Wiele osób twierdzi, że budowa łodzi jest niezwykle złożona. Oczywiście mają oni rację, gdyż na jednostkę pływającą składa się wiele układów i elementów, które musisz sprawdzić przed wypłynięciem na głęboką wodę. Jednym z nich jest układ napędowy łodzi, w którego skład wchodzą paski napędowe, świece, przewody zapłonowe oraz śruba napędowa. To właśnie jej poświęcimy poniższy artykuł.

Śruba napędowa w łodzi motorowej nie jest uniwersalnym elementem. Musi być ona dopasowana odpowiednio do modelu łodzi oraz środowiska jej pracy. Dlatego też producenci umieszczają oznaczenia śrub napędowych. Pamiętaj, źle dobrana śruba może tylko narobić wielu szkód. Zanim więc zdecydujesz się na zakup, dowiedz się, na co musisz zwrócić uwagę!

Z tego artykułu dowiesz się:

baner mamy części do Twojego samochodu

Śruba napędowa – co to jest?

Śruba napędowa, jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie napędzić jednostkę pływającą. Swoim działaniem przypomina skrzynię biegów w samochodzie. Dzięki doborowi jej skoku i średnicy możemy regulować prędkością i mocą łodzi tak jak skrzynią biegów w aucie. To właśnie śruba napędowa za pomocą linii wałów otrzymuje z silnika moment obrotowy. Ten zostaje przekształcony w siłę naporu, który napędza statek znajdujący się na wodzie. Aby jednak dowiedzieć się, jak faktycznie działa śruba napędowa, należy zapoznać się z jej budową.

Jak zbudowana jest śruba napędowa?

Śruba napędowa składa się z dwóch osobnych elementów, które są ze sobą połączone. Są to: piasta oraz skrzydła śruby. 

Piasta jest odpowiedzialna za mocowanie śruby na końcówce wału. Swoim wyglądem przypomina znane Ci z auta tuleje. Natomiast skrzydła połączone są z piastą u swojej podstawy. Liczba skrzydeł, w które jest wyposażona śruba napędowa, zależy przede wszystkim od wielkości jednostki pływającej.

Czym jest śruba napędowa i do czego prowadzi jej uszkodzenie? Odpowiadamy!

Rodzaje śrub napędowych

Śruby napędowe różnią się od siebie nie tylko rozmiarem oraz liczbą skrzydeł. Przede wszystkim każda śruba napędowa do silnika zaburtowego (elektrycznego) lub stacjonarnego różni się materiałem, z którego została wykonana. W związku z tym wyróżniamy następujące rodzaje śrub napędowych:

  • stalowe,
  • aluminiowe,
  • z tworzywa sztucznego.

Stalowe śruby napędowe są wykonane z wytrzymałej stali nierdzewnej. Ten rodzaj śrub, dzięki cienkim łopatkom, pozwoli Ci na osiągnięcie dobrego przyspieszenia. . 

Jednak najczęściej wybieranym rozwiązaniem, są śruby napędowe z aluminium. Swoją popularność zawdzięczają wysokiej wytrzymałości materiału. Ponadto typowa aluminiowa śruba napędowa ma trzy łopaty i pasuje do najpopularniejszych silników łodzi motorowych, jachtów i żaglówek. Ostatni wymieniony wyżej rodzaj to śruby z tworzywa sztucznego. Najczęściej są stosowane do niewielkich jednostek pływających np. silnika elektrycznego małej motorówki. Oczywiście wśród nich znajdują się rozwiązania zarówno dwu-, jak i trzyłopatowe. 

Śruba napędowa łodzi – jak wybrać najlepszą?

Wybór śruby napędowej do Twojej jednostki pływającej jest bardzo ważny. Źle dobrana śruba napędowa może doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika.

Jak dobrać śrubę idealną? Podczas poszukiwań musisz wziąć pod uwagę kilka czynników. Należą do nich:

  • zakres obrotowy silnika jednostki pływającej WOT (wide open throtlle w pełni otwarta przepustnica)
  • waga łodzi pustej i z obciążeniem maksymalnym,
  • maksymalny rozmiar śruby, którą możesz założyć na piastę.

Ponadto Twoja jednostka pływająca musi być także wyposażona w sprawny i skalibrowany prędkościomierz oraz obrotomierz. Te wszystkie elementy pomogą Ci wybrać optymalną śrubę napędową do Twojej łodzi, jachtu czy motorówki. 

Jednak pozostaje Ci jeszcze wybór materiału, z którego została wykonana śruba napędowa. Jest to tak naprawdę indywidualna kwestia. Możesz wybrać śrubę ze stali nierdzewnej lub aluminiową – każda z nich ma swoje wady i zalety. Śruba stalowa jest trwalsza, pozwala na osiąganie większych prędkości, ale kosztuje zdecydowanie więcej. Za cenę jednej śruby stalowej możesz kupić nawet trzy aluminiowe!

Czym jest śruba napędowa i do czego prowadzi jej uszkodzenie? Odpowiadamy!

Aluminiowe śruby napędowe mają inne zalety. Przede wszystkim występują w zdecydowanie większej liczbie rodzajów, skoków i wymiarów. Ponadto, jak już wspominaliśmy, są tańsze, a naprawa śrub napędowych wykonanych z aluminium jest mniej skomplikowana. 

Uszkodzona śruba napędowa – co to oznacza?

Zauważyłeś na śrubie napędowej swojej łodzi obicia zewnętrznych łopatek lub zadziory. Zastanawiasz się, czy możesz nadal używać śruby z widocznymi mechanicznymi uszkodzeniami?

Niewielkie uszkodzenia mogą prowadzić do zjawiska kawitacji, czyli szybkiej zmiany stanu skupienia wody z ciekłego na gazowy. Objawem tego zjawiska są bąbelki z parą wodą, które tworzą się wokół pracującej śruby napędowej. Kawitacja zdecydowanie skraca żywotność śruby, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do fali uderzeniowej.

Ponadto śruba napędowa z uszkodzeniami mechanicznymi, tak samo, jak zepsuta skrzynia biegów w aucie, po jakimś czasie odmówi posłuszeństwa. Dalsze używanie takiej śruby może doprowadzić do uszkodzenia silnika zaburtowego i tym samym doprowadzić do całkowitego unieruchomienia łodzi – mówi ekspert marki Inter Cars.

Jak dbać o śrubę napędową?

Odpowiednia eksploatacja sprawia, że naprawa śrub napędowych nie jest konieczna zbyt często. Wystarczy tylko, że od czasu do czasu zadbasz o regenerację śruby, żeby wydłużyć jej żywotność.

Jednym z czynników, które mają ogromny wpływ na śrubę napędową Twojej łodzi, jest korozja. Tyczy się ona szczególnie stalowych śrub. Z założenia są one wykonywane ze stali nierdzewnej, jednak z czasem nawet one mogą ulec korozji. W celu ich wyczyszczenia użyj specjalistycznych środków. Wśród nich znajdziesz między innym preparat do rozpuszczania rdzy.

Ponadto możesz także założyć na śrubę napędową specjalistyczną osłonę. Ochroni ona napęd Twojej jednostki pływającej nie tylko przed rdzą, lecz także uszkodzeniami mechanicznymi, które powstają na skutek uderzenia z podwodnymi przeszkodami. 

Czym jest śruba napędowa i do czego prowadzi jej uszkodzenie? Odpowiadamy!

Śruby napędowe dostępne w sklepie Inter Cars

Powyższe rodzaje śrub napędowych znajdziesz w ofercie sklepu Inter Cars. Możesz je ze sobą porównać, sprawdzić ich oznaczenia, a także skontaktować się ze specjalistami, którzy chętnie pomogą Ci dokonać prawidłowego wyboru. 

szukasz produktu który opisujemy?

Śruba napędowa jednostki pływającej – o tym pamiętaj

Doskonale zdajesz sobie sprawę, że Twoja łódź, motorówka lub jacht potrzebuje nie tylko sprawnego silnika, lecz także śruby napędowej. To właśnie ona jest odpowiedzialna za przełamanie oporu wody napierającego na kadłub jednostki pływającej. 

Sam wybór śruby nie może być przypadkowy. Za mała śruba napędowa nie będzie w stanie rozpędzić Twojej jednostki pływającej do odpowiednich prędkości. Z kolei zbyt duża może doprowadzić do uszkodzenia silnika oraz samej łodzi. 

A jeśli już o uszkodzeniu silnika zaburtowego mowa, to może on ulec zniszczeniu także w wyniku uszkodzenia samej śruby napędowej. To dlatego tak istotne jest dbanie o nią i pamiętanie o konserwacji. Po każdym wyjęciu łodzi z wody należy ją dokładnie oczyścić i zabezpieczyć. Do tego polecamy między innymi preparaty do ochrony śrub napędowych przed korozją. Takie dokładne czyszczenie, a także smarowanie śruby napędowej przeznaczonym do tego smarem sprawi, że posłuży Ci ona długie lata. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Śruba napędowa to elementy układu napędowego jednostki pływającej. Jest umieszczona z tyłu łodzi. Wygenerowana w silniku moc uruchamia śrubę, która przełamuje opór kadłuba jednostki pływającej i wprawia ją w ruch.

Śruby napędowe dzieli się ze względu na liczbę ich skrzydeł. Do wyboru masz zatem śruby napędowe dwu-, trzy-, cztero- i pięcioskrzydłowe. Ponadto śruby różnią się także ze względu na materiał użyty do produkcji. Mówimy w tym przypadku o śrubach stalowych, aluminiowych i z tworzywa sztucznego!

Śruba napędowa jednostki pływającej musi być dopasowana zarówno do modelu jednostki , silnika oraz Twoich preferencji. Podczas wyboru musisz więc wziąć pod uwagę maksymalny rozmiar śruby, wagę łodzi, moment obrotowy silnika, maksymalną prędkość oraz siłę przyspieszenia.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!