Końcówka drążka kierowniczego to niewielki element zawieszenia przedniej osi, który ma ogromne znaczenie dla precyzji prowadzenia samochodu i bezpieczeństwa jazdy. Objawy awarii tego podzespołu można dość łatwo wychwycić. To dobra informacja, ponieważ jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego to kiepski pomysł. Szczególnie że ceny nowych końcówek drążka zazwyczaj nie są wysokie, a sama naprawa jest dość łatwa do wykonania. Dowiedz się więcej o tej części!

Końcówka drążka kierowniczego

Choć stan polskich dróg na przestrzeni ostatniej dekady znacznie się poprawił, to nadal nie brakuje lokalnych odcinków, gdzie nawierzchnia jest  wątpliwej jakości. To właśnie dziury w jezdni oraz wysokie krawężniki, pod które podjeżdżasz, aby np. zaparkować, często prowadzą do uszkodzeń zawieszenia. Ofiarą wielokrotnych uderzeń i naprężeń zazwyczaj jako pierwsza pada końcówka drążka kierowniczego. Dlatego też warto regularnie kontrolować stan zawieszania oraz zwracać szczególną uwagę na niepokojące objawy w czasie jazdy samochodem. Awaria tego niewielkiego podzespołu może mieć  poważne skutki.

Końcówka drążka kierowniczego: wymiana, cena – tego wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Czym jest końcówka drążka kierowniczego?

Zawieszenie samochodowe to dość skomplikowany układ elementów odpowiadających za komfort i bezpieczeństwo jazdy. Przednia oś pojazdu nie tylko tłumi nierówności i zapewnia kontakt kół z nawierzchnią, lecz także wyznacza  kierunek jazdy ustalony na  podstawie ruchów kierownicy. W znacznej części samochodów napęd przenoszony jest na przednie koła, co dodatkowo zwiększa obciążenia, jakim poddawane są podzespoły zawieszenia.

Końcówka drążka kierowniczego to jeden z elementów tzw. trapezu kierowniczego, w którego skład wchodzą także m.in. drążki kierownicze, wahacze czy  zwrotnice kół. Końcówka drążka kierowniczego jest niewielkim podzespołem łączącym drążek kierowniczy wychodzący z przekładni (maglownicy) ze zwrotnicą koła. Natomiast kluczową częścią urządzenia jest przegub kulowy, który pozwala przenieść ruch kierownicy na kąt wychylenia zwrotnicy. 

Końcówka drążka kierowniczego

Jak dochodzi do uszkodzeń końcówki drążka kierowniczego?

Większość kierowców spotkała się z uszkodzeniem końcówki drążka kierowniczego. Wynika to z wymagających warunków pracy tego podzespołu oraz ograniczeń konstrukcyjnych. Stosunkowo cienki metalowy trzpień pracujący w przegubie kulistym przenosi polecenia kierowcy na ruch zwrotnic kół przednich w bardzo zróżnicowanych warunkach drogowych. Średnia żywotność końcówki drążka kierowniczego to  ok. 50 tys. kilometrów. Jest to bardzo ogólne wskazanie, ponieważ wiele zależy od sposobu eksploatacji samochodu. 

Podczas jazdy na wprost równą drogą obciążenia podzespołu są niewielkie. Sytuacja zmienia się podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, gdy „masa pojazdu wędruje” między prawym a lewym kołem przedniej osi. Natomiast podczas szybkiej jazdy dziurawymi drogami może dochodzić do dużych przeciążeń.

Żywotności końcówki drążka kierowniczego zdecydowanie nie wydłuża również dynamiczne ruszanie pojazdem połączone z buksowaniem przednich kół, czyli tzw. palenie gumy. Szkodliwe jest także energiczne ruszanie z mocno skręconymi kołami. Ogólnie rzecz ujmując, płynna jazda samochodem z unikaniem zbędnych przeciążeń znacznie wydłuża żywotność końcówek drążków kierowniczych.

Jednak nawet spokojni kierowcy czasem zmuszeni są podjechać swoim autem pod wysoki krawężnik np. w celu zaparkowania. Niezwykle ważne jest wykonywanie tej czynności jak najwolniej. Wtedy koło samochodu przenosi stosunkowo niewielkie przeciążenia na elementy układu kierowniczego. Z kolei wjechaniu na krawężnik ze znaczną prędkością często towarzyszy głośna praca elementów zawieszenia, które muszą przyjąć siłę uderzenia koła o twardą i wysoką przeszkodę.  Jest to szkodliwe nie tylko dla końcówek drążków kierowniczych, lecz także dla pozostałych podzespołów z felgami samochodowymi włącznie.

Przeczytaj artykuł z naszego bloga, aby dowiedzieć się, jak pracuje zawieszenie samochodu. Sprawdź, co musisz wiedzieć na ten temat.

Końcówka drążka kierowniczego – objawy awarii

Kierowcy najczęściej dowiadują się o awarii końcówki drążka kierowniczego na skutek pogorszonych właściwości jezdnych samochodu. Reakcja kół na wykonywane ruchy kierownicy jest wtedy opóźniona i mało precyzyjna. Można porównać to do jazdy ze skrajnie niskim poziomem ciśnienia powietrza w oponach przednich kół. Czasem dochodzi też do wibracji przenoszonych na koło kierownicy, których źródłem jest nadwerężona  końcówka drążka kierowniczego. Objawy tego typu świadczą, że jest już  bardzo źle.

Stopniowo pogarszających się właściwości jezdnych początkowo można nie wychwycić. Oznakami, które często świadczą o zużyciu końcówki drążka kierowniczego, są niesłyszane wcześniej odgłosy towarzyszące pracy zawieszenia. Charakterystyczne stukanie z okolic przednich kół może wydobywać się nawet podczas jazdy po stosunkowo równej nawierzchni. Intensywność niepokojącego stukania rośnie w trakcie jazdy po nierównych drogach, a czasem towarzyszą im także piski.

Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego może mieć bardzo poważne skutki. Mowa nie tylko o niskiej precyzji prowadzenia, która może poważnie utrudnić nadanie pożądanego kierunku jazdy pojazdowi w sytuacji zagrożenia. W skrajnych przypadkach trzpień przegubu kulowego może się urwać. Wtedy zwrotnica straci kontakt z układem kierowniczym, a koło pojazdu zostanie zupełnie pozbawione kontroli. Wystąpienie tego groźnego zjawiska podczas jazdy z prędkością np. 100 km/h doprowadza do utraty kontroli nad samochodem, co często kończy się bardzo poważnym wypadkiem drogowym. 

Awarii może ulec także sam drążek kierowniczy. Funkcja, wymiana, cena i sposób eksploatacji tego podzespołu zostały szeroko omówione w artykule z naszego bloga.

Końcówka drążka kierowniczego

Samodzielna wymiana końcówki drążka kierowniczego

Wymiana końcówki drążka kierowniczego nie jest szczególnie skomplikowaną czynnością, dlatego nawet osoby bez dużego doświadczenia w mechanice samochodowej powinny sobie poradzić. Do wymiany potrzebne są podstawowe narzędzia, takie jak: 

  • klucz do kół i podnośnik – obie rzeczy znajdziesz w bagażniku samochodu wyposażonego w koło zapasowe,
  • standardowe klucze dopasowane do rozmiaru śrub w Twoim aucie,
  • klucz dynamometryczny z tzw. grzechotką,
  • szczotka druciana,
  • środek do odkręcania śrub.

Podnoszenie pojazdu i demontaż koła

Samochód postaw na twardej i równej powierzchni, a następnie zgaś silnik i zaciągnij hamulec ręczny. Auta z napędem przednim lub na cztery koła najlepiej zostawić na biegu. Zanim podniesiesz samochód przy pomocy lewarka, poluźnij śruby w kole. Znacznie ułatwi to odkręcenie koła, gdy już znajdzie się w powietrzu. 

Podnośnik umieść w specjalnie zaznaczonym miejscu na progu pojazdu. W przeciwnym wypadku, zamiast podniesienia samochodu dojdzie do wgniecenia miękkich elementów podłogi. Z kolei, jeśli progi auta są w nie najlepszym stanie, to lepiej podłożyć podnośnik pod tuleje lub inne sztywne elementy podwozia.

Po podniesieniu samochodu odkręć do końca śruby, a zdemontowane koło połóż pod progiem pojazdu w celu zabezpieczenia na wypadek złożenia się podnośnika. 

Drążek łączy się ze zwrotnicą najczęściej od strony kabiny pasażerskiej. Niewielki element łączący drążek wychodzący z obudowy maglownicy z kołem samochodu to właśnie końcówka drążka kierowniczego. Przed rozpoczęciem demontażu jeszcze raz skontroluj stan tego podzespołu. Wszelki luzy, wykrzywienia lub praca na boki oznaczają poważne zużycie tej części.

Końcówka drążka kierowniczego

Odkręcanie śrub mocujących końcówkę drążka kierowniczego

Śruba mocująca drążek do zwrotnicy znajduje się u góry drążka. Z uwagi na kontakt z zabrudzeniami i wilgocią śruby są często mocno zardzewiałe, co może utrudniać ich odkręcenie. Dlatego śrubę oraz nakrętkę mocującą końcówkę do drążka kierowniczego dokładnie oczyść szczotką drucianą. Przydatne są także odrdzewiacze. Środek odrdzewiający nałóż na powierzchnię, którą planujesz odkręcić i pozostaw na  kilkanaście minut. 

W niektórych autach śruba mocująca końcówkę drążka do zwrotnicy ma dodatkową zawleczkę, która może utrudniać demontaż podzespołu. Niewielki element trzeba wówczas poruszać śrubokrętem, a niekiedy konieczne może być także podgrzanie. 

Nakrętkę łączącą końcówkę z drążkiem kierowniczym warto opukać młotkiem. Powinno to pomóc w odkręceniu często zardzewiałej nakrętki. Aby nie skrzywić drążka, podłóż drugi młotek w celu amortyzacji uderzeń. Taką samą czynność wykonaj na nakrętce mocującej końcówkę z drugiej strony. Uderzenia powinny być lekkie, ponieważ mają na celu jedynie poruszenie zapieczonych połączeń. 

W następnym kroku dopasuj wielkość końcówki klucza do nakrętki i zacznij odkręcanie. Jeśli po kilku obrotach śruba zacznie się kręcić razem z przegubem kulowym, to konieczne będzie podparcie końcówki drążka od spodu. Wtedy ruch przegubu zostanie zablokowany. W tym celu możesz wykorzystać np. podnośnik trapezowy. Po zdjęciu nakrętki puknij młotkiem od góry w trzpień końcówki drążka. Gdy urządzenie wysunie się z mocowania zwrotnicy, odkręć końcówkę drążka kierowniczego

Przed rozpoczęciem odkręcania nakrętki końcówki drążka zaznacz markerem położenie zużytego podzespołu. Pozwoli Ci to dopasować głębokość montażu nowej końcówki na drążku. Dzięki temu w mniejszym stopniu zmieni się geometria kół przedniej osi po montażu nowego elementu. Pamiętaj, że jedynie ponowne ustawienie geometrii kół zapewnia odpowiednie położenie kół po wymianie końcówki drążka. Wskazane rozwiązanie pozwoli bezpiecznie dojechać do warsztatu oferującego tę usługę. Nawet jeśli pojazd po zamontowaniu nowej końcówki drążka nie ściąga, to i tak często dochodzi do nierównomiernego zużywania opon – zauważa ekspert Inter Cars.

Montaż nowej końcówki drążka kierowniczego

Nową końcówkę należy nakręcić na drążek kierowniczy. W zasadzie jest to odwrócona czynność, która została wykonana w celu demontażu zużytego podzespołu. Pamiętaj, aby nakrętkę kontrującą umieścić w zaznaczonym miejscu na drążku kierowniczym, a następnie nakręcić samą końcówkę drążka kierowniczego.

Drugi koniec  podzespołu należy umieścić w otworze montażowym w zwrotnicy koła. Praktycznie każda nowa końcówka drążka kierowniczego wyposażona jest w nakrętkę. Element należy przykręcić przy pomocy klucza dynamometrycznego z siłą ustawioną zgodnie z zaleceniami producenta podzespołu. 

Po solidnym przykręceniu końcówki drążka kierowniczego do obu mocowań zamontuj z powrotem koło do samochodu. Pamiętaj, że doświadczeni mechanicy zalecają wymianę elementów zawieszenia pod obu stronach tej samej osi pojazdu. Nawet jeśli część w drugim kole nie jest mocno zużyta, to znacznie utrudni ustawienie prawidłowej geometrii przedniej osi samochodu.

Wysokiej jakości końcówka drążka kierowniczego – cena wcale nie musi być wysoka

Końcówka drążka kierowniczego to na pozór nieskomplikowany element zawieszenia samochodu. W rzeczywistości to niewielkie urządzenie ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróży. Ceny wysokiej jakości końcówek drążków kierowniczych zamykają się zazwyczaj w przedziale 100-200 zł za sztukę. Skorzystaj z intuicyjnej wyszukiwarki produktów i sprawdź, jaka będzie idealnie dobrana końcówka drążka kierowniczego. Cena na pewno pozytywnie Cię zaskoczy!

Zadbaj o bezpieczeństwo swojej podróży

Nie ma wątpliwości, jak ważną funkcję pełni końcówka drążka kierowniczego. Wymiana, cena zakupu nowego podzespołu i ustawienie zbieżności kół to koszty naprawy, które musisz ponieść, jeśli chcesz, by Twoje podróże były bezpieczne. Dzięki samodzielnej wymianie podzespołu możesz znacznie zaoszczędzić. W przypadku wykrycia oznak jego zużycia niezwłocznie kup nową część.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Diagności samochodowi przywiązują dużą wagę do stanu zawieszenia kontrolowanych pojazdów. Wynika to z przepisów i obowiązków, jakie są na nich nakładane. Awaria końcówki drążka kierowniczego ma tak duży wpływ na prowadzenie pojazdu, że nie ma szans, aby samochód z uszkodzonym podzespołem uzyskał pozytywny wynik w trakcie  okresowego badania technicznego.

Po wymianie końcówki drążka kierowniczego zaleca się przeprowadzenie pomiaru i ewentualnej regulacji zbieżności kół. Wymiana tej części może wpływać na ustawienie geometrii kół i doprowadzić do nieprawidłowej zbieżności. Aby zapewnić optymalne prowadzenie i równomierne zużycie opon, zaleca się skonsultowanie się z mechanikiem lub warsztatem samochodowym w celu sprawdzenia i ewentualnej regulacji zbieżności kół po wymianie końcówki drążka kierowniczego.

Koszt tej usługi nie jest zazwyczaj wygórowany i wynosi 50-100 zł. Wymiana dwóch końcówek drążka wiąże się oczywiście z podwójną opłatą, ale naprawdę nie warto oszczędzać na komforcie i bezpieczeństwie jazdy.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!