po drogach. Nie można jednak zapominać o odpowiednim stanie technicznym samochodu, którym się poruszasz. Jeśli zależy Ci na spokoju oraz maksymalnym ograniczeniu ryzyka wystąpienia nieprzewidzianych usterek, sprawdź nasze części zamienne oraz akcesoria motoryzacyjne. Zajrzyj już dzisiaj do Inter Cars.

Zdajemy sobie sprawę, jak oprócz niezawodnego auta ważny jest również komfort jazdy. Z tego względu dbamy o to, aby stale rozszerzać naszą ofertę o wszelkiego rodzaju udogodnienia, takie jak uchwyty na telefon, nawigacje samochodowe oraz ładowarki.

Wybór części zamiennych i akcesoriów nie zawsze jest prosty. Dlatego właśnie w razie jakichkolwiek wątpliwości możesz zawsze zwrócić się do naszych ekspertów, którzy pomogą Ci dobrać najlepsze rozwiązanie.

Fotoradar nie jest już dla Ciebie tajemnicą!

Jak widzisz, fotoradar to urządzenie, które w prosty sposób może zmotywować kierowców do zdjęcia nogi z pedału gazu. Dzięki niemu możliwe jest ograniczenie liczby wypadków związanych z przekroczeniem prędkości oraz zbyt brawurową jazdą. Niestety wadą tego rozwiązania jest to, że działa tylko w jednym punkcie. O wiele korzystniejszy od strony bezpieczeństwa jest odcinkowy pomiar prędkości, który działa na dłuższych fragmentach drogi i skłania kierowców do przepisowej jazdy nie tylko w jednym miejscu. 

Mimo wskazywanych przez uczestników ruchu wad fotoradary są rozwiązaniem wpływającym na ogólne bezpieczeństwo, a więc z samego założenia nie należy ich jednoznacznie odrzucać. Ciągłe udoskonalanie konstrukcji oraz zasady działania sprawiają, że fotoradary stają się coraz przydatniejsze i mają realny wpływ na to, co dzieje się na drogach. Przykładem niech będzie wprowadzenie tylnych kamer do robienia zdjęć motocyklom. 

Jeśli szukasz części zamiennych oraz akcesoriów, które pozwolą Ci na bardziej komfortową i bezpieczną jazdę, sprawdź, co przygotowaliśmy w sklepie Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Specjalne urządzenie wysyła wiązkę fal w stronę zbliżającego się pojazdu, co pozwala na zarejestrowanie prędkości, z jaką się porusza. W przypadku, gdy jest ona zbyt wysoka, fotoradar wykonuje zdjęcia, które są podstawą do wystawienia mandatu. Następnie właściciel jest powiadamiany o zaistniałej sytuacji. 

Ta funkcjonalność jest wprowadzana, dzięki czemu możliwe jest robienie zdjęć motocyklom, które przekroczyły prędkość i mają tablice rejestracyjne z tyłu. Tego typu rozwiązanie sprawia, że proceder bezkarności tej grupy uczestników ruchu jest znacznie ograniczany.

Zgodnie z prawem w takiej sytuacji zostaje nałożony na niego mandat wynoszący dwukrotność stawki przewidzianą za dane wykroczenie. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!