Uszczelka korka wlewu oleju
A~6213050~598
Uszczelka korka wlewu oleju, czyli drobiazg o niemałym znaczeniu
Silnik spalinowy do prawidłowej pracy potrzebuje oleju silnikowego. To oczywiste. Ale też nie każdy zdaje sobie sprawę, że wspomniany olej odpowiada nie tylko za smarowanie, ale też za utrzymanie prawidłowej temperatury silnika. Olej więc w jakimś stopniu działa podobnie jak termostat, pozwalający utrzymać odpowiednią temperaturę.
Detale mają znaczenie
Zapocony silnik z widocznymi plamami oleju to niestety dość częsty widok. Mogą być różne przyczyny tego zjawiska. Niektóre wynikają z poważnych zaniedbań serwisowych czy (i) upływu czasu. Inne, kiedy trudno mówić o szczelności, wynikają z drobnych zaniechań. Do tej drugiej grupy zalicza się uszkodzona uszczelka wlewu oleju. Ten drobiazg razem z korkiem oleju zabezpieczają przed wyciekami w okolicach korka właśnie. I jak każda uszczelka, także ta wlewu oleju, może z czasem sparcieć, popękać czy się rozwarstwić. To normalne zjawisko. Nie znaczy to, że trzeba się godzić na wycieki oleju, na zapocenia.
Czym grozi ubytek oleju silnikowego?
Spadek poziomu oleju w misce olejowej może mieć wiele przyczyn. Pośród nich są nieszczelności na korku związane z uszkodzeniem uszczelki. Zbyt niski poziom oleju silnikowego może drastycznie skrócić żywotność silnika. W skrajnych przypadkach może dojść do zatarcia. Również niski poziom oleju jest groźny ze względu na wyższą od zalecanej temperatury silnika. Zbyt mała ilość środka smarnego w układzie nie jest w stanie odebrać nadmiaru ciepła. A zbyt wysoka temperatura silnika, jak wiesz, negatywnie wpływa na trwałość samego silnika oraz na jakość oleju. Innym skutkiem mogą być kolejne zapocenia, czyli dodatkowy spadek poziomu oleju.
Wymiana oleju, czyli razem z filtrem i uszczelkami
Jedyną właściwą praktyką jest wymiana oleju zawsze razem z filtrem. Oczywiście zasada ta nie dotyczy filtrów oleju wielorazowych, które niekiedy można spotkać np. w motocyklach. Jednak w zwykłych autach osobowych czy dostawczych olej powinno się zawsze wymieniać razem z filtrem. W starym gromadzą się zanieczyszczenia, które błyskawicznie dostałyby się do świeżego oleju, jeśliby zostawić wspomniany stary filtr. Również resztki przepracowanego oleju lepiej, żeby nie zmieszały się z nowym środkiem smarnym.
Poza filtrem oleju podczas wymiany należy zadbać o nowe uszczelki. Ich zakup to niewielki koszt, ale i zarazem ogromna korzyść dla silnika. Nowa uszczelka wlewu oleju kosztuje kilka czy kilkanaście złotych i powinna posłużyć do kolejnej wymiany. I nawet jeśli będzie wyglądać na nieuszkodzoną, to warto ją wymienić profilaktycznie. Oczywiście kolejną sytuacją, kiedy bezwzględnie trzeba zamontować nową uszczelkę, są wykryte nieszczelności.
Jak dopasować uszczelkę wlewu oleju?
Zarówno dobór oryginalnych produktów (części OE), jak i markowych zamienników nie jest skomplikowany. Wystarczy dopasować nową uszczelkę do modelu auta. Co ciekawe, wiele uszczelek pasuje do ogromnej rzeszy pojazdów. I tak np. uszczelka korka wlewu oleju Elring 176.090 będzie kompatybilna z tak odmiennymi od siebie autami, jak: Jaguar X-Type, Peugeot Boxer, MG ZT czy Volkswagen Amarok. Często też ta sama uszczelka, jak np. Hans Pries 408 850, pasuje do wielu modeli jednej marki, Tutaj to produkt do Mercedesów: od dostawczych, poprzez sedany, aż po coupe.
Sekcja FAQ
Ile kosztuje uszczelka wlewu oleju?
Podobnie jak i inne uszczelki ten drobiazg należy do bardzo przystępnych cenowo. Za nową uszczelkę korka wlewu oleju zapłacisz kilka, może kilkanaście złotych.
Jakie zadanie spełnia uszczelka korka oleju?
Jej rolą jest zabezpieczanie przed wyciekami oleju w okolicach korka. Dodatkowo może też chronić przed przedostawaniem się drobinek kurzu do oleju silnikowego.
Które części wymieniać podczas zmiany oleju?
Olej silnikowy należy zmieniać razem z filtrem. Dobrą praktyką jest też montaż nowych uszczelek.