Zobacz wpis

Rozrusznik samochodowy to mechanizm składający się z zębatki oraz silnika elektrycznego, wyposażony w sprzęgło jednokierunkowe. Po przekręceniu kluczyka zębatka wysuwa się, wprawiając w ruch koło zamachowe i następnie umożliwiając ruch wału korbowego, inicjuje pracę systemu napędowego samochodu. Z niniejszego artykułu dowiesz się, jakie objawy daje uszkodzony rozrusznik oraz co jest lepszym rozwiązaniem. Zakup nowej części czy regeneracja?

Wczesne rozpoznanie awarii rozrusznika znacząco zmniejsza koszty naprawy pojazdu. Aby przygotować się na taką ewentualność, warto wiedzieć, jak działa rozrusznik w samochodzie. W momencie przekręcenia kluczyka wysuwa się tak zwany bendix, tym samym „zasprzęglając” zębatkę wraz z kołem zamachowym oraz włącza się silnik elektryczny, który z kolei wprowadza układ w ruch.  

Z tego artykułu dowiesz się: 

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Jakie uszkodzenia rozrusznika można wyróżnić? 

Awaria rozrusznika może być spowodowana wieloma czynnikami. Najczęściej szwankującym elementem tego urządzenia są: szczotki węglowe, łożyska, a także tuleje. Pierwsza z tych części ulega dużemu zużyciu, ponieważ podczas pracy nieustannie ociera się o komutator wirnika. Z kolei łożyska mające postać niewielkich pierścieni z wypustkami wewnątrz – pod wpływem czasu, ciągłych drgań i wysokiej temperatury – mogą się zetrzeć, rozszczelnić albo pęknąć. Podobnie dzieje się w wypadku tulei. 

Bardzo często powodem wadliwego działania rozrusznika okazują się problemy z akumulatorem, takie jak słaby kontakt przyłącza elektrycznego z zaciskiem, nieprawidłowa współpraca wyłącznika elektromagnetycznego z jego rdzeniem albo niewłaściwa gęstość czy poziom elektrolitu akumulatora. Regeneracja rozrusznika będzie konieczna w momencie, gdy zębatki mechanizmu ulegną starciu. 

Uszkodzony rozrusznik – jakie daje objawy? 

Pierwszym symptomem są kłopoty podczas odpalania silnika. Do mechanika powinieneś zgłosić się również wtedy, kiedy spod maski Twojego samochodu zaczynają wydobywać się dziwne odgłosy przypominające rzężenie lub chrobotanie. Oznaką nadchodzącej awarii jest także zbyt powolny rozruch po przekręceniu kluczyka. Warto jednak pamiętać, że wymiana rozrusznika nie zawsze rozwiąże problem.

Rozrusznik składa się z wielu elementów – awaria któregokolwiek z nich może być przyczyną hałasu spod maski albo problemów z odpaleniem silnika. Powodem usterki bywa również często tak błahy element jak np. uszczelka pokrywy rozrusznika. Przed udaniem się do mechanika warto także sprawdzić stan akumulatora oraz poszczególnych styków. 

Regeneracja rozrusznika samochodowego

Regeneracja rozrusznika – jak przebiega? 

Regeneracja rozruszników polega na wymianie jego poszczególnych elementów. Na początku mechanik wymontowuje tę część pojazdu spod maski i wykonuje podstawowe testy diagnostyczne. Mają one na celu sprawdzenie bieżącego stanu wszelkich gwintów, powierzchni zębatek bądź szczotek. Umożliwia to dokładne określenie, który element wymaga renowacji bądź naprawy. Czasem rozwiązanie jest bardzo proste, ponieważ wystarczy jedynie dokręcić kilka łożysk. 

Następnie przeprowadza się bardziej specjalistyczne badania z wykorzystaniem miernika napięcia elektrycznego. Dzięki temu ekspert dowiaduje się, czy włącznik elektromagnetyczny działa poprawnie. Regeneracja rozrusznika polega na rozkręceniu go na części, przeprowadzeniu testów diagnostycznych, a także dokładnym oczyszczeniu sprzętu. Mechanik powinien również  poddać obudowę piaskowaniu oraz malowaniu. Bada on również, czy łożyska bądź tuleje są poluzowane, po czym – w razie potrzeby – wymienia je na nowe. 

Ważne jest także dokładne sprawdzenie stanu wirnika. Między jego zwojami nie mogą występować żadne przerwy ani ubytki. Ponadto mechanik kontroluje stan pokrywającej go izolacji. Nie musisz się martwić, jeśli dowiesz się, że wirnik spalił się, ponieważ da się go łatwo wymienić. Co więcej, analizowane jest też działanie mechanizmu sprzęgającego oraz stan przekładni planetarnej. 

Regeneracja czy wymiana rozrusznika? 

Wielu kierowców jest ciekawych, ile kosztuje regeneracja rozrusznika. Ty też zapewne zastanawiasz się, czy lepiej wymienić tę część, czy ją naprawić. Kupno zupełnie nowego sprzętu z pewnością stanowi dużo szybsze i łatwiejsze rozwiązanie. Zazwyczaj mechanicy polecają odnawianie posiadanych urządzeń. Często bowiem przyczyna usterki okazuje się błaha. Wymiana szczotek w rozruszniku albo którejś uszczelki sprawia, że auto znów działa bez zarzutu. 

Wymiana rozrusznika – koszty i przebieg 

Wymiana wiąże się to z wydatkiem wahającym się zazwyczaj od 50 do 400 zł, w zależności od modelu samochodu oraz stawki za roboczogodzinę obowiązującą w danym warsztacie. Ostateczna cena zależy też od tego, jakie podzespoły zostały wymienione na nowe i finalnie może być wyższa niż wspominane 400 zł.

Rozrusznik w samochodzie

Regeneracja rozrusznika – czy warto? 

Wielu specjalistów sądzi, że odnowienie lub zakup nowego  rozrusznika to najlepsza z dostępnych opcji. Z uwagi na skomplikowaną budowę tego elementu dosyć często ulega on usterkom. Na ogół kierowcy zastanawiają się w takiej sytuacji, czy zakup używanej części nie będzie lepszym rozwiązaniem. Eksperci odradzają montowanie w swoim aucie używanego rozrusznika, ponieważ istnieje ryzyko nabycia jeszcze bardziej wadliwego urządzenia. Podczas spotkania ze sprzedawcą nie da się bowiem od razu sprawdzić, czy sprzęt działa. Trudno też realnie oszacować jego żywotność. Regeneracja rozruszników wydaje się więc być interesującą alternatywą dla zakupu nowej części. 

Ile kosztuje rozrusznik do samochodu? 

Niekiedy mimo regularnych kontroli w warsztacie samochodowym właściciel auta ciągle zmaga się z problemami z odpaleniem silnika. W takiej sytuacji wielu kierowców decyduje się wymienić rozrusznik. Jest to opcja, która zdecydowanie zaoszczędzi czas potrzebny na regenerację. Pojawia się więc pytanie, co się bardziej opłaca? Regeneracja czy nowy rozrusznik? Co ciekawe, także pod względem cenowym zakup nowej części może się obronić. 

Tanie nowe rozruszniki

Można stwierdzić, że w przypadku problemów z rozrusznikiem w uprzywilejowanej sytuacji są właściciele starszych aut. Cena markowych zamienników do pojazdów z ostatniej dekady minionego wieku i z początku lat dwutysięcznych będzie niższa niż kompleksowa regeneracja. Jeżeli więc jesteś właścicielem takiego auta, jak Renault Laguna I, Peugeot 306, Citroen Xantia, Opel Astra G, Daewoo Lanos, Nissan Almera I czy Fiat Palio, znajdziesz nowy podzespół  za mniej niż 300 zł. Najkorzystniej cenowo wyglądają rozruszniki Stardax. W ofercie są też zamienniki innych producentów, oczywiście także do najnowszych modeli aut.

Regeneracja rozrusznika to ciekawa opcja. Przede wszystkim zawsze będzie lepszym rozwiązaniem niż zakup i montaż używanego podzespołu. Porównując regenerację do zakupu nowej części, nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, co jest korzystniejsze. 

FAQ 

Dlaczego przełącznik elektromagnetyczny hałasuje podczas pracy? 

Powód tego problemu może leżeć zarówno po stronie rozrusznika, jak i akumulatora. Bardzo często przyczyną okazuje się uszkodzenie wirnika – jego zatarcie lub spalenie. Ponadto wadliwe tuleje, wyrobione zębatki albo starte szczotki również miewają znaczący wpływ na głośność pracy Twojego samochodu. Mimo to oprócz tego warto sprawdzić styki w obwodzie oraz gęstość i poziom elektrolitu akumulatora. 

Na czym polega profesjonalna regeneracja rozrusznika samochodowego? 

Po wymontowaniu i rozkręceniu na części schłodzonego urządzenia specjalista sprawdza stan jego poszczególnych elementów. Szczególną uwagę zwraca na miejsca narażone na duży nacisk oraz bada, czy nie pojawiły się pęknięcia. Następnie ekspert wymienia uszkodzone lub zużyte części. Zazwyczaj są to szczotki, szczotkotrzymacz, bendix bądź elektromagnes. Usługa obejmuje również dokładne czyszczenie całego mechanizmu, a także zamontowanie go pod maskę. 

Co to jest bendix?

Bendix to nieodłączny element każdego rozrusznika samochodowego, który łączy go z kołem zamachowym. Ma postać niewielkiej stalowej zębatki pokrytej smarem i pełni funkcję jednokierunkowego sprzęgła. W wyniku jego usterki możesz mieć kłopoty z odpaleniem auta. Objawia się ona charakterystycznym, wyraźnie słyszalnym dźwiękiem podczas przekręcania kluczyka w stacyjce. Koniecznie trzeba wymienić bendix, jeśli powierzchnia zębatki pod wpływem intensywnej pracy uległa wyrobieniu albo wyszczerbieniu. Często więc regeneracja obejmuję wymianę tej części rozrusznika.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!