Układ hamulcowy to jeden z najbardziej eksploatowanych układów w naszym samochodzie. Nikt nie wyobraża sobie jazdy, gdy auto nie reaguje na naciśnięcie pedału hamulca. Dlatego właśnie tak dużo mówimy o znaczeniu regularnej wymiany elementów eksploatacyjnych, takich jak klocki hamulcowe. Chcemy jednak zwrócić Twoją uwagę, że układ hamulcowy to nie tylko klocki, tarcze, pompa czy przewody… to również tarcza kotwiczna!

Nie wszyscy pamiętają o tym, czym jest tarcza kotwiczna. Ta niepozorna część pełni funkcję osłonową, a także stanowi element stelaża do mocowania między innymi szczęk czy cylinderka hamulcowego. Co ważne, z czasem również tarcza kotwiczna może ulec uszkodzeniu. Jak się to objawia? Dlaczego jest to niebezpieczne? Czy taka naprawa jest kosztowna? Odpowiedzi znajdziesz poniżej! 

W naszym artykule poruszamy następujące zagadnienia: 

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Co to jest tarcza kotwiczna?

Podstawowe elementy układu hamulcowego to: klocki, zaciski, pompa, sieć obwodowa z płynem, a także oczywiście pedał hamulca. Jednakże elementem zapomnianym przez większość kierowców jest tarcza kotwiczna, nazywana również osłoną tarczy hamulcowej. Ze względu na pełnioną funkcję ochronną, nie jest widoczna gołym okiem bezpośrednio po zdjęciu koła. Można dostrzec ją dopiero po zdemontowaniu klocków oraz tarcz hamulcowych. 

Jest to dość cienki, niewielki element wykonany z metalu w kształcie niepełnego koła z wyprofilowanymi otworami umożliwiającymi montaż. Może mieć kolor srebrny lub czarny w zależności od zastosowanych tworzyw oraz dodatków. Układ hamulcowy samochodu jest dosyć skomplikowaną konstrukcją, dlatego też wielu kierowców myli tarczę kotwiczną z tarczą hamulcową. Choć ich nazwy brzmią podobnie, to pełnią one zupełnie różne funkcje. 

W jaki sposób działa tarcza kotwiczna?

Wbrew pozorom, tarcze kotwiczne nie są zbędnym dodatkiem, bez którego cały układ hamulcowy będzie funkcjonował bez zarzutu. Ich rola jest bardzo ważna, ponieważ chronią one tarcze hamulcowe przed obcieraniem, a także działaniem czynników zewnętrznych. Dzięki nim do środka układu nie docierają błoto, piasek, woda czy pył, które mogłyby uszkodzić poszczególne elementy. 

Tarcze kotwiczne można znaleźć w tak zwanych tarczo-bębnach, ponieważ wchodzą one w skład bębnowego układu hamulcowego. Oprócz działania ochronnego stanowią również funkcję części stelaża. Dzięki nim możliwe jest mocowanie cylinderka hamulcowego, systemu sprężyn oraz dźwigni, a także szczęk. Z tego względu tarcze mają specjalne wypustki oraz precyzyjnie wyprofilowaną konstrukcję, która umożliwia zamontowanie na nich kolejnych elementów układu hamulcowego. Ich brak w samochodzie miałby bardzo poważne konsekwencje, dlatego właśnie warto dbać o stan techniczny i regularną konserwację tarcz kotwicznych.

tarcza kotwiczna

Czy tarcza kotwiczna jest potrzebna?

Na początek rozwińmy pytanie: czy tarcza kotwiczna potrzebna jest w każdym aucie?  Oczywiście, że tak! Pamiętaj, że w tak skomplikowanej konstrukcji, jaką jest samochód, ogromne znaczenie ma nawet maleńka śrubka, która na pierwszy rzut oka pełni zupełnie nieistotną funkcję. Niestety, pomimo powszechnie dostępnej wiedzy, możesz spotkać osoby, które twierdzą, że ten element jest całkowicie niepotrzebny. Musimy przyznać, że bardzo daleko takiej opinii do prawdy! 

Brak tarczy kotwicznej w pojeździe czy też jej długoletnie zaniedbywanie może mieć bardzo zły wpływ na pracę całego układu. Zrezygnowanie z osłon przyczyni się po pierwsze do znacznie szybszego zużycia klocków oraz tarczy hamulcowych, których wymiana wygeneruje niemałe koszty. Co więcej, podczas jazdy do układu może dostać się kamień, żwir, błoto czy inne odpady. W konsekwencji może to uniemożliwić skuteczne hamowanie! 

Ta sytuacja będzie bardzo niebezpieczna nie tylko dla Ciebie, lecz także innych uczestników ruchu. Na pewno nie chciałbyś do tego dopuścić, prawda? Dlatego, jeżeli masz wątpliwości wobec zasłyszanych opinii, zawsze możesz zapytać ekspertów Inter Cars. 

Jakie są objawy zużycia tarczy kotwicznej?

Niestety, ze względu na pełnioną funkcję, a także położenie w układzie hamulcowym, tarcza kotwiczna jest narażona na różnego rodzaju uszkodzenia oraz zużycie. Ten element najczęściej wymaga naprawy w dwóch przypadkach – wskutek działania korozji lub czynników zewnętrznych, które osłabiają konstrukcję. Tarcze są wykonane z dość cienkiego, ale wytrzymałego tworzywa. Mimo to z czasem niszczeją i tracą swoje pierwotne właściwości. Zazwyczaj dochodzi do ich wygięcia, odkształcenia bądź ukruszenia zardzewiałych elementów. 

Jakie następstwa niesie ze sobą uszkodzona tarcza kotwiczna? Przede wszystkim znacznemu osłabieniu ulega cały układ hamulcowy. Jako kierowca możesz odczuć to podczas jazdy, a właściwie przy próbie zahamowania. Jeśli samochód wymaga naprawy, poczujesz, że znacząco wydłuża się droga hamowania, a działanie pedału jest mniej efektywne. Nie powinieneś lekceważyć takich objawów!

Oprócz tego typowym objawem zużycia tarczy kotwicznej jest głośne, nieprzyjemne piszczenie przypominające pocieranie o siebie ściśniętych metalowych części. Charakterystyczne jest także miarowe dudnienie bądź bębnienie słyszane podczas hamowania. Choć te objawy mogą świadczyć także o konieczności wymiany klocków czy tarczy hamulcowych, to równie dobrze uszkodzone mogą być same osłony.

Problem z tarczami kotwicznymi można zaobserwować również w sytuacji, gdy klocki bądź zaciski wymagają wymiany na nowe niepokojąco często. Doświadczony mechanik powinien od razu odnaleźć przyczynę i wymienić tarcze kotwiczne na nowe.

tarczy kotwicznej

Jak przebiega samodzielna wymiana tarczy kotwicznej?

Większość kierowców jest w stanie samodzielnie zdiagnozować zaistniały w samochodzie problem, a także dokonać naprawy we własnym zakresie. Chcesz wiedzieć, czy wymiana tarczy kotwicznej na własną rękę jest możliwa? Jak najbardziej, jednak nie jest to proste zadanie. Zdecydowanie łatwiej mają osoby doświadczone, które niejednokrotnie naprawiały swój samochód, dzięki czemu bardzo dobrze znają jego budowę. 

W celu naprawienia osłon trzeba przede wszystkim zdemontować koło oraz tarcze hamulcowe. Kolejny krok to odkręcenie starych tarczy kotwicznych, a następnie przygotowanie nowych wraz ze śrubami. Konieczne jest jednak uprzednie dopasowanie kupowanej części do modelu oraz rocznika samochodu, ponieważ poszczególne egzemplarze aut mogą bardzo się od siebie różnić. 

Po założeniu i przykręceniu nowych tarczy w odpowiednim ułożeniu można przejść do ponownego zamontowania tarczy hamulcowych oraz koła. Jednakże w wielu przypadkach szybszą, a zarazem pewniejszą metodą wymiany osłon będzie jednak wizyta w serwisie.

Jak konserwować tarczę kotwiczną? 

Zdarza się, że tarcza kotwiczna w samochodzie jest w dobrym stanie i nie wymaga jeszcze wymiany na nową część, ale jej wygląd nie jest już taki, jak dawniej. Wówczas można spróbować zakonserwować oraz odświeżyć element na własną rękę lub z pomocą mechanika. Często wystarczającym rozwiązaniem będzie wypiaskowanie tarczy kotwicznych, po czym zabezpieczenie ich specjalną farbą. W przypadku drobnej miejscowej korozji można spróbować spiłować i zakonserwować element sprayem przeciwkorozyjnym.

Ekspert Inter Cars zrobił listę zakupów… 

W trakcie czytania powyższego tekstu zaniepokoiło Cię, jak wiele objawów dotyczy właśnie Twojego auta? Od jakiegoś czasu myślisz nad wymianą tarczy i zadbaniem o układ hamulcowy? Musimy przyznać, że trafiłeś idealnie, ponieważ ekspert Inter Cars przygotował listę produktów, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze części zamiennych. Wystarczy kliknąć i dodać do koszyka…

Tarcze kotwiczne to ważny element całego układu hamulcowego

Tarcze kotwiczne to niepozorne części bębnowego układu hamulcowego, jednakże pełnią ważną funkcję. Ponieważ zabezpieczają oraz chronią całą resztę stelażu, utrzymywanie ich w dobrym stanie jest kluczowe dla prawidłowej pracy pojazdu. Jeśli odczuwasz, że podczas hamowania Twoje hamulce działają mniej efektywnie, a dodatkowo towarzyszy temu pisk lub bębnienie może okazać się, że konieczna będzie wizyta w dobrym serwisie. Choć koszt wymiany tarczy na nowe jest dość wysoki, to pamiętaj, że tak naprawdę wykonuje się ją raz na kilka czy nawet kilkanaście lat.

FAQ

Jak rozpoznać zużycie tarczy kotwicznej w pojeździe?

Najczęściej można rozpoznać ich uszkodzenie poprzez odczuwalne osłabienie pracy hamulców, głośne piszczenie lub bębnienie podczas hamowania. Zdarza się również, że przetarte tarcze uszkadzają zaciski i klocki hamulcowe, które z tego powodu nienaturalnie szybko ulegają zużyciu.

Czy da się samodzielnie wymienić tarcze kotwiczne w samochodzie?

Wymiana tarcz kotwicznych we własnym zakresie jest możliwa, jednak wymaga sporego nakładu czasu oraz pracy, a także dobrej znajomości mechaniki i budowy auta. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie oddanie samochodu do specjalistycznego serwisu, który wykona usługę w profesjonalny sposób. 

Ile kosztuje wymiana tarcz kotwicznych w samochodzie?

Koszt samej usługi wymiany tarcz kotwicznych na nowe nie jest bardzo wysoki. W zależności od miasta, modelu samochodu oraz konkretnego serwisu usługowego taki zabieg może kosztować od 50 do 250 zł. Trzeba jednak liczyć się z dość dużym wydatkiem związanym z zakupem nowych tarczy.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!