Wielkimi krokami zbliżają się wakacje! Domyślamy się, że Twoje myśli coraz częściej krążą wokół obmyślania podróży, rezerwacji hotelu czy planowania atrakcji. Przeprowadzone badania wskazują, że blisko połowa Polaków planuje wyjazd na wakacje własnym samochodem. Najczęściej naszym celem są Chorwacja, Włochy, Hiszpania i oczywiście Polska. Zanim jednak spakujesz deskę surfingową czy przymocujesz rowery, pamiętaj o sprawdzeniu stanu swojego auta. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych niespodzianek na trasie i nic nie zakłóci Twojego wypoczynku. Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie 10 rzeczy, które musisz sprawdzić przed podróżą… a sprawdzisz je bez żadnych dodatkowych narzędzi! Zapraszamy do lektury!

Oczywiście lista rzeczy do zrobienia przed wakacyjnym wyjazdem jest długa. Jednak sprawdzenie auta to kwestia bezpieczeństwa Twojego i pasażerów, a także dotarcia do celu bez przykrych niespodzianek. Dlatego właśnie wybraliśmy do naszego poradnika 10 prostych czynności, które wykonasz samodzielnie w swoim garażu (plus wizyta na najbliższej stacji benzynowej, ale przecież i tak będziesz musiał zatankować). Tak jak już wspominaliśmy wcześniej nasz artykuł to typ poradnika „zrób to sam, bez narzędzi”, a jedyne czego będziesz potrzebował to pięć złotych… brzmi intrygująco? Przejdźmy zatem do kroku pierwszego…

W poniższym artykule znajdziesz informacje: 

Krok 1 – sprawdzenie wysokości bieżnika opon 

W kroku pierwszym zaczynamy od sprawdzenia stanu ogumienia, a konkretnie od dokładnego obejrzenia każdej z opon w poszukiwaniu pęknięć lub wybrzuszeń. Jeżeli wszystko jest w porządku, przechodzimy do sprawdzenia wysokość bieżnika. 

Dlaczego wysokość jest taka ważna? Zbyt duże zużycie bieżnika uniemożliwia oponie skuteczne odprowadzanie wody, przez co znacznie obniża jej przyczepność. Domyślasz się, jak kończy się brak przyczepności. Przypomnijmy, że według prawa minimalna wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm, jednak w większości opon klasy średniej i budżetowej, wysokość poniżej 2 mm robi się już niebezpieczna. 

Jak sprawdzić samodzielnie wysokość bieżnika? 

W celu sprawdzenia wysokości bieżnika użyjemy monety pięciozłotowej. Wkładamy monetę we wgłębienie bieżnika w kilku miejscach na całej oponie. Jeżeli zewnętrzny, srebrny okrąg monety nie chowa się w bieżniku, to nasze opony już swoje najlepsze czasy mają za sobą i kwalifikują się do wymiany.

Krok 2   sprawdzenie ciśnienia w oponach

W tym kroku należy udać się na pobliską stację benzynową i dokonać pomiaru za pomocą kompresora. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach to odczuwalne pogorszenie komfortu oraz dużo szybsze zużycie opony. Jednocześnie należy pamiętać, że na każdy wzrost temperatury o 10 st. C wzrasta o 0,1 bara, więc jeżeli ostatni raz pompowaliśmy nasze opony do prawidłowego ciśnienia zimą, teraz będą przepompowane o około 0,2 bara. 

Jaka wartość ciśnienia w oponie jest prawidłowa? Odpowiedź znajdziesz w swoim aucie, a konkretnie na naklejce umieszczonej na progu lub słupku pojazdu. 

Sprawdzenie opon przed podróżą

Krok 3 sprawdzenie klocków hamulcowych 

W przypadku układu hamulcowego i jego profesjonalnego sprawdzenia, jeżeli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, udaj się do zaufanego warsztatu. Jednak gdy sytuacja wymaga jedynie szybkiej oceny zużycia klocków, a jednocześnie masz założone felgi aluminiowe to mamy dla Ciebie pewien sprytny sposób. Polega on na wsunięciu dwóch monet położonych na sobie pomiędzy tarczę hamulcową a stalową płytkę nośną. Jeżeli monety nie chcą się wsunąć, to prawdopodobnie oznacza, że klocki mają mniej niż 4 mm grubości, co oznacza konieczność wymiany.   

Krok 4 sprawdzenie tarcz hamulcowych

Gdy jesteśmy już przy sprawdzeniu klocków, dobrze jest również zweryfikować tarcze hamulcowe. Dobrą informacją jest fakt, że eksploatacyjne zużycie tarcz postępuje bardzo wolno, jednak gdy już to nastąpi, to zużyta tarcza ma dużo mniejszą pojemność cieplną, co prowadzi do szybszego przegrzania i w konsekwencji do skrzywienia lub nawet pęknięcia. 

Jak zatem samodzielnie sprawdzić stan tarczy hamulcowej? Zużytą tarczę rozpoznamy po wyraźnym rancie po części zewnętrznej. Jeżeli przyłożymy na płasko do powierzchni ciernej tarczy wspomnianą wcześniej monetę i kierując się na zewnątrz, natrafisz na próg, to najprawdopodobniej tarcze będą kwalifikować się do wymiany.

Sprawdzenie poziomu oleju

Krok 5 sprawdzenie poziomu oleju 

Kolejny punkt to chyba najprostsza z czynności, której uczono nas już na kursie prawa jazdy, czyli sprawdzenie poziomu oleju. Oczywiście w tym celu musimy otworzyć maskę samochodu i dostać się do bagnetu. Korzystając z okazji warto, abyśmy również obalili pewien mit na temat zalecanego poziomu oleju. Mówi się, że dobrze jest, aby poziom oleju utrzymywać w połowie bagnetu, jednak doświadczenie pokazuje, że optymalny będzie maksymalny poziom. Dlaczego? Olej na zakrętach potrafi odpływać i w konsekwencji gdy będzie go zbyt mało, może nie być akurat tam, gdzie jest potrzebny. Z tego samego powodu, ważne, aby sprawdzenia dokonać na “zimnym” silniku oraz gdy auto stoi na równym terenie.

Kroki 6, 7 i 8 – sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego, chłodniczego oraz do spryskiwaczy

Po sprawdzeniu poziomu oleju zostajemy jeszcze pod maską i sprawdzamy pozostałe płyny. Po pierwsze, płyn hamulcowy. Wraz ze zużyciem klocków jego stan się obniża. Wynika to z wysunięcia tłoków w zacisku, co jest zupełnie naturalnym zjawiskiem. 

Po drugie, płyn chłodniczy. Ważne, aby jego poziom weryfikować na zimnym silniku. Samo sprawdzenie to znów spojrzenie na zbiorniczek kontrolny. 

Po trzecie, płyn do spryskiwaczy. W tym przypadku w nowszych samochodach otrzymamy komunikat od komputera pokładowego o niskim poziomie, w starszych zaglądamy do zbiorniczka i dolewamy do poziomu, tak abyśmy wlany płyn mogli dostrzec gołym okiem. 

W kwestii płynów, o których mówiliśmy przed chwilą, mamy jeszcze dwie uwagi.

  • Pierwsza to rozkład zbiorników – dla każdego modelu auta jest on trochę inny, dlatego gdy nie jesteśmy pewni, cóż pokazuje dany zbiorniczek, warto to sprawdzić np. w instrukcji obsługi samochodu.
  • Druga to fakt, że w przypadku każdego z omawianych płynów warto zabrać ze sobą w podróż dodatkowe opakowanie, aby w sytuacjach awaryjnych móc uzupełnić ich stan.  
Odgrzybianie klimatyzacji

Krok 9 odgrzybianie klimatyzacji

W tym kroku przyjrzymy się bliżej jakości powietrza, którym oddychamy podczas podróży, czyli system klimatyzacji i jego odgrzybienie. Zaczniemy od kilku słów, jak właściwie działa system klimatyzacji. 

Zatem kompresor spręża gaz, który następnie jest gwałtownie rozprężany w parowniku, czyli elemencie mieszczącym się tuż przy dmuchawie.  Zjawisku rozprężania towarzyszy gwałtowny spadek temperatury czynnika, co w połączeniu z wentylatorem pozwala na wtłoczenie zimnego powietrza do kabiny.

Po wyłączeniu zapłonu zimny parownik klimatyzacji powoli zaczyna wracać do temperatury otoczenia, czemu towarzyszy skraplanie wody na jego obudowie. Wilgotny parownik w połączeniu z nieprzefiltrowanymi pyłkami stwarza idealne warunki dla rozwoju grzybów i bakterii. 

Naszym celem jest pozbycie się “niechcianych stworzeń”. Dlatego mamy dla Was preparat, który chemicznie odświeża lamelki parownika, a proces odgrzybiania możecie przeprowadzić sami. Wystarczy tylko zaparkować auto na świeżym powietrzu, otworzyć puszkę z preparatem w samochodzie i włączyć obieg wewnętrzny. Krążący w powietrzu specyfik odświeży elementy klimatyzacji oraz powietrze w aucie. Cały proces trwa około 20 minut.

Przygotuj się do podróży z Inter Cars 

Pakowanie, planowanie, sprawdzanie… dużo tego, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie rekomendacje akcesoriów niezbędnych w podróży,  wprost od ekspertów Inter Cars. Klikaj i zabieraj ze sobą w podróż! 

Krok 10 – wyposażenie bezpieczeństwa 

Nasze auto jest już sprawdzone, klimatyzacja odświeżona, zatem można się pakować i ruszać w drogę. Jest jeszcze jednak jeden element, o którym warto pomyśleć, a mianowicie wyposażenie bezpieczeństwa naszego auta. Zgodnie z polskim prawem w naszym aucie powinna być ważna gaśnica oraz trójkąt. Jednak polecamy również wyposażyć samochód w inne elementy, które pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo oraz są obowiązkowe w innych krajach Europy. Jakie rzeczy mamy na myśli? Poniższa tabela idealnie to obrazuje. 

Co zabrać ze sobą w podróż?

Szerokiej drogi i udanego wypoczynku… 

Teraz to już naprawdę wszystko. Masz za sobą 10 kroków, które przygotują Twoje auto na daleką podróż. Wiesz również, jakie elementy zabrać ze sobą, aby unikać niepotrzebnych mandatów. Zatem teraz pozostaje nam jedynie życzyć Ci udanego wypoczynku i szerokiej drogi…

FAQ 

Jak sprawdzić wysokość bieżnika w aucie?  

W celu sprawdzenia wysokości bieżnika możesz użyć specjalnego miernika lub monety pięciozłotowej. Wkładamy monetę we wgłębienie bieżnika w kilku miejscach na całej oponie i jeżeli zewnętrzny srebrny okrąg monety nie chowa się w bieżniku, to nasze opony kwalifikują się do wymiany.

Jak samodzielnie sprawdzić stan tarczy hamulcowej? 

Zużytą tarczę rozpoznamy po wyraźnym rancie po części zewnętrznej. Przyłóż na płasko do powierzchni ciernej tarczy monetę i przesuwaj ją na zewnątrz. Jeżeli natrafisz na ,,próg”, to najprawdopodobniej tarcze kwalifikują się do wymiany.

Jak samodzielnie sprawdzić stan klocków hamulcowych? 

Sprawdzenia możesz dokonać przez wsunięcie dwóch monet położonych na sobie pomiędzy tarczę hamulcową a stalową płytkę nośną. Jeżeli monety nie chcą się wsunąć, to prawdopodobnie oznacza, że klocki mają mniej niż 4 mm grubości, co oznacza konieczność wymiany.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!