Pęknięta sprężyna zawieszenia jest usterką, która najczęściej występuje w starszych samochodach ze znacznym przebiegiem. W przypadku intensywnej eksploatacji auta w niekorzystnych warunkach oraz wykorzystywania pełnej ładowności pęknięta sprężyna zawieszenia może wystąpić także w nowszych pojazdach. Podpowiadamy, jakie są oznaki usterki sprężyn i jak skutecznie je wyeliminować!

pęknięta sprężyna

Sprężyny pełnią bardzo ważną funkcję w układzie zawieszenia samochodu. Odpowiadają za absorbowanie wstrząsów, utrzymanie stabilności i odpowiedniej wysokości pojazdu, tłumienie drgań, podtrzymywanie ciężaru samochodu oraz ochronę innych wrażliwych komponentów, co wszystko razem przyczynia się do komfortu jazdy, bezpieczeństwa i trwałości pojazdu.

Podzespoły te wykonane są zazwyczaj z wysokiej jakości stali, co zapewnia trwałość i odpowiednie właściwości jezdne. Pęknięta sprężyna zawieszenia może dawać mniej lub bardziej wyraźne sygnały, w zależności od miejsca, w którym doszło do uszkodzenia podzespołu. Sprawdź, jakie są typowe oznaki uszkodzenia sprężyn, które mogą wystąpić w przednim lub w tylnym zawieszeniu Twojego samochodu. Podpowiadamy też, czy można jeździć z pękniętą sprężyną zawieszenia.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Co oznacza pęknięta sprężyna zawieszenia?

Pęknięta sprężyna zawieszenia oznacza, że jeden z kluczowych komponentów układu zawieszenia samochodu uległ uszkodzeniu. Sprężyny to elementy zawieszenia samochodu montowane między wahaczami a podłużnicami. Funkcją tych podzespołów jest utrzymanie masy pojazdu, a także niwelowanie drgań wynikających z jazdy po nierównych nawierzchniach. Sprężyny odpowiadają za utrzymanie przyczepności kół do drogi i zapewniają bezpieczne prowadzenie samochodu. Ponadto razem z amortyzatorami wchodzą w skład kolumn Macphersona, czyli najpopularniejszego rozwiązania stosowanego w przednich zawieszeniach samochodów osobowych

Chcesz dowiedzieć się, czym jest McPherson? Co to jest i jak działa, wyjaśniamy w artykule z naszego bloga.

Pęknięta sprężyna zawieszenia to najczęściej oznaka zmęczenia materiału, z którego wykonano ten podzespół. Do produkcji sprężyn stosowany jest zwykle drut stalowy nagrzewany do bardzo wysokich temperatur, a następnie zwijany na gorąco. Producenci samochodów stosują też zaawansowane rozwiązania, takie jak np. druty o zmiennej średnicy, czy zwijanie sprężyn o zróżnicowanej średnicy. Działania te mają na celu dopasowanie charakterystyki pracy zawieszenia do konkretnego samochodu. Niezależnie od zastosowanej techniki produkcji drut, który stanowi fundament tego podzespołu, ulega zużyciu, czego efektem może być pęknięta sprężyna amortyzatora.

pęknięta sprężyna

Pęknięta sprężyna w aucie to usterka występująca znacznie częściej w starszych samochodach. Jednak wiek ani przebieg zazwyczaj nie należą do kluczowych czynników wpływających na zużycie tego podzespołu. Pęknięta sprężyna zawieszenia to najczęściej efekt eksploatacji samochodu w wymagających warunkach. Element wykonany ze stali podatny jest na występowanie korozji, zwłaszcza gdy samochód często parkowany jest na wilgotnym podłożu, takim jak np. trawnik. Czynnikami wpływającymi na rozwój rdzy są także sól drogowa oraz zanieczyszczenia.

Nadmierne obciążanie, a także przeciążanie pojazdu powyżej norm wskazanych przez producenta często prowadzi do zużycia podzespołów zawieszenia. Pęknięta sprężyna zawieszenia może być też efektem  pozostawienia  na długi czas maksymalnie załadowanego pojazdu lub jazdy z ciężkim ładunkiem po dziurawych odcinkach dróg.

Objawy pękniętej sprężyny z przodu samochodu

Wielu kierowców myśli, że pęknięta sprężyna zawieszenia objawia się głośnym hukiem i nagłym obniżeniem prześwitu samochodu. W rzeczywistości rzadko dochodzi do pęknięcia sprężyny w połowie jej długości, co może powodować nagłą i znaczną zmianę właściwości jezdnych samochodu. Należy jednak mieć na uwadze, że złamany drut sprężynowy może obcierać o felgę, a w skrajnym przypadku nawet przebić oponę

Najczęściej uszkodzenie ma miejsce w okolicach zakończeń uzwojenia sprężyny. Z tego powodu wizualne objawy awarii podzespołu zamontowanego w przedniej osi bywają trudne do wychwycenia. Pęknięta sprężyna zawieszenia przedniej osi najczęściej daje następujące objawy:

  • niepokojące odgłosy występujące podczas skręcania kół, takie jak strzały, stuknięcia czy brzdęknięcia,
  • nieregularnie występujące stuki i puknięcia podczas jazdy po nierównych nawierzchniach dróg,
  • zaburzona wysokość poprzeczna samochodu,
  • ściąganie w lewo lub w prawo podczas przyspieszania, jazdy oraz hamowania.

Jak widać na powyższych przykładach, objawy pękniętej sprężyny z przodu samochodu mogą przybierać różne formy. Wiele ze wspomnianych oznak spotykana jest także w przypadku awarii pozostałych elementów zawieszenia samochodu.

Pęknięta sprężyna z tyłu – jakie są objawy?

Pęknięta sprężyna z tyłu zazwyczaj objawia się w jeszcze mniej czytelny sposób niż awaria podzespołu zamontowanego z przedniej osi pojazdu. Najczęściej spotykane oznaki uszkodzenia sprężyn tylnego zawieszenia to niepokojące odgłosy podczas jazdy po nierównościach, które wcześniej nie występowały. Często stukanie emitowane jest przez oderwaną końcówkę sprężyny znajdującą się na dnie gniazda, w którym osadzony jest podzespół.

pęknięta sprężyna zawieszenia czy można jeździć

Pęknięta sprężyna z tyłu często powoduje obniżenie prześwitu auta, a także ściąganie pojazdu podczas jazdy i hamowania. Do uszkodzeń tylnych elementów zawieszenia dochodzi najczęściej z powodu znacznego obciążenia samochodu. Podobnie jak w przypadku pęknięć przednich sprężyn także w przypadku stwierdzenia objawów awarii tylnego podzespołu konieczne są wnikliwe oględziny zawieszenia samochodu. 

Pęknięta sprężyna zawieszenia – czy można jeździć autem z tą usterką?

Choć pęknięta sprężyna zawieszenia często generuje trudne do wychwycenia objawy, to skutki awarii tego podzespołu mogą w znacznym stopniu wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Pogorszone właściwości jezdne samochodu ograniczają stabilność podczas nagłych zmian toru jazdy, np. w celu uniknięcia zderzenia z innym autem. Ponadto do negatywnych skutków awarii podzespołów zawieszenia należą wydłużenie drogi hamowania, a także możliwość zaburzenia pracy pokładowych systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS, ASR czy kontrola trakcji.

W przypadku zauważenia objawów awarii podzespołu należy skontrolować stan zawieszania w samochodzie. W tym celu najlepiej skorzystać z podnośnika lub tunelu. Do uszkodzeń często dochodzi w okolicach gniazda sprężyny, więc mniejsze pęknięcia mogą umknąć uwadze osób niemających doświadczenia w mechanice samochodowej. 

Trudno nie zauważyć, jak wiele zagrożeń niesie pęknięta sprężyna zawieszenia. Czy można jeździć z tą usterką? Zastanawiając się nad tym, warto mieć na uwadze, że stan sprężyn samochodowych podlega kontroli podczas obowiązkowego przeglądu technicznego. Ewentualne uszkodzenia podzespołu najprawdopodobniej zostaną zauważone przez diagnostę ze stacji kontroli pojazdów, co może skutkować negatywnym wynikiem badania technicznego samochodu.

Co ile należy wymieniać sprężyny zawieszenia?

Sprężyny zawieszenia to bezobsługowe podzespoły. Dlatego też często ich wymiana bywa pomijana przez kierowców, a także mechaników podczas serwisu elementów zawieszenia samochodu. Wielu producentów zaleca wymianę sprężyn przy okazji montażu nowych amortyzatorów.

peknieta sprezyna w aucie

W praktyce wielu kierowców wymienia same amortyzatory lub inne elementy zawieszenia, pomijając montaż nowych sprężyn. Jest to często spowodowane chęcią zaoszczędzenia na kosztach serwisu. Warto jednak mieć na uwadze, w jak znacznym stopniu poziom bezpieczeństwa jazdy może zostać obniżony z powodu pękniętych sprężyn zawieszenia. 

Producenci samochodów oraz części zamiennych nie wskazują, po jakim czasie lub przebiegu należy wymienić sprężyny na nowe. Podobnie jak w przypadku tłumika czy amortyzatorów naprawa sprężyn następuje zazwyczaj dopiero po wykryciu ich znacznego zużycia lub awarii. Doświadczeni mechanicy zalecają montaż nowych sprężyn zawieszenia nie rzadziej niż co 200 tys. km. Warto skrócić ten interwał np. gdy samochód często jeździ z pełnym obciążeniem. Także w przypadku stwierdzenia zużycia amortyzatorów warto rozważyć montaż nowych sprężyn. Cena zakupu tego podzespołu do popularnych modeli samochodów wynosi 200–300 zł. Kwotę trudno uznać za wygórowaną, a jednoczesna wymiana sprężyn i amortyzatorów pozwala zaoszczędzić niemałe kwoty na kosztach robociznyzauważa ekspert Inter Cars.

Pęknięta sprężyna w aucie – czy uszkodzone podzespoły należy wymieniać parami?

Wiele podzespołów zawieszenia należy wymieniać parami. Zasada ta dotyczy takich elementów jak wahacze, drążki kierownicze czy amortyzatory. Podobnie jest w przypadku sprężyn zawieszenia. Równomierny rozkład masy pojazdu oraz pełen zakres pracy podzespołów odpowiedzialnych za utrzymanie przyczepności i stabilności samochodu wymaga pełnej sprawności układu zawieszenia. 

Pęknięta sprężyna zawieszenia powinna zostać wymieniona wraz ze swoją odpowiedniczką zamontowaną na tej samej osi samochodu, nawet jeśli druga część nie została uszkodzona. Wymiana sprężyn parami zapewni Ci wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy w każdych warunkach drogowych. Chcesz dowiedzieć się, jak powinna wyglądać wymiana sprężyny amortyzatora? Przeczytaj artykuł z naszego bloga, aby dowiedzieć się więcej na ten temat.

Nowe sprężyny zapewniają komfort i bezpieczeństwo

Jedynym rozwiązaniem pozwalającym naprawić usterkę, taką jak pęknięta sprężyna zawieszenia jest wymiana podzespołu na nowy. Łatwo i szybko dobierzesz nowe sprężyny do swojego samochodu w sklepie Inter Cars. Sprawdź już teraz wysokiej jakości części zamienne w przystępnych cenach, które zostały wyselekcjonowane przez naszych ekspertów.

Pęknięta sprężyna zawieszenia to usterka, której lepiej nie ignorować

Niewielkie pęknięcie sprężyny może umknąć uwadze nawet doświadczonych kierowców. Jednak gdy dojdzie do ubytku większej części drutu, z którego wykonano ten element zawieszenia, może to doprowadzić do poważnych zmian w prowadzeniu samochodu. Regularna kontrola podzespołów zawieszenia sprawia, że pęknięta sprężyna amortyzatora zostanie wykryta. Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest wymiana uszkodzonego elementu na nowy. Pamiętaj, że sprężyny zawieszenia zawsze należy wymieniać parami, nawet jeśli jeden z podzespołów nie uległ awarii.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Pęknięta sprężyna w aucie to usterka występująca najczęściej w starszych pojazdach, które przejechały już wiele tysięcy kilometrów. Z tego powodu ustalenie dokładnej historii napraw może być trudne. Aby zapewnić sobie długą i bezproblemową eksploatację, warto wymienić zużyte sprężyny na nowe, zwłaszcza gdy zauważysz rdzę lub ubytki na zamontowanych w samochodzie podzespołach zawieszenia.

Zdecydowana większość sprężyn zawieszenia montowanych seryjnie w samochodach polakierowana czarną farbą. Części zamienne układu zawieszenia także najczęściej występują w tym kolorze. Jeśli zauważysz w używanym aucie czerwone lub żółte sprężyny, to świadczy to o wymianie oryginalnych podzespołów na tuningowe odpowiedniki przez jednego z poprzednich właścicieli

Nie musisz znać szczegółów technicznych ani wymiarów sprężyn w swoim aucie, aby kupić wysokiej jakości części zamienne w sklepie Inter Cars. Skorzystaj z intuicyjnej wyszukiwarki podzespołów pochodzących od renomowanych producentów na stronie Inter Cars. Wystarczy, że podasz podstawowe dane dotyczące Twojego samochodu, a na ekranie Twojego urządzenia ukaże się szeroki asortyment dopasowanych części zamiennych.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!