Częścią wyposażenia auta, która znacząco wpływa na komfort podróżowania, są podgrzewane fotele. Znajduje się w nich grzejnik powierzchniowy. Działając, podnosi temperaturę na płaszczyźnie przeznaczonej do siedzenia. Dzięki temu kierowca i pasażerowie odczuwają jednolite promienie ciepła. Podgrzewane fotele mogą stanowić zarówno standardowy element wyposażenia, jak i być jego dodatkowym elementem. Dowiedz się więcej o podgrzewanych fotelach, ich sposobie działania, odmianach i zaletach!

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Kiedy producenci zaczęli stosować ocieplanie siedzeń?
  2. Jak działają podgrzewane fotele do samochodu?
  3. Jakie są rodzaje podgrzewanych foteli?
  4. Jak działają podgrzewane fotele w zależności od producenta?
  5. Czy warto mieć podgrzewane siedzenia w samochodzie?

Początki technologii – kiedy producenci zaczęli stosować ocieplanie siedzeń?

System podgrzewania foteli samochodowych ma swoje korzenie w latach 60. XX wieku. Autorem pierwszego układu jest Bob Ballard – inżynier koncernu General Motors. Na podobne rozwiązanie w tym samym czasie, wpadł również James R. Cooke. 

Z kolei pierwszym samochodem wyposażonym w podgrzewanie foteli, który zjechał z linii produkcyjnej, był Cadillac DeVille Fleetwood z 1966 roku. Technologię wykorzystali również szwedzcy projektanci, montując ją w Saabie z 1972 roku – w modelach 99 i 96.

Pierwsze systemy włączały się samoczynnie za sprawą grzałki w momencie, kiedy temperatura była niska. Układ przestawał funkcjonować wtedy, gdy przewody osiągały optymalną temperaturę.

Jak działają podgrzewane fotele do samochodu?

Podgrzewanie foteli samochodowych jest zazwyczaj standardowym elementem wyposażenia samochodów z tapicerką skórzaną. W przypadku modeli, gdzie siedzenia są pokryte materiałem welurowym, ogrzewanie jest dostępne w pakiecie opcjonalnym lub trzeba kupić oddzielną instalację i zamontować ją samodzielnie.

Sposób działania systemu grzewczego w fotelach

Wyjaśniliśmy już, czym są podgrzewane fotele. Jak to działa w praktyce? Ta część wyposażenia składa się najczęściej z mat lub przewodów ocieplających. Ich lokalizacja to przestrzeń między pokrowcem a rdzeniem piankowym siedzenia samochodowego. Niektóre instalacje funkcjonują na bazie przewodów wbudowywanych w pokrowiec fotela albo oparcia.

Z kolei elementy ogrzewające są złożone z elastycznych przewodów oporowych, faliście przebiegających przez powierzchnię, boki i oparcie siedzenia. Na rynku można spotkać się też z alternatywnymi rozwiązaniami. Takie systemy wykorzystują dwie elektrody z równoległymi strukturami siatki z włókna węglowego lub jedną strukturę sieci.

Regulowanie poziomu ciepła

Sposób dostosowywania temperatury grzania zależy przede wszystkim od rozwiązań wdrożonych przez producenta. Stopień ciepła, który będą emitować fotele ogrzewane, można zazwyczaj ustawić za pomocą pokrętła lub przełącznika przyciskowego.

Po użyciu jednej z wymienionych części, element sterujący działa na obwód w jednostce sterującej. Reguluje efektywne napięcie na elementach grzejnych, modulując szerokość impulsu. 

Układ grzewczy jest też wyposażony w system zabezpieczający. Dzięki temu nie dochodzi do przegrzania przewodów i emitowania zbyt wysokiej temperatury. Kontrolę zapewniają specjalne czujniki umieszczone w elementach grzewczych, które również są podłączone do jednostki sterującej.

Czy podgrzewane siedzenia są stosowane tylko w autach?

Podgrzewane siedzenia są stosowane nie tylko w przypadku aut osobowych, ale także pozostałych odmian pojazdów, w tym motocykli. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że systemy grzewcze znajdują się także np. w fotelach na wyciągach krzesełkowych, a nawet w deskach sedesowych.

Rodzaje podgrzewanych foteli – różne sposoby wykonania

Przeglądając oferty poszczególnych producentów czy sprawdzając specyfikację techniczną podgrzewaczy montowanych na fotelach osobno, można spotkać się z różnymi opisami techniki wykonania.

Aktualnie na rynku są dostępne trzy technologie. Fotele podgrzewane są produkowane na podstawie projektu: splotowego, równoległego lub ciśnieniowego. Do tego dochodzą też różne rodzaje materiału, z którego składa się ten element wyposażenia. Wymienione aspekty mają wpływ na rozmaitą trwałość taśmy termozgrzewalnej. Co warto o nich wiedzieć?

Splot pasmowy – czym się charakteryzuje?

Producenci decydujący się na tę technologię opracowują projekt, gdzie przewód elektryczny układa się na powierzchni siedzenia meandrami. Utrwala się go warstwą wierzchnią lub nicią haftowaną. 

W splocie pasmowym wykorzystuje się tylko jedną powłokę materiału. Jest nośnikiem drutu grzewczego, mocowanego za sprawą nici haftu. Cecha charakterystyczna tej techniki to wyjątkowa elastyczność w obrysie ogrzewanej powierzchni.

Najlepsi dostawcy stawiają na konstrukcję obejmującą przewodnik osadzony w piance nośnej i utrwalony warstwami okładki z włókniny. Zapobiega to powstawaniu śladów na poszyciu siedzenia.

Technika równoległa – co warto o niej wiedzieć?

Układ opiera się na równoległych przewodnikach grzejnych. Proces produkcyjny przebiega w ten sposób, że nakłada się je na materiał nośny, wykorzystując maszyny do łączenia ściegów.

Żyłki zapewniające podgrzewanie foteli samochodowych są wykonane najczęściej z włókien węglowych. Inne stosowane materiały to stal i miedź. System zawiera również dwie listwy kontaktowe, które zasilają prądem równoległe przewody.

Za największy atut tej techniki uznaje się wyjątkowo dokładne, równomierne ogrzewanie kwadratowych powierzchni. Co więcej, równoległa struktura pozwala umieścić system bardzo blisko strony wierzchniej siedzenia. Ma to bezpośrednie przełożenie na krótszy czas nagrzewania pola fotela.

Technika druku – podstawowe informacje

W tej technice srebrne elektrody zadrukowuje się farbą przewodzącą. Opór substancji silnie wzrasta wraz ze skokiem temperatury. Wpływa to na unikalną charakterystykę całego systemu, który zapewnia podgrzewanie foteli. 

Technika druku umożliwia generowanie dużych gęstości mocy. Oprócz tego cały układ jest automatycznie zabezpieczony przed nieumiejętnym użyciem, co mogłoby skutkować uszkodzeniem, wypaleniem lub nałożeniem się na siebie żyłek ocieplających. Niestety, ze względu na wysokie koszty wykorzystania ta technika nie jest powszechnie stosowana.

Podgrzewane fotele – jak to działa w zależności od producenta?

Pomimo tego, że cel systemu montowanego w każdych fotelach ogrzewanych jest taki sam, to technika wykonania może się różnić w zależności od producenta. Ma na to wpływ również klasa samochodu. Na czym polegają technologie stosowane przez popularne marki motoryzacyjne?

W przypadku samochodów marki Renault, Peugeot i Citroën stosuje się piankę poliuretanową siedzenia. Pierwszy z wymienionych producentów oraz Chrysler montują też podgrzewanie foteli funkcjonujące za sprawą mocowania za pomocą taśmy z rzepem lub poprzez zakotwiczenie przy wypinaniu zasłony.

Niemieccy producenci – BMW, Daimler AG i Audi – decydują się na wszywanie nagrzewnicy w poszycie fotela. Tę technikę wykorzystuje się przede wszystkim w pojazdach klasy luksusowej. Do często wdrażanych rozwiązań zalicza się „peel-and-stick”, które opiera się na przyklejaniu mat grzewczych z pomocą dwustronnej taśmy klejącej na piance tapicerskiej.

Poduszki i maty grzewcze

Nie wszystkie auta dostępne na rynku mają w swoim wyposażeniu ocieplane siedzenia, dlatego niektórzy kierowcy zastanawiają się, jak zrobić podgrzewane fotele samodzielnie i podnieść komfort poruszania się posiadanym pojazdem. Można zastanowić się nad nabyciem poduszek lub mat grzewczych.

Maty i poduszki grzewcze – podstawowe wiadomości

W sklepach z wyposażeniem motoryzacyjnym można znaleźć modele przeznaczone dla kierowców i pasażerów. Do utrudnień w zakupach należy to, że nieraz trudno dopasować produkt do budowy sportowego, wentylowanego lub skórzanego fotela.

Element mocuje się zazwyczaj do ramy siedziska za pomocą haczyków i elastycznych pasków. Dostępne są maty zarówno z pokryciem tekstylnym, skórzanym, jak i mieszanym. Podłącza się je do gniazda zasilania pokładowego. Części grzejne składają się z przewodów przebiegających przez poszycie maty. 

Ograniczenia związane z działaniem i montażem

W porównaniu ze standardowymi, fabrycznymi elementami wyposażenia, wspomniane produkty nie prezentują się bardzo atrakcyjnie. Z tego powodu mogą być dobrym rozwiązaniem tymczasowym.

Największą wadą mat grzewczych jest fakt, że nie ogrzewają całej powierzchni siedzenia. Nie można ich także w pełni zintegrować z fotelem auta. Pomimo tego, że ciepło generują te same lub podobne układy przewodów, to koszt bezpiecznego wbudowania maty lub poduszki w siedzenie jest wysoki.

Podgrzewane siedzenia w samochodzie – czy warto je mieć?

Wybranie ogrzewania siedzeń w fazie dostosowywania wyposażenia auta lub wymiana foteli na podgrzewane jest decyzją sprzyjającą późniejszemu komfortowi jazdy. Jak dokładnie podgrzewany fotel samochodowy wpłynie na podwyższenie wygody użytkowania pojazdu, poprawę stanu fizycznego kierowcy i pasażerów, a także bezpieczeństwo?

Relaks wpływa na lepszą koncentrację

Pierwszym benefitem podwyższonej temperatury powierzchni siedzenia jest zapewnienie lepszego samopoczucia oraz zmniejszenie dyskomfortu spowodowanego zimnem w pojeździe. Ciepło sprzyja rozluźnieniu mięśni i redukcji stresu. Dzięki temu postawa fizyczna kierowcy jest naturalna, a umysł skupiony na sytuacji na drodze, co ma wpływ na koncentrację i podejmowane decyzje – mówi ekspert marki Inter Cars.

Ciepłe i grube ubranie nie będzie stanowić przeszkody

Zimowe ubrania mają zapewniać odpowiednią temperaturę ciała, dlatego stosuje się materiały o większej grubości i bardziej zbitej strukturze splotu. Z tego powodu odzież może krępować ruchy, szczególnie przy wykonywaniu manewrów parkowania, wyprzedzania czy ruszania. Oprócz tego ciepła lub gruba garderoba powoduje luzy w pasach bezpieczeństwa. 

Za sprawą podgrzewanych foteli temperatura ciała staje się optymalna w krótszym czasie, dlatego nie ma konieczności podróżowania, będąc ubranym w grubą kurtkę, rękawiczki i szalik. Bardziej dopasowana odzież sprawia, że w przypadku kolizji nie ma luzów w pasach bezpieczeństwa. Minimalizuje to ryzyko wystąpienia poważnego urazu.

Wyższa temperatura wpływa dobroczynnie na ból

Wielu kierowców ma problem z pokonywaniem długich tras ze względu na chroniczny ból kręgosłupa, chore nerki lub inne przypadłości. Ciepło generowane przez podgrzewane siedzenia koi ból i pozwala w pełni skupić się na prowadzeniu pojazdu.

Podgrzewane siedzenia – wybieraj najlepsze produkty

Zalety podgrzewanych foteli, w tym podniesienie jakości podróżowania, mogą być istotne dla wielu kierowców i pasażerów. Biorąc pod uwagę wytrzymałość systemu i korzyści płynące z jego użytkowania, można dojść do wniosku, że wybór podgrzewanych siedzeń (lub wymiana foteli na podgrzewane) będzie dobrą decyzją dla większości właścicieli aut.

Jeśli podgrzewany fotel samochodowy nie jest dostępną opcją w danym pojeździe, można też poważnie zastanowić się nad nabyciem dodatkowych mat grzewczych, które można podłączyć do gniazda elektrycznego w środku auta. Szukając dobrych produktów w atrakcyjnej cenie, warto zapoznać się z ofertą Inter Cars. W asortymencie sklepu znajdują się akcesoria, które podwyższą komfort codziennej jazdy i zapewnią wygodę zarówno kierowcy, jak i pasażerom.

 

Lubisz, gdy w Twoim samochodzie jest ciepło?

Podgrzewane siedzenia – najczęściej zadawane pytania

Pomimo wielu zalet, podgrzewane siedzenia wciąż mogą budzić wątpliwości u potencjalnych użytkowników. Postaramy się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania związane z systemami grzewczymi w fotelach. W takim razie, co warto wiedzieć?

Czy podgrzewane siedzenia można mieć w każdym aucie?

Podgrzewane fotele to element wyposażenia, który jest dostępny w większości nowych modeli aut. Wystarczy zapytać o tę funkcję dealera. W przypadku, gdy posiadany samochód nie ma tej opcji, można zdecydować się na urządzenie zewnętrzne – matę lub poduszkę. Do jej podłączenia potrzebne jest gniazdko elektryczne.

Ile kosztuje montaż fotela podgrzewanego?

Montaż całego fotela z systemem podgrzewania u mechanika to koszt około 800 złotych za komplet – siedzenie kierowcy i pasażera. Można też zdecydować się na akcesoria peryferyjne, wspomniane wcześniej przenośne panele grzewcze. Za produkty dobrej jakości trzeba zapłacić ok. 200 złotych.

Jak podgrzewane fotele wpływają na spalanie paliwa?

Każdy kierowca chce ograniczać spalanie paliwa. Czy podgrzewane fotele znacznie zwiększają jego zużycie? Jedno ocieplane siedzenie potrzebuje do pracy 100 W energii elektrycznej. Przekłada się to na większe zużycie paliwa – średnio 0,1 l na 100 kilometrów.

Jaka jest żywotność foteli podgrzewanych?

Podgrzewane mogą działać dość długo. W tym aspekcie kluczowa jest jakość i regularność serwisowania. Dobrze utrzymany produkt może służyć użytkownikowi od 10 do nawet 30 lat.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!