Prawdopodobnie w 2035 roku zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży aut spalinowych. Ostatnią kwestią, jest potwierdzenie porozumienia pomiędzy Parlamentem Europejskim a krajami UE. Niektóre z nich już teraz, otwarcie wyrażają swoją aprobatę dla tego planu. Co dokładnie oznacza dla nas zakaz sprzedaży aut spalinowych? Jesteś ciekawy, czy to dobre rozwiązanie? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule!

Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Czy nowa uchwała Europarlamentu została już zaakceptowana?
  2. Kto wyraził aprobatę dla planów UE?
  3. Jak dba się o rozwój elektromobilności w naszym kraju?

Zakaz samochodów spalinowych? Nowa uchwała Europarlamentu!

Oblicze motoryzacji ulegnie diametralnej zmianie do 2035 roku. Można śmiało stwierdzić, że samochody, jakie znamy, staną się przeszłością. To wszystko za sprawą nowego planu klimatycznego „Fit for 55”, który został opracowany przez Komisję Europejską. Dzięki niemu Unia Europejska robi ogromny krok w stronę zmniejszenia emisji CO2. 

Nowe pojazdy mają być „zeroemisyjne”. W praktyce oznacza to zlikwidowanie produkcji aut spalinowych. Po drogach będą poruszały się wyłącznie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem, biopaliwami lub e-paliwem. Warto zaznaczyć, że będzie można korzystać ze starszych roczników aut. Zakaz ma dotyczyć rejestracji nowych samochodów spalinowych.

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Czy Nowa Uchwała Europarlamentu została już zaakceptowana?

Zakaz samochodów spalinowych musi jeszcze przejść złożony proces legislacyjny. Do tego konieczna jest też zgoda krajów członkowskich UE. Można się spodziewać, że wprowadzenie uchwały zostanie opóźnione, ze względu na zróżnicowanie zapotrzebowania poszczególnych państw na maszyny spalinowe.

Kto wyraził aprobatę dla planów UE?

Obecnie można zauważyć, że nie brakuje krajów, które wyraziły aprobatę dla planów Europarlamentu. Wśród tych państw znajdują się: Holandia, Austria, Belgia, Dania, Grecja, Malta, Irlandia, Litwa i Luksemburg. Wystosowały one nieoficjalne pismo – tzw. dokument non-paper. 

Umieszczono w nim prośbę o wyznaczenie konkretnej daty określającej, od kiedy zakaz sprzedaży samochodów spalinowych zacznie obowiązywać. Zawarto też apel o podjęcie zdecydowanych kroków w kierunku ulepszenia infrastruktury dla transportu bezemisyjnego. 

Polska i Czechy negatywnie oceniają zakaz aut spalinowych 

Przegłosowanie w Parlamencie Europejskim zakazu produkcji aut spalinowych spotkało się z negatywną reakcją polskich władz. Dezaprobatę wyraził Zbigniew Ziobro. Motywował swoją opinię dużymi kosztami, które spotkają Polaków wskutek wprowadzanych zmian.

Takie podejście i argumentację wsparł premier Mateusz Morawiecki i minister klimatu Anna Moskwa. Negatywna ocena jest motywowana trudną sytuacją geopolityczną Polski, związaną z wojną na Ukrainie, brakiem odpowiedniej infrastruktury energetycznej, a także krótkim zasięgiem aut elektrycznych, który nie przekracza 1000 km.

Nasz rząd planuje stworzenie opozycji z pozostałymi państwami, które są niezadowolone z decyzji UE. Poinformowano już o konsultacjach międzyrządowych z Czechami, w celu stworzenia wspólnego frontu przeciw zakazowi rejestracji aut spalinowych.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035

Ograniczenia dotyczące samochodów spalinowych na świecie

Zakaz aut spalinowych będzie wprowadzony nie tylko na terenie Unii Europejskiej, ale również m.in. w USA, Chinach, Tajlandii i Kanadzie. Przepisy zakładają restrykcyjne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Zakaz aut spalinowych w USA

W 2035 roku ograniczenia zostaną wprowadzone w aż 14 stanach USA oraz Dystrykcie Kolumbii. Gubernator stanu Nowy Jork podpisała we wrześniu ubiegłego roku specjalną ustawę. Przewiduje ona zakaz sprzedaży aut spalinowych, których emisyjność wynosi więcej niż 0.  

Z kolei rząd Albany (miasta w stanie Nowy Jork) pod kierownictwem Kathy Sheehan, dodał specjalny zapis z okresem karencji na kolejne dziesięć lat dla pojazdów średnich i ciężkich. Spotkało się to z reakcją Nowojorskiej Agencji Ochrony Środowiska. Postawiła ona sobie zadanie związane z opracowaniem strategii redukcji emisji z pojazdów użytkowych do tego czasu.

Komisarz ds. środowiska Basil Seggos zapowiedział również, że począwszy od roku modelowego 2025, coraz większy procent wszystkich ciężarówek sprzedawanych jako nowe pojazdy w Nowym Jorku ma być bezemisyjny. Celem stanu Nowy Jork, jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 85%.

Zakaz aut spalinowych w Chinach

Ciekawe rozwiązania są proponowane przez rząd Chińskiej Republiki Ludowej – od kiedy zakaz sprzedaży samochodów spalinowych obowiązuje w tym kraju?

Rząd Chińskiej Republiki Ludowej przedstawił własny plan,  związany z ograniczeniem produkcji samochodów spalinowych. Koniec dystrybucji aut generujących zanieczyszczenia ma nastąpić w 2060 roku.

Nowy plan pięcioletni wciąż uwzględnia dużą rolę silników spalinowych i paliw syntetycznych. Rozwój ekologicznych technologii będzie skupiony przede wszystkim na chińskich megamiastach, gdzie stan powietrza jest tragiczny. Republika Ludowa będzie w najbliższych latach kontynuować wielotorowość rozwoju motoryzacyjnego.

Zakaz aut spalinowych w Tajlandii

Rząd Tajlandii jasno zakomunikował ambitne plany w kontekście rozwoju technologii napędów elektrycznych. Zakaz produkcji samochodów spalinowych ma zacząć obowiązywać w tym samym czasie, co w UE, czyli w 2035 roku.

Królestwo Tajlandii Prathet Thai przewiduje całkowite zaprzestanie dystrybucji aut ze standardowymi jednostkami napędowymi. Celem jest przekształcenie Tajlandii w południowo-wschodnie centrum Azji, w zakresie produkcji samochodów elektrycznych. 

Zapowiedzi rządu mają pokrycie w dynamicznym rozwoju sektora motoryzacyjnego, stanowiącego aż 10% PKB kraju. Jednym z dowodów na to jest to, ze w 2022 roku Ford zaplanował inwestycję opiewającą na 900 mln USD. Dzięki temu pracę znajdzie dodatkowe 1200 osób. Fabryki w tym państwie mają także producenci tacy jak BMW, Hond, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Toyota i Volvo, największe marki na świecie.  Fabryki w tym państwie mają producenci tacy jak: BMW, Ford, GM, Honda, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Toyota i Volvo – największe marki na świecie.

Tajlandia może skorzystać ze sprawdzonych łańcuchów dostaw. Dzięki dużej sile roboczej, około 850 tys. osób zatrudnionych w przemyśle motoryzacyjnym, płynnie przejdzie na produkcję aut elektrycznych i zaspokoi potrzeby rynkowe.

Zakaz aut spalinowych w Kanadzie

W przypadku Kanady zaskakujące jest konserwatywne podejście do wprowadzania ekologicznych rozwiązań w zakresie motoryzacji. Początkowo plany nieznacznie odbiegały od założeń Chińskiej Republiki Ludowej. Zakaz sprzedaży aut spalinowych miał zacząć obowiązywać dopiero w 2050 roku.

Następnie padła propozycja 2040, jednak w końcu postawiono na wdrożenie zmian równocześnie z UE, czyli w 2035 roku. Jest to przede wszystkim wyzwaniem dla najludniejszej części Kanady – prowincji Quebec, która będzie musiała dostosować się do bardziej restrykcyjnych założeń.

Zakaz aut spalinowych a elektromobilność – opinia eksperta

Elektromobilność to termin odnoszący się do transportu osób i towarów za sprawą pojazdów z napędem elektrycznym. Wdrażanie rozwiązań związanych z tym obszarem jest uważane za główny element zrównoważonego i przyjaznego dla klimatu systemu transportowego. Ma być oparty na odnawialnych źródłach energii.

Zakaz aut spalinowych można oceniać jako dobrą decyzję. Samochody zasilane energią elektryczną mają największy potencjał w kontekście ochrony klimatu i poprawy jakości powietrza. Niepokój może jedynie wzbudzać płynność przejścia z silników spalinowych na elektryczne. Rok 2035 prawdopodobnie jest zbyt optymistycznym terminem zakończenia całego procesumówi ekspert marki Inter Cars.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035

Elektromobilność w Polsce – jak dba się o jej rozwój w naszym kraju?

Rozwój sektora elektromobilności trwa w naszym kraju od 2017 roku. W tamtym czasie Rada Ministrów zaakceptowała Plan Rozwoju Elektromobilności „Energia do przyszłości”. Określono w nim korzyści płynące z upowszechnienia stosowania pojazdów elektrycznych i sprecyzowano potencjał gospodarczy oraz przemysłowy wspomnianego obszaru.

Również w 2017 roku pojawił się dokument wyznaczający krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Rada Ministrów przyjęła implementację regulacji europejskich, które są związane m.in. z warunkami budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych w 32 polskich aglomeracjach.

Kolejny krok nastąpił w 2018 roku, wraz z przyjęciem Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Założeniem była stymulacja rozwoju elektromobilności i upowszechnienie wykorzystywania  paliw alternatywnych, głównie LNG i CNG w polskiej branży transportowej.

To wszystko zostało zwieńczone powołaniem FNT – Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Była to m.in. zmiana ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Fundusz stworzono po to, aby finansować projekty dotyczące rozwoju elektromobilności i transportu opartego na paliwach alternatywnych.

Jesteś elektromobilny już teraz? Poznaj produkty z oferty Inter Cars, które ułatwią i przyspieszą ładowanie Twojego auta elektrycznego!

Państwowe dofinansowania zakupu aut elektrycznych

Aktualnie kupno samochodu elektrycznego może zostać dofinansowane. Jeśli planujesz zakup, wykorzystaj to! Wspominane dofinansowanie dotyczy pojazdów zaliczających się do kategorii M1,  o których mowa w załączniku nr 2, do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, z późn. zm.), wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

Warunkiem jest zakup pojazdu fabrycznie nowego, który nie był wcześniej rejestrowany. Trzeba nadmienić, że wsparcie finansowe nie dotyczy maszyn wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym rolniczej.

Użytkowane auta elektrycznego jest też związane z kilkoma przywilejami. Kupując samochód, jest się zwolnionym z akcyzy. Kierowca będzie mógł też legalnie poruszać się po buspasie, a także korzystać z bezpłatnych miejsc parkingowych, przeznaczonych wyłącznie dla pojazdów elektrycznych.

Prognozy dotyczące stosowania paliw alternatywnych i użytkowania aut elektrycznych

Powstałe ustawy i FNT mają dać mocny impuls dla rozwoju elektromobilności. Jak zapowiadał w 2016 roku premier Mateusz Morawiecki, przewidywana liczba samochodów elektrycznych, które będą poruszały się po Polskich drogach ma oscylować wokół 1 mln – do 2025 r. Ocenia się, że na poziomie ogólnopolskim, po naszych drogach będzie poruszać się ok. 1 mln pojazdów elektrycznych. 

Zwiększy się też liczba maszyn napędzanych gazem CNG i LNG. W pierwszym przypadku ma to być 54 tys. pojazdów, a w drugim 3 tys. maszyn. Na drogowej mapie Polski pojawią się też 32 punkty ładowania CNG, a także 14 stacji LNG – na trasie sieci bazowej TEN-T. 

Misją Rady Ministrów jest nadążanie z europejskimi i światowymi trendami ekologicznymi. Rząd zapowiada, że Polska będzie odgrywać istotną rolę w obszarze elektromobilności. Proponowane rozwiązania przyczynią się do stabilizacji systemu energetycznego, pozytywnie wpłyną na ochronę środowiska naturalnego i otworzą nowe sektory na rynku motoryzacyjnym w kraju. 

Czym właściwie są paliwa alternatywne?

Warto też dowiedzieć się, co oznacza termin „paliwa alternatywne”. To źródła energii, które służą w całości lub częściowo za substytut surowej ropy naftowej, czy innych paliw generujących zanieczyszczenia. Odgrywają kluczową rolę w procesie dekarbonizacji transportu i pozostałych sektorów energetycznych. Do tej grupy zalicza się:

  • Wodór,
  • CNG – sprężony gaz ziemny,
  • LNG – skroplony gaz ziemny,
  • LPG – gaz płynny,
  • Paliwa syntetyczne i parafinowe,
  • Biopaliwa,
  • Energia elektryczna.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku od 2023 roku – czy to dobre rozwiązanie?

Zakaz sprzedaży aut spalinowych i ich stopniowe wycofywanie z użytku to zdecydowanie dobry pomysł. W obliczu gwałtownych zmian klimatycznych konieczne są konkretne reakcje. Pojazdy spalinowe mają największy udział w emisji spalin, dlatego ograniczenie ich produkcji, a w przyszłości zaprzestanie użytkowania, to ruch w stronę polepszenia kondycji środowiska.

Niestety zakaz rejestracji aut spalinowych może okazać się dużym wyzwaniem dla krajów, które są słabiej rozwinięte. Dotyczy to szczególnie wschodniej części Europy. Jednak rodząca się dyskusja na forum światowym pozwala wierzyć, że państwa opracują wspólną linię działania i dostosują rekonstrukcję sektora transportowego adekwatnie do możliwości poszczególnych krajów.

Zanim zakaz samochodów spalinowych zacznie obowiązywać, przygotuj się do obsługi pojazdów elektrycznych i znalazł sprawdzonego dostawcę części. Sklepem, który ma ofertę nadążającą za zmianami na świecie, jest Inter Cars. Zapoznaj się z naszym katalogiem produktów!

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!