Rysy to nie tylko defekt estetyczny, ale także czynnik obniżający wartość samochodu. Mogą mieć różną głębokość oraz powstawać na m.in. lakierze, plastikach, szybach i reflektorach. Pozbycie się ich nie zawsze musi się wiązać z wizytą w profesjonalnym zakładzie lakierniczym. Wiele z nich zlikwidujesz samodzielnie, we własnym garażu. Jak powinno wyglądać usuwanie zadrapań lakieru samochodowego? I jak dobrać preparaty do rodzaju powierzchni? Sprawdź i zadbaj o wygląd auta.

Zadrapania nie muszą wcale być efektem stłuczki lub parkingowej obcierki. Często powstają bowiem na skutek niekorzystnych warunków atmosferycznych, takich jak opady gradu. Problemem bywają też tzw. swirle, czyli ślady w kształcie okręgu, będące konsekwencją nieprawidłowego mycia i polerowania auta. Rysy wynikają też z codziennej eksploatacji samochodu oraz z procesu oksydacji, czyli utleniania lakieru pod wpływem działania słońca oraz wody. Nie oznacza to jednak, że nie należy się ich pozbywać. Takie defekty negatywnie wpływają na trwałość całej powłoki lakierniczej i mogą przyspieszać korozję. Nie będą one w żaden sposób wpływać na komfort prowadzenia pojazdu, co nie zmienia faktu, że są dość irytujące. Profesjonalna renowacja lakieru i odnawianie plastików kosztuje od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Perspektywa pozbycia się ich własnymi siłami wydaje się zatem bardzo kusząca. Zanim zabierzesz się do pracy, musisz jednak wiedzieć, od czego zacząć oraz jak wybrać środek do usuwania rys na lakierze samochodowym. Bez przygotowania merytorycznego trudno będzie osiągnąć sukces.

usuwanie zadrapań lakieru samochodowego

Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:

Usuwanie rys z lakieru – sprawdź głębokość zadrapania

Sposób walki z powstałymi na lakierze uszkodzeniami powinien być dostosowany do ich wielkości oraz głębokości. Przed dokonaniem oceny, należy wiedzieć, jak wygląda struktura lakieru, który  składa się przede wszystkim z:

  • podkładu (np. epoksydowego lub akrylowego),
  • cienkiej warstwy lakieru bazowego (nadaje autu kolor, jego grubość wynosi od kilku do kilkunastu mikronów),
  • grubszej warstwy lakieru bezbarwnego (izoluje polakierowane elementy).

Usuwanie zadrapań lakieru samochodowego bez udziału profesjonalnego lakiernika ma sens tylko, jeśli rysy są powierzchowne, czyli dotyczą wyłącznie lakieru bazowego lub bezbarwnego. Otarcia do podkładu wymagają już interwencji zawodowca oraz wykonania zaprawki (uzupełnianie rysy lakierem w kolorze karoserii i lakierem bezbarwnym).

Sprawdzenie głębokości uszkodzenia nie jest proste, a dokładne oględziny lub ręczne badanie są mało skuteczne. Nieco bardziej precyzyjny może być test z wodą. Polega on na polaniu zadrapania cieczą: jeśli pod jej taflą stanie się ono niewidoczne, oznacza to, że rysa jest płytka.

Usuwanie zadrapań lakieru samochodowego – metody

Przed przystąpieniem do prób pozbywania się zadrapań, przyda się nie tylko solidna dawka wiedzy, ale też odrobina praktyki. Kiedy już więc zdecydujesz, że chcesz zdać się wyłącznie na własne umiejętności oraz wyposażysz się w środek do usuwania rys na lakierze samochodowym, spróbuj poćwiczyć. Warto kupić lub wypożyczyć w tym celu starą maskę, delikatnie ją porysować i przekonać się, jak sprawdza się wybrana metoda. Jest to zdecydowanie bezpieczniejsze niż przeprowadzanie eksperymentów na własnym aucie.

Powiedzenie „lepiej zapobiegać niż leczyć” sprawdza się także w przypadku karoserii samochodu. Co zrobić, żeby zapobiec powstawaniu uszkodzeń? Dowiesz się tego z artykułu na blogu Inter Cars: Jak zadbać o lakier samochodu?

Polerowanie ręczne

Najprostszym sposobem na szybkie zatuszowanie drobnych mankamentów jest ręczne polerowanie przy pomocy mleczka lub pasty. Rozwiązanie jest przy tym czasochłonne i monotonne, ale też dość łatwe w wykonaniu. Na czym polega? Wystarczy na uprzednio umytą (a najlepiej też wyglinkowaną) karoserię nanieść przeznaczony do tego preparat, a następnie polerować wybrane miejsce gąbką, wykonując na zmianę proste i koliste ruchy. Po zakończeniu należy usunąć nadmiar preparatu ściereczką. Jeśli efekt nie jest zadowalający, trzeba zaopatrzyć się w pastę o silniejszych właściwościach ściernych i powtórzyć cały zabieg.

Czy takie usuwanie rys z lakieru może być skuteczne? Wszystko zależy od tego, jaka jest ich głębokość: metoda będzie zawodna, jeśli zadrapania są wyraźne. Żeby sprawdzić rezultaty, trzeba też dokładnie obejrzeć samochód, korzystając z mocnej latarki.

Szlifowanie i polerowanie

Jeśli rysy są głębokie, możesz sięgnąć po metody stosowane przez zawodowców. Jedną z nich jest usuwanie zadrapań lakieru samochodowego poprzez szlifowanie i polerowanie. Potrzebujesz do tego: wodnego papieru ściernego (o gradacji 2000 – 3000), pasty polerskiej (najlepiej dwóch: do polerowania zgrubnego i wykończenia) oraz maszyny polerskiej. Jakie narzędzie wybrać? Do miejscowego usuwania rys wystarczy niewielka polerka mimośrodowa z talerzem o średnicy 2-3 cm z miękką nakładką polerską. Większe urządzenia są przeznaczone do użytku profesjonalnego i sprawdzają się podczas polerowania całej karoserii.

Kiedy skompletujesz wszystkie akcesoria, możesz zabrać się za pracę. Kolejne kroki wyglądają następująco:

  1. Wykorzystując papier ścierny, zeszlifuj na mokro rysę, starając się jak najdokładniej zetrzeć jej brzegi (uważaj, żeby nie przebić się przez lakier bezbarwny).
  2. Zmatowiony lakier wymaga polerowania. Użyj do tego minipolerki, twardego pada i ostrej pasty. Pracuj na najniższych obrotach, stosując dość silny nacisk. Spróbuj ściąć w ten sposób resztę zadrapania.
  3. Zmyj resztki pasty i sprawdź efekty.
  4. Pora na wykończenie: zastosuj twardy pad i pastę wykończeniową. Teraz obroty minipolerki powinny być większe, a siła nacisku mniejsza.

Opisany sposób pozwala na pozostawienie oryginalnej powłoki i nie wymaga użycia lakieru. Musisz jednak pamiętać, że szlifowane miejsce będzie osłabione, a więc bardziej podatne na uszkodzenia.

usuwanie zadrapań lakieru samochodowego

Preparaty wypełniające rysę

Widoczne zarysowania można też uzupełnić odpowiednimi preparatami. Sprawdzą się tu przede wszystkim:

  • kredka koloryzująca: zawiera wosk i lakier akrylowy, aplikuje się ją bezpośrednio w ubytek na karoserii,
  • wosk koloryzujący: nakłada się go tak samo jak klasyczny wosk, pomaga uwydatnić kolor lakieru oraz tuszuje drobne zadrapania,
  • pasta koloryzująca: o lekkościernych właściwościach, spłyca rysy i delikatnie je wypełnia,
  • sztyft z lakierem: bezbarwny lakier wypełnia uszkodzenia, zabezpiecza je oraz maskuje (zaletą jest prosta aplikacja),
  • lakier zaprawkowy: zaprawkę nanosi się przy pomocy pędzelka na umytą i odtłuszczoną powierzchnię, a następnie pozostawia do wyschnięcia.

Który środek do usuwania rys na lakierze samochodowym jest najskuteczniejszy? Kredka i wosk to rozwiązania doraźne: wystarczy jedno mycie auta, żeby zadrapania ponownie były widoczne. Nieco lepiej radzi sobie pasta, która ściera rysy, ale jednocześnie nie poradzi sobie z większymi ubytkami. Sztyft pomoże z kolei zamaskować długie, ale powierzchowne uszkodzenia. Najskuteczniejszy będzie zatem lakier zaprawkowy, który jest też najtrudniejszy w aplikacji. Decydując się na takie rozwiązanie, pamiętaj o konieczności dobrania koloru: będzie Ci do tego potrzebny kod lakieru (znajdziesz go we wnękach drzwi lub pod klapą wlewu paliwa).

Nie tylko lakier: wybierz środek do usuwania rys z kokpitu

Zadrapania na plastikowych elementach wnętrza pojazdu znacząco wpływają na jego estetykę. Nie będą one tak mocno widoczne na powierzchniach matowych, ale w przypadku błyszczącego wykończenia piano black, są już poważnym problemem. Jak sobie z tym poradzić? Popularne rozwiązania to:

  • wypełniacz do tworzyw sztucznych (tzw. klej do plastików): wodoodporna substancja dobrze pokrywa szczeliny, nie ingerując przy tym w kształt tworzywa,
  • lakier strukturalny: tworzy trwałą powłokę, która zabezpiecza plastiki przed zniszczeniem i pokrywa drobne zadrapania (wymaga wcześniejszego oczyszczenia i odtłuszczenia wybranego miejsca),
  • polerowanie pastą polerską: polecane do usuwania rys z powierzchni o lustrzanym wykończeniu,
  • opalarka do plastików: w wyniku kontaktu z powietrzem o wysokiej temperaturze, plastiki odzyskują głębię koloru, a rysy zostają wypełnione (sprawdza się na powierzchniach matowych),
  • oklejanie kokpitu folią samochodową: kiedy inne metody nie przynoszą skutku, można zdecydować się na oklejenie powierzchni folią o dowolnym kolorze i strukturze (np. carbon).

Wybierając środek do usuwania rys z kokpitu, należy sugerować się rodzajem powierzchni i stopniem jej zniszczenia. Jeśli zadrapania są niewielkie, mogą sobie z nimi poradzić preparaty maskujące, takie jak dressing do plastików lub czernidło. Służą one też konserwacji i delikatnie przyciemniają tworzywo.

Skuteczny środek do usuwania rys na szybie i reflektorach

Pozbywanie się zadrapań z szyby samochodowej wymaga sporej ostrożności. Inaczej, może doprowadzić do powstania jeszcze większych uszkodzeń. Najprostszą metodą, którą możesz zastosować, jest natomiast polerowanie. Podobnie, jak w przypadku lakieru i kokpitu, do wyboru jest polerowanie ręczne i mechaniczne. Innym, popularnym sposobem są zestawy naprawcze, uzupełniające ubytki specjalną żywicą.

Maszyny polerskie są polecane wyłącznie osobom, doświadczonym  (efektem amatorskich eksperymentów może być nawet konieczność wymiany szyby). Lepiej więc wyposażyć się w środek do usuwania rys na szybie okiennej (pastę polerską) i filc polerski. Auto umieść w zamkniętym garażu, a następnie:

  1. Dokładnie umyj samochód: szyby muszą być krystalicznie czyste (brud będzie je dodatkowo rysować).
  2. Zabezpiecz sąsiadujące powierzchnie.
  3. Nałóż pastę polerską na filc i rozpocznij pracę.
  4. Wykonuj naprzemienne ruchy proste i okrężne, energicznie pocierając powierzchnię.
  5. Poleruj szybę do skutku: może to potrwać nawet kilka godzin.

Podobnie postępuje się ze zniszczonymi reflektorami, które są podatne także na matowienie. Właściciele aut często decydują się na oklejanie ich bezbarwną folią, która ma zabezpieczyć lampy przed powstawaniem uszkodzeń. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Zajrzyj na bloga Inter Cars i przeczytaj: Na czym polega oklejanie lamp folią i czy jest legalne?

usuwanie zadrapań lakieru samochodowego

Usuwanie rys z lakieru domowymi sposobami – czy warto?

Decydując się na samodzielne usuwanie zadrapań lakieru samochodowego, można spotkać się z poradami dotyczącymi stosowania domowych środków. Czy są one godne polecenia?

Internauci mają różne pomysły. Dość często można spotkać się ze stosowaniem m.in. preparatów typu WD-40, spirytusu salicylowego czy nawet pasty do zębów. Nie zalecam jednak takich eksperymentów. Po pierwsze: mogą być nieskuteczne. Po drugie: istnieje ryzyko większych uszkodzeń powierzchni. A po trzecie: oszczędność jest tu tylko pozorna. Pasty polerskie, woski i lakiery kosztują maksymalnie kilkadziesiąt złotych. Jeśli po zastosowaniu zniszczysz lakier, pozostanie Ci wtedy już tylko wizyta u lakiernika. Jej koszt to zazwyczaj co najmniej kilkaset złotych. Lepiej więc od razu postawić na produkty profesjonalne, pamiętając, że muszą być one dobrane do rodzaju powierzchni. Środek do usuwania rys na szybie okiennej będzie różnić się od płynu do maskowania zadrapań w kokpicie – odpowiada ekspert Inter Cars.

usuwanie zadrapań lakieru samochodowego

Bezpieczny środek do usuwania rys na lakierze samochodowym? Znajdziesz go w Inter Cars!

Zadbany samochód to większy komfort i radość z jazdy. Atrakcyjny wygląd oraz mniejsze ślady użytkowania wpłyną też korzystnie na jego wartość, dzięki czemu sprzedaż pojazdu będzie bardziej opłacalna. Kiedy zauważysz więc pierwsze, drobne zadrapania, nie zwlekaj, ale jak najszybciej zaopatrz się w odpowiednie preparaty. Znajdziesz je w sklepie motoryzacyjnym Inter Cars. Są tu także profesjonalne narzędzia do pozbywania się rys, takie jak polerki i szlifierki. W utrzymaniu wnętrza w doskonałym stanie pomoże zaś środek do usuwania rys z kokpitu. Zapoznaj się z rekomendacjami ekspertów Inter Cars i wybierz produkty dopasowane do potrzeb Twojego auta:

Samodzielne usuwanie zadrapań lakieru samochodowego może być łatwe

Przeprowadzanie drobnych napraw i konserwacji we własnym garażu to spora oszczędność pieniędzy. Może też przynieść dużo satysfakcji. Dzięki różnorodności dostępnych metod możesz łatwo dostosować je do swojego poziomu zaawansowania. Nie zapomnij przy tym, że bezpieczne usuwanie rys z lakieru i innych powierzchni wymaga wyczucia oraz ostrożności. Jeśli masz jakiekolwiek obawy, spróbuj wcześniej poćwiczyć. A kiedy samodzielne próby zawiodą, poproś o pomoc fachowca. Naprawa głębokich uszkodzeń w warunkach garażowych może bowiem przynieść więcej szkody niż pożytku.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Ręczne usuwanie rys z lakieru to przede wszystkim polerowanie przy zastosowaniu odpowiedniego środka (pasty lub mleczka polerskiego). Metoda jest pracochłonna i wymaga dużej precyzji. Inne, często stosowane sposoby to m.in. lakier zaprawkowy oraz pasta i sztyfty koloryzujące. Można też zdecydować się na mechaniczne pozbywanie się zadrapań: potrzebna jest do tego maszyna polerska.

Do usuwania rys z plastikowych elementów wnętrza wykorzystuje się często opalarkę: powietrze o wysokiej temperaturze powoduje przywrócenie intensywnego koloru i sprawia, że rysy stają się niewidoczne. Zadrapania w kokpicie można też wypolerować pastą, a także zamaskować dressingiem lub czernidłem.

Widoczne zadrapania na szybie usuwa się poprzez ich polerowanie. Potrzebny jest do tego odpowiedni preparat i filc polerski. Należy też zadbać wcześniej, żeby szyba była krystalicznie czysta. Polerowanie takiej powierzchni trwa nawet kilka godzin.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!