Francuskie samochody sygnowane logo Citroena cieszą się niesłabnącą popularnością ze względu na oryginalną stylistykę oraz dopracowane wnętrza. Nie można im też odmówić przyjemności czerpanej z jazdy, za co w dużej mierze odpowiadają niezawodne jednostki napędowe. Nie wszystkie silniki Citroena mogą się jednak pochwalić niską awaryjnością, wśród nich nie brakuje wadliwych egzemplarzy, które mogą doprowadzić Cię na skraj bankructwa. Planujesz zakup używanego auta tej marki? Zobacz, jakie są najlepsze silniki Citroena, a których należy unikać!

Francuska marka jest znana z tego, że w swoich silnikach wykorzystuje zaawansowane rozwiązania technologiczne, a jednocześnie stara się dążyć do zachowania prostoty konstrukcji. Jednostki Citroena charakteryzują się więc dość łatwym serwisowaniem i rozsądnymi kosztami eksploatacji. Starania inżynierów, aby jeszcze bardziej udoskonalać silniki, nie zawsze przynosiły oczekiwane rezultaty. W efekcie na rynku można znaleźć samochody z problematycznymi motorami, których awaryjność wynika z zastosowania rozwiązań, które miały przyczynić się do poprawy wydajności. Przeanalizowaliśmy więc poszczególne konstrukcje francuskiego producenta i wybraliśmy najlepsze silniki Citroena, którym niestraszny nawet duży przebieg. Wyłoniliśmy też najgorsze jednostki, na które trzeba uważać, planując zakup używanego auta.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Kto produkuje silniki dla Citroena?

Citroen to marka, która powstała w 1919 r. w Paryżu. Początkowo prężnie się rozwijała i odnosiła sukcesy na rynku. Kryzys ekonomiczny oraz podejmowanie ryzykownych decyzji inwestycyjnych sprawiło, że nad przedsiębiorstwem zaczęło wisieć poważne widno bankructwa. Żeby zapobiec upadkowi firmy, marka nawiązała współpracę z Peugeotem. Efektem tej decyzji było powstanie w 1976 r. koncernu Groupe PSA, która łączyła w sobie Citroena i Peugeota, w kolejnych latach współpracując przy tym z innymi markami, takimi jak Ford czy BMW. Każda z nich prowadziła działalność jako osobne przedsiębiorstwo, ale wymieniały się między sobą technologiami, częściami i pomysłami na dalszy rozwój. W 2021 r. doszło do kolejnej fuzji, a Grupa PSA dołączyła do międzynarodowego koncernu motoryzacyjnego Stellantis N.V. Zrzesza on w sobie największych producentów z Francji, Włoch, Niemiec i Stanów Zjednoczonych, do których należą m.in. Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Opel czy Fiat.

Pojawia się pytanie, kto produkuje i produkował silniki dla Citroena? Po przejęciu firmy przez Peugeota i stworzeniu Grupy PSA marka oficjalnie działa z ramienia koncernu, mimo że zachowała niezależność. Jednostki napędowe są wytwarzane we współpracy z Peugeotem, Fordem i BMW. Ten ostatni dostarcza również rozwiązania z zakresu skrzyń biegów i elementów do aut hybrydowych. Silniki Citroena opracowane przez PSA były i są montowane w samochodach innych marek. Wśród głównych odbiorców warto wymienić takie firmy, jak: Toyota, Mazda, Volvo, Suzuki czy Jaguar.

Najlepsze silniki Citroena

Jeśli chodzi o silniki Citroena, opinie na temat tych jednostek są raczej przychylne. Użytkownicy doceniają niezawodność, ekonomię i wysoką kulturę pracy. Niestety, nie można tego powiedzieć o wszystkich konstrukcjach, wśród których nie brakuje wadliwych modeli. Wytypowaliśmy więc najgorsze i najlepsze silniki Citroena w kategoriach benzyna i diesel.

PSA 1.6 16V TU5

To jedna z najbardziej udanych jednostek benzynowych z całej gamy motorów PSA. Szesnastozaworowe silniki 1.6 były oznaczone jako TU5 i występowały w trzech odmianach – 1.6 16V TU5 JP4 o mocy 110 KM, 1.6 16V TU5 J4 o mocy 118 KM oraz 1.6 16V TU5 JP4 S o mocy 125 KM. Wszystkie z nich można uznać za najlepsze silniki Citroena ze względu na niezawodność i małą awaryjność.

Charakteryzują się prostą, ale solidną konstrukcją, wytrzymałą na pracę w trudnych warunkach. Mimo niewielkiej pojemności i mocy wyróżniają się dobrą dynamiką i ekonomicznym spalaniem na poziomie ok. 6,5-8,5 l. Żeby jeszcze bardziej ograniczyć koszty eksploatacji, można zamontować instalację LPG. Te silniki Citroena świetnie się do tego nadają.

Nawet najlepsze silniki Citroena są narażone na awarie, co dotyczy również tak udanej konstrukcji, jak 1.6 z gamy TU5. Wśród najczęściej występujących problemów wymienia się usterki cewek zapłonowych i przepustnicy, jednak ich wymiana nie jest ani skomplikowana, ani kosztowna. W starszych egzemplarzach z wysokim przebiegiem mogą się pojawić wycieki lub nadmierne spalanie oleju, co może zwiastować konieczność wymiany pierścieni. 

Jeżeli chodzi o te silniki benzynowe Citroena, opinie użytkowników w przeważającej części są pochlebne i chwalą jednostki 1.6 16V za niezawodność i dobrą kulturę pracy. Motory napędzają takie modele Citroena, jak: Saxo, C2, C3, C4, C-Elysee czy Berlingo. Jeśli chodzi o Peugeoty, to warto wymienić choćby Partnera, 106, 306, 307 i 207.

PSA 2.0 16V EW10

Do polecanych jednostek należy również szesnastozaworowy silnik benzynowy o pojemności 2.0. Został wyposażony w 4 cylindry oraz wielopunktowy wtrysk paliwa, generując moc na poziomie 136 KM i moment obrotowy 190 Nm. Najważniejszą zaletą 2.0 16V jest wytrzymała konstrukcja, która nie sprawia poważniejszych problemów. Silnik pracuje dynamicznie, zapewnia wysoką kulturę jazdy i jest dość ekonomiczny w utrzymaniu, za co odpowiada m.in. trwały rozrząd na pasku. Należy jednak pamiętać o wymianie zgodnie z zaleceniami producenta, gdyż zerwanie może grozić poważnym uszkodzeniem tłoków i zaworów. W takich przypadkach często konieczny jest kosztowny remont jednostki, dlatego kompletną wymianę rozrządu należy przeprowadzać co 100-120 tys. km.

Wolnossące 2.0 16V są uznawane za najlepsze silniki Citroena, a usterki wynikają zazwyczaj z nieprawidłowej eksploatacji i zaniedbań serwisowych. W starszych egzemplarzach z dużym przebiegiem zdarza się nadmierne spalanie oleju, dlatego trzeba pamiętać o regularnym sprawdzaniu, aby nie dopuścić do zatarcia jednostki. Mogą też występować problemy z sondą lambda, jednak dotyczy to przede wszystkim aut z instalacją LPG. Wolnossąca silniki benzynowe Citroena z tej rodziny od lat zbierają pochlebne oponie użytkowników. Silniki 2.0 16V o oznaczone kodem EW10 montowano chociażby w takich modelach Citroena, jak: Xsara (także Picasso), C4 (również Picasso), C4, C5 czy C8. 

1.2 PureTech

To kompaktowa, trzycylindrowa jednostka, która może się pochwalić dobrymi osiągami. Mimo niewielkiej pojemności najmocniejsze wersje są w stanie wygenerować moc 156 KM i stanowią przykład udanego downsizingu. Jednostki są dostępne w wariancie wolnossącym z wtryskiem pośrednim oraz turbodoładowanym z wtryskiem bezpośrednim. Wszystkie silniki z tej gamy modelowej wyróżniają się trwałą konstrukcją oraz rewelacyjnym stosunkiem dynamiki do zużycia paliwa. Został w nich zastosowany rozrząd z paskiem pracującym pod olejem, który nie jest problematyczny, ale pod warunkiem właściwego serwisowania. Zaleca się profilaktyczną wymianę co 40 tys. km, mimo że producent określił interwał na 170 tys. km. Oczywiście warto wtedy przy okazji przeprowadzić wymianę oleju, gdyż przy większym przebiegu zdarzają się problemu z niedrożnością układu smarowania.

Jednostka 1.2 PureTech jest uważana za mało awaryjną i tanią w eksploatacji. W niektórych egzemplarzach, szczególnie z pierwszych lat produkcji, występują drobne usterki związane z elektroniką. Jeśli chodzi o te silniki Citroena, opinie użytkowników sugerują także, żeby po przejechaniu 50 tys. km wymienić świece zapłonowe. 1.2 PureTech znajdziesz w takich modelach Citroena, jak: C3 (III generacji), C4 Cactus, C3 Picasso czy C5 Aircross. Ponadto silnik ten można spotkać w bliźniaczych konstrukcjach Peugeota oraz w kilku Oplach czy w autach marki DS.

1.6 HDI

Jednostka powstała przy współpracy koncernu PSA z Fordem i jest jedną z najbardziej udanych z napędem diesla. Silniki oznaczone kodem 9HX są produkowane od 2002 r. i występują z 16-zaworową głowicą. Od 2010 r. zostały wprowadzone wersje 8-zaworowe z filtrem DPF i z oznaczeniem DV6D. Za najlepsze silniki Citroena uważa się egzemplarze o mniejszej mocy (do 100 KM), gdyż są pozbawione problematycznych elementów, takich jak koło dwumasowe oraz turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek. Ze względu na uproszczoną konstrukcję są praktycznie bezawaryjne, a przy tym zapewniają doskonałe osiągi przy racjonalnym spalaniu paliwa. Producent zaleca wymianę paska rozrządu co 240 tys. km, ale warto skrócić interwał do 120-140 tys. km. To samo dotyczy łańcucha łączącego wałki rozrządu. Wszystkie odmiany jednostki zostały wyposażone we wtryski common rail, co gwarantuje równomierną pracę, tanie koszty eksploatacji i niskie zużycie paliwa. W starszych egzemplarzach zdarzały się problemy z zapchanym przewodem odprowadzającym olej do turbiny.

Silniki 1.6 HDI znajdziesz m.in. w takich autach jak: Citroen: C2, C3, C4, C5, Berlingo i Xsara Picasso, Peugeoty: 206, 207, 208, 307, 308, 3008, 508, Ford: Fiesta, Fusion i Focus, Mini Cooper D, Suzuki SX-4 oraz Volvo: C30, S40, V40, S60, V60, V70 i S80.

Najgorsze silniki Citroena

Ogólnie jednostki produkowane przez PSA cieszą się dobrymi opiniami. Koncern ma jednak na koncie kilka nieudanych silników, które sprawiają sporo problemów. Których motorów należy unikać ze względu na awaryjność i kosztowne naprawy?

1.6 THP

To najbardziej wadliwa jednostka z całej gamy silników Citroena, która powstała w 2006 r. we współpracy z BMW. Mimo że w 2012 r. motor zdobył prestiżową nagrodę Silnika Roku to, ze względu na zaawansowaną technologicznie konstrukcję boryka się z wieloma problemami. Z pewnością nie można im odmówić dynamiki oraz imponujących osiągów, pozwalających czerpać przyjemność z jazdy. Występują w odmianach o mocy od 102 do 270 KM i są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, system zmiennych faz rozrządu oraz turbodoładowanie.

Najbardziej wadliwym podzespołem jest rozrząd, w którym często zdarzają się usterki panewek wałków, problemy z rozciągającym łańcuchem oraz pękającym kolektorem wydechowym. W wielu przypadkach wadą okazywały się fazator rozrządu i nadmierne nagromadzenie nagaru w kolektorze dolotowym. Poważnym problemem są także szybkie zużywanie się turbosprężarki oraz wysokie spalanie oleju, co przyczynia się do niesprawności układu smarowania. W niektórych egzemplarzach dość powszechnie były awarie termostatu i pompy paliwowej, które pojawiały się po przekroczeniu 100 tys. km.

Problematyczne silniki Citroena 1.6 THP występują m.in. wśród tych modeli: Citroen C4 Picasso, BMW 116i oraz Peugeot: 207, 308 i 508.

Turbodoładowane jednostki 1.6 THP oraz bliźniacze konstrukcje 1.6 VTi nie cieszą się zbyt dobrymi opiniami, co zawdzięczają skomplikowanej konstrukcji i sporej awaryjności. Nie można jednak całkowicie demonizować tych silników, gdyż usterkowość w dużej mierze wynika z niewłaściwej eksploatacji i serwisowania. Żeby uniknąć poważnych usterek, zaleca się skrócenie interwału wymiany rozrządu do 90-100 tys. km oraz oleju do 10-15 tys. km. Należy też stosować dobrej jakości olej, regularnie kontrolować jego poziom i uzupełniać ewentualne braki. Zadbane silniki Citroena odwdzięczą się przyjemnym brzmieniem, dynamiką i rewelacyjnymi osiągami – mówi ekspert Inter Cars.

Silniki Citroena – szeroki wybór części zamiennych w Inter Cars

Regularne serwisowanie oraz wymiana rozrządu i płynów eksploatacyjnych zgodnie z zaleceniami pozwoli Ci uniknąć kosztownych napraw. Wszystkie niezbędne części zamienne do silników Citroena oraz wysokiej klasy oleje napędowe znajdziesz w ofercie Inter Cars. 

Baner Inter Cars

Silniki Citroena – podsumowanie

PSA oferuje szeroką gamę silników, które z pewnością zadowolą różne potrzeby kierowców. Dzięki temu artykułowi wiesz już, na które warto zwrócić uwagę i znasz ich wady i zalety. Pamiętaj, że najważniejszym kryterium powinny być Twoje potrzeby i preferencje. Bez względu na to, czy wybierzesz jednostkę benzynową, czy diesla, Citroën ma wiele do zaoferowania, ale decyzja ostatecznie należy do Ciebie.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Od 1976 r. Citroen został przejęty przez firmę Peugeot, czego efektem było powstanie Grupy PSA. To właśnie ten koncern opracowuje silniki dla Citroena. Niektóre jednostki napędowe powstały przy współpracy z innymi markami motoryzacyjnymi, takimi jak Peugeot, Ford czy BMW.

Za najbardziej udane jednostki benzynowe uważa się 1.2 PureTech, 1.6 16V z grupy TU5, 2.0 16V o kodzie EW10 oraz 1.6 i 2.0 HDI z napędem diesla. Dobre opinie zawdzięczają niskiej awaryjności, niezawodności i tanim kosztom eksploatacji.

Najbardziej nieudanym silnikiem był 1.6 THP ze względu na skomplikowaną konstrukcję i wysokie koszty serwisowania. Zawodziły w nich głównie rozrząd, a do nietrwałych elementów zalicza się również turbosprężarka.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!