Czwarta odsłona Renault Megane zadebiutowała w 2016 roku. Stylistyką wpasowała się ona idealnie w aktualną koncepcję marki — co możemy zauważyć w innych modelach, tj. Captur czy Clio IV generacji. Pod względem osiągów gamę silnikową otwiera Renault Megane 4 1.5 dci, które generuje zawrotną moc 90 KM. Na przeciwnym biegunie znajduje się Renault Megane 4 RS, które w wersji Trophy przejęło tytuł króla Nürburgringu wśród kompaktów. Czytaj dalej i dowiedz się, jak mu się to udało!

Mimo iż Renault ma bardzo bogatą historię w tworzeniu samochodów sportowych, to na wersję trgo typu modelu Megane trzeba było czekać aż do 2003 roku. Pierwsza generacja nie doczekała się rasowej odmiany, pojawiła się ona dopiero w II generacji i od razu zrewolucjonizowała rynek szybkich samochodów segmentu C. Był to zarazem pierwszy kompaktowy hot-hatch wyprodukowany przez tę markę. 

Dla niewtajemniczonych hot hatch (skrót od hot hatchback), to sportowe wersje kompaktowych i subkompaktowych samochodów osobowych z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback. To z kolei jest rodzaj nadwozia samochodowego z dodatkowymi drzwiami z tyłu pojazdu umożliwiającymi dostęp do przestrzeni bagażowej i pasażerskiej.

Renault Megane IV RS to tak naprawdę 3. usportowiona generacja. Nie zmienia to faktu, że producent próbuje nadgonić zaległości przez wypuszczenie specjalnych wersji swoich hot-hatchów. Mowa o takich modelach, jak wspomnianym Renault Megane 4 RS Trophy, czyli najmocniejszej odmianie wersji RS.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Renault Megane 4 RS jako auto codziennego użytku?

Bardzo ciężko w dzisiejszych czasach zaprojektować i wypuścić na rynek dobrego hot-hatcha. Dzieje się tak ze względu na to, że rynek tych samochodów pęka w szwach, a od każdego nowego modelu specjaliści i kierowcy oczekują coraz więcej.

Auta w segmencie C powinny dobrze wyglądać, ale jednocześnie nie rzucać się w oczy. Muszą także świetnie prowadzić się na torze, a na co dzień być komfortowe i być problemowymi dla właściciela. Osiągana moc ma być nieadekwatnie wysoka w stosunku do zużycia paliwa i najlepiej, żeby z tyłu spokojnie zmieściły się 2 dziecięce foteliki. Innymi słowy, ma to być samochód idealny. Oczywiście mało który pojazd spełni wszystkie te wymagania naraz, jednak twórcy niektórych modeli starają się spełnić te postulaty.

Jednym z nich jest właśnie wersja RS Renault Megane 4. 2016 rok był przełomowy dla stylistyki tego koncernu. Dzięki wypuszczeniu nowej „Meganki” udało się zastosować jedną koncepcję stylistyczną dla całej gamy modeli sportowych. Wprawne oko zauważy duże, przednie zaciski hamulcowe, efektowne tarcze oraz centralnie umiejscowiony wydech. Co ciekawe, z zewnątrz niewiele różni się on od swojej cywilnej wersji.

Renault Megane 4 – charakterystyka modelu

W porównaniu z najsłabszym dieslem Renault Megane 4 1.5 dci, silnik w wersji RS generuje ponad 3-krotność jego mocy. Model ten występuje w wersji z 6-biegową skrzynią manualną bądź 6-biegową dwusprzęgłową przekładnią EDC, która oferuje procedurę startową Launch Control.

Zasadnicze różnice dotyczące wnętrza kończą się na sportowych fotelach oraz kierownicy, cyfrowych zegarach, a także specjalnie zaprojektowanemu komputerowi pokładowemu. Sprzęt w szybki i płynny sposób przekazuje kierowcy informację m.in. o tym, co się dzieje z samochodem na zakrętach oraz ile Nm jest aktualnie dostępnych przy wciśnięciu pedału gazu.

Przestrzeń pasażerska oferowana przez ten model jest zadowalająca — zwłaszcza biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary. Wydłużenie rozstawu osi względem poprzedniej generacji sprawiło, że zwiększyła się ilość miejsca na tylnej kanapie i zmieści się więcej bagaży. Dodatkowo znalezienie parkingu w mieście nie będzie problemem, a na trasie pojazd będzie prowadził się pewnie.

Zastanawiasz się, jakie akcesoria warto mieć w swoim samochodzie? Sprawdź i wybierz coś dla siebie: Przydatne akcesoria do samochodu: TOP 13 rzeczy, które warto mieć!

Renault Megane 4 – dane techniczne dla wersji RS

Sercem tego samochodu jest 4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem o oznaczeniu TCe 300. Motor jest osadzony poprzecznie, a jego dokładna pojemność skokowa to 1798 cm sześc. Rozrząd zamontowany jest jak w niemal każdym współczesnym aucie, czyli w układzie DOHC.

Silnik Megane IV RS generuje swoją maksymalną moc przy 6000 obr./min i wynosi ona aż 280 KM. Najwyższy moment obrotowy rozwijany jest stosunkowo późno, bo dopiero od 2400 obr./min. Od tego momentu obroty rosną aż do 4800 obr./min., a szczytowy moment obrotowy wynosi 390 Nm.

Jednak coś za coś – co prawda sprężarka typu twin scroll wstaje późno, ale za to oferuje najwięcej Nm w stosunku do bezpośrednich konkurentów, np. Seata Leona Cupra R, czy modelu Hyundai i30 N. Skrzynia manualna chodzi bardzo precyzyjnie, a jej skok jest krótki, jednak zdecydowanie więcej można powiedzieć o skrzyni EDC. Zastosowanie skrzyni dwusprzęgłowej powoduje, że przekładnia zmienia biegi w mgnieniu oka i zawsze pilnuje, żeby kierowca miał dostępny maksymalny moment obrotowy pod prawą stopą – kiedy tylko tego potrzebuje. 

Warto zauważyć, że ten model już w standardzie oferuje mechaniczną szperę przedniej osi typu Torsen. To rozwiązanie w połączeniu z szybkim automatem powoduje, że samochód katapultuje się do 100 km/h w mniej niż 6 sekund. W zakrętach prowadzi się pewnie, kontroluje uślizg kół podczas dodawania gazu w trakcie łuku, przy czym zarówno szpera, jak i ESP nie narzucają się nadmiernie kierowcy.

Renault Megane 4 – dane techniczne

Układ 4 Control w Renault Megane 4 RS – zmienia podejście do nadsterowności

Warto zauważyć, model został wyposażony w układ obu osi skrętnych 4 Control. Renault słynie ze stosowania go w swoich cywilnych modelach, jednak tutaj pracuje on zupełnie inaczej. Wraz z wchodzeniem w zakręt do prędkości 100 km/h tylna oś skręca w przeciwną stronę niż przednia. Dzieje się to tylko w trybie Race – bez niego system pracuje w ten sposób do 60 km/h. Znacznie zwiększa to możliwość zacieśniania zakrętów oraz ucinania kolejnych sekund na torze. System ten wymaga od kierowcy sporej ilości zaufania, bo odczucia generowane przez tryb są co najmniej nietypowe. Myślisz, że już dawno powinieneś wpaść w poślizg, jednak się to nie dzieje.

W skrajnych przypadkach (gdy zakręt jest wyjątkowo ciasny bądź prędkość 100 km/h została przekroczona) tylna oś zaczyna skręcać analogicznie jak przednia. W ten sposób auto wychodzi po wewnętrznej stronie łuku i nie można tego kontrować – tak właśnie ma być. Odczucia, jakich doznaje kierowca w trakcie zakrętu, mogą być mylące. 

Układ 4 Control nie miałby większego sensu, gdyby nie amortyzatory i układ hamulcowy, montowane w tej wersji. Zarówno przednie, jak i tylne hamulce są wentylowane. Dzięki temu stają się one o wiele efektywniejsze i wytrzymalsze. Zawieszenie jest twarde i sportowo zestrojone. Mimo to samochód dobrze radzi sobie z nierównościami na drodze, dzięki zastosowaniu hydraulicznych odbojników. Z przodu znajdują się kolumny McPhersona, a z tyłu zastosowano belkę skrętną.

Renault Megane 4 – wymiary, masy oraz spalanie dla wersji RS

Typ nadwozia oferowany w tym modelu to wyłącznie 5-drzwiowy hatchback. Wspomniane wcześniej zwiększenie ilości przestrzeni pasażerskiej niestety nie idzie w parze z wielkością bagażnika. Tutaj Renault Megane 4 RS wypada bardzo słabo na tle konkurencji (bazowa pojemność bagażnika w modelu Cupra Leon wynosi 380l, zaś dla modelu I30 n marki Hyundai jest to 395l). Ze względu na centralnie umieszczony układ wydechowy podłoga bagażnika została przeniesiona wyżej, co w porównaniu z wersją bazową (nieusportowioną) poskutkowało zmniejszeniem pojemności bagażnika do zaledwie 294 l. 

W dodatku zaraz pod podłogą znajduje się tłumik końcowy. Powoduje on, że po kilku mocniejszych przyspieszeniach można zacząć odczuwać nagrzewanie. Czy w takim razie to rozwiązanie się opłacało? Jeśli ktoś jest fanem wyglądu oraz pomruku silnika, który zmienia się wyższych obrotach, to zdecydowanie tak!

Zbiornik paliwa mieści 50 l, co oznacza, że przy dynamicznej jeździe miejskiej bądź prędkościach autostradowych cała benzyna zostanie spalona na odcinku około 500 km. Silnik 1.8 TCe cechuje się bardzo niskim spalaniem do prędkości 90 km/h. Jest on wtedy w stanie spalić nawet poniżej 6 l/100 km. Jednak gdy obroty są wyższe, zaraz na komputerze pokładowym można zobaczyć spalanie rzędu 10 l/100 km. 

Pamiętaj jednak, że Renault Megane 4 RS zapewnia interesujące przyspieszenie. Deklarowany czas do 100 km/h to 5,8 s, ale samochód przy dobrej pogodzie i trakcji jest w stanie zejść poniżej tego wyniku. Model osiąga 200 km/h bez żadnego problemu, a jego maksymalna prędkość to aż 255 km/h, ograniczona elektronicznie.

Szukasz nieco tańszej alternatywy? Sprawdź też: Jaki hatchback do 20 tys. złotych wybrać? 5 rekomendacji.

Renault Megane 4 RS Trophy – czy warto dopłacać?

Po poznaniu specyfikacji standardowego RS’a zwróć uwagę na różnice w porównaniu ze specjalną edycją Trophy. Oczywiście jest ona oparta na tym samym Renault Megane 4 (2016) w wersji RS, jednak ma jeszcze więcej ciekawych cech.

Po pierwsze, wersja Trophy osiąga moc na poziomie aż 300 KM. Do tego cechuje się wyższym o 25 Nm momentem obrotowym, dostępnym w szerszym zakresie. Udało się to osiągnąć przez zwiększenie wydajności turbosprężarki. Zastosowano tam ceramiczne łożysko kulkowe, a układ wydechowy został zmodyfikowany – w tej wersji ma regulowany mechaniczny zawór.

W standardzie wersji Trophy dostajesz także zawieszenie w wersji Cup, które jest 10% twardsze od seryjnego, oraz samoblokujący się mechanizm różnicowy, który robi świetną robotę. Warto zauważyć, że w tym modelu można całkowicie odłączyć kontrolę trakcji. 

Dodatkowo na rynku dostępna była odciążona o 130 kg Wersja Trophy-R, która w połowie 2019 roku ustanowiła nowy rekord dla samochodów seryjnych z napędem tylko na przednią oś na torze Nürburgring. Wynik, jaki udało się osiągnąć, to 7:40,1 min – w tym czasie „Meganka” pokonała prawie 21 km i 73 zakręty.

Usterki i koszty utrzymania 

Ciężko jest podsumować ten samochód. Z jednej strony jest jednym z hot-hatchy, który pozwala na komfortową jazdę. Z drugiej strony ma kilka cech, które utrudniają codzienną eksploatację. Do idealnego auta sportowego brakuje mu mocy w dolnych partiach obrotów i nadsterowności kontrolowanej przez układ 4 Control. 

O kosztach utrzymania tego modelu wypowie się ekspert marki Inter Cars:

Renault Megane 4 RS trzeba traktować jak zupełnie inny samochód niż bazowy model, jeśli mowa o interwałach serwisowych. Dużo droższa będzie wymiana oleju czy płynu w układzie hamulcowym. Jednak pod kątem codziennego użytkowania niewiele się zmieni, jeśli nie będziesz cały czas korzystał z pełni możliwości tego samochodu. Ceny pewnych części prawie w ogóle się nie zmienią, np. filtr powietrza, kabinowy czy nawet filtr paliwa. Megane 4 1.5 dci, dla porównania, będzie tańsze w utrzymaniu. Jednak codzienna eksploatacja nie będzie dużo droższa w przypadku modelu RS. Oczywiście nie licząc kosztów paliwa. Jedyne znane dotąd usterki tego modelu to mankamenty związane z manualną skrzynią biegów, które w większości przypadków rozpatrywane są na akcjach serwisowych. Zdarzają się też problemy z elektroniką, ale występują one rzadko – mówi ekspert Inter Cars.

baner mamy części do Twojego samochodu

Akumulator uległ rozładowaniu lub zapchał się filtr paliwa? Megane 4 1.5 dci czy wersja RS – dla obu modeli znajdziesz potrzebne elementy zamienne w sklepie Inter Cars. Co ważne, nasz asortyment zawiera nie tylko części wymagane do regularnych serwisów czy interwałów olejowych. Wybierz produkty, które wpłyną pozytywnie na wygląd, prowadzenie oraz osiągi Twojego samochodu. Wśród licznych kategorii dostępne są m.in. układy hamulcowe, części skrzyni biegów czy oleje silnikowe. Zapoznaj się z ofertą i spraw prezent dla siebie i swojego auta – na stronie Inter Cars znajdziesz każdą część do samochodu!

FAQ:

Renault Megane 4 – wymiary wersji RS?

Wersja RS ma 1875 mm szerokości, 4364 mm długości oraz 1447 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2669 mm.

Jaki jest koszt zakupu Renault Megane 4 (2016) w wersji RS?

Model z salonu dostępny jest od 163 tys. zł (informacja z października 2022r.), natomiast używany samochód kupisz w okolicach 80-120 tys. zł, w zależności od roku produkcji oraz przebiegu.

Jakie są najczęstsze usterki Renault Megane 4 RS?

Główne problemy dotyczą skrzyni biegów i to przy bardzo niskich przebiegach, jednak są szybko diagnozowane i usuwane przez ASO. Czasami zdarzają się drobne problemy z elektroniką.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!