Posiadanie jachtu to marzenie wielu osób. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że aby łódź służyła przez długi czas oraz była bezpieczna w użytkowaniu, potrzebna jest ochrona kadłuba oraz innych części zanurzonych w wodzie. Szczególną rolę w tym przypadku odgrywa anoda na jacht. Dowiedz się, czym jest, jak działa i dlaczego warto się w nią wyposażyć.

Podzespoły jachtu w dużej mierze zbudowane są z metalu, a to oznacza, że prędzej czy później pojawi się na nich korozja. Wszystko, co znajduje się przez cały czas pod wodą, nie ma szans, aby uchronić się przed rozwojem rdzy. Czy jednak jesteś skazany na szybko postępującą korozję kadłuba oraz innych kluczowych elementów jachtu? Nie, a w spowolnieniu tego procesu pomoże Ci anoda. Jej właściwości ochronne sprawiają, że powinna być podstawowym elementem wyposażenia każdej łodzi z silnikiem zanurzonym w wodzie. 

Z poniższego tekstu dowiesz się:

baner mamy części do Twojego samochodu

Co to anoda i katoda?

Katoda/anoda to dwa terminy, które szczególnie często pojawiają się podczas opisów wszelkiego rodzaju akumulatorów, ogniw czy elementów o charakterze półprzewodnikowym. Zanim jednak poznasz zastosowanie tych dwóch urządzeń w jachtach oraz silnikach zanurzonych w wodzie, konieczne jest wyjaśnienie tego, czym jest elektroda. Otóż elektroda w rozumieniu fizykochemicznym oznacza substancję wspomagającą przewodzenie prądu w ośrodkach niemetalicznych takich jak ogniwa elektrochemiczne. W praktyce oznacza to, że elektroda odpowiada za zmniejszenie rezystancji pomiędzy elementami obwodu, które słabo przewodzą prąd. Zazwyczaj elektroda składa się z dwóch elementów, jakimi są katoda/anoda. To właśnie tymi dwoma częściami elektrody zajmiemy się w dalszej części tekstu.

Skoro wiesz już, czym jest elektroda, czas przejść do anody i katody. Ciekawym aspektem jest etymologia nazw tych elementów. Otóż słowa anoda i katoda wywodzą się z języka greckiego – anodos (wejście na górę) i káthodos (zejście w dół). Dlaczego pochodzenie słów ma w tym przypadku istotne znaczenie? Znajomość znaczenia nazw źródłowych znacznie ułatwia zrozumienie istoty tego, jak działają te dwa urządzenia. Anoda jest elektrodą, do której kierowany jest prąd, a katoda to elektroda, z której prąd wypływa. Można więc śmiało stwierdzić, że anoda i katoda są wyznaczane w obwodzie elektrycznym na podstawie kierunku, w jakim przepływa prąd.

Jak działa anoda?

Na początku warto rozpatrzyć anodę w jej podstawowym ujęciu, czyli dotyczącym elektrochemii. W tym przypadku więc anoda stanowi obszar, w którego obrębie dochodzi do procesu utleniania. To z kolei w kontekście jachtu, jego silnika oraz kadłuba oznacza rozwój korozji. Musisz bowiem wiedzieć, że wszystkie elementy zanurzone przez cały czas w wodzie są bardzo narażone na rozwój rdzy.

Anoda na jacht

W anodzie występują jony ujemne, które ze względu na swój ujemny potencjał elektryczny, mają silną tendencję do reakcji polegającej na odbiorze elektronów. Te z kolei przesuwają się w stronę źródła, które jest głównym powodem ich przepływu. W obwodach o charakterze galwanicznym, czyli np. takich, z jakimi masz do czynienia w przypadku jachtów, anoda stanowi biegun o napięciu ujemnym. Elektrody poruszają się więc głównie w kierunku na zewnątrz od całego obwodu. Jeśli chodzi o formę, jaką przybiera anoda, to wiele zależy od zastosowania tego elementu. 

Anoda – rodzaje

To, jaka anoda powinna znaleźć się w okolicach kadłuba Twojego jachtu, jest powiązane z materiałami, z których wykonana została łódź. Nie bez znaczenia są również wody, po których zamierzasz pływać. Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem są anody cynkowe oraz aluminiowe. Każda z nich ma jednak inne przeznaczenie.

  • Anoda cynkowa – sprawdza się najlepiej przy jachtach pływających głównie po wodach słonych. Ze względu na swoją konstrukcję dobrze radzi sobie z dużą zawartością soli.
  • Anoda aluminiowa – to rozwiązanie skierowane głównie dla żeglarzy lubujących się w rejsach po wodach słodkich. Wynika to z różnic potencjałów. Co prawda anoda aluminiowa może być również wykorzystywana podczas żeglugi morskiej, ale nie zapewnia tak dużej ochrony, jak ta wykonana z cynku.

Katoda – jak działa?

Reakcje chemiczne sprawiają, że katodę stanowi elektroda, w której dochodzi do zjawiska redukcji. Dochodzi do niego głównie w ogniwach elektrochemicznych. Katoda ma ujemną polaryzację ze względu na ujemne napięcie w ogniwach. To z kolei prowadzi do reakcji analizy związków chemicznych. Katoda może występować w postaci zimnej lub ciepłej ze względu na to, czy jest podgrzewana w wyniku kontaktu z materiałem emitującym elektrony, czy też nie. W przypadku katody zimnej zachodzi zjawisko emisji terminowej.

Anoda i katoda – podstawowe różnice

AnodaKatoda
prąd do niej wpływaprąd z niej wypływa
ma potencjał dodatnima potencjał ujemny
przyjmuje rolę nośnika elektronówprzyjmuje rolę akceptora elektronów
w ogniwie galwanicznym podczas reakcji utleniania przejmuje rolę katodyw ogniwie galwanicznym podczas reakcji utleniania przejmuje rolę anody

Anoda na jacht – jakie jest jej zastosowanie?

Jak już ustaliliśmy, jacht w dużej części zbudowany jest z elementów metalowych, szczególnie jeśli chodzi o napęd. Co więcej, wspomniane elementy są również przez większość czasu zanurzone w wodzie. Takie warunki stanowią idealne środowisko do rozwoju korozji oraz ognisk rdzy. Aby jednak nieco spowolnić ten proces, stosowana jest właśnie anoda.

Korozja elektrochemiczna z czasem prowadzi do niszczenia powierzchni metalu, co w kontekście jachtu jest szczególnie niebezpieczne. W momencie, gdy kadłub Twojej łodzi nie będzie wyposażony w anodę, jego korozja może następować naprawdę szybko, co w rezultacie sprawi, że jacht stanie się całkowicie bezużyteczny, a korzystanie z niego przestanie mieć jakikolwiek sens. 

Anoda na jacht

W przypadku, gdy zdecydujesz się na zakup odpowiedniego elementu, znacznie ograniczysz rozwój korozji i będziesz mógł cieszyć się w pełni sprawną łodzią przez długi czas. Co ważne, anoda cynkowa powinna być zamontowana w taki sposób, aby wszystkie części wykonane z metalu miały z nią bezpośredni kontakt. Tylko w ten sposób zostaną wykorzystane jej pełne możliwości.

Ochronę przed korozją kadłubów jachtów dzieli się na dwa rodzaje:

  • Ochrona bierna – polega na umieszczeniu w strumieniu jonów anody cynkowej, która doprowadza do tego, że jony przepływają od cynku (mniej szlachetnego) do miedzi (bardziej szlachetnej), co z czasem doprowadza do zniszczenia anody. Jednocześnie kadłub pozostaje nienaruszony. 
  • Ochrona czynna – polega na umieszczeniu pomiędzy anodą a katodą dodatkowej anody, która jest połączona z dodatnim biegunem źródła prądu. Przy tego typu ochronie biegun ujemny jest połączony bezpośrednio z aluminiową płytką, którą stanowi kadłub. Takie połączenie sprawia, że kadłub znajdujący się pod wodą staje się katodą, a jony przepływające od anody ochronnej kierują się w stronę zanurzonego elementu jachtu. Powstaje w ten sposób prąd polaryzujący.

Dlaczego korozja kadłuba jest taka groźna?

Skoro wiesz już, co to jest anoda oraz w jaki sposób działa, czas zastanowić się nad tym, dlaczego korozja kadłuba określana jest jako zjawisko niebezpieczne i skutkujące niemal całkowitym wykluczeniem jachtu z użycia. 

Otóż kadłub pozostawiony sam sobie i niewyposażony w odpowiednią ochronę z czasem będzie pokrywać się coraz większą rdzą, a ta w rezultacie doprowadzi do powstawania do dziur w poszyciu jachtu oraz jego elementów napędowych. Musisz jednak wiedzieć, że tego typu usterki są czymś zupełnie innym, niż to z czym masz do czynienia w przypadku samochodów. Z pozoru szkody mogą wydawać się podobne, ale koszty napraw, jeśli chodzi o jachty, są nieporównywalnie wyższe. To sprawia, że bagatelizowanie nawet najmniejszych oznak korozji po prostu się nie opłaca. 

Anoda na jacht

Jak wybrać anodę?

Ze względu na różnice w budowie poszczególnych jednostek pływających możesz napotkać problemy z wyborem odpowiedniej anody, która będzie pasować do Twojego jachtu i potrzeb. Wiele zależy od przeznaczenia danej anody oraz tego, co ma dokładnie chronić. Inne elementy stosowane są bowiem do okuć, łańcuchów, ściągaczy, kotwic i innych części łodzi. Do ochrony wału napędowego oraz wszelkiego rodzaju podwodnych części jednostki napędowej, najczęściej wykorzystywane są anody cynkowe lub magnezowe. Rozwiązania magnezowe zużywają się o wiele wolniej niż te wykonane z cynku. Bywają sytuację, gdy silniki są chronione poprzez anody umieszczone na ich obudowach.

W przypadku kadłubów wykonanych z drewna dobrym rozwiązaniem jest zamocowanie anod na długim balaście. Jeśli chodzi o wsporniki wałów śrubowych, to powszechnie stosuje się zasadę mówiącą o tym, że na każdym wale powinna znaleźć się oddzielna anoda mówi ekspert Inter Cars.

Anody, jak już wspomnieliśmy, muszą być zamontowane w taki sposób, aby łączyły się ze wszystkimi elementami wymagającymi ochrony. Co jednak, gdy ze względu na konstrukcję jachtu nie ma możliwości takiego umieszczenia anod? W takiej sytuacji konieczne jest połączenie anody z danym elementem przy pomocy przewodu. Takie powiązanie zapewnia pełną ochronę przed wpływem korozji na zanurzone części napędu jachtu.

Czy anody chronią w 100 proc.?

Anody cynkowe z czasem się zużywają, co jest nieuniknionym skutkiem ochrony danego elementu jachtu. Przyjmuje się, że w momencie, gdy anoda będzie w 50 proc. zużyta, powinna zostać wymieniona na nową. W przybliżeniu powierzchnia, na jakiej działa anoda to około 1,5 mkw. Co ważne, anod nie maluje się, aby nie zmniejszać sztucznie obszaru przewodzenia prądu. 

Wróćmy jednak do głównego pytania. Czy anody chronią w pełni kadłub jachtu? Niestety nie. Korozja elektrochemiczna ma to do siebie, że jest nieunikniona w przypadku elementów zanurzonych w wodzie. Anoda jest raczej sposobem na opóźnienie procesu degradacji. Bez niej jednak Twój jacht bardzo szybko może ulec korozji, co wpłynie na obniżenie bezpieczeństwa i funkcjonalności. Usuwanie istniejących już ognisk korozji może być bardzo kosztowne. 

Znajdź anody w Inter Cars

Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem jachtu i szukasz sposobu, aby ochronić jego silnik elektryczny czy spalinowy oraz kluczowe elementy przed działaniem korozji elektrochemicznej, koniecznie zajrzyj do sklepu Inter Cars. Znajdziesz w nim szeroki wybór anod oraz części zamiennych przydatnych podczas użytkowania jednostki pływającej. W sklepie dostępne są produkty dla osób ceniących przede wszystkim jakość produktów. Wszystko, czego potrzebujesz do ochrony swojego jachtu przed korozją i nie tylko, znajdziesz w sklepie Inter Cars. 

szukasz produktu który opisujemy?

Zabezpiecz swój jacht przed korozją

Jak widzisz, anoda odgrywa niezwykle istotną rolę w kontekście zabezpieczenia delikatnych oraz będących w ciągłym zanurzeniu części Twojego jachtu. Bez nich korozja następuje o wiele szybciej. Jeśli więc chcesz uniknąć konieczności kosztownej naprawy i zależy Ci, aby przez długi czas cieszyć się w pełni sprawną łodzią, kup anody już teraz. Pamiętaj, aby dobrać rozwiązania odpowiednio do konstrukcji jachtu oraz rodzaju wód, po jakich pływasz. Dzięki temu znacznie wydłużysz życie anody, która znajdzie się na spodniej części łodzi.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Anoda jest to element ochronny, mający na celu spowolnienie naturalnego zjawiska, jakim jest korozja elektrochemiczna. Dzięki anodzie kadłub oraz inne ważne części łodzi są zabezpieczone przed ubytkami i degradacją poszycia. 

Wiele zależy od miejsca, jakie ma zostać objęte ochroną. W kontekście montażu tych elementów ważne jest to, aby miały one kontakt ze wszystkimi elementami narażonymi na korozję. Jeśli nie jest to możliwe, należy zastosować specjalny przewód.

Dziury w poszyciu jachtu są niebezpieczne ze względu na ryzyko przedostawania się wody podczas rejsu. Należy jednak zwrócić też uwagę na koszty towarzyszące naprawom jachtów. Są one niejednokrotnie o wiele wyższe niż usterek i ognisk korozji obserwowanych w samochodach. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!