Jak mogę porównać opony na lato? Która jest lepsza? Gdzie znajdę ranking opon letnich? Oczywiście na intercars.pl gdzie trzymamy rękę na pulsie i omawiamy wnioski z testu opon letnich przeprowadzone przez ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Założony w 1903 roku niemiecki automobilklub przetestował 19 modeli ogumienia w rozmiarze 225/45 R17 z indeksami prędkości W (do 270 km/h) oraz Y (do 300 km/h). Przeprowadzone próby pozwoliły wyłonić 7 najlepszych opon letnich w sezonie 2013/2014, a także ujawniły słabości dwóch modeli. Po więcej szczegółów zapraszamy do tekstu!

Zanim przejdziemy to omawiania szczegółowego zestawienia modeli opon, kilka słów wstępu. Po pierwsze, dla kogo rozmiar 225/45 R17 W/Y? Najczęściej tego typu ogumienie trafia do aut klasy średniej o większej mocy i sportowym zacięciu. Po drugie, najbardziej ogólny wniosek jaki naszym zdaniem wypływa z przeprowadzonych przez ADAC testów to fakt, że nie wszystkie modele w tym rozmiarze oferują satysfakcjonujące opory toczenia, komfort jazdy, trwałość opon czy krótką drogę hamowania na mokrej i suchej drodze. Jak już wspominaliśmy wcześniej: 7 spośród 19 przetestowanych modeli zasłużyło na szczególną rekomendację. Dobrze wypadły również opony klasy średniej, które w większości okazały się godne polecenia.

Ranking opon letnich – rekomendacje ADAC

Continental ContiSportContact 5 – równowaga kluczem do sukcesu

Klasa: Premium

Najlepsza opona letnia w rozmiarze 225/45 R17! Mimo iż ContiSportContact 5 w żadnej z kategorii testu nie okazał się najlepszy, to wysoki i równy poziom wszystkich parametrów zapewnił jej pierwsze miejsce. Jednocześnie należy zaznaczyć, że opisywany model okazał się najgłośniejszą oponą spośród tych wyróżnionych przez ADAC.

Ocena końcowa: 2,1

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 – najlepsza na suchej jezdni

Klasa: Premium

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 uzyskała najwyższe oceny na suchej nawierzchni. Pod względem odporności na zużycie oraz poziomu hałasu wypadła lepiej niż Continental. Jednak walkę o pierwsze miejsce w przegrała na nawierzchni mokrej, na której wypadła przeciętnie w porównaniu z innymi modelami testowanymi przez ADAC.

Ocena końcowa: 2,1

Dunlop Sport Maxx RT – dobra efektywność paliwowa

Klasa: Premium

Dunlop Sport Maxx RT zapunktował dobrym zachowaniem na suchej nawierzchni, dobrą efektywnością paliwową i wysoką odpornością na zużycie. Punkty stracił w teście na mokrym, gdzie nieznacznie ustąpił Continentalowi.

Ocena końcowa: 2,2

Michelin Pilot Sport 3 – przewaga na mokrej drodze

Klasa: Premium


Michelin Pilot Sport 3 w porównaniu z pozostałymi modelami opon wyróżnionymi przez ADAC wykazał jedne z lepszych właściwości na mokrej nawierzchni, natomiast na suchym dorównał Continentalowi oraz Dunlopowi. Niższą pozycję uzyskał przez stosunkowo wysoką podatność na zużycie oraz przeciętną efektywność paliwową.

Ocena końcowa: 2,2

Vredestein Ultrac Vorti – sprawdzi się na suchej jezdni

Klasa: Premium

Vredestein Ultrac Vorti podobnie jak Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 wykazała się najlepszymi właściwościami na nawierzchni suchej, jednak w porównaniu z pierwszą trójką wypadła gorzej na mokrym. Jednocześnie opona Ultrac Vorti uzyskała jedną z lepszych ocen w kategorii odporność na zużycie.

Ocena końcowa: 2,2

Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 – przedstawiciel klasy średniej

Klasa: Średnia

Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 to najwyżej sklasyfikowany reprezentant opon klasy średniej. Na nawierzchni suchej tylko nieznacznie ustępował liderom testu. Niższe noty uzyskał za przeciętne właściwości na nawierzchni mokrej oraz wysoką podatność na zużycie bieżnika.

Ocena końcowa: 2,3

Semperit Speed-Life – niższe zużycie paliwa

Klasa: Średnia

Kolejny przedstawiciel klasy średniej, który otrzymał rekomendację od ADAC. Tak wysoką pozycję w rankingu zawdzięcza parametrom zbliżonym do opon klasy premium, z którymi wygrywa, gdy weźmiemy pod uwagę efektywność paliwową. Dlatego też, dla tych którzy szukają bezpiecznej opony w dobrej cenie to propozycja idealna.

Ocena końcowa: 2,3

Wskazówki przy zakupie opon letnich w rozmiarze 225/45 R17 W/Y

Wspólną cechą polecanych przez ADAC opon jest równowaga pomiędzy najważniejszymi parametrami ogumienia. Niektóre z nich oczywiście wybijają się w konkretnych aspektach jednak jak zapewne zauważyłeś, że wszyscy wymienieni producenci nie schodzą poniżej pewnego poziomu jakości. Na tej podstawie konkretne modele można rekomendować kierowcom o specyficznych oczekiwaniach.

Osoby, które szczególną wagę przykładają do:

  • właściwości na suchej nawierzchni, powinny wybrać przede wszystkim Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 lub Vredestein Ultrac Vorti. Jedynie nieznacznie gorzej wypadają Continental ContiSportContact 5, Dunlop Sport Maxx RT i Michelin Pilot Sport 3.
  • dobrych właściwości na mokrej nawierzchni, powinny wybrać w pierwszej kolejności Continental ContiSportContact 5. Niewiele gorsza okazała się Michelin Pilot Sport 3.
  • niewielkiego zużycia paliwa, powinny wybrać przede wszystkim Semperit Speed-Life lub niewiele słabszą Continental ContiSportContact 5.
  • dobrej odporności na zużycie, powinny wybrać Pirelli Cinturato P7 lub Esa-Tecar Spirit UHP, jeżeli właściwości na mokrej nawierzchni mają drugorzędne znaczenie.
  • niskiego poziomu hałasu, powinny wybrać Michelin Pilot Sport 3.

Szczegółowe wyniki testu opon letnich w rozmiarze 225/45 R17 W/Y

Producent / Model
Cena w Euro
Ocena ADAC
Sucha nawierzchnia
Mokra nawierzchnia
Hałas / komfort
Zużycie paliwa
Zużycie
   20%40%10%10%20%
Continental ContiSportContact 5138ocena-4ocena-4gocena-4gocena-3gocena-4gocena-5g
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2130ocena-4ocena-5gocena-4gocena-3gocena-4gocena-4g
Dunlop Sport Maxx RT130ocena-4ocena-4gocena-4gocena-3gocena-4gocena-4g
Michelin Pilot Sport 3145ocena-4ocena-4gocena-4gocena-3gocena-4gocena-4g
Vredestein Ultrac Vorti123ocena-4ocena-5gocena-4gocena-3gocena-4gocena-4g
Hankook Ventus S1 Evo 2 K117125ocena-4ocena-4gocena-4gocena-3gocena-4gocena-4g
Semperit Speed-Life115ocena-4ocena-4gocena-4gocena-3gocena-5gocena-4g
Apollo Aspire 4G96ocena-3ocena-4gocena-3gocena-3gocena-4gocena-4g
Bridgestone Potenza S001133ocena-3ocena-5gocena-3gocena-3gocena-4gocena-4g
Kumho Ecsta LE Sport KU39108ocena-3ocena-4gocena-3gocena-3gocena-4gocena-4g
Pirelli Cinturato P7129ocena-3ocena-4gocena-3gocena-3gocena-4gocena-5g1
Yokohama C.drive 2122ocena-3ocena-4gocena-3gocena-3gocena-4gocena-5g
Falken Azenis FK453105ocena-3ocena-4gocena-3gocena-3gocena-4gocena-4g
Uniroyal RainSport 2118ocena-3ocena-3gocena-4gocena-3gocena-4gocena-3g
Esa-Tecar Spirit UHP122ocena-3ocena-4gocena-3gocena-3gocena-4gocena-5g1
Toyo Proxes T1 Sport115ocena-3ocena-4gocena-3gocena-3gocena-4gocena-4g
Nexen N800086ocena-3ocena-4gocena-4gocena-3gocena-4gocena-3g
High Performer Sport HS-2 2103ocena-2ocena-4gocena-2gocena-3gocena-4gocena-3g
Syron Race 1 Plus 385ocena-2ocena-4gocena-2gocena-3gocena-4gocena-4g
1 odpowiada ocenie 0,5
2 model o tym profilu nie jest już dostępny zgodnie z informacją od producenta
3 model o takiej mieszance nie jest już dostępny zgodnie z informacją od producenta.
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku:ocena-5 bardzo dobry,ocena-4 dobry,ocena-3 zadowalający,ocena-2 wystarczający,ocena-1 niedostateczny.

Wnioski z testu opon letnich w rozmiarze 225/45 R17W/Y

Po szczegółowym opisie rekomendowanych przez ADAC modeli opon letnich o rozmiarze 225/45 R17, czas na ogólne wnioski.

Wielu producentów opon przykłada obecnie największą wagę do poprawy właściwości opony na mokrej nawierzchni. Odzwierciedlają to wyniki testu – znaczna część przetestowanych opon wykazała poprawę w zachowaniu na mokrym asfalcie względem modeli z poprzednich lat.

W klasyfikacji końcowej aż siedem modeli znalazło się w ścisłej czołówce z bardzo zbliżonymi ocenami. Modelami o najbardziej zrównoważonych parametrach okazały się Continental ContiSportContact 5 oraz Goodyear Eagle F1 Asymmentric 2. Asymetryczny Goodyear wypadł bardzo dobrze zarówno na nawierzchni suchej, jak i mokrej. Niewiele gorzej w testach spisały się Dunlop Sport Maxx RT i Michelin Pilot Sport 3. Z kolei mocnymi stronami Vredestein Ultrac Vorti okazały się wysoka odporność na zużycie i dobre zachowanie na suchym asfalcie. Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 i Semperit Speed-Life otrzymały dobre oceny dzięki zrównoważonym osiągom we wszystkich kryteriach. Semperit dodatkowo zapunktował w teście ekonomii.

W przynajmniej jednym istotnym kryterium testowym 10 modeli opon ma niewielkie braki, co uniemożliwiło im zakwalifikowanie się do grupy opon szczególnie polecanych. W większości przypadków słabsze właściwości ujawniały się na mokrej nawierzchni. Jedynie Uniroyal RainSport 2 otrzymał ocenę „zadowalającą” z powodu gorszych właściwości na suchej nawierzchni i wysokiej podatności na zużycie. Nexen N8000 wypadła dobrze w większości kryteriów, jednak podobnie jak Uniroyal wykazała słabą odporność na zużycie i zamyka grupę opon polecanych przez ADAC.

High Performer Sport HS-2 i Syron Race 1 Plus otrzymały oceny „wystarczające” przez swoje słabsze właściwości na mokrej nawierzchni, które ujawniają się przede wszystkim przy hamowaniu.

Rozmiar 225/45 R17W/Y – dla jakich samochodów?

Poniższe modele samochodów (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 225/45 R17W/Y. Zależnie od mocy silnika opony muszą mieć odpowiedni indeks prędkości. W razie wątpliwości szczegóły odnośnie rozmiaru opon w konkretnym modelu samochodu można znaleźć na specjalnej naklejce na słupku bocznym lub wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Możesz również skorzystać z wyszukiwarki która podpowie najlepsze opony dla Twojego auta!

Alfa Romeo147, 156, 159, 166, GT
AudiA3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT
BMW1, 3, Z3, Z4
CitroenC4
FiatBravo, Stilo, Croma
FordFocus, C-Max, Mondeo, Galaxy
HondaCivic, FR-V, Accord, S-2000
HyundaiI30, Coupé
KiaC´eed
LanciaLybra
LexusIS
Mazda3, 5, 6
MercedesBenz B-u. C-klasa, C Sportcoupé, CLK, SLK
NissanAlmera, 200SX
OpelAstra, Zafira, Vectra, Signum
Peugeot307, 308, 406
RenaultMégane, Laguna, Scenic
SeatLeon, Altea, Toledo, Alhambra
SkodaOktavia, Superb
SubaruImpreza, Legacy
ToyotaAuris, Avensis, Corolla Verso
VolvoC30, S40, V50, S60, V70
VWGolf, Bora, Jetta, New Beetle, Eos, Passat, Touran, Sharan

Jak testuje i ocenia ADAC

Znasz już wyniki testów, teraz czas na odpowiedź jak testuje ADAC. W końcowej ocenie opon letnich największe znaczenie ma ich zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 40 proc. ostatecznej noty. W tym kryterium bierze się pod uwagę odporność opony na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności jaki zapewnia podczas manewrów. Na 20 proc. oceny końcowej składa się zachowanie opony na nawierzchni suchej. Po 10 proc. oceny stanowi odporność opony na zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa oraz zachowanie poziom generowanego hałasu.

Prezentacja wyniku i oceny

Oceny przedstawiono w tabeli wyniku jako symbole.

Ocena ADACSymbole„zalecane”
bardzo dobryocena-5
dobryocena-4szczególnie warty polecenia
zadowalającyocena-3warty polecenia
wystarczającyocena-2warunkowo warty polecenia
niedostatecznyocena-1niewarty polecenia

Granice oceny najlepszych opon letnich dla rozmiaru 225/45 R17W/Y

Przy ocenie wyników testu opon ADAC pod uwagę bierze w szczególności zrównoważenie parametrów opon. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko opony, które we wszystkich kryteriach spełniają określone wymogi. Opony mocne jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką notę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują słabości. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi uzyskać minimalne oceny w głównych kryteriach nadrzędnych. Poniższa tabela przedstawia graniczne ocen dla różnych kryteriów:

Ocena ADACocena-5bardzo dobryocena-4dobryocena-3zadowalającyocena-2wystarczającyocena-1niedostateczny
Sucha nawierzchnia1,52,53,54,55,5
Mokra nawierzchnia1,52,53,54,55,5
Zużycie paliwa1,52,53,54,55,5
Zużycie1,52,53,54,55,5

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie „dobry”. Jeżeli w jednym z kryteriów opona nie osiągnie oceny „dobrej”, to w najlepszym razie może zostać uznana za oponę polecaną (wynik „zadowalający”).

To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC „zadowalająca” i „wystarczająca”. Ocenę „zadowalająca” można osiągnąć tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia” i „zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Dla „wystarczającej”, oceny ADAC oceny w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5 lub więcej.

Ponieważ dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, do tej pory nie przyznano jeszcze oceny „bardzo dobry”. Dzięki temu można zachować obecną skalę ocen dla testów opon letnich i zimowych.

Wyniki testu ADAC nie uwzględniają opon runflat

Wyników testu ADAC nie należy odnosić do opon typu run flat o rozmiarze 225/45 R17. Większość opon typu run flat ma specyficzne właściwości, których nie można porównać ze standardowymi oponami. Ocen ADAC dla opon standardowych nie można więc przełożyć bezpośrednio na opony typu run flat w tych samych rozmiarach.

Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon

W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do „sąsiednich” rozmiarów opon. Dotyczy to zakresu +10 / -10 milimetrów w przypadku szerokości opony, a więc 215/45 R 17 W/Y lub 235/45 R 17 W/Y.

Baner Inter Cars


Podsumowanie testu opon letnich w rozmiarze 225/45 R17 W/Y

Opierając się na badaniach ADAC, wiodącego niemieckiego klubu motoryzacyjnego, przeanalizowaliśmy testy 19 modeli opon letnich rozmiaru 225/45 R17 W/Y i wybraliśmy 7 najlepszych, które zapewniają równowagę w trwałości, oporach toczenia, komforcie jazdy oraz drodze hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Na szczycie rankingu znajduje się Continental ContiSportContact 5, zapewniająca wyjątkową równowagę. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 doskonale radzi sobie na suchej nawierzchni, Dunlop Sport Maxx RT oszczędza paliwo, a Michelin Pilot Sport 3 dominuje na mokrej drodze. Nasza ogólna obserwacja? Producenci koncentrują się na poprawie zachowania ogumienia na mokrej nawierzchni i to właśnie ten kierunek będzie motywował konstruktorów przez następne lata.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Continental ContiSportContact 5 została uznana za najlepszą oponę letnią w tej kategorii, zapewniając równowagę parametrów.

Michelin Pilot Sport 3 wykazuje przewagę na mokrej drodze, zapewniając dobrą przyczepność.

Tak, Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 i Semperit Speed-Life, reprezentujące klasę średnią, uzyskały dobre wyniki w testach.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!