Nitro w samochodzie: jak to działa? Specjaliści tuningu samochodowego przez wiele lat poszukiwali substancji, dzięki której będzie możliwe znaczne zwiększenie obrotów silnika. Chcieli w ten sposób mieć znaczny wpływ na dynamikę jazdy oraz rozwijanie prędkości. Udało się więc znaleźć rozwiązanie, jakim jest wykorzystanie w motoryzacji podtlenku azotu. Jakie zalety wynikają z instalacji nitro w samochodzie? Czy i dlaczego warto się zdecydować na to rozwiązanie? Odpowiadamy!

Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Jak działa podtlenek azotu w samochodzie?
  2. Skąd pomysł na nitro w samochodzie?
  3. Nitro do samochodu – jak zamontować zestaw?
  4. Nitro w samochodzie – co radzi ekspert?

Nitro w samochodzie. Zasada działania

Aby jak najlepiej zrozumieć zasady działania instalacji nitro w samochodzie, warto na początku wiedzieć, czym w ogóle jest substancja używana w tego typu rozwiązaniach. Zacznijmy więc od faktografii, dzięki której rozumienie późniejszych rozważań będzie o wiele jaśniejsze.

Podtlenek azotu to bezbarwny, niepalny gaz. Cechuje go również słodkawy smak i bardzo słabo wyczuwalna woń. Podtlenek azotu, z chemicznego punktu widzenia, składa się z atomów azotu
i tlenu. Oznaczany jest wzorem chemicznym N2O. Zapewne w tym miejscu może Cię zastanawiać,
w jaki sposób niepalny gaz może skutkować wzmocnieniem pracy silnika. Jest to stosunkowo łatwe.

Ten gaz, jak wspomniano wyżej, składa się jedynie z dwóch innych pierwiastków chemicznych, którymi są tlen i azot. To właśnie swojemu prostemu składowi podtlenek azotu zawdzięcza możliwość zastosowania w samochodzie. Dostarcza on bowiem duże ilości tlenu do komór silnika. są one znacznie większe, niż może pobierać sam pojazd. Dlatego też zestaw nitro do samochodu pomaga wzbogacić mieszankę paliwową, co przekłada się na wzrost mocy obrotów silnika. 

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Dlaczego nitro? Pomysł z czasów… wojny

Pomysł na użycie podtlenku azotu w instalacji silnikowej pojazdu nie jest do końca nowym odkryciem. Na ten pomysł natrafili już specjaliści zajmujący się konstruowaniem pojazdów wojskowych w czasie II wojny światowej. Nitro było wówczas wykorzystywane w silnikach samolotów Messerschmitt BF 109. Było to osiągnięcie niemieckiej myśli technologicznej. Wykorzystanie podtlenku azotu w maszynach lotniczych również miało niebagatelny wpływ na szybkość samolotów. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi azotu do silnika maszyn lotniczych uzyskiwano większą obecność tlenu na dużej wysokości, gdzie powietrze staje się coraz rzadsze. Dodatkowo samoloty z instalacją nitro mogły pokonywać te same odległości w znacznie krótszym czasie, co przynosiło duże korzyści podczas działań wojennych.

W ramach ciekawostki warto wspomnieć w tym miejscu o innych dziedzinach, w których jest wykorzystywany podtlenek azotu. Można go spotkać w wielu specjalizacjach medycyny, w gabinetach stomatologicznych jako „gaz rozweselający”, podczas porodów, a także w anestezjologii podczas znieczuleń ogólnych. Podtlenek ma swoje zastosowanie w przemyśle np. przy produkcji bitej śmietany w sprayu, służy jako wypełnienie opakowań zawierających np. chipsy.

Działanie nitro w samochodzie

Po krótkiej charakterystyce podtlenku azotu oraz możliwości jego zastosowania przyjrzyjmy się dokładniej, na czym polega działanie tego gazu w pojazdach. Głównym zadaniem instalacji nitro do samochodu jest dostarczenie większej ilości tlenu do silnika niż sam pojazd jest w stanie pobrać. W podtlenku azotu zawartość tlenu wynosi około 36%, natomiast w powietrzu jest to 23%. W tym miejscu bardzo łatwo zauważyć dość sporą różnicę w zawartości tego gazu. Dzięki swojej budowie podtlenek azotu jest o wiele cięższy od powietrza, dlatego też jest w stanie zmagazynować o około 2-3 razy więcej tlenu. 

Aby zwiększyć moc silnika, konieczne jest dostarczenie do cylindrów większej niż zwykle ilości tlenu oraz paliwa. Podtlenek azotu jest więc w tym wypadku idealnym rozwiązaniem. Pod wpływem wysokiej temperatury, która panuje w silniku podczas jazdy, dochodzi do rozpadu cząsteczki N2O na dwa oddzielne pierwiastki: tlen i azot. Jak wspomniano wyżej, w nitro zawartość tlenu jest większa niż w powietrzu. Jeśli poza tym rozwiązaniem do komory spalania dotrze większa ilość paliwa, zostanie wyzwolona o wiele większa moc silnika. 

Poza opisanym działaniem podtlenku azotu warto powiedzieć też o innej, bardzo istotnej cesze tego gazu. Azot, po uwolnieniu, wykazuje spore właściwości chłodzące. Jest to dość istotne podczas intensywnej pracy silnika, ponieważ może grozić mu przegrzanie oraz zatarcie. Zestaw nitro do samochodu to nie tylko gwarancja wzrostu mocy pracy silnika, ale także możliwość jego dodatkowego chłodzenia. Nie pozostaje zatem nic innego, jak stworzyć poprawnie działającą instalację podtlenku azotu w Twoim pojeździe. 

Nitro do samochodu – jak zamontować zestaw? 

Odpowiednie zainstalowanie układu nitro w samochodzie nie jest trudne. Trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych szczegółach, które zagwarantują jego poprawne funkcjonowanie. Budowa instalacji podtlenku azotu jest bardzo prosta. Zazwyczaj składa się ona z butli zawierającej gaz, którą najczęściej umieszcza się w bagażniku auta. Dodatkowo w skład układu wchodzą również przewody gazowe i paliwowe, elektrozawory, wtryskiwacze, włącznik całej instalacji oraz czujnik położenia przepustnicy. Bardzo istotnym elementem nitro w samochodzie jest czujnik. Pełni on rolę „sygnalizatora” wtrysku. Po maksymalnym wzroście mocy silnika, wywołanym przez duży dopływ paliwa do cylindrów, następuje pełne otwarcie przepustnicy. Czujnik ma za zadanie przesłanie sygnału do innych elementów układu nitro w odpowiednim momencie. Także sposób, w jaki następuje wtrysk gazu do cylindrów, jest nieskomplikowany. 

szukasz produktu który opisujemy?

Podtlenek azotu jest przechowywany w butli pod ciśnieniem. Po wciśnięciu włącznika następuje jego przepływ do elektrozaworów, które są odpowiedzialne za jego uwolnienie. Kiedy następuje maksymalne otwarcie przepustnicy, dochodzi do uwolnienia podtlenku z elektrozaworów. Następnie we wtryskiwaczach dochodzi do zmieszania się paliwa z uwolnionym gazem. Tak przygotowana mieszanka jest bezpośrednio wtryskiwana do kolektora dolotowego.

Jeżeli zestaw nitro do samochodu został opracowany i wykonany w należyty sposób, wówczas powoduje on chwilowy wzrost mocy silnika do 36%. Kluczowa w tego typu instalacji jest długość drogi, jaką musi przebyć gaz do momentu wtrysku. Im jest ona krótsza i mniej zawiła, tym lepsza jest kompresja podtlenku azotu w pracy silnika. 

Najlepsze instalacje umożliwiające używanie nitro w pojeździe mają niezwykle prostą budowę i są pozbawione skrętów przewodów pod kątem 90 st. Moc silnika jest po uwolnieniu podtlenku podnoszona chwilowo. Dlaczego? 

Podtlenek azotu: ile to kosztuje?

Podtlenek azotu do samochodu to dość spore koszty. Cena jednej butli tego gazu waha się od 250 do 400 złotych. Natomiast czas jej zużycia to około 30 sekund. Wynik wydaje się dość mały, dodatkowo dłuższe używanie nitro w pojeździe może doprowadzić do różnych usterek. Najczęstszymi są spalenie uszczelki pod głowicą silnika oraz zniszczenie tego ważnego elementu pojazdu. 

Nie warto więc inwestować w najtańsze instalacje nitro w samochodzie. Części wchodzące w skład tego typu rozwiązań nie zawsze są najlepszej jakości. Co za tym idzie, samo działanie podtlenku azotu nie przynosi wymiernych korzyści. Jeżeli decydujesz się na zastosowanie nitro w pojeździe, musisz dokładnie przyjrzeć się wszystkim częściom składowym instalacji. 

Rodzaje nitro w samochodzie – suchy i mokry

Możliwe jest zainstalowanie w pojeździe jednego z dwóch rodzajów układów nitro. Pierwszy z nich to tzw. suchy. W tego typu instalacjach wtrysk podtlenku azotu jest wprowadzany wprost do powietrza dolotowego. Następuje on przed kolektorem dolotowym. Niestety częstym błędem w suchym układzie jest nierównomierne rozprowadzenie podtlenku azotu do cylindrów. Trafia on do nich
w różnych ilościach, natomiast mieszanka paliwowa w tej samej do każdego z nich. Uzyskujemy więc w kilku cylindrach zamierzony efekt w postaci bogatej mieszanki paliwa i gazu,
w innych natomiast skutek odwrotny. 

Podtlenek azotu do samochodu może być również dostarczany w systemie mokrym. Ta instalacja
w znaczny sposób różni się od opisanej wyżej „suchej”. W mokrym układzie nitro gaz jest dostarczany do każdego z cylindrów oddzielnie. Cena tego systemu jest znacznie wyższa, jednakże przynosi lepsze rezultaty. 

Czas zatem na najważniejsze pytanie: ile kosztuje nitro do samochodu? Cena instalacji waha się od około 1400 złotych do nawet 12 tysięcy. Skąd tak duża rozbieżność? Wynika ona głównie od tego, jaki model samochodu posiadasz oraz od liczby cylindrów w aucie. Ponadto, jeżeli mamy do wyboru dwa podstawowe układy nitro, czyli suchy i mokry, możemy zdecydować się na rozwiązanie tańsze lub droższe. Przed założeniem instalacji w pojeździe, niezależnie od tego, czy robisz to samodzielnie, czy
u specjalisty, konieczna jest wymiana filtrów paliwa i powietrza. Samochód korzystający z układu nitro będzie potrzebował większej ilości tlenu dostarczanego do silnika, dlatego należy również sprawdzić jego stan techniczny. W razie jakichkolwiek usterek konieczne jest wymienienie uszkodzonych części. 

Te wszystkie elementy mają wpływ na ostateczną cenę nitro w samochodzie. Koszt dodatkowo może ulec zwiększeniu, jeśli zdecydujesz się na większą butlę z podtlenkiem azotu. 

O czym pamiętać przed instalacją? 

Instalacja nitro może zostać założona u specjalisty, który posiada dostateczną wiedzę w jej montażu. To rozwiązanie jest bezpieczniejsze, ponieważ nieszczelność układu może prowadzić do poważnych usterek silnika. Jeżeli jednak decydujesz się na samodzielny montaż instalacji nitro, również jest to możliwe. 

Wśród dostępnych na rynku zestawów nitro wybierz ten, który ma wszystkie potrzebne do montażu elementy. Kluczowa jest szczelność całej instalacji, dlatego możesz wybrać adapter do połączenia systemów nitro. Dzięki niemu możesz z łatwością połączyć przewody podtlenku azotu z butlą. Tego typu rozwiązanie gwarantuje Ci szczelność newralgicznych miejsc w całym układzie nitroradzi ekspert Inter Cars. 

Ile kosztuje nitro do samochodu wykonane samodzielnie? Cena instalacji podtlenku azotu do auta, której montaż wykonasz sam, jest zbliżona do tej wykonanej u specjalisty. Kosztem, który musisz ponieść, jest zakup całego zestawu elementów oraz butli z gazem. Dodatkowo nie możesz zapomnieć o konieczności wymiany filtrów paliwa oraz powietrza. 

Nitro w samochodzie – porady eksperta

Jak każde rozwiązanie wykorzystywane w pojazdach, również układ nitro ma swoje zalety i wady. Skupiając się najpierw na plusach, warto przede wszystkim zaznaczyć, że dzięki podtlenkowi azotu możliwy jest znaczny wzrost mocy silnika w szybkim czasie. W tym celu wykorzystywany jest gaz, który zostaje wtryskiwany do cylindrów. Wraz z mieszanką paliwową tworzy on swojego rodzaju mocny bodziec, dzięki któremu silnik może pracować bardzo intensywnie.

Niestety, to rozwiązanie ma również swoje wady. Pierwszą z nich jest cena. Sama butla zawierająca podtlenek azotu to koszt średnio 300 złotych. Wystarcza ona na około 20-30 sekund pracy instalacji.
Co za tym idzie, konieczna jest jej częsta wymiana. Oczywiście, układ nitro to także cała instalacja, w której skład wchodzi wiele elementów. 

Poza sporym kosztem kolejną wadą jest powodowanie usterek przez instalację. Wynika to jednak wyłącznie z nieumiejętnego korzystania z układu nitro w samochodzie. Jeżeli będziesz go nadużywał
i nadmiernie „gazował” swój samochód, bardzo szybko może dojść do poważnych usterek silnika
i innych elementów. 

Jeżeli podsumujemy wszystkie za i przeciw na temat układu nitro, zauważymy, że jest to bardzo dobre rozwiązanie dla stuningowanych samochodów. Dzięki niemu możliwy jest znaczny wzrost mocy silnika, co z pewnością doceni niejeden kierowca. 

mieć znaczny wpływ na dynamikę jazdy oraz rozwijanie prędkości. Udało się więc znaleźć rozwiązanie, jakim jest wykorzystanie w motoryzacji podtlenku azotu. Jakie zalety wynikają z instalacji nitro w samochodzie? Czy i dlaczego warto się zdecydować na to rozwiązanie? Odpowiadamy!

Podtlenek azotu w samochodzie: o tym pamiętaj!

Jeżeli rozważasz montaż układu nitro w swoim pojeździe, zapoznaj się dokładnie ze wszystkimi wskazówkami podanymi wyżej. Dobrej jakości instalacja, wykonana z różnych elementów, sprawi,
że silnik Twojego auta zyska dodatkową moc dzięki nitro do samochodu. Cena tego rozwiązania nie należy do najmniejszych, jednakże efekt końcowy rekompensuje wszelkie poniesione koszty.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!